• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa 30 km/h do końca roku obejmie połowę gdańskich ulic

Maciej Naskręt
10 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejne strefy, w których obowiązuje zakaz jazdy z prędkością powyżej 30 km/h powstaną w Gdańsku. Kolejne strefy, w których obowiązuje zakaz jazdy z prędkością powyżej 30 km/h powstaną w Gdańsku.

W 2013 r., jak w poprzednich latach, kolejne gdańskie ulice zostaną objęte strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h - nazywaną też "tempo 30". Ponadto, w nowych strefach zostaną wyznaczone również skrzyżowania równorzędne.



Czy wprowadzenie stref "tempo 30" na drogach to trafiony pomysł?

Miejscy inżynierowie ruchu nie odpuszczają kierowcom dociskającym nieco mocniej pedał gazu w samochodzie. Będą oni musieli zwolnić na kolejnych osiedlach w Gdańsku. ZDiZ wyznaczył ulice, które zostaną objęte strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h.

- Na chwilę obecną mamy już ok. 26 proc. ulic objętych strefą i będących pod nadzorem Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Natomiast do końca tego roku do stref uspokojenia ruchu zostanie włączona ok. połowa wszystkich gdańskich ulic - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Według inżynierów ruchu z ZDiZ docelowo sieć stref "tempo 30" i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście.

Wraz z nowymi strefami mają być wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

Zarząd Dróg i Zieleni utrzymuje, że ze statystyk policyjnych jasno wynika, iż wprowadzenie wspomnianych rozwiązań jest dużo lepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, niż montaż na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej.

- Bardzo często zdarza się bowiem, że pieszy, nie chcąc czekać na zielone światło, wbiega na jezdnię tuż pod nadjeżdżający z dużą prędkością pojazd. Elementy uspokojenia ruchu powodują natomiast, że pojazdy zwalniają do minimalnej prędkości, a pieszy nie musi czekać, żeby przejść przez jezdnię - mówi Kaczmarek.

Gdzie teraz w Trójmieście możemy napotkać strefy "tempo 30"? Od kilku lat funkcjonuje ona w Śródmieściu Gdańska. Nieco młodsza jest ta na Dolnym Mieście. Pojawiły się one także na wielu gdańskich osiedlach.

Strefa "tempo 30" od 10 października 2012 r. obowiązuje też w centrum Sopotu. Szczegółowy jej zakres możesz sprawdzić tutaj. Dodatkowo dwie strefy powstaną przy szkole i przedszkolu na ul. Kolberga, od Cieszyńskiego do ŚLO oraz na ul. 23 Marca, na odcinku przy przedszkolu.

W Gdyni natomiast nie ma ulic objętych strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h. Jednak o ich wprowadzenie domaga się część rowerzystów.

Do końca tego roku strefy "tempo 30" wprowadzone mają zostać w następujących dzielnicach:

- Oliwa - rejon ul. Grottgera zobacz na mapie Gdańska,
- Żabianka - rejon ulic: Wejhera zobacz na mapie Gdańska, Orłowskiej zobacz na mapie Gdańska, Subisława zobacz na mapie Gdańska, Rybackiej zobacz na mapie Gdańska,
- Chełm - ul. Wilanowska zobacz na mapie Gdańska,
- Strzyża,
- Osowa - cała dzielnica, z wyłączeniem ulic: Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska i częściowo Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska,
- Wrzeszcz Dolny - rejon ulic: Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska, Wybickiego zobacz na mapie Gdańska, Kilińskiego zobacz na mapie Gdańska,
- Brzeźno - rejon ulic: Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska, Łozy zobacz na mapie Gdańska, Portowców zobacz na mapie Gdańska, Gałczyńskiego zobacz na mapie Gdańska,
- Siedlce - rejon ulic: Zakopiańskiej zobacz na mapie Gdańska, Bema zobacz na mapie Gdańska, Wyczółkowskiego zobacz na mapie Gdańska, Ojcowskiej zobacz na mapie Gdańska, Malczewskiego zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (518) 10 zablokowanych

  • czemu Wilanowska? (8)

    tam można bezpiecznie jechać nawet 110 km/h

    • 14 13

    • (5)

      Na Wilanowskiej są przejścia dla pieszych za zakretem i na spadzie jak taki idiota poleci 110 to tragedia

      • 13 1

      • nie żartuj. (4)

        Myslę, że chodziło o ten długi odcinek w kotlince. Przejścia widać na kilometr. Jak jest pusto, to naprawde można jechac bezpiecznie te 100 km/h.

        • 2 4

        • Tak się jeszcze zastanawiam, czy te 30 na wilanowskiej nie wprowadzają, by odróznić ją od równoległej alei Havla, na której też przeciez obowiązuje 50 km/h :D

          • 2 0

        • dokładnie - w "siodle" można spokojnie cisnąć bez ograniczeń (1)

          • 1 3

          • w siodle to ty powinieś trochę pojeździć...

            wytrzęsłoby trochę mózg i może wróciłby na miejsce.

            • 2 1

        • "Przejścia widać na kilometr."

          zwłaszcza po ciemku.

          • 5 0

    • (1)

      ja powiedzialbym, ze nawet 180 mozna jechac

      • 2 1

      • a ja bez kozery powiem pińcet

        • 3 1

  • No to za 60km/godz. będzie zabrane prawko....

    do tego co kawałek radar, patrole straży i policji, kamery, system sristar itp...
    PO ćwiczy na Gdańsku i wprowadzi to w całej POlsce. Oby jak najdłużej rządzili...

    • 19 11

  • ...

    łatanie dziury w budżecie - nic więcej :]

    • 12 10

  • bzdura bzdura bzdura (1)

    bzdurny pomysł, jeszcze trochę to całe miasto będzie strefą 30... a skrzyżowania równorzędne to jeszcze większa bzdura...

    • 21 13

    • a kim ty jestes, ze tak uwazasz?

      mam nadzieje, ze w koncu skonczas sie polowania na pieszych w centrach miast, gdzie nieraz trzeba uciekac spod kol kierowcow

      • 4 0

  • Na wszystkich ulicach zrobic 30km/h (8)

    Postawic fotoradary, wypuscic inspekcje transportu w nieoznakowanych focusach i Rostowski w koncu dostanie kase na podratowanie budzetu

    • 27 8

    • To nie dawaj Rostowskiemu... (6)

      tylko poruszaj się przepisowo. Proste?

      • 10 10

      • Tak i 300km (5)

        jedz 10 godzin

        • 12 6

        • Dziwny tok rozumowania (4)

          Być może w zawodzie przez Ciebie wykonywanym jest to koniecznością. Nie wiem więc nie osądzam z góry. Dziwne jednak wydaje mi się pokonywanie 300 km w mieście. Nawet autobus miałby problem żeby tyle przejechać w ciągu dnia.

          • 9 7

          • To tylko przyklad (3)

            Dla ulatwienia:
            300km- 10 godz
            200km- 6,6 godz
            100km- 3,3 godz
            50km- 1,65 godz
            itd.

            teraz lepiej?

            • 3 3

            • No i gdzie widzisz problem? (2)

              Zwróć uwagę że strefa Tempo 30 nie obowiązuje (nawet w planach) na terenie całego Trójmiasta. Objęte są nią ścisłe centra miast i osiedla. Ile może wynosić łączna droga pokonywana w obrębie strefy podczas przeciętnej jazdy po mieście? 20 km na dzień? Może trochę więcej dla wszelkiego rodzaju dostawców i przedstawicieli. Nie róbmy więc wielkiego halo. A już w ogóle populistycznym chwytem poniżej pasa jest liczenie dla dystansu 300 km.Liczby robią wtedy bardziej wstrząsające wrażenie, No i łatwiej się liczyło.

              • 7 4

              • Tak (1)

                Tyle,ze np Wilanowska, Subislawa to ani scisle centra, ani osiedla (o innych sie nie wypowiadam bo nie mam pewnosci) . W artykule jest mowa o nawet 70% ulic w Gd. A predkosc 30km/h jest predkoscia bezsensowna. Nie ma nic wspolnego z ekologia, ktora tak ostatnio sie promuje- samochpod prawdopodobnie musi jezdzic na drugim biegu co zwieksza emisje spalin. Ponadto 50km/h wydaje sie bezpieczna i rozsadna predkoscia w miescie- droga hamowania samochodu jest na tyle krotka, ze w razie ewentualnego wypadku niekt nie ucierpi. Na koniec najwazniejsze 30km/h nikt nie bedzie respektowal. Wiec po co 30?

                • 7 5

              • wilanowska to możę nie ścisłe centrum, ale jednak bliższa jest drodze osiedlowej

                dzięki zabudowie do niej przyległej.

                • 2 0

    • ?

      • 0 1

  • ZA SZYBKO max 10km/h

    będze bezpieczniej i bardzej głupio.:-)

    • 39 7

  • Proponuje ograniczyć do zera jazdę samochodem!! (1)

    Hasło roku"JEZDNIA I BEZPLATNA AUTOSTRADA DLA TYCH CO PRZY KORYTKU"

    • 25 7

    • Nie histeryzuj.

      • 2 0

  • No to zrobią się jeszcze większe korki

    • 12 9

  • nie no chyba trzeba auto sprzedac bo tak dalej byc nie moze ,nie da sie zyc w tym kraju!!!! (2)

    • 19 12

    • No o to budyniowi chodzi (1)

      nie wie co ma zrobic z korkami,to trzeba dowalac kierowcą ( tristary,ograniczenia,zbiorowa komunikacja itd )

      • 7 8

      • ?

        "dowalać kierowcĄ: zbiorowa komunikacja".

        • 3 3

  • pociągi juz jeżdżą 30 km/h teraz czas na samochody. No .. no brawo PO

    pociągi już jeżdżą 30 km/h teraz czas na samochody. No .. no brawo PO. Ładny mi rozwój kraju

    • 27 10

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane