• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Solar z Politechniki Gdańskiej najlepszy na świecie!

Marzena Klimowicz-Sikorska
12 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tesla-21. Łódź solarna z trójmiejskiej stoczni
Drużyna z Trójmiasta pokonała rywali ze świata i zajęła I miejsce w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych w Holandii. Drużyna z Trójmiasta pokonała rywali ze świata i zajęła I miejsce w międzynarodowych zawodach łodzi solarnych w Holandii.

Łódź zasilana energią słoneczną, zaprojektowana i zbudowana przez studentów i doktorantów Politechniki Gdańskiej, wygrała międzynarodowe zawody łodzi solarnych w Holandii. Niewykluczone, że w przyszłym roku podobne zawody odbędą się w Polsce.



Trójmiejska łódź solarna Solar. Trójmiejska łódź solarna Solar.
Frisian Solar Challenge w Holandii to jedyne międzynarodowe zawody łodzi solarnych w Europie. W zmaganiach wzięło udział ponad 40 łodzi m.in. z Brazylii, USA, Belgii, Holandii i Niemiec. Bezkonkurencyjny okazał się jednak trójmiejski Solar o nazwie Energa Solar II, który pokonał konkursowy dystans 220 km w czasie 19 godz. 25 min i 8 s. Płynął średnio z prędkością 7 węzłów, czyli ok. 12 km na godzinę.

- Nawet nie śniliśmy o pierwszym miejscu! - przyznaje Wojciech Litwin, opiekun koła naukowego Korab z PG, w którym zaprojektowano Solara.

Nie o obyło się jednak bez kłopotów. - Na zawody mieliśmy do pokonania dystans ok. 1200 km. Musieliśmy więc zdemontować łódź, by podróżując polskimi drogami, niczego jej nie uszkodzić. Niestety, w powrotnej drodze na wybojach urwaliśmy pompę od kadłuba - mówi Litwin.

Podczas zawodów też lekko nie było. Niektóre podzespoły Solara nie uzyskały akceptacji sędziów i gdyby nie pobliski hipermarket z częściami do łodzi motorowych, drużyna być może w ogóle by nie wystartowała. Natomiast już w czasie zawodów foliowy worek wkręcił się w śrubę napędową. - Nie było wyjścia, musieliśmy naprawić to na wodzie. Straciliśmy trochę czasu, ale udało się - dodaje.

Po wygranej załoga Solara już myśli o przyszłości. - Chcemy, by w przyszłym roku międzynarodowe zawody łodzi solarnych odbyły się w Polsce. Poza wygraną mamy jeszcze jeden atut - zaniedbane kanały. Będzie to dodatkowe wyzwanie dla zawodników - mówi Wojciech Litwin.

Solar ma 8 metrów długości i waży wraz z wyposażeniem ponad 20 kg. Jego zasilanie składa się z sześciu paneli, każdy po 185 watów, które w słoneczną pogodę ładują się ok. 1,5 godziny.

Opinie (101) ponad 10 zablokowanych

  • Wojownicy THE BEST (5)

    Gratulacje dla wszystkich studentów z koła dla Pana dr. Litwina i dla wszystkich uczestników. Ciężka praca studentów, spawanie p.Krupy i spółki opłacało się rewelacyjnym wynikiem, jeszcze raz wielkie GRATULACJE

    • 12 1

    • do absoluta (3)

      jestes absolwenetem i jeszcze nie nauczyles sie ze po skrocie dr nie stawia sie kropki ?

      • 2 3

      • nie pouczaj jak sam nie wiesz, w tym przypadku można postawic kropke (2)

        • 2 0

        • (1)

          a mozesz wyjasnic dlaczego ?

          • 0 0

          • Bo DOKTORA a nie DOKTOR w tym wypadku jest.

            • 0 0

    • P. Krupa spoko koleś

      Dobrze uczy spawania

      • 3 0

  • Brawo koleżanki i koledzy!!!

    • 3 2

  • Jego zasilanie składa się z sześciu paneli, każdy po 185 watt, które w słoneczną pogodę ładują się ok. 1,5 godziny. (2)

    Może mi ktoś wyjaśnić proces ładowania paneli słonecznych?? Bo nie rozumiem :)
    A poza tym gratuluje i życzę kolejnych sukcesów!

    • 6 3

    • Wybacz kobiecie, że się nie zna na technice :)

      • 0 1

    • słońce -> panel fotowoltaiczny -> regulator mppt -> akumulator -> silnik

      • 0 0

  • Ciekawe jak w tyle osób wsiedli na taką małą ludkę?

    Czy ktoś mi to wyjśni?

    • 0 6

  • Zaraz, zaraz. (3)

    Kadłub, na nim kilka paneli i silnik.
    Proszę mi wyjaśnić - gdzie tu innowacja?

    Poważnie pytam.

    • 4 2

    • dobrze gada chłop, dac mu chleba

      • 0 0

    • Nie ma innowacji, paru zapaleńców sobie robi takie konstrukcje no i dobrze niech się bawią chłopaki. Te łodzie to raczej nauka dla studentów i zdobywanie umiejętności. Bo taką łódkę trzeba zaprojektować, potem wykonać przetestować itd. Studenci przy pracy nad takimi konstrukcjami bardzo dużo się uczą i o to właśnie w tym chodzi.

      • 5 0

    • a ja poważnie nigdzie w tekscie nie widzę wzmianki o innowacyjności
      więc po co ta uwaga?

      • 1 0

  • BRAWO!

    Tak trzymać! Gratuluję całej ekipie :)))

    • 5 0

  • Ico z tego? (1)

    Taka nowość nie jest nowością- pare paneli, silnik i kadłub {co tu nowego?} Oprócz tego nikogo nie będzie stać na niepraktyczną łódkę, która przy złej pogodzie {chmury} nie może pływać i żle wygląda oraz bardzo łatwo ją uszkodzić.

    • 3 4

    • ??

      A czy ktoś jeździ bolidem formuły 1 po ulicach w ruchu ulicznym??
      Tak samo jest z tą łodzią - jest to łódź regatowa.

      • 3 1

  • Realia (1)

    Domyślam się, że władze Uczelni teraz pierwsze będą się chwalić zwycięstwem, ale do pomycy (zwłaszcza finansowej) będą jak zwykle ostatnie.

    • 2 1

    • sam chciałem pieniądze na sprzęt

      z którego studenci mieliby pożytek - odpowiedź brzmiała "psinco dostaniecie a nie kasę"

      • 1 0

  • Nie zmarnujcie tego! (1)

    Teraz czas na innowacje i patenty.

    • 2 1

    • a gdzie ta innowacja i patenty?

      • 0 0

  • Genralnie gratulacje. Ale tak z drugiej strony znając ten wydzial i osobiście osoby które się zajmują tym projektem. (1)

    obawiam sie że poziom na tych zawodach nie był za wysoki, bo tam na OiO to raczej szału naukowego przynajmneiej w tej kwestii nigdy nie było. Kto był ten wie o co chodzi :)i

    • 2 1

    • szału może nie ma ale to studenci zaprojektowali i wykonali kadłub.. Kadłub który dał rade i zwyciężył!

      http://www.frisiansolarchallenge.nl/en
      na stornie nawet widać iż mieli godzinną przewagę nad 2 miejscem

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane