• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać OPAT... za 10-20 lat?

Maciej Naskręt
12 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak może wyglądać Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej. Film powstał na zlecenie firmy WYG International, która przygotowała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe - OPAT.



10, 15, może nawet 20 lat - nie wiemy, ile trzeba będzie czekać na budowę OPAT. Władze Gdyni jednak twardo optują za budową trasy i czekają na pieniądze z budżetu państwa.



Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji. Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji.
Warianty przebiegu OPAT. Warianty przebiegu OPAT.
Kierowcy z Gdyni zastanawiają się, co dalej z budową Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. - Została zlikwidowana oficjalna strona internetowa (obwodnicapolnocnaaglomeracjitrojmiejskiej.pl), na której można było dowiedzieć się czegoś więcej o pracach projektowych. Władze Gdyni i sąsiednich samorządów przestały wspominać o tej inwestycji. Czy ta droga w ogóle powstanie, czy pieniądze, jakie samorządy poświeciły m.in. na konsultacje, poszły na marne? - zastanawia się pan Mariusz, mieszkaniec Chyloni.

Faktycznie, na stronie promującej inwestycję nie ma już o niej ani słowa, przeczytamy za to o... maluchu jeżdżącym na gąsienicach. Czy to wskazówka, w co mają się zaopatrzyć kierowcy z Trójmiasta, by przedzierać się przez północne rejony aglomeracji?

Jak wygląda przyszłość OPAT dziś? - Mamy gotowe studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Na dalsze prace [m.in. projektowe i przygotowanie raportu środowiskowego - przyp. red.] nie mamy pieniędzy. Na przygotowanie dokumentacji i budowę potrzebujemy co najmniej 1,1 mld zł. Nasze miasto, sąsiednie gminy i samorząd województwa nie mają skąd wysupłać takiej kwoty - tłumczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Władze Gdyni podkreślają, że dalsze prace nad OPAT-em mogłyby ruszyć, gdyby zostały dofinansowane z budżetu państwa. Niestety, przynajmniej na razie, na takie rozwiązanie nie ma co liczyć. Cięcia w rządowych inwestycjach drogowych, szczególnie ogłoszenie Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2011-2015, odsunęły tę inwestycję prawdopodobnie na kolejne 10 lat.

Sytuację OPAT próbował ratować cztery miesiące temu m.in. marszałek pomorski, Mieczysław Struk. Starał się on przekonać ministerialnych urzędników do budowy właśnie drogi po północnej stronie Trójmiasta. Mimo to inwestycja nie pojawiła się w ministerialnym programie budowy dróg.

W jakim czasie powstanie OPAT?

Gdynia jednak nie zamierza się poddawać i będzie się upierać przy OPAT-cie. - Nie będziemy trwonić gromadzonych niemal przez 40 lat rezerw terenowych pod drogę. Mało tego, będziemy dalej je gromadzić. Niebawem uchwalamy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na terenach położonych przy granicy z gminą Kosakowo. Plan uwzględnia przebieg północnej obwodnicy - zapowiada Marek Stępa.

Dla drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad temat budowy OPAT-u nie istnieje. - To nie było i nie jest nasze zadanie - twierdzi Piotr Michalski rzecznik prasowy. Projektanci z GDDKiA koncentrują się na Trasie Kaszubskiej, która ma wyprowadzić tranzyt m.in. z Wejherowa, Redy, Rumi oraz części Gdyni.

Kierowcy muszą więc czekać. Ile? Nie wiadomo. Na pewno do czasu, gdy któryś z ministerialnych urzędników stwierdzi, że na Półwysep Helski z Warszawy jeździ się zdecydowanie za długo i postanowi usprawnić sobie podróż.

Trzeba jeszcze wspomnieć, że na niekorzyść finansowania OPAT-u z budżetu państwa przemawia wstępny projekt, który nie spełnia warunków technicznych trasy kategorii S - ekspresowej. Taką kategorię miałby on zyskać po wybudowaniu. Projekt OPAT-u posiada m.in. niewielkie odległości między węzłami, a także niewłaściwie zaprojektowane zjazdy z drogi. Widać to na wizualizacji.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (w skrócie OPAT) ma liczyć ok. 14 km długości. Będzie ona przedłużeniem trójmiejskiej obwodnicy. Umożliwi ominięcie Rumi i połączy się z krajową szóstką w Redzie, przy wylocie na Puck. Droga będzie miała przekrój dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • Chyba bardziej 25 - 30 lat (1)

    Szkoda ze nie dożyje ,możliwości przejechania tą trasą. Swoja drogą bardziej sensowne było by przedłużenie planowanej obwodnicy metropolitalnej za Wejherowo i dalej wzdłóż drogi 218 do Karwii . Co rozładowało by korki w tej czesci 3 city i była by alternatywa dla turystów nad bałtyk.

    • 1 0

    • xxx

      Korki by rozładowało na parę lat. Potem by korki znowu się pojawią. Tak jest na całym świecie

      • 1 1

  • OPAT - dziwna nazwa (5)

    Albo mówimy Trójmiasto, albo Aglomeracja Gdańska (a w zasadzie z uwagi na znaczącą rolę jaką odgrywa na tym obszarze Gdynia, jako drugie istotne centrum metropolitalne, to powinno się to nazywać Konurbacja Gdańska). Obwodnica Gdyni też by siadło. Powiem więcej - nawet Aglomerację Gdyńską bym kupił (jako wszystko na zachód od Sopotu). Ale jak widzę jak się wymyśla dziwne twory typu Aglomeracja Trójmiasta, tylko po to, żeby nie urazić czyjegoś ego, to mi ręce opadają. Nazwy obszarów zurbanizowanych biorą się od największych ośrodków i nie ma to nic wspólnego z niczyimi ambicjami, po prostu takie są przyjęte zasady.

    • 8 11

    • trójmiasto to jest na razie nazwa potoczna (3)

      ale język szybko się zmienia, a miasta zrastają się ze sobą co raz bardziej. już teraz w telewizji ogólnopolskiej co raz rzadziej mówi się gdynia czy gdańsk, ale trójmiasto za to ma dobre skojarzenia. sam gdańsk już tak dobrze się nie kojarzy - związki zawodowe i polityka.
      dlatego według mnie aglomeracja powinna nazywać się trójmiejską, bo i tak już teraz wszyscy mówią trójmiasto, a cóż dopiero za kilkadziesiąt lat

      • 4 5

      • Zanim napiszesz coś o odczuciach i skojarzeniach poczytaj jaka jest definicja słowa "aglomeracja" (2)

        ~

        • 2 1

        • gdańsk nie jest dominującym ośrodkiem

          nie może by mowy o aglomeracji gdańskiej, najwyżej konurbacja trójmiejska

          • 1 1

        • sfinks?

          zamiast bredzić o definicjach, konkretnie napisz o co ci biega ;)

          • 0 0

    • Filozofujesz, chodziło tylko o ładny skrót i nic więcej.

      • 0 0

  • Niech zmienia nazwę

    na inną i zaczną w końcu budowę i za Wejherowo może Orlex niech o tym pomyśli,bo jaki będzie dojazd do nowych mieszkań,a w reklamie w radiu to już mówią,że jest obwodnica.Gdynia,Rumia,Reda i Wejherowo łączcie się i razem z funduszy każdy po etapie i będzie za 2 lata.

    • 1 0

  • "na stronie promującej inwestycję nie ma już o niej ani słowa, przeczytamy za to o... maluchu jeżdżącym na gąsienicach." (5)

    - jeszcze trochę a przeczytamy o kibicach:)) Człowieka krew zalewa na tą rządową propagandę, tworzenie dodatkowych struktur pośrednich(GOM - po co Województwo, tylko jako organ POlityczny?) koszty utrzymania,..
    OPAT - tyle nadziei, prania mózgów obiecanek, spotkań. Wstyd i hańba!!!
    A żeby tego było mało to największym paradoksem jest to, że w Gdyni - chyba jedynym miejscu w Polsce, w którym kończą się aż trzy Transeuropejskie Korytarze Transportowe (drogowy, kolejowy i morski - a dojdzie lotniczy), nie ma sensownego ich łącznika.
    Panie Boże jeśli jesteś jak możesz patrzeć na coś takiego?

    • 3 7

    • Bezstronny (3)

      Pana Bóg nie jest od polityki, ani gospodarki. Zwłaszcza, że te sprawy dziś nie służą życiu cżłowieka, ale jedynie jego wygodzie i zachciankom.

      • 1 3

      • Najgorzej jak Bóg niektóry rozum odbiera (2)

        skądeś się urwał chłopie?
        A oszczędność paliwa, zwłaszcza na obwodnicach szybkiego ruchu. Zachowanie życia nas i naszych dzieci - najwięcej Polaków ginie na drogach - corocznie małe miasteczko.
        Do tego ekologicznie czystszy, bezpieczniejszy obszar. Ochrona korytarzy migracyjnych, przepustów, itd(ekologicznych) przy inwestycjach z udziałem zwierząt (DVC),.... w okresie rocznym ogromnie rosną oszczędności z powodu znikomych wypadków. Już nie wspominając o zdecydowanie mniejszych korkach, stresu,....
        Ciekawe co będzie jeśli od strony północno-wschodniej zablokują całkowicie budowę EJ?

        • 2 3

        • Beztronny (1)

          Jaka oszczędność paliwa? Jaka ekologia? Jakie zachowanie życia? Kto jest odpiowiedzialny za wypadki? Kosmici, a może ekolodzy znad Rospudy, a może drzewa zabijają ludzi? A może pijani rowerzyści. Nie za śmierć na drogach odpowiedzilani są ludzie-kierowcy. Czysta ekohipokryzja. O przejsćiach dla zwierząt mi nie mów, bo:
          a) Nie robi się ich
          b) Przejścia dla zwierząt stanowią jedynie balsam dla dusz technokratów, zwolenników rozwóju ekstenywnego, na zasadzie: zobaczie, robimy coś dla przyrody.
          Jakie to ma znaczenie skoro obszarów wolnych od ekspancji człowieka ubywa?
          Jedyną alternatywą jest rozwój zrównoważony, a nie zalewanie coraz większej powierzchnii asfaltem i betonem. Przecież za 20 lat OPAT i tak będzie zapchany. I co wtedy? OPAT II? Poszerzenie do 6 pasów? Po to tylko by wygodnie móc stać w korkach na Hel? Po jednej osobie w jednym aucie? To ma być rozwój? Dziękuję bardzo

          • 0 1

          • Obwodnica, którą się póżniej otacza zabudowaniami przestaje być obwodnicą.

            Tu się zgadzam. - jest głupota w planach zagospodarowania terenu. Jak jakąś drogę się buduje jako obwodnice to w jej otoczeniu nie powinno być terenów zabudowanych, lub powinny być one skomunikowane skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. U nas ogromnym nakładem buduje się obwodnicę, a później sprzedaje się teren niestety bardzo blisko niej - no i potrzebna jest nowa obwodnica starej obwodnicy. Przykład : kiedyś obwodnica trójmiasta miała być autostradą obecnie pobliskie tereny tak zabudowali- że już nią nie zostanie

            • 0 0

    • Bezstronny- Zygmunt Żmuda Trzebiatowski

      • 0 2

  • Plany, plany.......

    To sa dobre plany na stan dzisiejszy: ilsc samochodow na trasie, etc., tak wiec za 10 -20 lat taki plan bedzie znowu nieaktualny...
    Pamietacie, w PRLu - tez byly plany 5-letnie, 10-letnie.
    Nie dajmy sie wrobic.

    • 1 0

  • Projektanci z GDDKiA koncentrują się na OM, (2)

    a rzeczywiste potrzeby mieszkańców regionu mają w d..e.

    • 5 4

    • prawda (1)

      ale pewnie takie dostali wytyczne od Donalda Tuska
      czyli nie dawać kasy Gdyni i Małemu Trójmiastu

      • 1 4

      • To jest cena za Szczurkowy izolacjonizm i alergiczną niechęć do wszelkich inicjatyw wychodzących z Gdańska lub Sopotu. Jeśli Tusk daje jakieś wytyczne odnośnie budowy dróg w rejonie Gdańska, to słabo sie stara.

        • 1 0

  • łe tam, w przyszłym roku przecież koniec świata będzie :P

    • 0 0

  • moze nie trzeba wywalać milionów na tak bzdurne inwestycje jak wezeł Wzgórze...?

    • 2 4

  • coz budujcie , budujcie ale nie wypisujce coby bylo gdyby , od gdybania bic jeszcze nie powstalo

    • 1 0

  • Ruszcie naraeszcie głowami i ruszcie temat OPAT z miejsca - Dosyć infomacji multimedialnych, trzeba działać! (1)

    OPAT jest ważny dla Gdyni, Rumii, Redy i terenów gminy Puck dzięki tej drodze mieszkańcy zyskali by nareszcie normalny, szybki dojazd do trójmiasta, a ciężarówki nareszcie omijałyby większą część trójmiasta, bo dzięki OPAT, obwodnicy i nowych drogach w Gdańsku dojechałyby wszędzie bez wnikania w głąb naszych miast.

    Walczcie o ta drogę bo prawidłowa komunikacja to podstawa rozwoju gospodarki.

    • 2 2

    • Nie tylko Gdynia i małe trójmiasto zyska na tej drodze ale także turyści, mieszkańcy Gdańsk, Sopotu i wielu innych miejscowości

      na pd od Gdańska którzy muszę obecnie gniż w korkach od Wejherowa do wlotu na obwodnicę...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane