• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają starania o decyzję środowiskową dla Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy. Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy.

Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja, która umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi dopiero, gdy ruszy procedura wydawania decyzji przez urzędników - czyli w 2017 r.



Który odcinek Drogi Zielonej jest najbardziej potrzebny?

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, upoważnił Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy dalszych odcinków Drogi Zielonej. To skutek uchwały, która pod koniec sierpnia przeszła jednym głosem na posiedzeniu Rady Miasta.

Przypomnijmy: Droga Zielona ma połączyć Trasę Kaszubską w Chwaszczynie z terenami portowymi w Gdańsku. Planowana trasa w kształcie obróconej litery "L" przebiegać będzie przez dzielnice Osowa, Oliwa, Żabianka i Przymorze.

Dziś w świetle Drogi Zielonej biegną zwykłe, miejskie ulice i dwa szerokie odcinki: 800-metrowy fragment między al. Grunwaldzką i Ergo Areną oraz ponad kilometrowy odcinek przy stadionie w Letnicy.

Trzy fragmenty Drogi Zielonej do budowy

Sopoccy i gdańscy urzędnicy chcą, aby droga została przebudowana na całej długości. Wymaga to budowy trzech nowych odcinków.

Pierwszy fragment Drogi Zielonej ma powstać między planowaną Trasą Kaszubską a Obwodnicą Trójmiasta. Dwujezdniowa ulica, która nosi tymczasowo nazwę ul. Nowej Kielnieńskiej, biegłaby praktycznie równolegle do północnej granicy miasta. Droga będzie miała ogromne znaczenie po otwarciu Trasy Kaszubskiej, które ma nastąpić w 2019 r. To połączenie pozwoli bowiem zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego.

Kolejny fragment to ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Droga zaczynałaby się na Węźle Wysoka zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy, a kończyłaby na wysokości al. Grunwaldzkiej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Urzędnicy skłaniają się ku temu, by ten odcinek (wraz z tunelem) miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, choć brana jest pod uwagę także budowa węższego tunelu z jedną jezdnią. Wszystko jednak zależy m.in. od kosztów budowy.

Ostatni z odcinków połączyłby Ergo Arenę zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Trasa biegłaby równolegle do pasa nadmorskiego, częściowo w świetle istniejącej ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz wzdłuż parku im. Ronalda Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Obok powstałoby torowisko tramwajowe, które połączyłoby al. Hallera z ul. Chłopską, poprzez ul. Obrońców Wybrzeża.

Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku. Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku.
Dokumentacja do decyzji środowiskowej ma być gotowa do końca 2016 r.

Wróćmy jednak do kwestii dokumentacji środowiskowej. Pieniądze na jej przygotowanie pochodzić będą z budżetów Gdańska i Sopotu. Łącznie będzie to 1 mln zł.

- Jeśli po przeprowadzonym przetargu okaże się, że trzeba dołożyć więcej pieniędzy, władze Sopotu nie będą się już dokładać, a decyzja o ewentualnym dofinansowaniu będzie należała do władz Gdańska - zaznacza Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Całość dokumentacji wraz z opracowanym raportem środowiskowym powinna być gotowa do końca 2016 r. Wtedy miasto złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy wszystkich brakujących fragmentów Drogi Zielonej.

Kiedy konsultacje z mieszkańcami?

Na etapie prac nad dokumentacją mieszkańcy nie będą mieli prawa zgłaszania uwag i wniosków.

- Taka możliwość pojawi się, gdy złożymy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mieszkańcy będą mogli aktywnie wpływać poprzez swoje uwagi i zgłoszenia na kształt planowanej trasy - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz.
Warto tu zaznaczyć, że raport środowiskowy, którego opracowanie zleci DRMG, określi, jakie cenne elementy środowiska należy chronić planując i budując Drogę Zieloną. Dokument uwzględni także szkody, jakie budowa poczyni, a także jak należy postąpić w przypadku ich naprawienia. Raport określi także wpływ hałasu na sąsiedztwo, szczególnie mieszkaniowe.

Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej. Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej.
Ostatnia szansa na środki budżetowe

Szacunkowy koszt budowy wszystkich brakujących odcinków Drogi Zielonej ma wynieść około 2 mld zł. Urzędnicy zaznaczają jednak, że będą ubiegać się o unijne dofinansowanie. Przekonują, że jest szansa na dopłatę nawet w wysokości 85 proc. kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, co sprawiłoby, że Gdańsk i Sopot musiałyby wydać na budowę ok. 300 mln zł.

Tyle tylko, że w tej perspektywie finansowej UE wspiera najchętniej inwestycje w bardziej przyjazny dla środowiska transport zbiorowy, w tym szynowy. Oznacza to, że trudno będzie uzyskać tak wysokie dofinansowanie do tej inwestycji. Ale w perspektywie 2021-27 będzie o to jeszcze trudniej.

Projekt przedsięwzięcia został już doceniony i wpisany do kontraktu wojewódzkiego województwa Pomorskiego.

Tunel pod Pachołkiem

Lwią część kosztów budowy Drogi Zielonej ma pochłonąć tunel pod Pachołkiem (a właściwie obok niego, bo ominie wierzchołek od północy). Ze względu na budowę geologiczną, wyzwanie może być równie trudne, jak budowa przeprawy pod Martwą Wisłą. Gdańscy urzędnicy przekonują jednak, że budowa tunelu w lesie będzie mniej kosztowna niż pod rzeką.

- W tym pierwszym przypadku już na starcie trzeba było zejść głęboko pod ziemię, a w przypadku tunelu pod Pachołkiem zaczęlibyśmy drążyć z powierzchni. Ponadto przy tunelu pod Pachołkiem mamy większy wybór technologii wykonania przekopu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

Opinie (248) 1 zablokowana

  • asfaltowa plaża

    Najlepiej niech puszczą po plaży. Przynajmniej drzew nie zniszczą i ujęć pitnej wody w parku regana.i tak latem sinice i kąpać się nie można. Obwodnica nadmorska z Gdańska do Gdyni. Tego nigdzie nie ma w Polsce. A jakie widoki.

    • 13 2

  • Trudna sprawa. W wielu metropoliach w USA właśnie zamknięto takie drogi (4)

    dzielące całe dzielnice. Na dawnych estakadach zaprojektowano tereny parkowe.
    Jeśli Droga Zielona w przyszłości nie chce podzielić losu takich nieprzemyślanych inwestycji, trzeba ją zaprojektować z głową. Park Reagana to raptem ze 2,5 km, które trzeba szczególnie chronić dla mieszkańców. Nie wystarczą dwa przejścia podziemne i zwykłe ekrany. Może właśnie 2,5 km niskiej estakady i mądrze zaprojektowany tunel akustyczny wkomponowany w charakter miejsca? Odpowiednio dobrane drzewa sprawiłyby, że droga nie była również i widoczna z parku.

    • 13 14

    • Nazwy metropolii, nazwy dróg, nazwy dzielnic, nazwiska osób, które o tym zdecydowały i najważniesze:

      Czy te osoby później wygrały wybory o reelekcję, słucham!

      • 4 3

    • Tzn jakie (2)

      Ciągle słyszę o tym w pl, ale jak jestem w USA to jakoś nikt nie mówi, wręcz mówią co nowego wybudowano.

      • 3 6

      • usa to nie autorytet. Oni są w stanie zabetonować wszystko (1)

        • 0 2

        • Ale za to Dania, tak?

          Co jest tego miarą? Zachód się liczy, prawda? Stany są dalej na Zachód niż cokolwiek w Europie!

          • 1 1

  • Oh, biedne dzieciaczki z tego zdjęcia. Stracą placuszek zabawkowy do rowerków. (1)

    I będą zmuszone jak każde normalne młode stworzenie bawić się komórką.

    Unio, ratuj!

    • 3 5

    • a Ciebie berecik za mocno ucisnal?

      • 2 1

  • naskrętny

    naskętny jest na nie to już wiadomo od dawna...

    • 0 8

  • Adamowicz, a więc za 2 miliardy odcinamy Brzeźno od reszty Gdańska, right?

    U nas zawsze będzie morze i plaża, ale reszta już gdzieś tam, daleko...

    • 11 1

  • jak, zwykle opinie ekspertyzy kasa leci

    jak ta drog powstanie to Adamowicz krulem zostanie hi hi hi

    • 4 0

  • wiadukt (1)

    moze najpierw trzeba zbudowac wiadukt na Armi Krajowej z Lostowicka koszty o wiele mniejsze niz inne plany,a zniknelyby kilometrowe korki na tych ulicach

    • 3 5

    • głupi nawet na błedach się nie uczy ;)

      • 1 1

  • Tunel wzdłuż parku Reagana, kopany, nie drążony. Koszt inwestycji o 10% (2)

    wyższy, ale taka droga nie odetnie mieszkańców od morza.

    • 5 1

    • ale odetnie od pitnej wody ;)

      ludzie tam są ujęcia wody, zrozumcie

      • 5 1

    • Tunel...

      ...po szyję w wodzie? No toś palnął!

      • 0 0

  • nie budować, myślę że już nie długo nie będzie samochodów tylko poduszkowce, wszyscy będziemy się unosić w powietrzu

    • 0 0

  • (1)

    Dlaczego na forum sa tacy dziwni ludzie, ktorzy innych nazywaja "sloiki"?
    Przeciez w Gdansku praktycznie kazdy jest przyjezdny. Najwyzej jest to 2-3 pokolenie.
    Co do rozrastania sie miasta. Kiedys Gdansk to byla tylko Stare Miasto a reszta to byly okoliczne wsie, rowniez Wrzeszcz. Tam majetni Gdanszczanie mieli swoje dworki.
    Teraz dolaczane sa kolejne dzielnice i kolejne. Tak bylo od wiekow.

    Czy to jakies prywatne kompleksy piszacych?

    • 8 4

    • nieważne które pokolenie, jeśli ktoś urodził się w Gdańsku to jest Gdańszczaninem

      bo niby kim innym ma być?
      Cała reszta to słoiki

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane