• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka bliżej peronów za dwa lata

Maciej Naskręt
4 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

O 7,5 cm zmniejszy się przestrzeń między kolejką SKM a skrajnią peronów. Obecnie nawet 20-centymetrowy odstęp wzbudza strach wśród pasażerów Szybkiej Kolei Miejskiej. Lada dzień ruszy przetarg na opracowanie dokumentacji dla przebudowy torowiska przy stacjach.



O sprawie pisaliśmy już kilka miesięcy temu, teraz jednak SKM Trójmiasto przygotowuje się do przetargu na opracowanie dokumentacji technicznej, która ma umożliwić dosunięcie torowiska do przystanków. Zlikwiduje to przynajmniej częściowo przestrzeń, jaka jest teraz między kolejką a peronem i wynosi miejscami nawet 20 centymetrów. Szybka Kolej Miejska boryka się z tym problemem od 1976 roku, czyli od czasu, kiedy wycofano z eksploatacji jednostki, które niegdyś służyły berlińskiej S-Bahn.

- Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał przeprowadzić inwentaryzację dotychczasowego układu torowego. Następnie przystąpi on do opracowania projektu dosunięcia osi torowiska o 7,5 cm do peronu - mówi Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży.

Aktualnie oś torowiska przebiega w odległości 1725 mm od skrajni peronu. Po planowej przez SKM korekcie przebiegu linii oś toru ma znajdować się w odległości 1650 mm. Pracami mają być objęte wszystkie stacje Szybkiej Kolei Miejskiej za wyjątkiem planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. Tam już odległość - 1650 mm - jest wpisana do projektu.

Prace przy zbliżaniu osi torowiska do peronu, które potrwają dwa lata, nie powinny być skomplikowane technicznie. Podczas robót spółka planuje jedynie wymienić podkłady, które na wysokości przystanków są drewniane i mocno zużyte. Docelowo mają one mieć konstrukcję żelbetową.

Wszystko wskazuje na to, że roboty nie wpłyną na ruch kolejek, bowiem prowadzone mają być w nocy.

Niestety, nie ma szans na razie na to, by przestrzeń, jaka jest między peronem a SKM, została zniwelowana do kilku centymetrów, jak było jeszcze w 1976 r. Powód? Wymaga to od SKM wymiany taboru. Na to jednak w SKM się na razie nie zanosi. Nawet zakres zamówionych ostatnio 21 modernizacji składów z serii EN57 nie uwzględnia poszerzenia podłogi i schodów, by ułatwiały wsiadanie do kolejki.

Prezentacja SKM dotycząca zmniejszenia przerw między peronami a kolejkami

Miejsca

Opinie (155) 2 zablokowane

  • to trzeba chyba powołać nową spółkę "PKP przesunięcie torów" ?

    • 19 0

  • (11)

    Ludzie, przestańcie pi....yć o bzdurach, żeby wpaść w tę dziurę to trzeba albo być super nawalonym albo niewidomym.

    • 10 34

    • trzeba pokonać te dziurę chodząc o dwóch kulach (5)

      tylko jak?

      • 5 1

      • (4)

        Tak, ale nie można robić wielkich zmian tylko po to, żeby raz na dzień jakiś o kulach miał mieć super luksus. W takim razie ja żądam o poszerzenie drzwi, bo jestem za gruby, podwyższyć sufit, bo jest za wysoki. Też mi się należy, bo płacę za bilet.

        • 2 9

        • (3)

          To schudnij, bo zabierasz za dużo przestrzeniu publicznej i się pocisz. Osoba o kulach nie ma wyboru, a ty tak.

          • 5 1

          • (2)

            Ma, niech wsiada do pociągów, które są przystosowane dla niepełnosprawnych (wyciągane niebieskie kładki) -taki ludzik na wózku nieopodal godziny odjazdu pociągu. Można zadbać o bezpieczeństwo w postaci likwidacji przedziałów służbowych, by nie gromadził się tam plebs palący, pijący i drący mordę po robolskiej pracy (co będzie w zmodernizowanych składach), ale nie można wywalać kupę pieniędzy dla kaleki, któremu nie chce się poczekać na trzeci pociąg (przecież do pracy nie chodzi, może sobie tak zorganizować podróż, żeby jechać takim pociągiem).

            • 3 2

            • Słuchaj człowieku, nie przesadzaj i nie spychaj ich na margines. (1)

              Popełniłeś wyjątkowo chamską wypowiedź. A sam znając polskie realia np. drogowe możesz zostać kaleką (czego tobie i sobie nie życzę). Nikt z nas nie jest zwolniony z ryzyka jakie niesie ze sobą poruszanie się po naszych chodnikach jako piesi przy ruchliwych ulicach.
              Parę miesięcy temu napisałem tu na forum że samochody powoli zaczynają "wjeżdżać" na posesje. I się nie pomyliłem - w Cedrach Wielkich pijany facet wypadł z trasy i wjechał na teren posesji zabijając jedną i ciężko raniąc drugą kobietę.
              Jest to już piąty znany mi przypadek wtargnięcia na tereny różnych posesji z ostatnich lat.
              W 2007 roku być może mój nieżyjący już ojciec "spowodował" lot pirata drogowego nad siatką ogrodzenia posesji w Gdyni Orłowie przy al. Zwycięstwa vis-a-vis technikum Kolejowego - po prostu chciał mu zjechać na prawy pas aby mógł dalej grzać lewym z nadmierną prędkością lecz nie zdążył, tamten zbyt mocno wjechał na prawy pas, tak że wyrzuciło go na krawężnik, od którego się odbił i poleciał w górę nad ogrodzeniem (1,5 m). Miał szczęście że dom na tej działce był daleko od jezdni i wpadł chyba na drzewka.
              Całe to zdarzenie opowiedziała mi moja matka po pewnym czasie (jechała z ojcem) i jej opowieść wydała mi się wysoce nieprawdopodobna, że musiałem sam to sprawdzić. Jak przyjechałem na miejsce to już rozbitego samochodu już nie było, ale był jeszcze radiowóz, z którego po pewnym czasie wyszedł delikwent (miał szczęście - nie odniósł żadnych obrażeń). Miał jakąś teczkę do której zebrał małe rozbite części od swego samochodu, w tym tablicę rejestracyjną (wyglądało to komicznie). Siatka ogrodzenia była zgięta.
              Więc jak widzisz nikt przy ruchliwych arteriach nie może być bezpieczny. Wspomnę też o głośnych w Polsce, bo śmiertelnych (Łódź, Poznań, Straszyn) potrąceniach pieszych na chodnikach.
              Zatem zmień swój stosunek do inwalidów, bo sam powtórzę możesz nim zostać w każdej chwili, czego powtórzę ci nie życzę (sobie oczywiście też nie).

              • 0 2

              • Urzekłaby mnie ta historia, gdyby była na temat.

                Wydawanie milionów aby zadowolić kilkoro jest obrabowywaniem milionów podatników. Istotność interesów poszczególnych grup jest proporcjonalna do tego jaki stanowią odsetek społeczeństwa.

                Prawdopodobieństwo, że ktoś pierwszy z brzegu dołączony do inwalidzkiej, jest bardzo niskie. Za niskie, aby wydawać tak strasznie dużo dla tak nielicznych. I mi nie groź. Ktoś tak ostrożny jak ja prędzej znajdzie złoto na końcu tęczy.

                • 0 0

    • TY chyba b.mlody jestes. (2)

      • 3 1

      • I długonogi ;)

        • 1 1

      • a ty uprzedzony, arogancki i żałośnie trywialny.

        • 0 0

    • Kolego znam dwa przypadki osoby po 80

      • 0 0

    • Pytasz gdzie to było Zaspa i Sopot.

      Dlatego,że starsze nie pozwały. Ale taki kozak jak ty, który pisze farmazony ( pewnie kolejarz) to by pozwał.

      • 0 0

  • jo tam gadanie

    to jak z autami - panie on nie sciaga, jedzie prosto. Ten model tak ma... A, ze nie trzyma wymiarow bo powypadkowy to juz innny temat ;)

    • 2 2

  • dziecko w wozku

    uf, ulzylo mi bede mogla pojechac do sopotu/gdyni wozkiem za 2lata, łał! szybciej moje dziecko nauczy sie chodzic...

    • 15 0

  • 20 cm to jakoś specjalnie nie robi wrażenia (1)

    • 2 8

    • Owszem, 20 cm nie. Wrażenie robi konstrukcja wejścia do wagonu, która sprawia, że mimo tych 20 cm trzeba dać krok ok. 50 cm i to już robi wrażenie.

      • 10 0

  • A mówili, że się nie da...

    • 7 0

  • (1)

    Jak zwykle SKM PKP dala d**y! Przeciez mozna bylo odrazu podczas remontowania peronow to zrobic! A nie , ze ktos odstawil fuszerke i teraz dodatkowe koszty sa, bo trzeba po partaczach poprawic. Kogo oni tam zatrudniaja? Budowniczych po podstawowce ???

    • 17 0

    • wcale nie trzeba przebijać torów

      wystarczyłoby nie ruszać jednego zapisu z projektu modernizacji "kibli"

      • 0 0

  • czemu nic nie ma o dzisiejszym występie (1)

    Tureckiej Orkiestry Wojskowej w muszli koncertowej w Gdyni o godz. 17

    • 3 0

    • Gdynia

      Już wczoraj, w południe "Herkules" z tureckimi znakami przyleciał z nimi na nasze lotnisko...

      • 0 0

  • A tak cala ekipa Tureckiej orkiestry byla w poniedzialek na Gdyni , zwiedzali ;)

    • 0 0

  • może zmienić płyty na peronach (2)

    na brzegach nowych peronów leżą duże betonowe płyty, nie lepiej je wysunąć, lub zamienić na większe, niż przebudowywać torowisko całe?

    • 14 1

    • a jezioro...

      damy tutaj!

      • 8 1

    • ...

      To nie takie proste. Tych płyt nie można od tak sobie przesuwać w jedną czy drugą stronę

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane