• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządy wspólnie walczą o rozbudowę Węzła Kowale

Maciej Naskręt
14 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy. Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy.

Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska, który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu osiąga granice przepustowości. List intencyjny w tej sprawie podpisali pomorscy samorządowcy. Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.



Czy rozbudowa Węzła Kowale jest potrzebna?

W poniedziałek marszałkowie Mieczysław StrukRyszard Świlski wraz z samorządowcami z Kolbud, Pruszcza Gdańskiego oraz Gdańska podpisali list intencyjny dotyczący rozbudowy Węzła Kowale na obwodnicy Trójmiasta.

Planowana inwestycja miałaby objąć m.in. rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę równoległych dróg do obwodnicy (tzw. dróg zbiorczo-rozprowadzających) od Węzła Południe do Węzła Szadółki oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ul. Nową Świętokrzyską na terenie Gdańska.

Pod listem intencyjnym zabrakło tego, czego zwykle pod takimi listami brakuje - czyli podpisów tych, którzy mają daną inwestycję sfinansować - w tym wypadku ministerialnych urzędników. Bez ich zgody, a właściwie bez zarządzanych przez nich pieniędzy, rozbudowa układu drogowego w obrębie obwodnicy na Kowalach się nie rozpocznie. Powód? Samorządów na to nie stać.

- Zapraszaliśmy przedstawicieli ministerstwa na podpisanie listu, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi z Warszawy - przyznali podczas uroczystości.
Na razie nie wiadomo, ile dokładnie może kosztować rozbudowa Węzła Kowale.

Kolejność zadań

Już chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, podlegający pod samorząd województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla rozbudowy dróg w rejonie obwodnicy. Koszty powstania tego dokumentu pokryje województwo.

- Dokumentacja powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Wykonawca będzie musiał stworzyć koncepcję, opracować dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a także przygotować dokumentację geologiczno-inżynierską - wylicza Grzegorz Stachowiak, szef Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Całość prac ma być prowadzona przy wsparciu merytorycznym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mimo wyraźnego poparcia władz rządowych.

Jeśli jednak uda się przeprowadzić przygotowania do inwestycji, wtedy ZDW w Gdańsku będzie inwestorem zastępczym, czyli będzie realizował rozbudowę dróg na Kowalach w swoim imieniu, a także GDDKiA, miasta Gdańska, gminy Kolbudy i Pruszcz Gdański.

Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale. Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale.
Nowy wiadukt i dodatkowe drogi

W ramach rozbudowy węzła, nad obwodnicą pojawi się nowy wiadukt - tuż obok istniejącego obiektu. Droga wojewódzka na odcinku Bąkowo - granica Gdańska, zostanie poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy.

Obwodnica w rejonie Węzła Kowale będzie poszerzona o dodatkowe jezdnie po obu stronach, czyli tzw. jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Samorządowcy chcą, by ich wykonanie sfinansowały firmy rezydujące przy obwodnicy, bowiem z wspomnianych jezdni będzie można wykonać zjazd do poszczególnych przedsiębiorstw lub obiektów.

Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale. Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale.
Podwójne utrudnienia na obwodnicy?

Przypomnijmy, że miasto Gdańsk planuje także przebudować sąsiedni węzeł na Szadółkach zobacz na mapie Gdańska. Niedawno wyłoniono nawet firmę, która to zaprojektuje.

Czy to oznacza, że obwodnica od Szadółek do Kowal zmieni się w jeden wielki plac budowy?

- Nie będziemy czekali z naszą inwestycją do czasu rozpoczęcia rozbudowy Węzła Kowale. Nie chcemy oddalać w czasie naszego przedsięwzięcia - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
To oznacza, że jeśli uda się przygotować od strony formalnej obie inwestycje - w Kowalach i na Szadółkach, kierowców prawdopodobnie czekają utrudnienia jedne po drugich.

Wszystko zależy jednak od terminarza inwestycji, który na razie nie jest znany.

Miejsca

Opinie (130) 2 zablokowane

  • Proszę o rzetelne info

    Skąd informacje o proponowanych zjazdach w Kowalach. Za zbiornikiem retencyjnym znajduję się nowo-wybudowane osiedle Cytrusowe, a przed osiedle Chabrowe.

    • 1 0

  • Kowale dzielnicą Gdańska (1)

    Część Kowal została dołączona do Gdańska w latach siedemdziesiątych.Kiedy reszta Kowal będzie dzielnicą Gdańska?

    • 6 0

    • Dzisiaj o 23:04

      • 3 0

  • referendum

    mamy kod Gdanska i chcemy do Gdańska.

    • 4 2

  • od poludniowej powinny byc po 4 pasy (1)

    az do ikea.. skoro beda robic wiadukty to od razu poleciec z jezdnia i oswietlic.

    • 5 1

    • 4 pasy?? niech zrobia od razu po 6!! na bogato! Pis da

      • 2 0

  • nazwa

    Nazwijcie węzeł im. Lecha Kaczyńskiego wraz z malzonka a dofinansowanie sięgnie 100 procent. Przecież to oczywiste

    • 16 0

  • gdyby nie PKM-ka

    kasa by była , a tak ani PKM-ki ani węzła Kowale

    • 1 4

  • Gdańsk

    Za co pis tak nie cierpi gdańska no za co powiedzcie za co ??

    • 4 1

  • Jak ktoś chce

    Mieszkać w Gdańsku to niech się tam przeprowadzi. Zmiana granic administracyjnych to fikcja, niczego realnie nie zmieni.
    Wolę załatwiać sprawy w urzędzie gminy niż w molochowatym urzdzie miasta.

    • 1 3

  • Do redakcji

    Tak w woli ścisłości Kowale nigdy do Gdańska nie należały i nie będą więc pisanie o Bakowie jako granicy Gdańska jest bzdura! Granica Gdańska jest przed Kowalami na wysokosci ul. Guderskiego.

    • 0 5

  • kolejny przejaw wiary że problemy komunikacyjne można rozwiązywać rozbudową sieci drogowej

    Kiedy wreszcie to prosamochodowe rozwiązania doraźnie poprawiające sytuację, ale drogie i w długim okresie pogarszające warunki życia w mieście zostaną zarzucone?

    Bez priorytetu dla komunikacji szynowej i poprawy warunków dostępu pieszych i rowerzystów do jej stacji i przystanków miasto będzie powoli dryfować w kierunku wojny wszystkich kierowców ze wszystkimi kierowcami i pozostałymi mieszkańcami.

    Same rozwiązania inżynieryjne nie rozwiążą problemów.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane