• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefa 30 km/h do końca roku obejmie połowę gdańskich ulic

Maciej Naskręt
10 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Kolejne strefy, w których obowiązuje zakaz jazdy z prędkością powyżej 30 km/h powstaną w Gdańsku. Kolejne strefy, w których obowiązuje zakaz jazdy z prędkością powyżej 30 km/h powstaną w Gdańsku.

W 2013 r., jak w poprzednich latach, kolejne gdańskie ulice zostaną objęte strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h - nazywaną też "tempo 30". Ponadto, w nowych strefach zostaną wyznaczone również skrzyżowania równorzędne.



Czy wprowadzenie stref "tempo 30" na drogach to trafiony pomysł?

Miejscy inżynierowie ruchu nie odpuszczają kierowcom dociskającym nieco mocniej pedał gazu w samochodzie. Będą oni musieli zwolnić na kolejnych osiedlach w Gdańsku. ZDiZ wyznaczył ulice, które zostaną objęte strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h.

- Na chwilę obecną mamy już ok. 26 proc. ulic objętych strefą i będących pod nadzorem Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Natomiast do końca tego roku do stref uspokojenia ruchu zostanie włączona ok. połowa wszystkich gdańskich ulic - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Według inżynierów ruchu z ZDiZ docelowo sieć stref "tempo 30" i skrzyżowań równorzędnych ma objąć wszystkie ulice lokalne w Gdańsku, czyli nawet ok. 70 proc. wszystkich ulic w mieście.

Wraz z nowymi strefami mają być wytyczane skrzyżowania równorzędne, które według drogowców również stanowią jeden z elementów uspokojenia ruchu. Skrzyżowania te jednak nie będą obowiązywać tam, gdzie kursuje komunikacja miejska. W takich miejscach zastosowane zostaną inne rozwiązania spowalniające ruch - wyniesione przejścia dla pieszych, progi zwalniające, wysepki.

Zarząd Dróg i Zieleni utrzymuje, że ze statystyk policyjnych jasno wynika, iż wprowadzenie wspomnianych rozwiązań jest dużo lepszym sposobem na poprawę bezpieczeństwa, niż montaż na przejściach dla pieszych sygnalizacji świetlnej.

- Bardzo często zdarza się bowiem, że pieszy, nie chcąc czekać na zielone światło, wbiega na jezdnię tuż pod nadjeżdżający z dużą prędkością pojazd. Elementy uspokojenia ruchu powodują natomiast, że pojazdy zwalniają do minimalnej prędkości, a pieszy nie musi czekać, żeby przejść przez jezdnię - mówi Kaczmarek.

Gdzie teraz w Trójmieście możemy napotkać strefy "tempo 30"? Od kilku lat funkcjonuje ona w Śródmieściu Gdańska. Nieco młodsza jest ta na Dolnym Mieście. Pojawiły się one także na wielu gdańskich osiedlach.

Strefa "tempo 30" od 10 października 2012 r. obowiązuje też w centrum Sopotu. Szczegółowy jej zakres możesz sprawdzić tutaj. Dodatkowo dwie strefy powstaną przy szkole i przedszkolu na ul. Kolberga, od Cieszyńskiego do ŚLO oraz na ul. 23 Marca, na odcinku przy przedszkolu.

W Gdyni natomiast nie ma ulic objętych strefą zakazu jazdy z prędkością szybszą niż 30 km/h. Jednak o ich wprowadzenie domaga się część rowerzystów.

Do końca tego roku strefy "tempo 30" wprowadzone mają zostać w następujących dzielnicach:

- Oliwa - rejon ul. Grottgera zobacz na mapie Gdańska,
- Żabianka - rejon ulic: Wejhera zobacz na mapie Gdańska, Orłowskiej zobacz na mapie Gdańska, Subisława zobacz na mapie Gdańska, Rybackiej zobacz na mapie Gdańska,
- Chełm - ul. Wilanowska zobacz na mapie Gdańska,
- Strzyża,
- Osowa - cała dzielnica, z wyłączeniem ulic: Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska i częściowo Barniewickiej zobacz na mapie Gdańska,
- Wrzeszcz Dolny - rejon ulic: Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska, Wybickiego zobacz na mapie Gdańska, Kilińskiego zobacz na mapie Gdańska,
- Brzeźno - rejon ulic: Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska, Łozy zobacz na mapie Gdańska, Portowców zobacz na mapie Gdańska, Gałczyńskiego zobacz na mapie Gdańska,
- Siedlce - rejon ulic: Zakopiańskiej zobacz na mapie Gdańska, Bema zobacz na mapie Gdańska, Wyczółkowskiego zobacz na mapie Gdańska, Ojcowskiej zobacz na mapie Gdańska, Malczewskiego zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (518) 10 zablokowanych

  • Nienormalni

    Znowu jakiś krawaciarz próbuje się wykazać,tylko czemu na naszą niekorzyść?darmozjady,najlepiej zamknąć to miasto dla ruchu,wtedy będziemy super eko i wysportowani od pieszych pielgrzymek..z pozdrowieniami HWWD

    • 0 2

  • Polacy to dziwny narod (4)

    praktycznie caly czas powoluja sie na rozwiazania cywilizowanej Europy - jakie swietne, a nas nie ma itd. Ale jak juz im cos nie pasuje, co jest szeroko stosowane w tzw. cywilizowanej Europie - jak np. ograniczenie do 30 km/h w scislym centrum miasta - to juz nie jest cacy

    • 12 4

    • twoja teza nie dotyczy Polaków

      tylko wielu internautów na tym portalu

      • 0 0

    • eee Tomaszek (2)

      bywam w "cywilizowanym świecie" i nie wiem czy zuważyłeś, że w zdecydowanej większości ograniczenie do 30 km/h obowiązuje w określonych godzinach. możesz wtedy jechać nocą , pustą ulicą 50 km/h. to chyba rozsądne, co?

      • 4 4

      • Na świętych, wzorcowych, idealnych niemieckich autostradach nader często jest ograniczenie prędkości obowiązujące w nocy ze względu na hałas. We wspaniałych Niemczech w wielu miastach trzeba płacić za samą możliwość wjechania do centrum, nie mówiąc już o parkowaniu. No ale jak u nas starają się ucywilizować jazdę samochodem, to wrzaski a PRLu się podnoszą.

        • 8 1

      • akurat w zdecydowanej wiekszosci

        w tzw. sypialniach i scislych centrach miast (poza arteriami) obowiazuje ograniczenie do 30 km/h bez wzgledu na pore dnia

        • 5 2

  • a gdzie ekologia i ekonomika gdy duży samochód (1)

    musi hamować na skrzyżowaniach równorzędnych gdzie z prawej jest mały ruch. I gdy pieszy zbliża sie do przejścia już musi pieszemu ustąpić (założenia nowej strategii)
    Pieszy też czasem powinien " przepuścić "sznur" 6 aut a nie włazić pomiędzy 5 a 6 auto. Każde zatrzymanie auta kosztuje świat i nas znacznie więcej niż myślenie pieszego. Więcej chodzę niż jeżdzę autem więc nie jestem stronniczy ....

    • 7 8

    • gdy duzy samochód jedzie z umiarkowaną prędkością, to nie musi hamować

      ani przyspieszać. Stąd mniejszy hałas w mieście i większy komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych.

      • 0 0

  • Zwolnij - szkoda zycia (2)

    • 7 2

    • Przyspiesz - szkoda życia (1)

      • 1 3

      • uważaj, żeby poprzednikowi nie wjechać w rufę

        po takich stłuczkach mega korki

        • 0 0

  • Dajcie coś w zamian!!!! (3)

    Trasy Śródmiejskie, obwodnice

    • 8 12

    • przecież w Gdańsku jest obwodnica

      trasy śródmiejskie do jazdy szybkiej zwiększają hałas, a nie rozładowują korków

      • 0 0

    • w zamian masz rower - na ściezkach nie ma ograniczeń (1)

      • 2 2

      • w Sopocie som

        • 1 0

  • (1)

    Można tez poprawić bezpieczeństwo na autostradach bo tam tez zdarzają się wypadki. Wystarczy ograniczenie do 40 i progi zwalniające.

    • 6 4

    • przestań przeginać anonimie

      • 0 0

  • Już wam raz Peło zafundowało jeżdzenie na światłach przez cały rok teraz idą dalej (8)

    Kto był w Niemczech, Francji albo Hiszpanii to wie, że tam nie trzeba jeżdzić na światłach tylko w POlsce. Zobaczcie ile wydajecie więcej na paliwo, żarówki i naprawy alternatorów oraz wymiany częstsze akumulatorów, w końcu stać was żyjecie na zielonej wyspie i wam się powodzi.

    • 14 15

    • (1)

      W wielu miastach na zachodzie ustawione są fotoradary. Tylko że kilkaset metrów przed nimi stoi znak informujacy, że stoi fotoradar, a kilkadziesiąt metrów przed fotoradarem zamontowane jest urządzenie pomiaru prędkości, które na wyswietlaczu pokazuje z jaką prędkością jedziesz i czy nakazaną prędkośc przekraczasz. I taki fotoradar służy poprawie bezpieczeństwa a nie tylko i wylacznie łupieniu kierowców.

      • 9 1

      • jozek, nie umiesz czytać tabliczek: kontrola radarowa?

        weź tabletki lub zmień lekarza

        • 0 0

    • Irek (1)

      w całej Skandynawii się jezdzi na swiatłach w Niemczech tez więc nie piernicz a Hiszpanie jeżdza fatalnie.Nie kłam na tym forum a swoje przemyslenia w buty sobie wsadz

      • 4 3

      • Doinformuj się co do Niemiec

        • 2 1

    • Irek nie produkuj się tak

      bo się spocisz chłopie

      • 1 3

    • W calej Skandynawii jezdzi sie na swiatlach (1)

      • 2 2

      • A czy ktoś pisał powyżej o Skandynawii???? Koleż podał Francje, Niemcy i Hiszpnię

        Czemu nie umiecie czytać ze zrozumieniem. W całej Skandynawi żyje mniej ludzi jak w jednym Niemieckim landzie. W Islandii już w lato nie trzeba jeżdzić na światłach. Ta twoja odpowiedz to jak tekst a w USA biją murzynów.

        • 5 1

    • Dlaczego minusujecie ten komentarz czy nie płacicie więcej dzięki durnym przepisom

      • 4 2

  • bzdura (1)

    te ograniczenai są stawiane bez wczesniejszych badań, czy dana ulica jest ulica niebezpieczną czy nie. Tak samo skrzyzowania równorzędne. Po co robić rewolucję na osiedlach, gdzie taka organizacja ruchu obowiązuje "Od wieków" i nigdy na takich skrzyżowaniach nie doszło do wypadku. Oczywiście teraz do nich dojśc może po zmianie organizacji ruchu. takim przypadkiem jest Strzyża osiedle domów jednorodzinnych, gdzie chcą zrobić skrzyżowanai równorzędne. Dlaczego w POlsce zawsze wszytsko się przewraca do góry nogami, nawet to co dobrze funkcjonuje.

    • 4 8

    • jeżeli Polska przoduje w UE-27 jeśli chodzi o liczbę ofiar wśród pieszych

      na terenach miejskich, to znaczy że Gdańsk wprowadzając więcej ograniczeń do 30 km/h dołącza do krajów cywilizowanych, stawia system z głowy na nogi.

      • 0 0

  • popieram strefę 30 w Gdańsku (1)

    należy nią objąć całe miasto z obwodnicą włącznie. W centrum powinna zaś obowiązywać strefa 10, a w szczególnie niebezpiecznych miejscach strefa 5. Rowerzyści wzorem Sopotu powinni być karani mandatami za jazdę szybszą niż 10 km/h, także w lasach TPK. Piesi nie powinni przekraczać 5 km/h, włączając w to biegających po plaży. Wolniej = bezpieczniej

    • 25 6

    • przestań przeginać

      i nie udawaj gościa z poczuciem humoru. Wyłącz silnik, włącz myślenie

      • 0 1

  • Na Wilanowskiej

    jak dadzą 30 to rowery po ścieżce będą wyprzedzać samochody.

    Zresztą kiedyś było mówione, że strefa 30 jest po to, żeby ludzie mogli bezpiecznie jeździć rowerami. Jaki to ma sens na wspomnianej Wilanowskiej, gdzie na całej długości jest ścieżka rowerowa?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane