• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządy wspólnie walczą o rozbudowę Węzła Kowale

Maciej Naskręt
14 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy. Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy.

Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska, który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu osiąga granice przepustowości. List intencyjny w tej sprawie podpisali pomorscy samorządowcy. Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.



Czy rozbudowa Węzła Kowale jest potrzebna?

W poniedziałek marszałkowie Mieczysław StrukRyszard Świlski wraz z samorządowcami z Kolbud, Pruszcza Gdańskiego oraz Gdańska podpisali list intencyjny dotyczący rozbudowy Węzła Kowale na obwodnicy Trójmiasta.

Planowana inwestycja miałaby objąć m.in. rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę równoległych dróg do obwodnicy (tzw. dróg zbiorczo-rozprowadzających) od Węzła Południe do Węzła Szadółki oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ul. Nową Świętokrzyską na terenie Gdańska.

Pod listem intencyjnym zabrakło tego, czego zwykle pod takimi listami brakuje - czyli podpisów tych, którzy mają daną inwestycję sfinansować - w tym wypadku ministerialnych urzędników. Bez ich zgody, a właściwie bez zarządzanych przez nich pieniędzy, rozbudowa układu drogowego w obrębie obwodnicy na Kowalach się nie rozpocznie. Powód? Samorządów na to nie stać.

- Zapraszaliśmy przedstawicieli ministerstwa na podpisanie listu, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi z Warszawy - przyznali podczas uroczystości.
Na razie nie wiadomo, ile dokładnie może kosztować rozbudowa Węzła Kowale.

Kolejność zadań

Już chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, podlegający pod samorząd województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla rozbudowy dróg w rejonie obwodnicy. Koszty powstania tego dokumentu pokryje województwo.

- Dokumentacja powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Wykonawca będzie musiał stworzyć koncepcję, opracować dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a także przygotować dokumentację geologiczno-inżynierską - wylicza Grzegorz Stachowiak, szef Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Całość prac ma być prowadzona przy wsparciu merytorycznym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mimo wyraźnego poparcia władz rządowych.

Jeśli jednak uda się przeprowadzić przygotowania do inwestycji, wtedy ZDW w Gdańsku będzie inwestorem zastępczym, czyli będzie realizował rozbudowę dróg na Kowalach w swoim imieniu, a także GDDKiA, miasta Gdańska, gminy Kolbudy i Pruszcz Gdański.

Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale. Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale.
Nowy wiadukt i dodatkowe drogi

W ramach rozbudowy węzła, nad obwodnicą pojawi się nowy wiadukt - tuż obok istniejącego obiektu. Droga wojewódzka na odcinku Bąkowo - granica Gdańska, zostanie poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy.

Obwodnica w rejonie Węzła Kowale będzie poszerzona o dodatkowe jezdnie po obu stronach, czyli tzw. jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Samorządowcy chcą, by ich wykonanie sfinansowały firmy rezydujące przy obwodnicy, bowiem z wspomnianych jezdni będzie można wykonać zjazd do poszczególnych przedsiębiorstw lub obiektów.

Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale. Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale.
Podwójne utrudnienia na obwodnicy?

Przypomnijmy, że miasto Gdańsk planuje także przebudować sąsiedni węzeł na Szadółkach zobacz na mapie Gdańska. Niedawno wyłoniono nawet firmę, która to zaprojektuje.

Czy to oznacza, że obwodnica od Szadółek do Kowal zmieni się w jeden wielki plac budowy?

- Nie będziemy czekali z naszą inwestycją do czasu rozpoczęcia rozbudowy Węzła Kowale. Nie chcemy oddalać w czasie naszego przedsięwzięcia - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
To oznacza, że jeśli uda się przygotować od strony formalnej obie inwestycje - w Kowalach i na Szadółkach, kierowców prawdopodobnie czekają utrudnienia jedne po drugich.

Wszystko zależy jednak od terminarza inwestycji, który na razie nie jest znany.

Miejsca

Opinie (130) 2 zablokowane

  • komunikacja miejska

    A komunikacja miejska w Kowalach, Osiedlu Cytrusowym i Nowy Horyzont kiedy będzie? Dlaczego tak trudno dogadać się z ZKM Gdańsk? Kasa kasa ale ludzie dojeżdżają do Gdańska do pracy . 3 włodarzy Kolbudy ,Pruszcz i Gdańsk a

    • 4 1

  • Mi te węzły nie są potrzebne.

    W końcu to obwodica czy osiedlowa ulica?

    • 1 2

  • Trzy banery w tle, kartka w okładkach i długopis

    i już mamy bohaterów i wybawców. Tylko taki mały zonk... kasiorki nie ma i zapewne nie będzie.
    Niedobrze mi się robi jak patrzę na tych rządzących. Reagują a właściwie reklamę sobie robią kosztem naszych problemów. Nic nie planują do przodu, tylko "jakoś to będzie"... Najchętniej to widziałbym ich jak na taczkach wyjeżdżają ze swoich urzędów....

    • 3 2

  • Ale na "swoje" kasa jest

    Na bzdurne inwestycje jest kasa (galerie, deweloperka, ECS) a na inwestycje konieczne nie ma... i wszystko przez PAZERNOŚĆ, bo z tych koniecznych nie ma wpływów do miasta z tytułu podatku od nieruchomości... typowe gdanskie podejscie.

    • 1 2

  • Szkoda pisać do PIS-u (1)

    oni teraz będą buszować po cmentarzach to ich podnieca

    • 2 0

    • Dokładnie trzeba było PISAĆ do PO

      Teraz napiszcie do Nowaka na Ukraine pojechał za polską porzyczką dla ukrainy 80 milionów euro jest do przechwycenia to walczy

      • 0 0

  • Myśleć

    Ciekawe czy ktoś zastanowił się jak rozbudowa wpłynie na otoczenie, i jakość życia mieszkających już tam ludzi! Przecież tam powstają i już istnieją osiedla! Nie można od tak postanowić o poszerzeniu obwodnicy do 3 pasów w każdym kierunku, plus to tego drogi zbiorczo-rozprowadzające bowiem podróżni będą "pukać" do okien osób tam mieszkających! Proszę spojrzeć na osiedle realizowane przez Polnord w Kowalach. Przecież oni budują niemal przy samej obwodnicy! Więc gdzie tam zmieścić całą planowaną infrastrukturę! A przypomnę że GDKiA jak ognia broni się aby uznać że z chwilą wybudowanie południowej obwodnicy ruch i tym samym HAŁAS uległ zwiększeniu i trzeba coś z tym zrobić poprzez np. budowę ekranów lub innych przegród izolujących.
    Może redaktorzy rusza się za biurka, pojadą w teren, przejdą się po okolicy i wtedy zamieszczą jakiś artykuł?! A jak taka podróż wpłynie na wiedzę i dalszą możliwość zadawania pytań decydentom i pomysłodawcą rozbudowy!!!!! Proponowane znajdy na wysokości Kowal są nierealne - bowiem we wskazanych miejscach stoją budynki!!!!!!!
    Poza tym - czemu Trójmiasto.pl nie przypomniało teraz że całkiem niedawno mieszkańcy Kowal protestowali przeciwko rozbudowie drogi nr 221 biegnącej przez Kowale i że po proteście przedstawiciele ZDW wycofał (?) się lub zawiesił rozbudowę w planowanym zakresie!

    • 1 2

  • Niech walczą!

    Może za kilkadziesiąt lat coś z tego będzie, he he he...

    • 0 0

  • Kocioł

    Obecnie od 16.15 do 17.30 mamy praktycznie gigantyczny korek i kierowców akrobatów jadących po bandzie i na granicy zdrowego rozsądku, mega groźne sytuacje i wiele kolizji.

    • 2 0

  • Kowale beda przylaczone do Pruszcza Gdanskiego

    Pruszcz Gdanski + Straszyn + Kowale beda tworzyly Male Trojmiasto Kociewski

    • 0 1

  • Nieważne...

    ... czy Kowale są częścią Gdańska, czy nie. Węzeł budował idiota i tyle.
    Faktem jest, że mieszkańcy Gdańska korzystają z obwodnicy w równym stopniu, co i mieszkańcy okolicznych gmin, a śmiem twierdzić, że ci drudzy robią to rzadziej, nawet jeśli pracują w Gdańsku, bo jeżdżą przeważnie głównym przejazdem (wiaduktem) nad samą obwodnicą.

    Poza tym, taki argument jest nielogiczny. Przywidzka i okolice? Stogi? SOBIESZEWO?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane