• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają starania o decyzję środowiskową dla Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy. Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy.

Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja, która umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi dopiero, gdy ruszy procedura wydawania decyzji przez urzędników - czyli w 2017 r.



Który odcinek Drogi Zielonej jest najbardziej potrzebny?

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, upoważnił Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy dalszych odcinków Drogi Zielonej. To skutek uchwały, która pod koniec sierpnia przeszła jednym głosem na posiedzeniu Rady Miasta.

Przypomnijmy: Droga Zielona ma połączyć Trasę Kaszubską w Chwaszczynie z terenami portowymi w Gdańsku. Planowana trasa w kształcie obróconej litery "L" przebiegać będzie przez dzielnice Osowa, Oliwa, Żabianka i Przymorze.

Dziś w świetle Drogi Zielonej biegną zwykłe, miejskie ulice i dwa szerokie odcinki: 800-metrowy fragment między al. Grunwaldzką i Ergo Areną oraz ponad kilometrowy odcinek przy stadionie w Letnicy.

Trzy fragmenty Drogi Zielonej do budowy

Sopoccy i gdańscy urzędnicy chcą, aby droga została przebudowana na całej długości. Wymaga to budowy trzech nowych odcinków.

Pierwszy fragment Drogi Zielonej ma powstać między planowaną Trasą Kaszubską a Obwodnicą Trójmiasta. Dwujezdniowa ulica, która nosi tymczasowo nazwę ul. Nowej Kielnieńskiej, biegłaby praktycznie równolegle do północnej granicy miasta. Droga będzie miała ogromne znaczenie po otwarciu Trasy Kaszubskiej, które ma nastąpić w 2019 r. To połączenie pozwoli bowiem zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego.

Kolejny fragment to ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Droga zaczynałaby się na Węźle Wysoka zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy, a kończyłaby na wysokości al. Grunwaldzkiej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Urzędnicy skłaniają się ku temu, by ten odcinek (wraz z tunelem) miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, choć brana jest pod uwagę także budowa węższego tunelu z jedną jezdnią. Wszystko jednak zależy m.in. od kosztów budowy.

Ostatni z odcinków połączyłby Ergo Arenę zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Trasa biegłaby równolegle do pasa nadmorskiego, częściowo w świetle istniejącej ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz wzdłuż parku im. Ronalda Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Obok powstałoby torowisko tramwajowe, które połączyłoby al. Hallera z ul. Chłopską, poprzez ul. Obrońców Wybrzeża.

Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku. Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku.
Dokumentacja do decyzji środowiskowej ma być gotowa do końca 2016 r.

Wróćmy jednak do kwestii dokumentacji środowiskowej. Pieniądze na jej przygotowanie pochodzić będą z budżetów Gdańska i Sopotu. Łącznie będzie to 1 mln zł.

- Jeśli po przeprowadzonym przetargu okaże się, że trzeba dołożyć więcej pieniędzy, władze Sopotu nie będą się już dokładać, a decyzja o ewentualnym dofinansowaniu będzie należała do władz Gdańska - zaznacza Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Całość dokumentacji wraz z opracowanym raportem środowiskowym powinna być gotowa do końca 2016 r. Wtedy miasto złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy wszystkich brakujących fragmentów Drogi Zielonej.

Kiedy konsultacje z mieszkańcami?

Na etapie prac nad dokumentacją mieszkańcy nie będą mieli prawa zgłaszania uwag i wniosków.

- Taka możliwość pojawi się, gdy złożymy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mieszkańcy będą mogli aktywnie wpływać poprzez swoje uwagi i zgłoszenia na kształt planowanej trasy - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz.
Warto tu zaznaczyć, że raport środowiskowy, którego opracowanie zleci DRMG, określi, jakie cenne elementy środowiska należy chronić planując i budując Drogę Zieloną. Dokument uwzględni także szkody, jakie budowa poczyni, a także jak należy postąpić w przypadku ich naprawienia. Raport określi także wpływ hałasu na sąsiedztwo, szczególnie mieszkaniowe.

Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej. Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej.
Ostatnia szansa na środki budżetowe

Szacunkowy koszt budowy wszystkich brakujących odcinków Drogi Zielonej ma wynieść około 2 mld zł. Urzędnicy zaznaczają jednak, że będą ubiegać się o unijne dofinansowanie. Przekonują, że jest szansa na dopłatę nawet w wysokości 85 proc. kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, co sprawiłoby, że Gdańsk i Sopot musiałyby wydać na budowę ok. 300 mln zł.

Tyle tylko, że w tej perspektywie finansowej UE wspiera najchętniej inwestycje w bardziej przyjazny dla środowiska transport zbiorowy, w tym szynowy. Oznacza to, że trudno będzie uzyskać tak wysokie dofinansowanie do tej inwestycji. Ale w perspektywie 2021-27 będzie o to jeszcze trudniej.

Projekt przedsięwzięcia został już doceniony i wpisany do kontraktu wojewódzkiego województwa Pomorskiego.

Tunel pod Pachołkiem

Lwią część kosztów budowy Drogi Zielonej ma pochłonąć tunel pod Pachołkiem (a właściwie obok niego, bo ominie wierzchołek od północy). Ze względu na budowę geologiczną, wyzwanie może być równie trudne, jak budowa przeprawy pod Martwą Wisłą. Gdańscy urzędnicy przekonują jednak, że budowa tunelu w lesie będzie mniej kosztowna niż pod rzeką.

- W tym pierwszym przypadku już na starcie trzeba było zejść głęboko pod ziemię, a w przypadku tunelu pod Pachołkiem zaczęlibyśmy drążyć z powierzchni. Ponadto przy tunelu pod Pachołkiem mamy większy wybór technologii wykonania przekopu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

Opinie (248) 1 zablokowana

  • BRAWO!!!

    Niech w końcu ruszy ta inwestycja, bo i tak jest przynajmniej o 20 lat spóźniona!

    • 10 35

  • należy te opinie wysłać do Brukseli. (2)

    Jeśli większość piszących tu uważa, że cała ta inwestycja skracająca o 2 km drogę z portu do najbliżej obwodnicy za 2 mld zł służy tylko urzędnikom i korumpującym ich wykonawcom to pewnie tak jest.

    • 29 11

    • mów może za siebie! (1)

      bo ja mam inne zdanie!

      • 4 12

      • Sam przetłumaczę te opinie i wyślę urzędasom z UE

        Takiego nierozumnego pomysłu dawno tu nie było. Zamiast wyremontować ul Kościerską i rozładować tłok na Spacerowej radni pragną Misia od Barei za 2 000 000 000 zł. Wiele głosów mieszkańców tu jest bardzo przekonujących. Ciekawe jak biurokraci zatrudnieni przez Adamowicza przekonają tych w Brukseli, skoro tamtym nic z Misia nie skapnie.

        • 1 1

  • tam wszyscy teraz stoją w permanentnym korku... (1)

    ...na tej niby drodze, więc może lepiej, żeby szybciej pojechali??

    • 3 19

    • Zmieni się. Będą stali w korku na szerszej drodze.

      • 12 3

  • połączyć Ergo z Bitwy Pod Płowcami + odcinek do Pomorskiej - rozprowadzić ruchj

    mały koszt, a duże ułatwienie. Niepotrzebne są poszerzenia bo ictak się korkuje

    • 14 3

  • Konsultacje? Mydlenie oczu. Urzedasy w Gdansku nigdy nie sluchaja mieszkancow.
    Ida w zaparte a ludzi maja gdzies.
    Lepiej zrobcie tramwaj do Osowej.

    • 24 7

  • kosmiczne koszty (1)

    Tunel jest wyrazem megalomanii, niczego więcej! Jego koszt jest kosmiczny i miasta na to nie stać w stosunku do efektów, które ta droga ma przynieść! Tunel pod Martwą Wisłą ożywi tę część miasta, pozwoli omijać Centrum i inne, to jest droga przyszłości. Tak samo PKM, dojazd do lotniska i możliwość podróży "w poprzek" miasta plus dzielnice przy obwodnicy. Miało to sens. Tunel nie ma sensu biorąc pod uwagę jego koszt. W takim razie faktycznie nich miasto wybuduje jeszcze kosmodrom i może delfinarium, a potem stadion do baseballa, a co ;)

    • 32 12

    • rozwiązanie

      http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Dlaczego-nie-dokonczymy-Trasy-Slowackiego-n94355.html

      To jest rozwiązanie, a nie wywalanie 2 miliardów. Mam nadzieję, że ta chybiona inwestycja zniknie wkrótce z harmonogramu, bo jest finansowym koszmarem.

      • 12 2

  • Poradnik od urzednika do bilionera (1)

    1. Wymysl najdrozsza z mozliwych inwestycji dla ktorych da rade zalatwic czesc kasy z unii a reszte wziac na kredyt. Nie zwracaj uwagi na logike czy potrzebe miasta bron Boze nie uwzgledniaj zadnych opinii mieszkancow.
    2. Zorientuj sie jakie firmy wykonawcze daja najwieksze łapówki
    3. Wymysl kryteria przetargu tak aby ustawione wczesniej firmy mogly je wygrac
    4. Zbierz koperty, czesc podziel pomiedzy innych kolegow ktorzy uczestniczyli w szwindlu razem z tobą (bedzesz mial tzw haka ktory pozniej moze sie przydac)
    5. Zorganizuj fikcyje przetargi
    6. Rozdziel kase pomiedzy firmy wprost proporcjonalnie do otrzymanych od nich kopert
    7. Podaj sie do dymisji lub odejdz z powodow zdrowotnych
    8. Przenies sie do innego kraju/miasta i zyj jak pączek w masle

    Jesli uda ci sie zorganizowac taki wałek na miare Pachołka wystarczy to dla ciebie i twojej rodziny do konca zycia.

    • 30 5

    • No moze nie z poradnika Po a z poradnika zlodzieja urzedasa...?

      • 1 0

  • piękne zdjęcie pas pomorski teraz sobie wyobraźcie tam autostrady (1)

    to wszystko zostanie zniszczone i będzie tam 4 pasmowa autostrada!!!!Pewnie jeszcze panelami obudowa na nie wspominając już o zatrutych ujęciach wody!! Wytną ten lasek a cała zieleń zalej asfaltem trujące spaliny drogi przelotowe dostaniecie gratis.Bo jakiś ciut z Oliwy chce pociągnąć deptak do zatrutej Grunwaldzkiej.A słoiki z Osowy niechcą korzystać z komunikacji miejskiej i PKM przez którą wzrosły ceny biletów!!!

    • 37 9

    • Zgadzam sie z twoja wypowiedzia..to musial byc jakis niedorozwiniety tepak ,lub sloikowy ignorant.

      Dziury zalatajcie w calym Gdansku,spalarnie zamknijcie w Porcie aby nie trula Gdanszczan przy innym wietrze a nie wydajecie miliony na loda dla Warsiawskiej smietanki .I firemek od wiecen w pacholku.Zalatwiliscie juz temat odwiertu pod Martwa Wisla?Ile bedzie kosztowac mieszkancow to opoznienie?Ile jeszcze wyszarpiecie na nowego misia?

      • 6 1

  • nareszcie coś zrobią (2)

    na takie rozwiązanie ja czekam 30 lat .Mówiło się o połączeniu 7 z obwodnicą już za panowania E.Gierka ,i tez miała przebiegać droga pod martwą Wisłą ,Letniewo, Psie Moze,Żabiankę, pod Pachołkiem. Cieszę sie że być może doczekam chwili gdy taką trasą bedę mógł spokojnie wyjechać z Sopotu na Warszawę nie tłocząc się w korku Gdańska. Brawo dla radnych za odwagę w tej decyzji.

    • 11 32

    • renta to chyba na głowe?

      • 10 4

    • wali w dekiel az milo

      w zwiazku z czym renta nie jestem zdziwiony, ewentualnie dlaczego za to placimy?

      • 7 2

  • Projekt XXI wieku (3)

    Projektowanie po jednym pasie to jest błąd w samych założeniach. To XXI wiek a nie poczatek XXego

    • 10 14

    • (2)

      Projektowanie po jednym pasie to jest właśnie XXI wiek. Wielopasmówki projektowano w pierwszej połowie XX wieku i tam właśnie zmierzamy bo idziemy w druga stronę.

      • 6 3

      • Oczywiście (1)

        najlepiej pieciopasmowe DDRy.

        • 2 3

        • wnoszę o wyburzenie Twojego domu i zrobienie tam wielopoziomowego parkingu

          będziesz wtedy zadowolony

          • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane