• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
12 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej. Wkrótce za postój trzeba będzie płacić m.in. w rejonie przychodni na ul. Wałowej.

Dotarliśmy do projektu uchwały Rady Miasta Gdańska, która precyzuje, jak będą wyglądały nowe strefy płatnego parkowania. Za postój wkrótce trzeba będzie płacić na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Jednocześnie miasto obniży ceny miesięcznych karnetów dla mieszkańców wszystkich dzielnic objętych opłatami.



Czy rozszerzenie strefy płatnego parkowania to dobry pomysł?

O pomyśle gdańskich urzędników, którzy chcą rozszerzyć strefy płatnego parkowania pisaliśmy już w kwietniu. Poza nowymi miejscami postojowymi, za które wkrótce trzeba będzie płacić, magistrat chce też w formie pilotażowego programu uporządkować dzikie parkowanie w pasie nadmorskim. Wkrótce m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej pojawią się komercyjne parkingi, które mają wyeliminować tzw. "samozwańczych parkingowych" i zastawione samochodami pasy zieleni czy wjazdy na prywatne posesje.

Nowe strefy wkrótce, poza jednym wyjątkiem

Jest już gotowy projekt uchwały, w której radni wskazują, gdzie powstaną nowe strefy, precyzują wysokość opłat za postój oraz ustalają sposób ich pobierania.

Dotychczas opłaty obowiązywały na Głównym i Starym Mieście, Wrzeszczu i w okolicach Akademii Medycznej na Aniołkach. Wkrótce strefy zostaną utworzone na kolejnych ulicach w Śródmieściu i Wrzeszczu, a także na Siedlcach, Aniołkach i Oliwie. Opłaty będą tam pobierane od poniedziałku do piątku w godz. 9:00 - 17:00 (na obszarach Śródmieścia, Wrzeszcza), 9:00 do 15:00 (Siedlce, Aniołki, Oliwa).

Strefa zostanie utworzona także w Brzeźnie, ale tam po sprzeciwie mieszkańców i rady dzielnicy urzędnicy co najmniej do przyszłego roku postanowili zawiesić pobór opłat.

  • Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Walecznych, Południową, Brzeźnieńską (włącznie z tymi ulicami), Hallera (z wyłączeniem tej ulicy), Wczasy, Dworską (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Siedlcach zostanie wyznaczona na obszarze ograniczonym ulicami: Strzelecką, Nowe Ogrody, Powstańców Warszawskich, Bema, Zakopiańską do Wyczółkowskiego, Bema, Kartuską do Ciasnej, Pohulanka do Kolonii Studentów (z włączeniem tych ulic), Armii Krajowej (z wyłączeniem tej ulicy), 3 Maja, Nowe Ogrody (z włączeniem tych ulic).
  • Strefa Płatnego Parkowania na Aniołkach zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Chodowieckiego, Kopernika, Wronią, Orzeszkowej, Dębową, Dantyszka, Dębinki, Smoluchowskiego (do Jarowej), Smoluchowskiego do Traugutta, Traugutta do Nr 29 nieparzyste i do Nr 14 parzyste, terenem niebędącym drogą publiczną, Aleją Zwycięstwa od Nr 31/32 do Chodowieckiego  (z włączeniem tych ulic.
  • Strefa Płatnego Parkowania we Wrzeszczu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Batorego, Sosnową, Partyzantów, Gen. De Gaulle'a, Grunwaldzką, Kościuszki, Dmowskiego, Zator-Przytockiego, Miszewskiego, Uphagena, Piramowicza, Aleją Zwycięstwa do nr 31/32, terenem niebędącym drogą publiczną, Traugutta od nr 29 nieparzyste i od nr 14 parzyste, Do Studzienki, Matejki, Jaśkową Doliną z włączeniem tych ulic.

- Strefa Płatnego Parkowania w Brzeźnie będzie poddana pod głosowanie Rady Miasta, natomiast fizycznie pobór opłat przynajmniej w tym roku nie będzie uruchomiony. Jako powód wskazano nam brak wystarczającej liczby urządzeń do poboru opłat i niewystarczający czas na dostosowanie organizacji ruchu - mówi nam Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący zarządu dzielnicy, która jako jedyna oprotestowała pomysł urzędników.
- Nic na siłę - odpowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Jeśli mieszkańcy nie chcą stref i opłat, to ich nie wprowadzimy. Jeśli mieszkańcy wolą obecną sytuację, gdy w czasie sezonu letniego nie mają pod domem wolnego miejsca, bo wszystkie zajęte są przez turystów, to nie mamy na to wpływu - dodaje.
Początkowo opór mieszkańców wobec utworzenia strefy płatnego postoju dało się odczuć w Oliwie. Po spotkaniu z radnymi mieszkańcy jednak zmienili zdanie.

- Strefa płatnego parkowania przeważnie w pierwszej fazie budzi nieufność, ale to dobry pomysł, by ograniczyć w dzielnicy ruch samochodowy i wymóc rotację na miejscach postojowych - mówi Mariusz Andrzejczak, radny Gdańska i dzielnicy Oliwa.
  • Strefa Płatnego Parkowania w Oliwie zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Grunwaldzką, Opata Jacka Rybińskiego, Polanki (z włączeniem tych ulic), Bażyńskiego (z wyłączeniem tej ulicy).
  • Strefa Płatnego Parkowania w Śródmieściu zostanie rozszerzona o obszar ograniczony ulicami: Wartką, Grodzką, Podwalem Staromiejskim, Targiem Drzewnym, Huciskiem, Podwalem Grodzkim (z włączeniem tych ulic), Błędnikiem (z wyłączeniem tej ulicy), Dyrekcyjną, Kosynierów Gdyńskich, Jana z Kolna, Łagiewniki, Wałową, Targową, Lisia Grobla, Rybaki Górne (do Podstocznej), Wałową, Stara Stocznia (z włączeniem tych ulic) oraz korytem rzeki Motławy.

Niższe opłaty miesięcznych abonamentów

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania mieszkańcy w pozostałych dzielnicach przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów miesięcznych. Obecnie za parkowanie w SPP mieszkaniec musi zapłacić miesięcznie 30 zł. Wkrótce opłata spadnie do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - zapłacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł). Obecnie za roczny abonament trzeba zapłacić niemal trzy razy więcej (300 zł).

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.

Uchwała jeszcze w maju

Zmiany mają zostać uchwalone jeszcze na majowej sesji Rady Miasta. Za postój w tych dzielnicach trzeba będzie płacić najwcześniej od przełomu sierpnia i września, gdy miasto odbierze nowe parkomaty.

Czytaj więcej: Gdańsk wymienia parkomaty. Będą duże zmiany

Co ważne - abonamenty będą ważne tylko w strefie zamieszkania, czyli np. kierowca mieszkający i posiadający miesięczny abonament na parkowanie we Wrzeszczu, chcąc zostawić auto w SPP w Oliwie, będzie musiał zapłacić za każdą godzinę postoju. Osoby prowadzące działalność gospodarczą w obszarze objętym poborem opłat za miesiąc parkowania zapłacą 150 zł lub w skali roku - 900 zł.

Oprócz stref pojawią się komercyjne parkingi

Wcześniej, bo już od połowy czerwca w pasie nadmorskim pojawią się parkingi komercyjne. Miasto wydzierżawi pasy drogowe pod płatne miejsca postojowe, co ma uporządkować dzikie parkowanie i wymusić większą rotację pojazdów. Takie parkingi pojawią się m.in. w Jelitkowie, Brzeźnie i na Wyspie Sobieszewskiej.

- Od połowy czerwca do końca sierpnia trzeba będzie płacić za parkowanie przy Ptasim Raju zobacz na mapie Gdańska, na ul. Falowej zobacz na mapie GdańskaLazurowej zobacz na mapie Gdańska - wyjaśnia Władysław Sidorko, Przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wyspa Sobieszewska. - To będą komercyjne parkingi. Nie odczuliśmy zdecydowanego sprzeciwu mieszkańców. Zdają sobie sprawę, że kwestie dzikiego parkowania na trawnikach czy samozwańczych parkingowych, którzy za parę złotych "przypilnują auta", trzeba uporządkować.
Krytycznych głosów mieszkańców nie było też słychać w Jelitkowie. Tam początkowo miała powstać strefa płatnego parkowania. Później jednak rada dzielnicy zmieniła rekomendację i wskazała, że najlepszym sposobem będą prywatne parkingi. Dlaczego?

- Okazało się, że w strefie nie można pobierać opłat w weekendy, a za godzinę trzeba by było płacić 3 zł. Dajemy szansę pomysłowi miasta, bo to pilotażowy program. Zobaczymy, jak to wpłynie na komfort mieszkańców i ruch samochodowy w Jelitkowie - dodaje Łukasz Bejm, Przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Żabianka - Wejhera - Jelitkowo- Tysiąclecia.
Od połowy czerwca za postój w Jelitkowie trzeba będzie płacić w czterech lokalizacjach: na ul. Jelitkowskiej zobacz na mapie Gdańska (przy siedzibie Ergo Hestii) i parkingu przy skrzyżowaniu z ul. Bursztynową zobacz na mapie Gdańska, parkingu na ul. Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska i wzdłuż ul. Piastowskiej zobacz na mapie Gdańska.

Opinie (496) 1 zablokowana

  • Kolejny sposób na wydojenie mieszkańców z kasy (1)

    Od stref płatnego parkowania miejsc nie przybędzie. Mamy już kilka lat doświadczeń. Wcale nie zwiększyła się łatwość znalezienia miejsca na zaparkowanie. To po prostu kolejny sposób na wydojenie mieszkańców z kasy. Jestem tylko ciekaw jaki będzie audyt gospodarności jak prezydent Adamowicz w końcu odejdzie. Nikt nie jest wieczny.

    • 32 4

    • Przyjdzie kolejny prezydent i zamieni miasto na gumowe

      rozszerzy przestrzeń i da każdemu możliwość parkowania samochodu za darmo: przy domu, przy miejscu pracy i przy centrum handlowym.

      W ten sposób wprowadzi nas na wyspę wiecznej szczęśliwości zapewnioną nam przez miłujących samochód władców traktujących cyklistów i wegetarian tak jak się kiedyś traktowało "wragow naroda" (podstaw pod to hasło dowolną "mniejszość")

      • 2 6

  • Wolę zapłacić 120zł za rok w Oliwie żeby skończyć z piekłem (10)

    jakie zafundowali nam parkujący pracownicy biur Oliwi na naszych ulicach i podwórkach

    • 22 5

    • ale to nie rozwiąże problemu (5)

      I tak.

      • 4 6

      • Nasz mieszkańców rozwiąże a pracownicy to nie nasza bajka. (4)

        • 7 2

        • (3)

          NIe rozwiazuje, zaplacisz 120pln, przyjedzisz pod dom a tam miejsc nie ma. Jedziesz wiec szukac i powiedzmy ze znajdziesz daleko od miejsca zamieszkania. Co to zatem zmienia? Nic!
          Bedziecie tylko placic to 120pln i tyle.
          Proponuje wlaczyc myslenie!

          • 7 2

          • Problem tylko mamy w godzinach pracy korposzczurów. (1)

            • 4 0

            • W części Oliwy problem jest cały czas.
              Uliczki są wąskie i tak pozastawiane, iż często dwa samochody się nie miną.
              .

              • 2 0

          • Chytrość Januszy wystarczy aby wielu przypomniało sobie, iż ma podwórko i tam będzie stawiać samochody.

            • 3 0

    • (3)

      ty zapłacisz 120 zł a pracownik takiego biura?

      • 2 0

      • (1)

        Odstresuj sie, niech mieszkancy glosuja "ZA", beda placic po 120pln i nic wiecej to nie zmienia. Miejsc nie przybedzie bo do biur i tak beda ludzie jezdzic.
        Mieszkancy po prostu za manipulowani aby zgodzili sie dobrowalnie placic po 120pln.
        Brawo dla mieszkancow, za myslenie:)

        • 4 4

        • Będą jeździć ale nie parkować bo zostaną ukarani.

          Abonament miesięczny dla nich to 500zł .Info od przewodniczącego rady.

          • 3 1

      • Pracownik biura przemyśli, czy naprawdę musi wozić te swoje 4-litery pod samo biuro.
        OBC jest dobrze skomunikowane, a bilet miesięczny jest tańszy niż karnet do parkowania.

        • 4 1

  • A co będzie z ludźmi którzy mają w działalności adres w Oliwie

    a biura czy warsztaty w innych dzielnicach i tam już też płacą.
    Czy podwórka należące do gminy będą podlegały opłatom tak jak ulica,jeżeli nie to szarańczy z Oliwi się nie pozbędziemy.
    Żeby przypadkiem dziecka z kąpielą nie wylali.

    • 7 2

  • Kiedy wreszcie opłata za przechodzenie pieszych tunelami?

    Przy LOTcie mi wczoraj ramiączko ześlizgło taki q. tłum.

    • 11 2

  • Kiedy ta zlodziejskie rzady sie skoncza w tym miescie

    • 11 2

  • Czy będą jakieś karnety dla firm które pracują w terenie.

    Remonty awarie,tak aby opłata parkingowa nie była większa od zarobku?
    Obecnie z dolnego Sopotu nie przyjmuję z tego powodu zleceń bo się nie kalkuluje a nawet szukanie miejsca zajmuje za dużo czasu za który nikt mi nie zapłaci.

    • 13 1

  • Abc (2)

    Przy powstaniu tylu biurowców w Oliwie powinien powstać obligatoryjnie parking postawiony przez właścicieli inwestorów tych biurowców

    • 13 1

    • Parking jest, tyle że płatny

      • 3 0

    • I tu należy "podziękować" Urzędowi Miasta bo w swojej nie skrywanej mądrości w trakcie uchwalania MPZP nałożył na działkę z biurowcami maksymalną ilość miejsc parkingowych...

      • 2 0

  • Władza jest dobra, plany zagospodarowania znakomite,

    realizacje infrastrukturalne przemyślane, tylko społeczeństwo jakieś niesforne i złośliwe.
    Łupić, łupić, łupić!

    • 11 0

  • a gdzie jest Akademia Medyczna !!!! od wielu lat to Gdański Uniwersytet Medyczny

    • 6 1

  • Pan Mieczysław Kotłowski mocno upadl na glowe z tymi Siedlcami.

    Na Bema parkuja w 80% mieszkancy pobliskiego wiezowca i kamienic przy ulicy.
    Na Kartuskiej od wysokosci Bema juz parkuja niemal wylacznie mieszkancy. A sytuacja parkingowa Siedlec jest dramatyczna. Pozastawiane jak w tetrisie podworka, brak miejsca na nowe parkingi.

    Chodzi tu wylacznie o postawienie mieszkancow pod murem i zdojenie z nich abonamentow. Zgnebic, zgnoic, napelnic sobie koryto. Oto prawdziwy cel ZDiZ.

    • 18 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane