• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać OPAT... za 10-20 lat?

Maciej Naskręt
12 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak może wyglądać Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej. Film powstał na zlecenie firmy WYG International, która przygotowała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe - OPAT.



10, 15, może nawet 20 lat - nie wiemy, ile trzeba będzie czekać na budowę OPAT. Władze Gdyni jednak twardo optują za budową trasy i czekają na pieniądze z budżetu państwa.



Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji. Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji.
Warianty przebiegu OPAT. Warianty przebiegu OPAT.
Kierowcy z Gdyni zastanawiają się, co dalej z budową Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. - Została zlikwidowana oficjalna strona internetowa (obwodnicapolnocnaaglomeracjitrojmiejskiej.pl), na której można było dowiedzieć się czegoś więcej o pracach projektowych. Władze Gdyni i sąsiednich samorządów przestały wspominać o tej inwestycji. Czy ta droga w ogóle powstanie, czy pieniądze, jakie samorządy poświeciły m.in. na konsultacje, poszły na marne? - zastanawia się pan Mariusz, mieszkaniec Chyloni.

Faktycznie, na stronie promującej inwestycję nie ma już o niej ani słowa, przeczytamy za to o... maluchu jeżdżącym na gąsienicach. Czy to wskazówka, w co mają się zaopatrzyć kierowcy z Trójmiasta, by przedzierać się przez północne rejony aglomeracji?

Jak wygląda przyszłość OPAT dziś? - Mamy gotowe studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Na dalsze prace [m.in. projektowe i przygotowanie raportu środowiskowego - przyp. red.] nie mamy pieniędzy. Na przygotowanie dokumentacji i budowę potrzebujemy co najmniej 1,1 mld zł. Nasze miasto, sąsiednie gminy i samorząd województwa nie mają skąd wysupłać takiej kwoty - tłumczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Władze Gdyni podkreślają, że dalsze prace nad OPAT-em mogłyby ruszyć, gdyby zostały dofinansowane z budżetu państwa. Niestety, przynajmniej na razie, na takie rozwiązanie nie ma co liczyć. Cięcia w rządowych inwestycjach drogowych, szczególnie ogłoszenie Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2011-2015, odsunęły tę inwestycję prawdopodobnie na kolejne 10 lat.

Sytuację OPAT próbował ratować cztery miesiące temu m.in. marszałek pomorski, Mieczysław Struk. Starał się on przekonać ministerialnych urzędników do budowy właśnie drogi po północnej stronie Trójmiasta. Mimo to inwestycja nie pojawiła się w ministerialnym programie budowy dróg.

W jakim czasie powstanie OPAT?

Gdynia jednak nie zamierza się poddawać i będzie się upierać przy OPAT-cie. - Nie będziemy trwonić gromadzonych niemal przez 40 lat rezerw terenowych pod drogę. Mało tego, będziemy dalej je gromadzić. Niebawem uchwalamy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na terenach położonych przy granicy z gminą Kosakowo. Plan uwzględnia przebieg północnej obwodnicy - zapowiada Marek Stępa.

Dla drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad temat budowy OPAT-u nie istnieje. - To nie było i nie jest nasze zadanie - twierdzi Piotr Michalski rzecznik prasowy. Projektanci z GDDKiA koncentrują się na Trasie Kaszubskiej, która ma wyprowadzić tranzyt m.in. z Wejherowa, Redy, Rumi oraz części Gdyni.

Kierowcy muszą więc czekać. Ile? Nie wiadomo. Na pewno do czasu, gdy któryś z ministerialnych urzędników stwierdzi, że na Półwysep Helski z Warszawy jeździ się zdecydowanie za długo i postanowi usprawnić sobie podróż.

Trzeba jeszcze wspomnieć, że na niekorzyść finansowania OPAT-u z budżetu państwa przemawia wstępny projekt, który nie spełnia warunków technicznych trasy kategorii S - ekspresowej. Taką kategorię miałby on zyskać po wybudowaniu. Projekt OPAT-u posiada m.in. niewielkie odległości między węzłami, a także niewłaściwie zaprojektowane zjazdy z drogi. Widać to na wizualizacji.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (w skrócie OPAT) ma liczyć ok. 14 km długości. Będzie ona przedłużeniem trójmiejskiej obwodnicy. Umożliwi ominięcie Rumi i połączy się z krajową szóstką w Redzie, przy wylocie na Puck. Droga będzie miała przekrój dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • OPAT koniecznością

    Rozwój dróg działa na plus dla całego regionu, lepsza komunikacja drogowa oznacza szybszy rozwój gospodarki, większe szanse na zabudowywanie nowych terenów i lepszą komunikację naszego regionu z resztą kraju.
    OPAT jest naturalnym przedłużeniem obwodnicy, czy gdyby wstrzymano budowę obwodnicy południowej też byłoby ok? Dlaczego Gdańsk nie dał przykładu i sam nie finansuje, sam nie postarał się o finansowanie tej inwestycji?

    Dalej składajcie pokłony pajacowi o włosach koloru majonezu i gumowemu donaldowi :-) a drogi będą nie za 10 czy 20 a 40 lat...

    • 2 3

  • Nie dziwie się ,że nie ma kasy na tak drogi projekt. Szczurek nie potrafi wybudować tunel na Puckiej a marzą mu się takie drogie rozwiązania.

    • 2 2

  • 2078

    2078 nie wczesniej

    • 0 0

  • wygląda rewelacyjnie. Oby powstała ta droga, chociaż wiadomo... KASA ;((

    • 0 0

  • Bez tej obwodnicy duża część regionu jest komunikacyjną dziurą. Dlaczego tereny wokół Gdańska są faworyzowane? Żenująco słaby (1)

    jest nasz obecny rząd!

    • 3 2

    • nie tyko słaby ale sPOlegliwy i stronniczy

      Gdynia i przyległe Małe Trójmiasto, nawet na najbardziej potrzebny OPAT - mimo wyłożonej własnej kasy, nic nie otrzymuje.
      Rząd strzela sobie w kolano, bo jak turyści przyjadą do Władysławowa odwiedzą Kose helską, chyba, że w ten sposób ratują Grecję z niemieckiego porozumienia?,

      • 2 1

  • Szczurek przecież woli budować lotnisko w Kosakowie (2)

    czyli ma pieniądze. Jeśli Gdynia ma mogłaby je przeznaczyć na OPAT

    • 2 3

    • Obwodnica Północna byłaby też doskonałą drogą dojazdową do przyszłego lotniska

      • 1 1

    • szczurek ma pieniądze to powinien je dać Gdańskowi, bo ten nadmiernie się zadłużył.

      a jeszcze tyle potrzebuje na Euro 2012

      • 3 2

  • Szczurek jeśli ma pieniądze to powinien je dać Prezydentowi Gdańska, bo tenma duże wydatki i jeszcze większe potrzeby

    może jeszcze nałożą jak przed wojną cło za przejazd do Gdyni, albo kontrybucje.

    • 0 0

  • Przedłużenie Kwiatkowskiego (2)

    Jak szalec to szaleć.
    Należy jeszcze dodać do projektu przedłużenie wiaduktu Kwiatkowskiego z Gdyni do Jastarni. Wybudować tunel przez obłuże i lotnisko a nad zatoką wybudować most łącząc Obłuże z Jastarnią. Cała Warszawka by miała prostą drogę na półwysep.

    • 4 1

    • Tak jest i 3 linie metra w Gdańsku, komnatę bursztynową na starym mieście itp

      • 0 1

    • Fajnie było by to też ująć

      W końcu skończyły by się korki do Władka. I Gdynia połączyła by ulica z półwyspem. Teraz dojazd z Gdynia na półwysep to co najmniej 1 godzina a tak było by 10 min i jesteśmy. Głosujmy Kto jest za połączeniem Gdyni z półwyspem mostem?
      JA

      • 0 0

  • ........

    Takie wszystko piękniutkie a co z ludźmi mieszkającymi prawie pod OPAT jakoś ich wykupić UMG nie chce.... zostaniemy jak na lodzie a władza ma to w poważaniu.... niech sobie OPAT puszczą inna trasą a nie przez budynki mieszkalne

    • 0 0

  • to by było piękne,

    może w końcu w lato nie było by takich korków od obwodnicy do redy, można by było spokojnie przejechać z gdyni do wejherowa ... daj boże ...

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane