• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka bliżej peronów za dwa lata

Maciej Naskręt
4 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

O 7,5 cm zmniejszy się przestrzeń między kolejką SKM a skrajnią peronów. Obecnie nawet 20-centymetrowy odstęp wzbudza strach wśród pasażerów Szybkiej Kolei Miejskiej. Lada dzień ruszy przetarg na opracowanie dokumentacji dla przebudowy torowiska przy stacjach.



O sprawie pisaliśmy już kilka miesięcy temu, teraz jednak SKM Trójmiasto przygotowuje się do przetargu na opracowanie dokumentacji technicznej, która ma umożliwić dosunięcie torowiska do przystanków. Zlikwiduje to przynajmniej częściowo przestrzeń, jaka jest teraz między kolejką a peronem i wynosi miejscami nawet 20 centymetrów. Szybka Kolej Miejska boryka się z tym problemem od 1976 roku, czyli od czasu, kiedy wycofano z eksploatacji jednostki, które niegdyś służyły berlińskiej S-Bahn.

- Wyłoniony w przetargu wykonawca będzie musiał przeprowadzić inwentaryzację dotychczasowego układu torowego. Następnie przystąpi on do opracowania projektu dosunięcia osi torowiska o 7,5 cm do peronu - mówi Marcin Głuszek, dyrektor SKM ds. marketingu i sprzedaży.

Aktualnie oś torowiska przebiega w odległości 1725 mm od skrajni peronu. Po planowej przez SKM korekcie przebiegu linii oś toru ma znajdować się w odległości 1650 mm. Pracami mają być objęte wszystkie stacje Szybkiej Kolei Miejskiej za wyjątkiem planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. Tam już odległość - 1650 mm - jest wpisana do projektu.

Prace przy zbliżaniu osi torowiska do peronu, które potrwają dwa lata, nie powinny być skomplikowane technicznie. Podczas robót spółka planuje jedynie wymienić podkłady, które na wysokości przystanków są drewniane i mocno zużyte. Docelowo mają one mieć konstrukcję żelbetową.

Wszystko wskazuje na to, że roboty nie wpłyną na ruch kolejek, bowiem prowadzone mają być w nocy.

Niestety, nie ma szans na razie na to, by przestrzeń, jaka jest między peronem a SKM, została zniwelowana do kilku centymetrów, jak było jeszcze w 1976 r. Powód? Wymaga to od SKM wymiany taboru. Na to jednak w SKM się na razie nie zanosi. Nawet zakres zamówionych ostatnio 21 modernizacji składów z serii EN57 nie uwzględnia poszerzenia podłogi i schodów, by ułatwiały wsiadanie do kolejki.

Prezentacja SKM dotycząca zmniejszenia przerw między peronami a kolejkami

Miejsca

Opinie (155) 2 zablokowane

  • stolec

    Niech Oni się najpierw zajmą tym, by kolejki przyjeżdżały na czas, a nie docierają na dany peron 5-10 minut później.

    • 2 0

  • Jak już kiedys napisałem.

    Drzwi powinny być "zwodzone". To załatwi problem dziury.

    • 1 0

  • Zamiast bliżej, niech będzie częściej

    Zamiast bliżej, niech będzie częściej

    • 0 1

  • Fuszera na całej linii

    A Sopot Kamienny Potok zalewało zalewa i będzie zalewać. Bo nie ma się komu na koleii dobrać do tyłka. Stare powiedzenie to nie my to oni. Tylko kto jest my a kto oni

    • 0 0

  • Moze sprobowac przerobic progi wejsciowe

    w istniejacych wagonach tak zeby wysuwaly sie jakies 150 mm (to mozna bylo by ustawiac). Odbywalo by sie to jednoczesnie z otwieraniem drzwi. Przy zamykaniu drzwi progi by sie jednoczesnie chowały. Wtedy dokumentacje techniczna (uzywajac projektowania modelowego) musial by wykonac producent wagonow kolejowych a natomiast same prace wykonywal by albo personel techniczny koleji lub tez z pomoca albo Gdanskiego Zrembu lub ktorejs ze stoczni w Trojmiescie. Tam sa ludzie którzy swietnie dadza sobie z tym rade. Odstawiano by wtedy po dwa sklady kolejek do modernizacji. A jak prace byly by skonczone wtedy nastepne sklady by wymieniano. Wszystko mozna zrobic w Trojmiescie tylko Inzyniera Mechanika i Elektryka trzeba bylo by wypozyczyc na czas trwania robot od producenta wagonow aby mogli nadzorowac prace. Mysle ze bylo by to tansze rozwiazanie. Bez koniecznosci przerabiania peronow albo produkcji nowych wagonow ktore byly by uzyteczne tylko w Trojmiescie. Co bedzie jak SKM bedzie kiedys zamierzalo sprzedac je komu innemu w Polsce? Szersze nie beda nigdzie pasowac a wysuwane progi mozna wtedy unieruchomic(zablokowac). I bedzie cacy.

    • 0 0

  • Niegospodarność

    Spore pieniądze wydawane na remonty i przebudowy kilku przystanków SKM w ostatnim czasie nie uwzględniały tego elementu, a szkoda. Chyba, że właśnie o to chodzi, aby wydawać więcej...

    • 1 0

  • DLA MNIE JEST TO TRAGEDIA

    Może dla niektórych jest to dziwne , ale Ja ogromnie boję się jeździć kolejką z taką dużą przepaścią przy wchodzeniu . Zawsze proszę kogoś o pomoc . Na szczęście życzliwych ludzi nie brakuje .

    • 1 0

  • Robia problem tam gdzie nie powinno byc probelmu

    My naprawde zyjemy w XXI wieku. Tak proste sprawy a nie potrafimy sie z tym uporac.Nie wiem czy smiac sie czy plakac z tego ze tzw inzynierowie nie moga znalezc prostego rozwiazania.Nigdzie na swiecie nie mam problemu z "odstepami i ich nie bylo (patrz przyklad eks niemieckiej kolejki, ktora kiedys jezdzila w Trojmiescie). Po prostu brakuje nam kompleksowego myslenia i projektowania. Nie moze byc tak , ze jeden projektuje kolejki, drugi perony inny tory itp bez konsultowania ze soba szczegolow. To po prostu wstyd.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane