• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samorządy wspólnie walczą o rozbudowę Węzła Kowale

Maciej Naskręt
14 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy. Węzeł Kowale od lat nie spełnia oczekiwań kierowców. Przejazd tam w godzinach szczytu to niemal pewna strata cennego czasu i niepotrzebne nerwy.

Jest szansa na rozbudowę Węzła Kowale zobacz na mapie Gdańska, który nie zapewnia kierowcom bezpieczeństwa, a w godzinach szczytu osiąga granice przepustowości. List intencyjny w tej sprawie podpisali pomorscy samorządowcy. Brakuje "tylko" poparcia rządu, który musiałby wyłożyć na to pieniądze.



Czy rozbudowa Węzła Kowale jest potrzebna?

W poniedziałek marszałkowie Mieczysław StrukRyszard Świlski wraz z samorządowcami z Kolbud, Pruszcza Gdańskiego oraz Gdańska podpisali list intencyjny dotyczący rozbudowy Węzła Kowale na obwodnicy Trójmiasta.

Planowana inwestycja miałaby objąć m.in. rozbudowę węzłów Kowale i Szadółki, budowę równoległych dróg do obwodnicy (tzw. dróg zbiorczo-rozprowadzających) od Węzła Południe do Węzła Szadółki oraz rozbudowę odcinka drogi wojewódzkiej 221 od Nowej Karczmy, która docelowo ma łączyć się z ul. Nową Świętokrzyską na terenie Gdańska.

Pod listem intencyjnym zabrakło tego, czego zwykle pod takimi listami brakuje - czyli podpisów tych, którzy mają daną inwestycję sfinansować - w tym wypadku ministerialnych urzędników. Bez ich zgody, a właściwie bez zarządzanych przez nich pieniędzy, rozbudowa układu drogowego w obrębie obwodnicy na Kowalach się nie rozpocznie. Powód? Samorządów na to nie stać.

- Zapraszaliśmy przedstawicieli ministerstwa na podpisanie listu, ale nie doczekaliśmy się odpowiedzi z Warszawy - przyznali podczas uroczystości.
Na razie nie wiadomo, ile dokładnie może kosztować rozbudowa Węzła Kowale.

Kolejność zadań

Już chwilę po podpisaniu listu intencyjnego, podlegający pod samorząd województwa Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku ogłosił przetarg na opracowanie koncepcji programowej dla rozbudowy dróg w rejonie obwodnicy. Koszty powstania tego dokumentu pokryje województwo.

- Dokumentacja powinna być gotowa do końca przyszłego roku. Wykonawca będzie musiał stworzyć koncepcję, opracować dokumenty niezbędne do uzyskania decyzji środowiskowej, a także przygotować dokumentację geologiczno-inżynierską - wylicza Grzegorz Stachowiak, szef Zarządu Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.
Całość prac ma być prowadzona przy wsparciu merytorycznym gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, mimo wyraźnego poparcia władz rządowych.

Jeśli jednak uda się przeprowadzić przygotowania do inwestycji, wtedy ZDW w Gdańsku będzie inwestorem zastępczym, czyli będzie realizował rozbudowę dróg na Kowalach w swoim imieniu, a także GDDKiA, miasta Gdańska, gminy Kolbudy i Pruszcz Gdański.

Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale. Proponowane wstępne rozwiązanie na Węźle Kowale.
Nowy wiadukt i dodatkowe drogi

W ramach rozbudowy węzła, nad obwodnicą pojawi się nowy wiadukt - tuż obok istniejącego obiektu. Droga wojewódzka na odcinku Bąkowo - granica Gdańska, zostanie poszerzona do dwóch jezdni po dwa pasy.

Obwodnica w rejonie Węzła Kowale będzie poszerzona o dodatkowe jezdnie po obu stronach, czyli tzw. jezdnie zbiorczo-rozprowadzające. Samorządowcy chcą, by ich wykonanie sfinansowały firmy rezydujące przy obwodnicy, bowiem z wspomnianych jezdni będzie można wykonać zjazd do poszczególnych przedsiębiorstw lub obiektów.

Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale. Sygnatariusze listu intencyjnego dot. rozbudowy Węzła Kowale.
Podwójne utrudnienia na obwodnicy?

Przypomnijmy, że miasto Gdańsk planuje także przebudować sąsiedni węzeł na Szadółkach zobacz na mapie Gdańska. Niedawno wyłoniono nawet firmę, która to zaprojektuje.

Czy to oznacza, że obwodnica od Szadółek do Kowal zmieni się w jeden wielki plac budowy?

- Nie będziemy czekali z naszą inwestycją do czasu rozpoczęcia rozbudowy Węzła Kowale. Nie chcemy oddalać w czasie naszego przedsięwzięcia - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska.
To oznacza, że jeśli uda się przygotować od strony formalnej obie inwestycje - w Kowalach i na Szadółkach, kierowców prawdopodobnie czekają utrudnienia jedne po drugich.

Wszystko zależy jednak od terminarza inwestycji, który na razie nie jest znany.

Miejsca

Opinie (130) 2 zablokowane

  • od poludniowej powinny byc po 4 pasy (1)

    az do ikea.. skoro beda robic wiadukty to od razu poleciec z jezdnia i oswietlic.

    • 5 1

    • 4 pasy?? niech zrobia od razu po 6!! na bogato! Pis da

      • 2 0

  • Chcemy przyłączenia do Gdańska (3)

    Kowale to już praktycznie dzielnica Gdańska. Nie chcemy dłużej podlegać pod Kolbudy

    • 24 12

    • Mów za siebie.

      • 3 0

    • wasze władze raczej tego nie chcą :) nikt nie zrezygnuje ze stanowiska

      • 8 1

    • I dobrze brzmi...Mieszkam w Gdańsku...

      Gdańsk-Kowale...nieźle.

      • 9 4

  • (7)

    Kowale chcą być dzielnicą Gdańską.

    • 52 20

    • Zapraszam. Ale nie wiem czy oplaci sie to z podatkami i OC auta (1)

      • 10 5

      • OC jak dla Gdańska bo kod pocztowy gdański.

        • 4 1

    • Absolutnie nie chcą

      • 2 0

    • Kowale to Kowale

      Nakupowali ludzie mieszkan na kredyt we frankach to teraz sie mści.

      a Przymorze przeciez to slumsy.

      • 5 2

    • (2)

      Ale Gdańsk Was nie chce... choć pewnie wracacie na ojcowiznę to i tak kłamiecie, że mieszkacie w Gdańsku

      • 5 12

      • Tak mówią, słyszałem

        • 2 0

      • A dlaczego ma nie chcieć? Może Niemcy w 39 też mówili, że nie chcą Polaków więc co tu robisz?

        • 5 1

  • Kto tu się wypowiada, że Kowale chcą być dzielnicą Gdańska? (6)

    Przepraszam, ale chyba nie mieszkańcy Kowal, którym jest dobrze, że to nie miasto. Niższe opłaty, co jest akurat świetne, więc mi się do Gdańska nie spieszy.

    • 11 27

    • gdzie ty widzisz te nizsze oplaty?

      • 3 0

    • wszyscy chcą do Gdańska bo z niego tu przyjechali

      same problemy z gminą

      • 4 2

    • Niższe opłaty

      Jakie niższe opłaty? Kowale posiadają gdański kod pocztowy i mieszkańcy Kowal płacą oc i ac jak w Gdańsku!

      • 7 0

    • Więc nie ma się co bać referendum!

      • 10 0

    • w gminie Kolbudy podatki są wysokie, woda + kanalizacja najdroższa w powiecie

      • 18 0

    • właśnie mieszkańcy Kowal

      Opłaty wcale nie są takie niskie, władze Kolbud traktują Kowale po macoszemu, nie ma jak dla mnie żadnych korzyści płynących z podległości administracyjnej pod Kolbudy...Myślę, że to nie jest odosobniony głos w tej sprawie.

      • 15 0

  • (3)

    Mści się krótkowzroczność przy poprzedniej przebudowie. Jak można było takie kolizyjne rozwiązanie wybudować skoro już wtedy przewidywano jego uciążliwość!

    • 51 7

    • mści się krótkowzroczność (2)

      i wspieranie suburbanizacji oraz likwidacja wysokowydajnego transportu publicznego. Wystarczy wskrzesić kolej na odcinku Kowale-Stara Piła-Kokoszki-Gdańsk, wybudować porządny węzeł przesiadkowy i P+R w Kolbudach i w nieco ponad pół godziny dojedziemy pociągiem do Wrzeszcza. Rewitalizacja linii kolejowej +budowa łącznicy w Niestępowie to koszty podobnego rzędu co przebudowa węzła Kowale, ale transport dużo wydajniejszy i nie korkujący miasta.

      • 8 2

      • kolej Kowale-Stara Piła? (1)

        Chyba coś poszło nie tak?

        • 3 0

        • tak, dzięki za czujność - siła sugestii

          chodzi oczywiście o Kolbudy-Stara Piła :)

          • 1 0

  • referendum

    mamy kod Gdanska i chcemy do Gdańska.

    • 4 2

  • Kowale dzielnicą Gdańska (1)

    Część Kowal została dołączona do Gdańska w latach siedemdziesiątych.Kiedy reszta Kowal będzie dzielnicą Gdańska?

    • 6 0

    • Dzisiaj o 23:04

      • 3 0

  • (1)

    Toć to gamonie. Takiego wała! Szerokiej Świętokrzyskiej nie chcą bo będzie duży ruch w Kowalach ale węzeł im zrobić? Strajki znowu na przejściu? Ja bym ten węzeł zlikwidował. Zdecydować się nie mogą czy chcą wieś czy miasto.

    • 6 2

    • I na obwodnicę południową zjedziesz z szadolki? Powodzenia

      • 0 0

  • Proszę o rzetelne info

    Skąd informacje o proponowanych zjazdach w Kowalach. Za zbiornikiem retencyjnym znajduję się nowo-wybudowane osiedle Cytrusowe, a przed osiedle Chabrowe.

    • 1 0

  • Jak to w Polsce

    Zginie jakieś dziecko przed wyborami i zacznie się budowa tak to niestety wyglada w Polsce Naszej nikt nie uczy się na błędach.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane