• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają starania o decyzję środowiskową dla Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy. Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy.

Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja, która umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi dopiero, gdy ruszy procedura wydawania decyzji przez urzędników - czyli w 2017 r.



Który odcinek Drogi Zielonej jest najbardziej potrzebny?

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, upoważnił Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy dalszych odcinków Drogi Zielonej. To skutek uchwały, która pod koniec sierpnia przeszła jednym głosem na posiedzeniu Rady Miasta.

Przypomnijmy: Droga Zielona ma połączyć Trasę Kaszubską w Chwaszczynie z terenami portowymi w Gdańsku. Planowana trasa w kształcie obróconej litery "L" przebiegać będzie przez dzielnice Osowa, Oliwa, Żabianka i Przymorze.

Dziś w świetle Drogi Zielonej biegną zwykłe, miejskie ulice i dwa szerokie odcinki: 800-metrowy fragment między al. Grunwaldzką i Ergo Areną oraz ponad kilometrowy odcinek przy stadionie w Letnicy.

Trzy fragmenty Drogi Zielonej do budowy

Sopoccy i gdańscy urzędnicy chcą, aby droga została przebudowana na całej długości. Wymaga to budowy trzech nowych odcinków.

Pierwszy fragment Drogi Zielonej ma powstać między planowaną Trasą Kaszubską a Obwodnicą Trójmiasta. Dwujezdniowa ulica, która nosi tymczasowo nazwę ul. Nowej Kielnieńskiej, biegłaby praktycznie równolegle do północnej granicy miasta. Droga będzie miała ogromne znaczenie po otwarciu Trasy Kaszubskiej, które ma nastąpić w 2019 r. To połączenie pozwoli bowiem zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego.

Kolejny fragment to ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Droga zaczynałaby się na Węźle Wysoka zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy, a kończyłaby na wysokości al. Grunwaldzkiej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Urzędnicy skłaniają się ku temu, by ten odcinek (wraz z tunelem) miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, choć brana jest pod uwagę także budowa węższego tunelu z jedną jezdnią. Wszystko jednak zależy m.in. od kosztów budowy.

Ostatni z odcinków połączyłby Ergo Arenę zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Trasa biegłaby równolegle do pasa nadmorskiego, częściowo w świetle istniejącej ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz wzdłuż parku im. Ronalda Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Obok powstałoby torowisko tramwajowe, które połączyłoby al. Hallera z ul. Chłopską, poprzez ul. Obrońców Wybrzeża.

Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku. Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku.
Dokumentacja do decyzji środowiskowej ma być gotowa do końca 2016 r.

Wróćmy jednak do kwestii dokumentacji środowiskowej. Pieniądze na jej przygotowanie pochodzić będą z budżetów Gdańska i Sopotu. Łącznie będzie to 1 mln zł.

- Jeśli po przeprowadzonym przetargu okaże się, że trzeba dołożyć więcej pieniędzy, władze Sopotu nie będą się już dokładać, a decyzja o ewentualnym dofinansowaniu będzie należała do władz Gdańska - zaznacza Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Całość dokumentacji wraz z opracowanym raportem środowiskowym powinna być gotowa do końca 2016 r. Wtedy miasto złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy wszystkich brakujących fragmentów Drogi Zielonej.

Kiedy konsultacje z mieszkańcami?

Na etapie prac nad dokumentacją mieszkańcy nie będą mieli prawa zgłaszania uwag i wniosków.

- Taka możliwość pojawi się, gdy złożymy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mieszkańcy będą mogli aktywnie wpływać poprzez swoje uwagi i zgłoszenia na kształt planowanej trasy - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz.
Warto tu zaznaczyć, że raport środowiskowy, którego opracowanie zleci DRMG, określi, jakie cenne elementy środowiska należy chronić planując i budując Drogę Zieloną. Dokument uwzględni także szkody, jakie budowa poczyni, a także jak należy postąpić w przypadku ich naprawienia. Raport określi także wpływ hałasu na sąsiedztwo, szczególnie mieszkaniowe.

Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej. Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej.
Ostatnia szansa na środki budżetowe

Szacunkowy koszt budowy wszystkich brakujących odcinków Drogi Zielonej ma wynieść około 2 mld zł. Urzędnicy zaznaczają jednak, że będą ubiegać się o unijne dofinansowanie. Przekonują, że jest szansa na dopłatę nawet w wysokości 85 proc. kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, co sprawiłoby, że Gdańsk i Sopot musiałyby wydać na budowę ok. 300 mln zł.

Tyle tylko, że w tej perspektywie finansowej UE wspiera najchętniej inwestycje w bardziej przyjazny dla środowiska transport zbiorowy, w tym szynowy. Oznacza to, że trudno będzie uzyskać tak wysokie dofinansowanie do tej inwestycji. Ale w perspektywie 2021-27 będzie o to jeszcze trudniej.

Projekt przedsięwzięcia został już doceniony i wpisany do kontraktu wojewódzkiego województwa Pomorskiego.

Tunel pod Pachołkiem

Lwią część kosztów budowy Drogi Zielonej ma pochłonąć tunel pod Pachołkiem (a właściwie obok niego, bo ominie wierzchołek od północy). Ze względu na budowę geologiczną, wyzwanie może być równie trudne, jak budowa przeprawy pod Martwą Wisłą. Gdańscy urzędnicy przekonują jednak, że budowa tunelu w lesie będzie mniej kosztowna niż pod rzeką.

- W tym pierwszym przypadku już na starcie trzeba było zejść głęboko pod ziemię, a w przypadku tunelu pod Pachołkiem zaczęlibyśmy drążyć z powierzchni. Ponadto przy tunelu pod Pachołkiem mamy większy wybór technologii wykonania przekopu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

Opinie (248) 1 zablokowana

  • Opinie a rzeczywistosc

    Prawda jest taka, ze najpierw głosujemy na ludzi z takimi pomysłami a potem jest fala frustracji na forach i w opiniach pod artykułem. Jutro wszyscy zapomną o tym artykule a politycy i tak zrobią swoje, ignorując opinie mieszkańców i zadłużając na potęgę miasto. Zastanówcie sie przed kolejnymi wyborami ...

    • 15 7

  • NIE (1)

    nie przeciwko drogi wzdłuż pasa nadmorskiego!!!
    przeciez ta okolica zgubi swój rekreacyjny charakter a jeszcze pewnie postawią ekrany dźwiękoszczelne co całkowicie odgrodzi miasto od morza... już nie mowiąc o tym, że zabiorą część parku reagana pod budowę nowej drogi...

    • 22 9

    • ale Żak i Pazura do swoich apartamentów dojadą "autostradą"

      • 6 3

  • a co z dalszym ciągiem Słowackiego do Uczniowskiej i tunelu pod Martwą Wisłą

    • 11 2

  • BUDOWAĆ (4)

    Jak będą środki z UE to należy skorzystać z okazji -drugiej już takiej okazji nie będzie. Dzięki tym środkom odkorkuje się starą Oliwę ( tunel pod pachołkiem), zmniejszą się korki w mieście- mniej spalin.Odcinek przy pasie nadmorskim można wybudować częściowo na estakadzie a przejście na drugą stronę dla mieszkańców Zaspy będzie łatwiejszy niż obecnie i wcale nie będzie żadnego odcięcia od pasa nadmorskiego. Przy planach takiej inwestycji trzeba myśleć globalnie a nie odcinkowo co komu pasuje.Popatrzcie jak teraz wygląda zakorkowana stara Oliwa spaliny, smród hałas i to tuż obok parku Oliwskiego.

    • 9 24

    • (2)

      Jak zbudują Drogę Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, to spaliny truć będą w Parku Reagana, m.in. dzieci na placu zabaw.

      • 13 4

      • taaa, ja zbudują to nawet kury przestaną się nieść (1)

        • 2 6

        • Tego nie wiemy ale niektorzy przy tej nadarzajacej sie okazjii wypchaja gacie forsa na 3 pokolenia.

          • 2 0

    • jak to bedzie mniej spalin? im wiecej drog tym wiecej samochodow czyli wiecej spalin!

      • 13 2

  • droga w tunel

    od ergo areny do hallera niech sobie idzie ta zielona tunelem i nie bede sie buntowal

    • 10 2

  • dość trwonienia unijnych pieniędzy

    myślicie źe nikt was nie skontroluje.
    Te pieniądze są dla ludzi a nie by jakies kapitalisty typu Budimexy czy inne SR...exy na tym zarabiały a szary człek nic z tego nie miał.
    Adamowicz i Karnowski chodzą w jedwabnych garniturach a tu nie wiadomo jak przeźyć do 1go

    • 10 3

  • Platforma Obywatelska zrobiła więcej zła dla gospodarki polskiej Gdyni niż ekipy nazistowskich władz WMG

    wystarczy spojrzeć na mapę na zdjęciu nr 1 gdzie gdubą kreską poprowadzono trase zielonej drogi i widać wyraznie ze wszystko jest czynione po temu by omijać Gdynię.
    to jest zwykły ordynarny kant i sabotaż ekip z Gdańska i Sopotu.

    • 3 6

  • ujęcia wody w Parku Regana!!!! (1)

    Ciekawa jestem jak,, decyzja środowiskowa" uzasadni ,ze budowa odcinka Drogi Zielonej przy Parku Regana( zwiekszony ruch samochodów) nie szkodzi ujęciom wody pitnej (korzystają z nie mieszkańcy Gdańska} które znajdują sie b. blisko drogi.Myślę ,ze uzasadnienie leży juz w biurku.

    • 15 2

    • Veto.

      Przeciez to oczywiste ze ta banda urzednicza takiej okazjii nie przepusci..Juz ich pewnie cisna koledzy od maszyn wiertniczych..Duze pieniadze ,publiczne latwiej krasc w imie prawa wystarczy uchwale zaklepac przez radnych przy iluzorycznych konsultacjach spolecznych..i juz publiczna kasiora leci szerokim strumieniem do developerow,firm drogowych....Nie powinno tak byc ze takie wazne decyzje ,od ktorych zalezy to jak bedzie wygladac nasze miasto na najblizsze dziesieciolecia podejmuja przypadkowo wybrane jednostki.Pomyslcie tylko...szum autostrady zamiast szumu morza,beton,hotelowce,..Ze tez nie ma na takich kary.

      • 0 1

  • Nowa Kościuszki.!

    Nowa Kościuszki - konieczna !!! Dlaczego nie kończycienajpierw tego co zostało zaczęte . To samo będzie z Drogą Zieloną.Rozgrzebią a potem wytłumacza ,ze dalej sie nie da budować.Do N. Kościuszki.były plany, zaakceptowane i teraz tłumaczenie ,że nie można tego zrobic tylko świadczy o tym że urzędnicy są niekompetentni.

    • 9 6

  • dla kogo ta droga? (1)

    jestem jak najbardziej za rozbudową spacerowej, tunelem itd. zastanawia mnie jednak fakt dlaczego łączyć tereny portowe z drogą kaszubską przez środek dzielnic? Niech sobie tiry jeżdżą do obwodnicy południowej i już dalej obwodnicami (łącznie z metropolitalną) jadą na zachód a nie przez środek dzielnic , nie jest też dla mnie logiczne budowanie Nowej Kielnieńskiej zamiast poszerzenia i wyremontowania starej Kielnieńskiej, jest tam na tyle szeroko, że można spokojnie ją przebudować i dać zakaz wjazdu samochodom ciężarowym które mogłyby jeździć kawałek dalej obwodnicą i zjeżdżać na Karwinach gdzie i tak ma być wszystko przebudowane

    • 15 4

    • tylko ze na tym Adamowicz wiele nie zarobi

      tu potrzeba misia na miarę naszych czasów a wy tylko podsuwacie logiczne i tanie rozwiązania. Przecież ma być drogo, jak najdrożej.

      • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane