• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
12 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej. Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej.

Dotarliśmy do projektu uchwały Rady Miasta Gdańska, która precyzuje, jak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania. Za postój wkrótce trzeba będzie płacić na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Jednocześnie miasto obniży ceny miesięcznych karnetów dla mieszkańców wszystkich dzielnic objętych opłatami.



Czy rozszerzenie strefy płatnego parkowania to dobry pomysł?

O pomyśle gdańskich urzędników, którzy chcą rozszerzyć strefy płatnego parkowania pisaliśmy już w kwietniu. Poza nowymi miejscami postojowymi, za które wkrótce trzeba będzie płacić, magistrat chce też w formie pilotażowego programu uporządkować dzikie parkowanie w pasie nadmorskim. Wkrótce m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej pojawią się komercyjne parkingi, które mają wyeliminować tzw. "samozwańczych parkingowych" i zastawione samochodami pasy zieleni czy wjazdy na prywatne posesje.

Nowe strefy wkrótce, poza jednym wyjątkiem

Jest już gotowy projekt uchwały, w której radni wskazują, gdzie powstaną nowe strefy, precyzują wysokość opłat za postój oraz ustalają sposób ich pobierania.

Dotychczas opłaty obowiązywały na Głównym i Starym Mieście, Wrzeszczu i w okolicach Akademii Medycznej na Aniołkach. Wkrótce strefy zostaną utworzone na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Opłaty będą tam pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 17:00 (na obszarach Śródmieścia, Wrzeszcza), 9:00 do 15:00 (Siedlce, Aniołki, Oliwa).

Strefa zostanie utworzona także w Brzeźnie, ale tam po sprzeciwie mieszkańców i rady dzielnicy urzędnicy co najmniej do przyszłego roku postanowili zawiesić pobór opłat.

  • Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Walecznych, Południową, Brzeźnieńską (włącznie z tymi ulicami), Hallera (z wyłączeniem tej ulicy), Wczasy, Dworską (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Siedlcach zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Strzelecką, Nowe Ogrody, Powstańców Warszawskich, Bema, Zakopiańską do Wyczółkowskiego, Bema, Kartuską do Ciasnej, Pohulanka do Kolonii Studentów (z włączeniem tych ulic), Armii Krajowej (z wyłączeniem tej ulicy), 3 Maja, Nowe Ogrody (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Aniołkach zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Chodowieckiego, Kopernika, Wronią, Orzeszkowej, Dębową, Dantyszka, Dębinki, Smoluchowskiego (do Jarowej), Smoluchowskiego do Traugutta, Traugutta do Nr 29 nieparzyste i do Nr 14 parzyste, terenem niebędącym drogą publiczną, Aleją Zwycięstwa od Nr 31/32 do Chodowieckiego  (z włączeniem tych ulic.
  • Strefa Płatnego Parkowania we Wrzeszczu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Batorego, Sosnową, Partyzantów, Gen. De Gaulle'a, Grunwaldzką, Kościuszki, Dmowskiego, Zator-Przytockiego, Miszewskiego, Uphagena, Piramowicza, Aleją Zwycięstwa do nr 31/32, terenem niebędącym drogą publiczną, Traugutta od nr 29 nieparzyste i od nr 14 parzyste, Do Studzienki, Matejki, Jaśkową Doliną z włączeniem tych ulic.

- Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie będzie poddana pod głosowanie Rady Miasta, natomiast fizycznie pobór opłat przynajmniej w tym roku nie będzie uruchomiony. Jako powód wskazano nam brak wystarczającej liczby urządzeń do poboru opłat i niewystarczający czas na dostosowanie organizacji ruchu - mówi nam Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący zarządu dzielnicy, która jako jedyna oprotestowała pomysł urzędników.
- Nic na siłę - odpowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Jeśli mieszkańcy nie chcą stref i opłat, to ich nie wprowadzimy. Jeśli mieszkańcy wolą obecną sytuację, gdy w czasie sezonu letniego nie mają pod domem wolnego miejsca, bo wszystkie zajęte są przez turystów, to nie mamy na to wpływu - dodaje.
Początkowo opór mieszkańców wobec utworzenia strefy płatnego postoju dało się odczuć w Oliwie. Po spotkaniu z radnymi mieszkańcy jednak zmienili zdanie.

- Strefa płatnego parkowania przeważnie w pierwszej fazie budzi nieufność, ale to dobry pomysł, by ograniczyć w dzielnicy ruch samochodowy i wymóc rotację na miejscach postojowych - mówi Mariusz Andrzejczak, radny Gdańska i dzielnicy Oliwa.
  • Strefa Płatnego Parkowania w Oliwie zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Grunwaldzką, Opata Jacka Rybińskiego, Polanki (z włączeniem tych ulic), Bażyńskiego (z wyłączeniem tej ulicy).
  • Strefa Płatnego Parkowania w Śródmieściu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Wartką, Grodzką, Podwalem Staromiejskim, Targiem Drzewnym, Huciskiem, Podwalem Grodzkim (z włączeniem tych ulic), Błędnikiem (z wyłączeniem tej ulicy), Dyrekcyjną, Kosynierów Gdyńskich, Jana z Kolna, Łagiewniki, Wałową, Targową, Lisia Grobla, Rybaki Górne (do Podstocznej), Wałową, Stara Stocznia (z włączeniem tych ulic) oraz korytem rzeki Motławy.

Niższe opłaty miesięcznych abonamentów

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania mieszkańcy w pozostałych dzielnicach przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Obecnie za parkowanie w SPP mieszkaniec musi zapłacić miesięcznie 30 zł. Wkrótce opłata spadnie do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - zapłacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł). Obecnie za roczny abonament trzeba zapłacić niemal trzy razy więcej (300 zł).

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.

Uchwała jeszcze w maju

Zmiany mają zostać uchwalone jeszcze na majowej sesji Rady Miasta. Za postój w tych dzielnicach trzeba będzie płacić najwcześniej od przełomu sierpnia i września, gdy miasto odbierze nowe parkomaty.

Czytaj więcej: Gdańsk wymienia parkomaty. Będą duże zmiany

Co ważne - abonamenty będą ważne tylko w strefie zamieszkania, czyli np. kierowca mieszkający i posiadający miesięczny abonament na parkowanie we Wrzeszczu, chcąc zostawić auto w SPP w Oliwie, będzie musiał zapłacić za każdą godzinę postoju. Osoby prowadzące działalność gospodarczą w obszarze objętym poborem opłat za miesiąc parkowania zapłacą 150 zł lub w skali roku - 900 zł.

Oprócz stref pojawią się komercyjne parkingi

Wcześniej, bo już od połowy czerwca w pasie nadmorskim pojawią się parkingi komercyjne. Miasto wydzierżawi pasy drogowe pod płatne miejsca postojowe, co ma uporządkować dzikie parkowanie i wymusić większą rotację pojazdów. Takie parkingi pojawią się m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej.

- Od połowy czerwca do końca sierpnia trzeba będzie płacić za parkowanie przy Ptasim Raju zobacz na mapie Gdańska, na ul. Falowej zobacz na mapie GdańskaLazurowej zobacz na mapie Gdańska - wyjaśnia Władysław Sidorko, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wyspa Sobieszewska. - To będą komercyjne parkingi. Nie odczuliśmy zdecydowanego sprzeciwu mieszkańców. Zdają sobie sprawę, że kwestie dzikiego parkowania na trawnikach czy samozwańczych parkingowych, którzy za parę złotych "przypilnują auta", trzeba uporządkować.
Krytycznych głosów mieszkańców nie było też słychać w Jelitkowie. Tam początkowo miała powstać strefa płatnego parkowania. Później jednak rada dzielnicy zmieniła rekomendację i wskazała, że najlepszym sposobem będą prywatne parkingi. Dlaczego?

- Okazało się, że w strefie nie można pobierać opłat w weekendy, a za godzinę trzeba by było płacić 3 zł. Dajemy szansę pomysłowi miasta, bo to pilotażowy program. Zobaczymy, jak to wpłynie na komfort mieszkańców i ruch samochodowy w Jelitkowie - dodaje Łukasz Bejm, Przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Żabianka - Wejhera - Jelitkowo- Tysiąclecia.
Od połowy czerwca za postój w Jelitkowie trzeba będzie płacić w czterech lokalizacjach: na ul. Jelitkowskiej zobacz na mapie Gdańska (przy siedzibie Ergo Hestii) i parkingu przy skrzyżowaniu z ul. Bursztynową zobacz na mapie Gdańska, parkingu na ul. Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska i wzdłuż ul. Piastowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (496) 1 zablokowana

  • parking pod domem (3)

    Czytam tu często : Samochód można zostawić w domu. Ale pod dużym domem mamy malutki parking, brakuje wolnych miejsc, więc gdzie go mam zostawić? Przecież to błędne koło - ogranicza się parkowanie w centrum - rozumiem. Nie powiększa się parkingów osiedlowych - nie kumam.

    • 21 4

    • (1)

      No właśnie też nie rozumiem o co tu chodzi. Parkowanie w strefach nadmorskich - ok, w centrum miasta ok, ale w dzielnicach typowo mieszkalnych? Dlaczego? Bo sprzedali działkę pod biurowce i zwiększyło się natężenie ruchu? Dlaczego mam płacić za parkowanie w miejscu gdzie nie ma miejsc parkingowych?

      • 11 3

      • No właśnie po to by tych miejsc było więcej, mieszkam w Oliwie i widzę, że istnieje duży problem samochodów wrastających w miejsca parkingowe. Dlaczego? Bo ktoś go tu zostawił, albo ostatnio modne każdy student nie dojeżdża do Gdańska pociągiem czy autobusem tylko swoim samochodem który później cały tydzień stoi w tym samym miejscu...

        • 4 7

    • Osiedle ma swój teren - może go przeznaczyć na swój parking.

      • 1 2

  • Rotacja pojazdów przy plaży? (6)

    To co, turyści mają przyjechać na chwilę na plaże, szybki bieg z ręczniczkiem, kąpiel i do domu? Chyba nie tak sobie większość wyobraża wypoczynek nad morzem. Trzeba być kompletnym oszołomem, żeby wpaść na taki pomysł.

    • 41 4

    • (3)

      mnie na plaży więcej nie zobaczą! Tyle jest innych miejsc nadających się do odpoczywania - także nad morzem - w których nie ma płatnych parkingów, a samochodem można szybko do nich dotrzeć. Coraz więcej osób będzie rezygnować z wypoczynku na trójmiejskich plażach, co spowoduje, niestety, także spadek przychodów tamtejszych restauracji i barów. A już na pewno nikt normalny nie będzie chciał płacić PRYWATNYM CWANIAKOM - ich parkingi będą PUSTE, tak jak obecnie parking na Podwalu Staromiejskim.

      TAK SIĘ KOŃCZY PAZERNOŚĆ.

      • 12 2

      • (1)

        Mylisz sie, przyjda na ich miejsce inni, ktorzy nie maja problemu z dojazdem.
        Nie musza wszedzie dojezdzac samochodem.

        • 1 8

        • ... czyli turyści spoza Trójmiasta odpadają - super, róbcie tak dalej, a w końcu Gdańsk przestanie być miejscowością turystyczną.

          • 6 0

      • uffffffffffff, czyli bedzie mniej plebsu z parawanami.
        Od lat nie chodze na plaze, bo nie moge zniesc tego co tam sie dzieje.
        A teraz nareszcie i ja sie wybiore. Rowerem :)

        • 2 5

    • trzeba mieć mocno zryte pod beretem (1)

      jeśli się uważa dojazd samochodem do plaży za jedyną możliwą do wyobrażenia opcję.

      Jeśli wszyscy plażowicze by tak myśleli, to otoczenie plaż nie nadawałoby się do czegokolwiek i zniknąłby sens przyjeżdżania do miasta z takimi plażami i takim ich otoczeniem.

      • 3 9

      • trzeba mieć mocno zryte pod beretem

        żeby oczekiwać, że turyści przyjadą do Gdańska autem i przesiądą się do tramwaju żeby odjechać na plażę

        • 14 2

  • JAKIM PRAWEM PRYWATNE PARKINGI???

    Jakim prawem miasto dzierżawi nasze wspólne mienie PRYWATNYM CWANIAKOM?? Przecież to jest czyste złodziejstwo, mam nadzieję że ktoś z odpowiednich służb kontrolnych się tym zainteresuje. TAK dla stref płatnego parkowania na uczciwych, miejskich zasadach, NIE dla prywatnych cwaniaków zarabiających na dzierżawionym gruncie i wprowadzającym własne, złodziejskie zasady, każącym płacić za parkowanie w nocy itd.
    Powinno się w ogóle zabronić ustawowo dzierżawienia gruntów miejskich na prywatne parkingi. Co innego jak ktoś ma własny, prywatny grunt i chce zrobić na nim parking, a co innego szastanie gruntami publicznymi poprzez oddawanie ich w ręce ludzi o często wątpliwej proweniencji.
    ZARZĄD MIASTA GDAŃSKA DO WYMIANY!!!

    • 48 5

  • Niegospodarnosc miasta!!

    Nie rozumiem - miasto wprowadza strefy platne.
    Wtedy kierowcy przenosza sie na chodniki i trawniki i parkuja nielegalnie.
    Z tym nikt nic nie robi, ani UM, ani SM ani policja, zeby nie krzywdzic kierowcow i nie tracic wyborcow.
    Chociaz pieszych tez jest duzo i ja chetnie zaglosuje na takiego, kto bedzie odwazny i zrobi z tym porzadek.

    Nastepnie mieszkancy widzac, ze SM nie reaguje zebrzą o slupki. Wiec miasto wydaje na slupki i remonty chodnikow...

    To jest kompletnie bez sensu. Totalna niegospodarnosc.

    Miasto wydaje pieniadze na slupki, bo celowo omija egzekwowanie przepisow dot. nielegalnego parkowania.

    Zamiast zarabiac, na tym co im sie nalezy, wydaje pieniadze dwukrotnie.

    Wtedy moze zwalic na mieszkancow - to oni sa wredni i nie chca tu parkowania. Urzednicy sa swieci i im nie przeszkadza bezprawie.
    Chetnie wydadza tez pieniadze podatnikow i dadza zarobic szwagrom na remont i slupki!!!

    I tak robia z ludzi idiotow.

    • 18 2

  • ten caly zarzad,urzednicy najwieksze nieroby,osoby bez kompetencji,wizjii miasta

    • 10 1

  • (16)

    Dlaczego mieszkańcy mają płacić za parkowanie pod domem, gdzie nie ma parkingów, tylko wszyscy parkują na pasie ulicy i trawnikach?

    Przecież przyczyną tej sytuacji jest wybudowanie tylu biurowców na tak małym obszarze -> zwiększenie natężenia samochodów.

    Dlaczego my mamy ponosić konsekwencję działalności włodarzy miasta?

    Dlaczego przez środek starej oliwy zrobiła się droga tranzytowa, bo pracownicy jadą do pracy?

    • 42 6

    • (15)

      W soboty zaparkowanie w części Oliwy graniczy z cudem. I to nie z winy pracowników OBC, lecz leniwych mieszkańców, co im się nie chce posprzątać podwórek.

      • 2 7

      • (5)

        Nie do końca prawda... Od poniedziałku do piątku Oliwa jest ofiarą biurowców a w weekendy parku, katedry itd. Widać to dobrze na ulicach bardziej oddalonych od tych miejsc...

        • 12 1

        • (3)

          Ul. Wąsowicza w weekendy jest ok. Można spokojnie zaparkować, w tygodniu natomiast o 8 rano maszeruje od aut w kierunku biurowców rząd krawatów z teczka pod pachą. ..

          • 6 1

          • (2)

            W której jej części? Od Derdowskiego do Kaprów jest zastawiona w soboty i niedziele.
            W drugą stronę (od SP do Wita Stwosza) zastawiają ją mieszkańcy bloków.

            • 2 0

            • (1)

              Wąsowicza nie jest zastawiona,mieszkam tutaj i jest ciasno w sb-ndz ale da się zaparkować. płacenie abonamentu tego akurat nie zmieni. problemem są biurowce i ich pracownicy w tygogniu. Mam płacić bo ktoś sobie wymyślił że walnie biurowce i potem każe wszystkim płacić za parkowanie. A to że zapłacę nie gwarantuje mi że będę miał gdzie zaparkować

              • 5 1

              • Za chwilę skończy się pewnie parkowanie przy blokach - powstanie przecież tzw. Nowa Orkana.
                Pomijając, iż aż się prosi zrobić parking na tym pseudo trawniku dziś koszonym.

                • 2 3

        • Na Kaprów, Husa?

          • 4 0

      • (8)

        Płacenie za parkowanie pod domem nie rozwiąże tego problemu bo aut mieszkańców będzie tyle samo.
        Podwórko należy do całej wspólnoty i nie moGE na nim robić co mi się podoba jeśli reszta mieszkańców się nie zgodzi. Poza tym podwórko należy do miasta bo nie każda wspólnota wykupiła teren.

        • 8 2

        • (3)

          Trzeba wykupić teren, dogadać się z sąsiadami, albo płacić za parkowanie na ulicy.

          My mamy i własny teren i własny parking.
          Wiec się to da zrobić.

          • 7 0

          • (2)

            Dokładnie tak, my na głównym mieście dogadaliśmy sie z miastem odnośnie dzierżawy terenu, więc sie da! Trzeba tylko chcieć :)

            • 3 0

            • No to ja wam powiem jak jest we wrzeszczu (1)

              my chcemy od 2 lat kupić teren, ale miasto robi nam pod górę. Skończy się w sądzie, a właściwie powinno w prokuraturze, bo nie mamy drogi pożarowej, kosze na śmieci stoją pod samymi oknami (zagrożenie sanitarne), komunalniaki-pijaki gotują na butlach gazowych, ktre w każdej chwili mogą pieprz.nć i wywalic w powitrze pol wrzeszcza. Ale masz drogi UM problemu nie widzi, chociaz problem do rozwiazania jest banalnie prosty.

              • 5 0

              • O rety no to współczuję i mam nadzieje, że uda Wam sie rozwiać ten problem...

                • 1 0

        • (3)

          Aut będzie mniej bo prawo do abonamentu mają tylko właściciele nieruchomości i osoby zameldowane, a patrząc na ilość tablic z poza Gdańska wielu z nich to prawo nie będzie przysługiwało.

          • 8 1

          • (2)

            To ciekawy problem powstanie, bo przecież w Oliwie wielu studentów (i innych wynajmujących) mieszka

            • 3 0

            • Powiedziałbym raczej, że skończy się samowolka i nie zgłaszane do US umowy najmu bo wynajmujący będą chcieli meldunku bo inaczej nie zaparkują samochodu...

              • 7 3

            • Nie tylko studenci. My całą rodziną mieszkamy w Oliwie od kilkunastu lat, wynajmując mieszkanie, w którym niestety nie mamy możliwości zameldownia. I co teraz? Mamy płacić, za coś, co zdaniem ZDiZ jest rozwiązaniem problemu parkujących z OBC?

              • 2 2

  • PArkowanie (1)

    Znów ktos długo myslał. A co z dzikim parkowaniem na podwórkach/zaplecze Heweliusza, Rybaków/? Co z drogą miejską , wjazd na podwórko Heweliusza, samochody parkują 'jak się da" i wjazd jest bardzo utrudniony a jak już dojedziesz do domu , okazuje się, żą cała masa okolicznych samochodów parkuje pod naszym domem . I z tych ułatwień wladze cieszą sie, czy kogos to obchodzi, ze utraudnia nam się mieszkanie. Czy tyko patrzycie PAnowie i PAnie na zebranie forsy?
    Dobrego samopoczucia.

    • 9 3

    • utrudnianie parkowania to jeden ze sposobów podnoszenia jakości życia w mieście

      • 3 0

  • (1)

    Widze, ze ludzie teraz sie budza - mam samochod, ale nie ma dla niego miejsca parkingowe.
    Zabraniaja parkowac nielegalnie i co mam robic?

    To wina miasta, ktore najpierw pozwolilo na nielegalnie parkowanie.
    Ludzie wbili sobie do glow, ze chodniki i trawniki to parking i teraz bedzie krzyk.

    Trudno, moze nastepni przemysla kupno samochodu pod wzgledem wlasnie miejsca parkingowego.
    Jak nie masz garazu, wykupionego miejsca to nie kupuj samochodu.
    Albo plac za parking i tyle.
    To tak jakbym chciala kupic wielka szafe do malego pokoiku i krzyczala, ze trzeba przesuwac sciany i zmniejszyc powierzchnie mieszkania sasiada.

    Nie bedzie juz parkowania na chodniku pod klatka schodowa.

    Wszystko jest kwestia przyzwyczajenia.

    • 4 23

    • I jak tu nie promować suburbanizacji? Tam, gdzie każdy ma własny domek z ogródkiem - choćby był to kubik 60m^2 z ogródkiem niewiele większym - tam nie ma problemów z parkowaniem, bo każdy może parkować na swojej posesji, czyli w ogródku. Oprócz można lepiej zarządzać opłatami, włączać grzanie gdy jest zimno i wyłączać, gdy jest ciepło. Same zalety - Niech żyje suburbanizacja i suburbie!!! Precz z mieszkaniem w zwartej zabudowie, z którego wynikają same problemy.

      • 3 1

  • Dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku

    Jak można przeczytać dyrektorowi zależy żeby mieszkańcom żyło się lepiej. Bardzo ładnie tylko dlaczego chce od nich pieniędzy za możliwość parkowania pod własnym domem ? Oto jest pytanie

    • 28 2

  • Juz przestańcie ściemniać i zróbcie te strefy w całym mieście

    i tak w końcu to się do tego sprowadzi

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane