• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządy wspólnie walczą o rozbudowę Węzła Kowale

Maciej Naskręt
14 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy. Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy.

Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska, który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu osiąga granice przepustowości. List intencyjny w tej sprawie podpisali pomorscy samorządowcy. Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.



Czy rozbudowa Węzła Kowale jest potrzebna?

W poniedziałek marszałkowie Mieczysław StrukRyszard Świlski wraz z samorządowcami z Kolbud, Pruszcza Gdańskiego oraz Gdańska podpisali list intencyjny dotyczący rozbudowy Węzła Kowale na obwodnicy Trójmiasta.

Planowana inwestycja miałaby objąć m.in. rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę równoległych dróg do obwodnicy (tzw. dróg zbiorczo-rozprowadzających) od Węzła Południe do Węzła Szadółki oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ul. Nową Świętokrzyską na terenie Gdańska.

Pod listem intencyjnym zabrakło tego, czego zwykle pod takimi listami brakuje - czyli podpisów tych, którzy mają daną inwestycję sfinansować - w tym wypadku ministerialnych urzędników. Bez ich zgody, a właściwie bez zarządzanych przez nich pieniędzy, rozbudowa układu drogowego w obrębie obwodnicy na Kowalach się nie rozpocznie. Powód? Samorządów na to nie stać.

- Zapraszaliśmy przedstawicieli ministerstwa na podpisanie listu, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi z Warszawy - przyznali podczas uroczystości.
Na razie nie wiadomo, ile dokładnie może kosztować rozbudowa Węzła Kowale.

Kolejność zadań

Już chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, podlegający pod samorząd województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla rozbudowy dróg w rejonie obwodnicy. Koszty powstania tego dokumentu pokryje województwo.

- Dokumentacja powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Wykonawca będzie musiał stworzyć koncepcję, opracować dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a także przygotować dokumentację geologiczno-inżynierską - wylicza Grzegorz Stachowiak, szef Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Całość prac ma być prowadzona przy wsparciu merytorycznym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mimo wyraźnego poparcia władz rządowych.

Jeśli jednak uda się przeprowadzić przygotowania do inwestycji, wtedy ZDW w Gdańsku będzie inwestorem zastępczym, czyli będzie realizował rozbudowę dróg na Kowalach w swoim imieniu, a także GDDKiA, miasta Gdańska, gminy Kolbudy i Pruszcz Gdański.

Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale. Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale.
Nowy wiadukt i dodatkowe drogi

W ramach rozbudowy węzła, nad obwodnicą pojawi się nowy wiadukt - tuż obok istniejącego obiektu. Droga wojewódzka na odcinku Bąkowo - granica Gdańska, zostanie poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy.

Obwodnica w rejonie Węzła Kowale będzie poszerzona o dodatkowe jezdnie po obu stronach, czyli tzw. jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Samorządowcy chcą, by ich wykonanie sfinansowały firmy rezydujące przy obwodnicy, bowiem z wspomnianych jezdni będzie można wykonać zjazd do poszczególnych przedsiębiorstw lub obiektów.

Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale. Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale.
Podwójne utrudnienia na obwodnicy?

Przypomnijmy, że miasto Gdańsk planuje także przebudować sąsiedni węzeł na Szadółkach zobacz na mapie Gdańska. Niedawno wyłoniono nawet firmę, która to zaprojektuje.

Czy to oznacza, że obwodnica od Szadółek do Kowal zmieni się w jeden wielki plac budowy?

- Nie będziemy czekali z naszą inwestycją do czasu rozpoczęcia rozbudowy Węzła Kowale. Nie chcemy oddalać w czasie naszego przedsięwzięcia - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
To oznacza, że jeśli uda się przygotować od strony formalnej obie inwestycje - w Kowalach i na Szadółkach, kierowców prawdopodobnie czekają utrudnienia jedne po drugich.

Wszystko zależy jednak od terminarza inwestycji, który na razie nie jest znany.

Miejsca

Opinie (130) 2 zablokowane

  • Powodzenia.

    Czasami tam jeżdżę, np do Przywidza.

    • 4 0

  • Chcemy przyłączenia do Gdańska (3)

    Kowale to już praktycznie dzielnica Gdańska. Nie chcemy dłużej podlegać pod Kolbudy

    • 24 12

    • I dobrze brzmi...Mieszkam w Gdańsku...

      Gdańsk-Kowale...nieźle.

      • 9 4

    • wasze władze raczej tego nie chcą :) nikt nie zrezygnuje ze stanowiska

      • 8 1

    • Mów za siebie.

      • 3 0

  • włączyć Kowale do Gda i po sprawie, nie trzeba będzie się dogadywać (3)

    • 20 11

    • (2)

      niby kto ma włączyć? pomyśl

      • 1 6

      • Wojewoda (1)

        • 5 2

        • Wojewoda nie dostal przykazu z centrali PiSu

          Samodzielnie nie podejmie decyzji, a jak narazie ma sabotowac pomorze jako odwet za dobry wynik PO.

          • 5 1

  • OMT (5)

    A co z obwodnicą metrpolitarną.? Ta inwestycja jest najpilniejsza. A jakoś Rząd i Samorząd milczy. Czyżby pilniesze zadania?

    • 11 4

    • POprzednicy (1)

      Oczy mydlili a teraz wychodzi, ze dokumenty sa w powijakach.
      Troche poczekamy

      • 2 8

      • Kolejny pis*zielec z wypranym móźdźkiem. Nie dalej jak dwa tygodnie temu PiSiory odrzuciły wniosek.

        • 6 1

    • PiSiory wycofały się z inwestycji. Najwcześniej będzie w 2021 ale nawet i na ten termin są mizerne szanse (2)

      • 7 0

      • No niestety Gdanszczanie (1)

        Drog dojazdowych do Gdanska sie teraz nie zbuduje. Tak, drog dojazdowych, bo to nie jest zadna obwodnica, a tym bardziej metropolitalna. To sa dwie drogi dojazdowe z Kaszub, jedna do Gdanska, a druga do Gdyni i nie zaywajcie tego obwodnica

        • 1 0

        • Może i lepiej

          Nie wpuszczać tranzytu do GD.
          Najważniejsze żeby zrezygnowali z Tunelu pod Pacholkiem i wypasionej Drogi Zielonej ....

          • 0 0

  • Święta Przepustowość... (3)

    Więcej gigantycznych estakad i węzłów = więcej samojezdów na drogach = więcej korków. Równanie jest proste. Przesiadajcie się ludziska do komunikacji publicznej i na rowery!!!

    • 7 20

    • nie zdało się prawka, to teraz się wyzywa innych od blachosmrodziarzy (1)

      • 8 3

      • Jeśli patrząc na inteligencje autora opinii to lepiej żeby taka oferma nie prowadziła samochodu

        • 6 0

    • Na rower jest za zimno.

      Rower to jest dla przyjemnosci, rozrywki, ale w zadnym razie nie moze byc uznany za srodek transportu czegokolwiek lub kogokolwiek, chyba ze turystow latem. Komunikacja miejska, owszem, ale jaka jest komunikacja z Kowal?

      • 4 3

  • Podpisano, coś tam przekąszono, może nawet popito i czekamy...

    No ja tak myślę, ze 10 lat...

    • 9 1

  • podpisanie listu intencyjny

    • 0 0

  • A ponoc dyrektor GDDKiA byl taki super...

    A teraz wychodzi jak bylo

    • 6 4

  • Kto tu się wypowiada, że Kowale chcą być dzielnicą Gdańska? (6)

    Przepraszam, ale chyba nie mieszkańcy Kowal, którym jest dobrze, że to nie miasto. Niższe opłaty, co jest akurat świetne, więc mi się do Gdańska nie spieszy.

    • 11 27

    • właśnie mieszkańcy Kowal

      Opłaty wcale nie są takie niskie, władze Kolbud traktują Kowale po macoszemu, nie ma jak dla mnie żadnych korzyści płynących z podległości administracyjnej pod Kolbudy...Myślę, że to nie jest odosobniony głos w tej sprawie.

      • 15 0

    • w gminie Kolbudy podatki są wysokie, woda + kanalizacja najdroższa w powiecie

      • 18 0

    • Więc nie ma się co bać referendum!

      • 10 0

    • Niższe opłaty

      Jakie niższe opłaty? Kowale posiadają gdański kod pocztowy i mieszkańcy Kowal płacą oc i ac jak w Gdańsku!

      • 7 0

    • wszyscy chcą do Gdańska bo z niego tu przyjechali

      same problemy z gminą

      • 4 2

    • gdzie ty widzisz te nizsze oplaty?

      • 3 0

  • sam list niczego nie załatwi

    rząd się wypnie tak samo jak w przypadku innych ważnych inwestycji na Pomorzu

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane