• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak może wyglądać OPAT... za 10-20 lat?

Maciej Naskręt
12 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Zobacz, jak może wyglądać Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej. Film powstał na zlecenie firmy WYG International, która przygotowała studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe - OPAT.



10, 15, może nawet 20 lat - nie wiemy, ile trzeba będzie czekać na budowę OPAT. Władze Gdyni jednak twardo optują za budową trasy i czekają na pieniądze z budżetu państwa.



Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji. Strona www, która powstała, aby promować OPAT, zmieniła właściciela. Dziś informuje o... motoryzacji.
Warianty przebiegu OPAT. Warianty przebiegu OPAT.
Kierowcy z Gdyni zastanawiają się, co dalej z budową Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. - Została zlikwidowana oficjalna strona internetowa (obwodnicapolnocnaaglomeracjitrojmiejskiej.pl), na której można było dowiedzieć się czegoś więcej o pracach projektowych. Władze Gdyni i sąsiednich samorządów przestały wspominać o tej inwestycji. Czy ta droga w ogóle powstanie, czy pieniądze, jakie samorządy poświeciły m.in. na konsultacje, poszły na marne? - zastanawia się pan Mariusz, mieszkaniec Chyloni.

Faktycznie, na stronie promującej inwestycję nie ma już o niej ani słowa, przeczytamy za to o... maluchu jeżdżącym na gąsienicach. Czy to wskazówka, w co mają się zaopatrzyć kierowcy z Trójmiasta, by przedzierać się przez północne rejony aglomeracji?

Jak wygląda przyszłość OPAT dziś? - Mamy gotowe studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Na dalsze prace [m.in. projektowe i przygotowanie raportu środowiskowego - przyp. red.] nie mamy pieniędzy. Na przygotowanie dokumentacji i budowę potrzebujemy co najmniej 1,1 mld zł. Nasze miasto, sąsiednie gminy i samorząd województwa nie mają skąd wysupłać takiej kwoty - tłumczy Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Władze Gdyni podkreślają, że dalsze prace nad OPAT-em mogłyby ruszyć, gdyby zostały dofinansowane z budżetu państwa. Niestety, przynajmniej na razie, na takie rozwiązanie nie ma co liczyć. Cięcia w rządowych inwestycjach drogowych, szczególnie ogłoszenie Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2011-2015, odsunęły tę inwestycję prawdopodobnie na kolejne 10 lat.

Sytuację OPAT próbował ratować cztery miesiące temu m.in. marszałek pomorski, Mieczysław Struk. Starał się on przekonać ministerialnych urzędników do budowy właśnie drogi po północnej stronie Trójmiasta. Mimo to inwestycja nie pojawiła się w ministerialnym programie budowy dróg.

W jakim czasie powstanie OPAT?

Gdynia jednak nie zamierza się poddawać i będzie się upierać przy OPAT-cie. - Nie będziemy trwonić gromadzonych niemal przez 40 lat rezerw terenowych pod drogę. Mało tego, będziemy dalej je gromadzić. Niebawem uchwalamy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego na terenach położonych przy granicy z gminą Kosakowo. Plan uwzględnia przebieg północnej obwodnicy - zapowiada Marek Stępa.

Dla drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad temat budowy OPAT-u nie istnieje. - To nie było i nie jest nasze zadanie - twierdzi Piotr Michalski rzecznik prasowy. Projektanci z GDDKiA koncentrują się na Trasie Kaszubskiej, która ma wyprowadzić tranzyt m.in. z Wejherowa, Redy, Rumi oraz części Gdyni.

Kierowcy muszą więc czekać. Ile? Nie wiadomo. Na pewno do czasu, gdy któryś z ministerialnych urzędników stwierdzi, że na Półwysep Helski z Warszawy jeździ się zdecydowanie za długo i postanowi usprawnić sobie podróż.

Trzeba jeszcze wspomnieć, że na niekorzyść finansowania OPAT-u z budżetu państwa przemawia wstępny projekt, który nie spełnia warunków technicznych trasy kategorii S - ekspresowej. Taką kategorię miałby on zyskać po wybudowaniu. Projekt OPAT-u posiada m.in. niewielkie odległości między węzłami, a także niewłaściwie zaprojektowane zjazdy z drogi. Widać to na wizualizacji.

Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej (w skrócie OPAT) ma liczyć ok. 14 km długości. Będzie ona przedłużeniem trójmiejskiej obwodnicy. Umożliwi ominięcie Rumi i połączy się z krajową szóstką w Redzie, przy wylocie na Puck. Droga będzie miała przekrój dwóch jezdni o dwóch pasach ruchu.

Opinie (141) 2 zablokowane

  • Ominąć Redę !!! (1)

    Zgadzam się z opiniami Redzian. OPAT trzeba zdecydowanie wyprowadzić poza Redę! Zrobić węzeł łączący z 216 poza Redą. Trudno, trzeba przejść dalej przez las - to trzeba. Nie dzielcie węzłami całego miasta!!!

    • 0 2

    • Spokojnie wszystko jest do wykonania

      • 0 0

  • OPAT koniecznością

    Rozwój dróg działa na plus dla całego regionu, lepsza komunikacja drogowa oznacza szybszy rozwój gospodarki, większe szanse na zabudowywanie nowych terenów i lepszą komunikację naszego regionu z resztą kraju.
    OPAT jest naturalnym przedłużeniem obwodnicy, czy gdyby wstrzymano budowę obwodnicy południowej też byłoby ok? Dlaczego Gdańsk nie dał przykładu i sam nie finansuje, sam nie postarał się o finansowanie tej inwestycji?

    Dalej składajcie pokłony pajacowi o włosach koloru majonezu i gumowemu donaldowi :-) a drogi będą nie za 10 czy 20 a 40 lat...

    • 2 3

  • w wizualizacji jest błąd

    zamiast węzeł Rumia jest drugi raz Dębogórze.

    • 0 0

  • Projektanci z GDDKiA koncentrują się na OM, (2)

    a rzeczywiste potrzeby mieszkańców regionu mają w d..e.

    • 5 4

    • prawda (1)

      ale pewnie takie dostali wytyczne od Donalda Tuska
      czyli nie dawać kasy Gdyni i Małemu Trójmiastu

      • 1 4

      • To jest cena za Szczurkowy izolacjonizm i alergiczną niechęć do wszelkich inicjatyw wychodzących z Gdańska lub Sopotu. Jeśli Tusk daje jakieś wytyczne odnośnie budowy dróg w rejonie Gdańska, to słabo sie stara.

        • 1 0

  • Nie ma szans...

    ... od razu widać że taka jak na filmie nie powstanie.
    Brakuje ograniczeń do 40 lub 50km/h i zatoczek w których milicja mogłaby łapać kierowców. Bez tego projekt od razu można skreślić.

    • 0 1

  • Jak sen....

    hmmm.

    • 0 0

  • (10)

    Oby tak było

    • 40 5

    • Amen! (2)

      • 2 1

      • Jak zobaczyłem początek wizualizacji...

        ... te tunele itd. to normalnie pierwsza myśl;

        need for speed

        • 2 0

      • Aj Waj !

        • 2 1

    • Co oby tak było? (2)

      To, że ta droga powstanie za 10, 20 a może 30 lat? Widzę, że twoi idole wmówili ci, że budowa drogi, którą buduje jedno całe pokolenie urzędników to sukces. A ty to łyknąłeś gładko.

      • 0 2

      • (1)

        Am nikt mi nie wmawiał i po co te pisowskie insynuacje

        • 0 2

        • Czy ja coś o pisie piszę?

          Widzę, że masz na punkcie Pisu jakąś obsesję.

          • 1 0

    • ładna droga (3)

      Akurat jechałem tą drogą jak kręcili ten materiał było słychać jak helikopterek leciał :)

      • 1 0

      • super projekt

        ten kraj ma takie mozliwosci, ogromny potencjal, szkoda, ze to wszystko tak wyglada

        • 0 0

      • (1)

        to filmowane bylo z motolotni wiec to nie byl helkopterek nad twoja glowa tylko ci z sasiedniego fotela stara nad uchem nadawala jak nakrecona.

        • 1 0

        • To nie był helikopter tylko tresowany gołąb

          • 0 0

  • dobrze, ze dodali "może"

    • 0 0

  • A czy ktoś się zastanawiał jak będzie wyglądał (7)

    ruch na drogach za 50 lat?

    • 4 2

    • no jak ? (6)

      • 0 0

      • To ja się pytam (5)

        czy ktoś się zastanawiał?

        • 1 0

        • czyli Ty się tylko zastanawiasz (4)

          czy inni się zastanawiali ?

          • 0 0

          • Też się zastanawiam czy się zastanowili. (3)

            • 0 0

            • No i nie otrzymuję odpowiedzi (2)

              Ponawiam pytanie: Czy któryś z internautów zastanawiał się jak będzie wyglądał ruch na drogach za 50 lat?

              • 0 0

              • Ja przez chwilę się zastanawiałem, (1)

                ale nic nie wymysliłem, rozbolała mnie tylko głowa

                • 1 0

              • Smutny Romanie

                I to jest dobra odpowiedź. Zdolność myślenia przyszłościowego typowego polskiego obywatela ogranicza się do 3 lat, a potem, po nas chićby potop.

                • 0 0

  • Ruszcie naraeszcie głowami i ruszcie temat OPAT z miejsca - Dosyć infomacji multimedialnych, trzeba działać! (1)

    OPAT jest ważny dla Gdyni, Rumii, Redy i terenów gminy Puck dzięki tej drodze mieszkańcy zyskali by nareszcie normalny, szybki dojazd do trójmiasta, a ciężarówki nareszcie omijałyby większą część trójmiasta, bo dzięki OPAT, obwodnicy i nowych drogach w Gdańsku dojechałyby wszędzie bez wnikania w głąb naszych miast.

    Walczcie o ta drogę bo prawidłowa komunikacja to podstawa rozwoju gospodarki.

    • 2 2

    • Nie tylko Gdynia i małe trójmiasto zyska na tej drodze ale także turyści, mieszkańcy Gdańsk, Sopotu i wielu innych miejscowości

      na pd od Gdańska którzy muszę obecnie gniż w korkach od Wejherowa do wlotu na obwodnicę...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane