• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają starania o decyzję środowiskową dla Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy. Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy.

Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja, która umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi dopiero, gdy ruszy procedura wydawania decyzji przez urzędników - czyli w 2017 r.



Który odcinek Drogi Zielonej jest najbardziej potrzebny?

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, upoważnił Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy dalszych odcinków Drogi Zielonej. To skutek uchwały, która pod koniec sierpnia przeszła jednym głosem na posiedzeniu Rady Miasta.

Przypomnijmy: Droga Zielona ma połączyć Trasę Kaszubską w Chwaszczynie z terenami portowymi w Gdańsku. Planowana trasa w kształcie obróconej litery "L" przebiegać będzie przez dzielnice Osowa, Oliwa, Żabianka i Przymorze.

Dziś w świetle Drogi Zielonej biegną zwykłe, miejskie ulice i dwa szerokie odcinki: 800-metrowy fragment między al. Grunwaldzką i Ergo Areną oraz ponad kilometrowy odcinek przy stadionie w Letnicy.

Trzy fragmenty Drogi Zielonej do budowy

Sopoccy i gdańscy urzędnicy chcą, aby droga została przebudowana na całej długości. Wymaga to budowy trzech nowych odcinków.

Pierwszy fragment Drogi Zielonej ma powstać między planowaną Trasą Kaszubską a Obwodnicą Trójmiasta. Dwujezdniowa ulica, która nosi tymczasowo nazwę ul. Nowej Kielnieńskiej, biegłaby praktycznie równolegle do północnej granicy miasta. Droga będzie miała ogromne znaczenie po otwarciu Trasy Kaszubskiej, które ma nastąpić w 2019 r. To połączenie pozwoli bowiem zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego.

Kolejny fragment to ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Droga zaczynałaby się na Węźle Wysoka zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy, a kończyłaby na wysokości al. Grunwaldzkiej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Urzędnicy skłaniają się ku temu, by ten odcinek (wraz z tunelem) miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, choć brana jest pod uwagę także budowa węższego tunelu z jedną jezdnią. Wszystko jednak zależy m.in. od kosztów budowy.

Ostatni z odcinków połączyłby Ergo Arenę zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Trasa biegłaby równolegle do pasa nadmorskiego, częściowo w świetle istniejącej ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz wzdłuż parku im. Ronalda Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Obok powstałoby torowisko tramwajowe, które połączyłoby al. Hallera z ul. Chłopską, poprzez ul. Obrońców Wybrzeża.

Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku. Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku.
Dokumentacja do decyzji środowiskowej ma być gotowa do końca 2016 r.

Wróćmy jednak do kwestii dokumentacji środowiskowej. Pieniądze na jej przygotowanie pochodzić będą z budżetów Gdańska i Sopotu. Łącznie będzie to 1 mln zł.

- Jeśli po przeprowadzonym przetargu okaże się, że trzeba dołożyć więcej pieniędzy, władze Sopotu nie będą się już dokładać, a decyzja o ewentualnym dofinansowaniu będzie należała do władz Gdańska - zaznacza Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Całość dokumentacji wraz z opracowanym raportem środowiskowym powinna być gotowa do końca 2016 r. Wtedy miasto złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy wszystkich brakujących fragmentów Drogi Zielonej.

Kiedy konsultacje z mieszkańcami?

Na etapie prac nad dokumentacją mieszkańcy nie będą mieli prawa zgłaszania uwag i wniosków.

- Taka możliwość pojawi się, gdy złożymy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mieszkańcy będą mogli aktywnie wpływać poprzez swoje uwagi i zgłoszenia na kształt planowanej trasy - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz.
Warto tu zaznaczyć, że raport środowiskowy, którego opracowanie zleci DRMG, określi, jakie cenne elementy środowiska należy chronić planując i budując Drogę Zieloną. Dokument uwzględni także szkody, jakie budowa poczyni, a także jak należy postąpić w przypadku ich naprawienia. Raport określi także wpływ hałasu na sąsiedztwo, szczególnie mieszkaniowe.

Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej. Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej.
Ostatnia szansa na środki budżetowe

Szacunkowy koszt budowy wszystkich brakujących odcinków Drogi Zielonej ma wynieść około 2 mld zł. Urzędnicy zaznaczają jednak, że będą ubiegać się o unijne dofinansowanie. Przekonują, że jest szansa na dopłatę nawet w wysokości 85 proc. kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, co sprawiłoby, że Gdańsk i Sopot musiałyby wydać na budowę ok. 300 mln zł.

Tyle tylko, że w tej perspektywie finansowej UE wspiera najchętniej inwestycje w bardziej przyjazny dla środowiska transport zbiorowy, w tym szynowy. Oznacza to, że trudno będzie uzyskać tak wysokie dofinansowanie do tej inwestycji. Ale w perspektywie 2021-27 będzie o to jeszcze trudniej.

Projekt przedsięwzięcia został już doceniony i wpisany do kontraktu wojewódzkiego województwa Pomorskiego.

Tunel pod Pachołkiem

Lwią część kosztów budowy Drogi Zielonej ma pochłonąć tunel pod Pachołkiem (a właściwie obok niego, bo ominie wierzchołek od północy). Ze względu na budowę geologiczną, wyzwanie może być równie trudne, jak budowa przeprawy pod Martwą Wisłą. Gdańscy urzędnicy przekonują jednak, że budowa tunelu w lesie będzie mniej kosztowna niż pod rzeką.

- W tym pierwszym przypadku już na starcie trzeba było zejść głęboko pod ziemię, a w przypadku tunelu pod Pachołkiem zaczęlibyśmy drążyć z powierzchni. Ponadto przy tunelu pod Pachołkiem mamy większy wybór technologii wykonania przekopu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

Opinie (248) 1 zablokowana

  • I znowu ten minimalizm. (1)

    Stare myślenie w nowoczesnych czasach. Rozumiem kasa ograniczona , nie oznacza ograniczonego myślenia.Wąski tunel w trzecim etapie po jednym pasie ruchu, a mamy się rozwijać.Róbmy tak aby za sto lat doceniono nasze myślenie

    • 15 12

    • w takim razie trzeba by usunac wiekszosc autostrad z miasta

      • 6 3

  • Mądry człowiek wycofuje się z głupoty. Głupi brnie w swym uporze i broni głupiego pomysłu do końca... (4)

    Tunel pod Pachołkiem przypomina mi "złote lata Gierka", wtedy też szastano pieniędzmi i budowano "wielkie dzieła". Skończą się dopłaty z UE to skończy się ta głupota tyle że ostanie nam się jeno sznur. Marnotrawstwo pieniędzy i bezsensowna próba "uautostradowienia" miasta. "Słowak" niczego nie nauczył?

    • 46 10

    • A buty też masz ciasne ? (1)

      • 2 12

      • a widze ze Ciebie beret uciska ?!

        • 6 3

    • Skoro ten koszmarek w postaci Slowackiego powstal

      to maksymalnie co nalezy zrobic to spiac to z tunelem pod Martwa Wisla i zadnych tego typu pomyslow na przyszlosc typu "autostrada" Droga Zielona czy tunel pod Pachołkiem, proponuje tym "zarzadzajacym" trzepnac barana, tylko najpierw proponuje poszukac odpowiednio twardej sciany

      • 14 2

    • No ale parę rzeczy z epoki Gierka się przydało:

      - obwodnica
      - Port Północny z linią kolejową z Pruszcza, (dzięki temu dziś możemy przyjmowąć największe kontenerowce)
      - most przez Wisłę w Kiezmarku (wcześniej autobusy z/do Elbląga pływały promem jak w Świbnie)
      - Hala Olivia
      - linia CMK (do dziś nie zbudowaliśmy porównywalnej, a na trasę Wawa-Gdańsk wydaliśmy mnóstwo kasy, żeby zabetonować jej wężykowaty przebieg. Żadnych nowych torów Gdańsk-Tczew, za Gierka taka popelinia byłaby nie do pomyślenia). Tylko na tej CMK dzisiejszy pendolino mógł pojechać testowo prawie 300km/h.

      • 6 2

  • Charakter tranzytowy Drogi Zielonej !!! (4)

    Oczywiscie nikt nie mowi glosno ze aby bylo dofinansowanie z Unii droga musi miec charakter tranzytowy !!! Co to oznacza? Oczywiscie ze wybuduja "autostrade" w pasie nadmorskim i zostanie jednym ruchem zaprzepaszczone to co w pasie nadmorskim powstalo w ostatnich latach, rekreacyjny charakter tego miejsca gdzie przyjezdzaja mieszkancy z calego miasta i nie tylko, ale taki to oto dialog spoleczny w tym miescie (czyli zaden) prowadzi ekipa rzadzacych bufonow, ktorzy wiedza lepiej i podpieraja sie zalosnymi opiniamii drogowcow, niech drogowcy nie mowia nam gdzie maja powstac drogi a zajma sie ich odpowiednia jakosciowo budowa

    • 50 11

    • przeciez sami na nich głosujecie

      nigdy nie glosowalam na Budynia i jestem z tego dumna. Szkoda tylko ze inni sa bazmyslni i glosuja na te mafie a im juz sie we lbach przewraca i coraz wiecej wałków planują. Wałek Pachołkowy ustawi ich i rodziny do konca zycia stad takie parcie.

      • 12 1

    • Gdansk ma wylozyc mega kase zeby Kurort mial wygodny wyjazd/dojazd z/do miasta !!!

      czyli jak dziala lobby Karnowskiego!!! znalezc frajera ktory to sfinansuje,
      a do tego zeby zachecic do wyprowadzania sie za miasto bo mamy zapewniony przez "frajerow" z Gdanska dogodny dojazd, kto za to zaplaci (za utrzymanie) Pan i Pani płaci, z własnych podatkow na rzecz tych ktorzy beda z tego korzystac,

      • 11 2

    • autostrady chyba nie będzie (1)

      "Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę"

      • 1 7

      • z rezerwą pod drugą jezdnię

        i przejściami "nawet podziemnymi"

        • 7 0

  • A co z brakującvym odconkierm Słowackiego , (1)

    • 29 6

    • nie ma słowackiego jest Żołnierzy Wyklętych ;-)
      a brakującego odcinka z Hallera i drogą zieloną jak nie ma tak nie będzie bo z tego co wiadomo musiała by przebiegać bezpośrednio przed mieszkaniem Pani Premier Kopacz...?

      • 2 3

  • A PO CHOLERE NAM TE KONSULTACJE.

    Wykazać się że coś uzgadniano a zrobiono PO swojemu ?

    • 13 4

  • Czyli mentalnie lata '70 i amok w WYDAWANIU kasy z UE ?

    Szuka się rozwiązań, które pochłoną najwięcej kasy z UE, ale później pochłoną sporo w utrzymaniu, pochłoną sporo świeżego powietrza i wartości nieruchomości mieszkalnych w sąsiedztwie.

    Urzędnicy mówią o WYDAWANIU kasy UE, nie o INWESTOWANIU w miasto.

    • 30 6

  • zrobić tylko tramwaj w pasie nadmorskim (4)

    i tramwaj na Osowę.

    tyle wystarczy.

    nie chcemy większego ruchu tranzytowego w mieście!

    • 31 7

    • już teraz tam wszyscy stoją w korkach... (3)

      ...DEBILU, a tunel pod Wisłą jeszcze nie otwarty.

      • 4 13

      • (2)

        to jak będzie tramwaj to nie będą musieli stać w korku! Będą mieć wybór, łosiu.

        • 11 4

        • Spoko (1)

          Tiry na tramwaje

          • 0 5

          • Tobie chyba naprawdę mama rowerka nie kupiła

            nawet do tramwai mieszasz rowerzystów. Problemy z pompką?

            • 1 0

  • a jednak można (1)

    Inny, niż K.Koprowski autor i tekst normalnie napisany, bez FRAGowskiej napinki i oszołomstwa.
    Brawo Panie Maćku

    • 15 13

    • Pan Maciej jest ulubieńcem Budynia i nie widzi nic poza autami. Trudno oczekiwać bardziej skomplikowanego tekstu niż propagandowy komunikat.

      • 7 7

  • Głupota!

    A gdzie drogiw mieście, które są w kiepskim stanie/stara Słowackiego/.
    Do czego jeszcze się posuną urzędasy!!!!!!!!!

    • 20 5

  • Nareszcie!

    Działać! Działać!

    • 10 24

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane