• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd ogłosił upadłość spółki Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo

mn, pap
7 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Lotnisko Gdynia-Kosakowo. Widok od strony zatoki. Lotnisko Gdynia-Kosakowo. Widok od strony zatoki.

Sąd Rejonowy w Gdańsku ogłosił upadłość Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo. Sąd uznał, że spółka nie wykonywała już swoich zobowiązań.



Czy samoloty pasażerskie będą kiedykolwiek lądować w Gdyni?

W połowie marca spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo złożyła do Sądu Rejonowego Gdańsk-Północ w Gdańsku wniosek o ogłoszenie upadłości. Było to związane z decyzją Komisji Europejskiej, która na początku lutego nakazała, by port lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrócił 21,8 mln euro (91,7 mln zł) pomocy, jaką otrzymał od samorządów Gdyni i gminy Kosakowo na przekształcenie części wojskowego lotniska w cywilne.

W komunikacie przesłanym przez rzecznika Sądu Okręgowego Tomasza Adamskiego wskazano, że sąd wezwał wierzycieli spółki, by w ciągu trzech miesięcy od daty ogłoszenia obwieszczenia o upadłości zgłaszali swoje wierzytelności. Zdecydował również o wyznaczeniu syndyka, który ma określić, których wierzycieli Portu Lotniczego Gdynia-Kosakowo spłacać ma w pierwszej kolejności.

W uzasadnieniu sąd wskazał, że dłużnik zaprzestał regulowania wymagalnych zobowiązań. Równocześnie majątek dłużnika powinien wystarczyć nie tylko na pokrycie kosztów postępowania, ale także na zaspokojenie - chociaż w części - wierzycieli.

Jak podał Adamski, "jednocześnie nie zostało uprawdopodobnione, że w drodze układu wierzyciele zostaliby zaspokojeni w wyższym stopniu, niż po przeprowadzeniu postępowania upadłościowego obejmującego likwidację majątku dłużnika".

Kilka tygodni temu przedstawiciele władz Gdyni w publicznych wypowiedziach dla mediów podkreślali, że złożenie do sądu wniosku o ogłoszenie upadłości było formalną koniecznością. Zwracali uwagę, że takie działanie nie wstrzymuje jednak starań miasta o dokończenie tej inwestycji, która jest już w 98 procentach zrealizowana.

Miesiąc temu Gdynia i gmina Kosakowo zaskarżyły decyzję KE w sprawie lotniska Gdynia-Kosakowo. Jak poinformowała PAP prezes zarządu Agencji Rozwoju Gdyni Katarzyna Spychała, skarga wysłana do Sądu Unii Europejskiej w Luksemburgu zawiera też wniosek o wstrzymanie wykonania decyzji Komisji Europejskiej.

Samorządy tłumaczą zaskarżenie decyzji m.in. tym, że "wnioski KE są całkowicie sprzeczne z wnioskami płynącymi z analiz ekonomicznych przedstawionych przez inwestujące samorządy (...) Komisja pominęła je i przyjęła własne, nie wskazując, z jakich przyczyn uznała te przedstawione za niewłaściwe". Samorządy uważają, że w tym zakresie mogło dojść do przekroczenia uprawnień przez KE i chcą, by zbadał to sąd.

Samorządy zwracają także uwagę, że decyzja KE "nie jest możliwa do wykonania wprost". Spółka budująca port nie ma z czego oddać, bo wszystkie pieniądze wydała na infrastrukturę, m.in. na budowę terminalu pasażerskiego, budynku straży pożarnej oraz na wyburzenia wojskowych hangarów. Pieniądze powinny być zwrócone w terminie do czterech miesięcy od wydania decyzji przez KE 11 lutego 2014 r.

"KE stwierdziła, że środki publiczne przekazane przez gminy Gdynia i Kosakowo na rzecz portu lotniczego Gdynia-Kosakowo przyznają beneficjentowi nienależną przewagę konkurencyjną, w szczególności nad lotniskiem w Gdańsku, co stanowi naruszenie unijnych zasad pomocy państwa" - podano w komunikacie KE.

Dzień po decyzji KE prezydent Gdyni Wojciech Szczurek podczas konferencji prasowej zapowiedział, że Port lotniczy Gdynia-Kosakowo będzie budowany, mimo decyzji KE. Uważa, że projekt jest uzasadniony ekonomicznie. "Jesteśmy przekonani, że takie właśnie inwestycje będą strategicznie służyły rozwojowi" - przekonywał.

Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo ma kapitał w wysokości 91 mln zł, z tego 85 mln zł należy do Gdyni, a 6 mln zł do Kosakowa. 70 mln zł z tej kwoty przeznaczono na budowę infrastruktury lotniska.
mn, pap

Opinie (330) 10 zablokowanych

  • Mimo to nadal wierzę w Dubaj Północy.
    Gdzie drwa robią tam wióry lecą.

    • 22 20

  • Miejmy nadzieje, że lotnisko będzie działało wkrótce (2)

    Nie moge się doczekać

    • 33 33

    • Na co nie możesz się doczekać? (1)

      Nawet jak zacznie działać to i tak tam na początku mają tylko awionetki i małe samoloty biznesmenów latać.

      • 10 4

      • będą latać do gdańska :)

        żeby polecieć gdzies dalej.. i wydostac sie z gdyni.. bo jazda po rozsypującej się estakadzie okrawa o próbe samobójczą...
        a an estakade nie ma bo kasy brak.. Lotnisko?

        • 14 2

  • nic nowego...

    Bardzo dobrze, ale naprawdę trzeba było robić o tym kolejny artykuł? Znowu będą napinki i kłótnie w komentarzach.

    • 12 16

  • A czy środki publiczne przeznaczane cały czas na port w Rębiechowie to dozwolona przewaga konkurencyjna? (27)

    Wszystko wskazuje na to, że jedyną różnicą pomiędzy modelem inwestycyjnym Kosakowa i Rębiechowa jest to, że w tym drugim inwestorem/donatorem jest ta sama instytucja, która walczy z portem w Kosakowie (właściwie są dwie instytucje, bo polski rząd finansujący Rębiechowo w państwowej kasy - 2/3 udziałów należy do podmiotów państwowych - sekunduje KE w rzucaniu kłód pod nogi licząc zapewne na osłabienie samorządowej konkurencji, z którą nie może sobie poradzić na ubitym polu).

    • 34 52

    • nie, różnica jest zasadnicza... (26)

      Port Lotniczy Trójmiasto powstawał z potrzeby. Lotnisko w Gdyni w momencie gdy już taka infrastruktura już była. Po za tym port lotniczy Trójmiasto rozwija się obecnie z własnych środków (tj z tego co zarobi). Jeśli tego nie rozumiesz to przykra sprawa. Pewnie równiez nie zrozumiesz, że na walce dwóch portów lotniczych skorzystałyby krótkotrwale linie lotnicze (a nie pasażerowie!), długotrwale wszyscy by stracili (brak pieniędzy na rozwój, marginalizacja jednego portu regionalnego w zamian za walkę dwóch portów lokalnych itd...)

      • 31 7

      • to po co port w Gdansku? (25)

        jest juz w Gdyni, Szczecinie..... po co tracic tam kase? wolalbym aby o takich kwestiach decydowal rynek a nie gromada urzednikow.....
        trzeba byc skonczonym glabem by w konkurencji widziec cos co moze zaszkodzic..... to sa po prostu brednie jakiegos gdanskiego buca, ktory zazdrosnie chroni swoj monopol - a to nikomu a zwlaszcza pasazerom na zdrowie nie wyszlo.
        Podumowujac - naprawde niewiele rozumiesz.

        • 12 29

        • gdy, jak takiś mądry kup od syndyka to lotnisko (10)

          uruchom je za prywatne pieniądze i spróbuj na nim zarabiać.

          • 23 5

          • wydaje mi sie, ze jestem madrzejszy od ciebie.... (9)

            zastanawia mnie, dlaczego cala inicjatywa zostaje zablokowana przez Gdansk gdy 98% inwestycji jest gotowe? Skoro wydano 100 000 000 PLN to dlaczego nie sprobowano czy ten pomysl ma szanse zadzialac w praktyce? Rozumiem, ze kredyty na lotnisko w Gdansku trzeba splacac ale dlaczego ma to sie dziac kosztem Gdyni?
            Troche dziwnie to wyglada jak jakies durne urzedasy maja decydowac czy pomysl na biznes ma sens czy nie......
            Miejsce na takie rozwiazania jak blokowanie budowy byly wtedy gdy jeszcze 100 000 000 PLN nie zostalo w niej utopione - teraz raczej nalezalo sie zastanawiac jak sensownie te inwestycje zagospodarowac..... Zamiast tego zdecydowano sie wyrzucic te 100 000 000 PLN na smietnik.... na przekor wladza w Gdyni.

            • 8 25

            • Proponuję zapoznać się z artykułem: (4)

              "Osierocone porty lotnicze w Hiszpanii jako przykład niepokojącego zjawiska nadpodaży lotnisk komunikacyjnych"

              Może cię oświeci.

              • 25 5

              • szukasz falszywych analogii (3)

                1. Gdynia nie buduje nowego lotniska
                2. Lotnisko w Gdyni-Kosakowie istnialo zanim zaczeto budowe lotniska w Rebiechowie
                3. Gdynia relatywnie tanio probowala wykorzystac majatek jaki na jej terenie istnieje ( LOTNISKO )
                4. Porownujac skale inwestycji KE powinna raczej zadac pytanie po co topic setki milionow PLN w Gdansku skoro mozna miec podobny efekt tanim kosztem w Gdyni?

                • 9 26

              • analogie bardzo dobree (1)

                pas startowy to jakies 10% lotniska. Terminal i zawarte w nim urządzenia to jakies 50 - 60%, kolejne %% to lotniskowa straż pożarna, służby utrzymania ruchu, składy paliw itd... Wydział Propagandy zrobił wode z mózgów "pożytecznych idiotów" i wmówił ludziom że jak jest pas to jest lotnisko...

                • 27 2

              • %% woz strazacki w Kosakowie : 1mln zł

                kupiony używany z Chopina, nowy kosztowalby 1mln euro

                (tak mi mowil znajomy elektryk co robil w Kosakowie; oszczednosc, oszczednosci jeszcze raz oszczednosc; nie to co w Rebiechowie - szlabany z.. Niemiec)

                • 3 1

              • Jak zaczęto budowę lotniska w Rębiechowie to lotnisko w Kosakowie istniało jako wojskowe (podobnie jak to w Pruszczu) tłuku jeden.
                I jaki podobny efekt tanim kosztem w Gdyni? Jakbyś chciał przystosować lotnisko w Gdyni do standardu jaki ma obecnie Rębiechowo (długość pasa, drogi kołowania, płyty postojowe, za chwilę ILS II, przepustowość terminali, rękawy itd.) to musiałbyś wyłożyć miliardy złotych, więc jaki podobny efekt?

                • 19 0

            • ale skąd w ogóle pomysł, że Gdańsk coś blokował?!

              Ludzie, opanujcie się! Gdynia sama zwróciła się do UE o zbadanie zasadności inwestycji!! UWAGA! UM GDYNIA, SZCZUREK! nie Gdańsk...
              Gdańsk absolutnie nie mieszał się w to lotnisko!

              • 30 3

            • A powiedz Ty mi jakim trzeba być kretynem, żeby ładować kupe szmalu w lotnisko jeśli (2)

              kilka kilometrów dalej kończy sie rozbudowa innego, bardziej znanego i działającego z powodzeniem lotniska budowanego przez Państwo?
              Jaki jest sens ładować kase w coś co nic dobrego nie da a do tego jeszcze moze tylko zaszkodzić?
              Jeśli chodzi o komunikacje to też kulejący argument.. PKM wszytsko rozwizuje.. Z Gdańska i z Gdyni 25 min (sprawiedliwie po równo?) czy moze na żuławach gdzieś dobudować mowe bo z centrum Gdańska jest za dalego wg waszych standardów...

              Budowa lotniska w KOszakowie to jeden wielki przekręt i SKRAJNA NIEGOSPODARNOŚĆ>. tu z marszu powinien wchodziuć Prokurator... ale pewnie i tak G.. noz tego bd..;//

              • 17 2

              • a powiedz mi jakim trzeba byc kretynem (1)

                aby budowac stadion za 800 mln zl, do ktorego co roku trzeba doplacac 10mln zl nie liczac 7 mln za nazwe od panstwowego koncernu z podowodow politycznych oraz kilku mln co roku z innmego panstwowego koncernu na utrzymanie kiepskiej druzyny?

                • 4 3

              • A, panie, w Ameryce to Murzynów biją. - Taki jest ten argument.

                • 1 1

        • Port w Gdańsku powstał ponad 1000 lat temu. (5)

          A przepraszam kiedy powstał port w Gdyni ?

          • 24 7

          • bredzisz (4)

            to co w porcie gdanskim wartosciowe powstalo nie pozniej niz 40 lat temu....
            po co wydawane sa tam pieniadze skoro mamy kilka innych portow w okolicy? przeciez inwestycje w porcie nr 1 powoduja spadek obrotow w porcie nr 2....
            dlaczego jakies durne urzedasy roszcza sobie prawa do decydowania czy pieniadze maja byc wydawane w porcie nr 1 czy porcie nr2?
            ps. napr

            • 6 17

            • Zapoznaj się ignorancie z historią Gdańska i jego portu a potem zabieraj głos. (3)

              Np. "Historia Gdańska jako miasta hanzeatyckiego"

              • 12 1

              • naprawde jestes taki glupi? (2)

                zwiazek hanzeatycki powstal w 1358 roku....

                1358 + 1000 = 2358..... krotko mowiac bredzisz.... to przez ten odor z Szadolek czy moze fluor z Wislinki?

                • 3 17

              • jak widać szkodzi mniej (1)

                niż ekodolina he he

                • 17 0

              • podobno w ekodolinie mozna wylaczac smrodzenie

                w poludniowym Gdansku smrod jest non-stop

                • 0 4

        • jeśli nie widzisz różnicy miedzy konkurencją dwóch osiedlowych warzywniaków (5)

          a dwóch lotnisk to sam jesteś głąbem. W przypadku dwóch lotnisk zaczyna się licytacja linii lotniczych "kto dopłaci więcej". I porty lotnicze zamiast zarabiać zaczynają byc niedochodowe. W skrajnym przypadku dwa porty wykrwawiają się i brakuje kasy na inwestycje. Korzystają na tym linie lotnicze, ale nie pasażer!

          • 20 2

          • bredzisz.... (4)

            jesli nie rozumiesz jak dziala konkurencja to jestes glabem....
            piszesz jak jakas durna biurwa dla ktorej stanem normalnym jest MONOPOL - po co sie wysilac, po co obnizac koszty, po co robic cos co jest dobre dla klienta. Mamy swoich ludzi w KE i zablokujemy konkurencje by nam pod bokiem nie wyrosla jakas konkurencja, ktora moglaby spowodowac, ze musielibysmy zaczac sie starac - obnizac koszty, zrobic normalny parking ( z dzialajacymi bramkami )....
            mogloby sie tez okazac, ze to nasze wspaniale gdanskie lotnisko nie jest wcale takie wspaniale...... po co te problemy? wystarczy zablokowac administracyjnie konkurencje i mamy blogi monopol

            • 2 19

            • masz coś z głową... (3)

              Odpowiedz sobie na następujące pytania:
              1) kto jest klientem lotniska (podpowiedź: nie jest nim pasażer linii lotniczej!)?
              2) dlaczego Berlin mając 3 lotniska zamyka 2 z nich i rozbudowuje 1 z nich?
              3) dlaczego nigdzie nie powstają prywatne lotniska? skoro to taki biznes i według Ciebie można stosować normalne zasady ekonomii i zdrowej konkurencji?
              4) zadaj sobie trudu i doczytaj ile kosztuje roczne utrzymanie lotniska komunikacyjnego. Albo zrobię to za Ciebie. ok 12 mln zł. I teraz przedstaw mi prosze w jaki sposób to lotnisko ma na siebie zarabiać skoro sama Gdynia zakłada wyższe opłaty lotniskowe niż w Gdańsku!

              • 21 3

              • gratuluje cierpliwosci ale szczurzy

                móżdżek tego nigdy nie zrozumie.
                Jest typowym produktem wydziału ogłupiania umgdynia

                • 17 1

              • lecz sie sam (1)

                apropos 2 - wziales pod uwage, ze przynajmniej jeden z tych zamykanych znajdowal sie praktycznie w centrum miasta?
                jak na to wpadles, ze nigdzie nie powstaja prywatne lotniska? naprawde jestes tak ograniczony? kilka postow wyzej, jakis gdanski kolek twierdzil, ze lotnisko w Gdansku zarabia pieniadze i z wlasnych dochodow finansuje rozbudowe....
                fluor z wislinki + opary benzenu z Lotosu wykanczaja wam szare komorki w Gdansku

                • 2 16

              • Lotniska to nie warzywniaki. To infrastruktury budowane jednostkowo na olbrzymi obszar z racji swojej specyfikacji.

                • 3 0

        • szczurzy móżdzku to zbudujdrugi dworzec (1)

          kolejowy i konkuruj co za kretyn z ciebie.
          Porty sa prywatne i przynoszą dochód

          • 9 0

          • port gdanski i gdynski nie sa prywatme durniu

            w radzie nadzorczej gdanskiego zasiada budyn.... jak widac fluor z wislinki czyni spustoszenia w gddanskich mozgach.....

            • 1 11

  • A Sopot? (7)

    też powinien budować lotnisko! nie wspominając o Wejherowie...

    • 68 14

    • (2)

      Rumia, Kościerzyna, Kartuzy i Żukowo też koniecznie muszą wybudować sobie lotniska!

      • 23 2

      • (1)

        rumia juz miala przed wojna.

        • 11 0

        • Pewnie upadło i wiedzieli żeby w lichy interes sie nie pchać...

          Moglisćie im w tej NORDZIE (krzywej mord..ie) im podpowiedzieć, że to nie sie spina :D

          • 5 0

    • po co sopot zbudowal marine? (3)

      skoro juz byly obok w Gdyni i Gdansku? no po co? i to jeszcze za kase z UE.....
      toz ta inwestycja spowodowala spadek ruchu w sasiednich marinach i spadek dochodow.... dlaczego urzednicy z UE tego nie zablokowali?

      • 11 13

      • Hehe, dobre ;-)

        • 2 2

      • (1)

        Rozumiem, że liczba posiadaczy własnych lajb jest rowna posiadaczom samolotow, a dodatkowo samolociarze, podobnie jak lajbiarze, kursuja sobie na trasach do kilku km rekreacyjnie.

        • 11 1

        • nic nie rozumiesz.....

          • 1 6

  • odkręcą to. Spokojnie ,powstanie nowy twór ,który to ogarnie

    • 14 13

  • Lotnisko dla awionetek im. Megalomanii Szczurka! (3)

    za 100 mln zł nie mógł tam wylądować żaden samolot kodu C. Czyli najdroższe lądowisko dla awionetek w Europie. Ale gdyński Wydział propagandy wmówił "pożytecznym idiotom" że pas startowy jest, więc lotnisko już prawie jest. Jako mieszkaniec Gdyni - CIESZĘ SIĘ! Ten wyrok ratuje nas przed jeszcze większymi stratami i widzimisie Gryzonia za nasze pieniądze.

    • 76 19

    • (2)

      szkoda tylko 90 mln, bo za te pieniądze można było naprawdę kilka ciekawych rzeczy zrobić dla mieszkańców miasta

      • 20 0

      • czyli przez całe te lata miasto tylko źle robiło? czytając twoje posty na to wychodzi (1)

        Lecz się kretynie.

        • 2 17

        • mowisz kretynie myszlisz platfusie

          • 1 2

  • Upadła ? No ale prezydentowi Stasiak i wójtowi Włudzikowi

    za radę nadzorcza lotniska parę groszy chyba się ostanie ?

    • 33 2

  • Prezydent w odstawkę... (3)

    Temu panu już dziękujemy...
    dość tych decyzji kosztem podatnika

    • 50 26

    • (2)

      popieramy

      • 11 6

      • horała przestan juz spamowac,myj zeby i spać. Pieprzysz bzdety wyborow i tak nie wygrasz

        • 5 8

      • I kogo to obchodzi!?

        • 0 8

  • To sie chyba nazywa jakos... (2)

    Megalomania...czy jakos tak

    • 47 16

    • (1)

      podobno

      • 7 3

      • ciekawe, czy tylko do wyborow bedziesz sie produkowal

        bo chyba nie do smierci?

        • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane