• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tramwaje wodne za ponad 7 mln zł ruszą w rejsy 1 maja

Katarzyna Moritz
13 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Dwie bliźniacze jednostki Sonica, przez kolejne trzy lata będą za ponad 7 mln zł przewozić pasażerów na dwóch trasach tramwaju wodnego F5 i F6. Dwie bliźniacze jednostki Sonica, przez kolejne trzy lata będą za ponad 7 mln zł przewozić pasażerów na dwóch trasach tramwaju wodnego F5 i F6.

Żegluga Gdańska przez kolejne trzy lata będzie obsługiwać linie F5 i F6 miejskiego tramwaju wodnego. W ciągu trzech lat ZTM przeznaczy na to 7,3 mln zł. Ofertę niższą o blisko 2,7 mln zł wykluczono. Tramwaje wypłyną w pierwsze rejsy 1 maja.



Czy pływałeś kiedyś tramwajem wodnym?

W Zarządzie Transportu Miejskiego w Gdańsku rozstrzygnięto przetarg na przewóz pasażerów na dwóch liniach tramwaju wodnego: F5 Żabi Kruk - Westerplatte i F6 Targ Rybny - Narodowe Centrum Żeglarstwa. Utworzono je trzy lata temu w ramach "Programu ożywienia dróg wodnych w Gdańsku".

W ramach tego samego programu powstało też 10 przystanków dla tych tramwajów i trzy przystanie żeglarskie. Całość pochłonęła 37 mln zł, z czego UE dołożyła 17 mln.

Czytaj też: Kto w końcu zajmie się unijnymi marinami?

Od 2012 roku usługę przewozu pasażerów na tych liniach świadczyła Żegluga Gdańska. Wtedy była to jedyna firma, która stanęła do przetargu zorganizowanego przez ZTM. Swoje usługi wyceniła na 6 mln zł. Specjalnie w tym celu sprowadziła z Sankt Petersburga, wyprodukowane w 2004 roku, dwa bliźniacze stateczki "Sonica" i "Sonica I". Mogą ona jednorazowo zabrać na pokład po 40 osób i 5 rowerów.

Obecnie do przetargu stanęły dwie firmy. Ponownie Żegluga Gdańska, która zażądała za obsługę tych linii przez trzy lata ponad 7,3 mln zł. Drugą ofertę, znacznie niższą, bo na kwotę 4,6 mln zł, złożyła firma Emmet Cruise z Warszawy.

ZTM przeznaczył na tę usługę ponad 7,7 mln zł. W 95 proc. o wyborze decydował cena, a w 5 proc. udzielenie rabatu na sprzedaż biletów. Ostatecznym zwycięzcą, mimo wyższej o 2,7 mln zł oferty, została znów Żegluga Gdańska.

Dlaczego?

- Wykonawca Emmet Cruise nie wniósł wadium przed terminem składania ofert - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM. - Prawo zamówień publicznych wyraźnie określa, że z postępowania wyklucza się wykonawców, którzy nie wnieśli wadium do upływu terminu składania ofert.

Wadium wynosiło 75 tys. zł. Jak ustaliśmy, firma z Warszawy nie opłaciła go, bo w trakcie postępowania zorientowała się, że w dokumentacji jest załącznik, który z góry dyskwalifikuje większość wykonawców.

- Chodzi o to, że należało prowadzić przewóz pasażerów przez ostatnie trzy lata, a jeżeli ten okres był krótszy, to świadczone usługi miały być o podobnej wartości, jak w przetargu. Takie warunki trudno byłoby spełnić nie tylko nam - tłumaczy przedstawiciel firmy Emmet Cruise.

Ale linie F5 i F6 mają także swoje własne problemy. Szacowane wpływy z biletów (bilet normalny - 10 zł, ulgowy - 5 zł, rower - 5 zł) pokrywały do tej pory zaledwie 30 proc. rocznych kosztów utrzymania linii (ok. 2 mln zł).

Czytaj też: Gdański tramwaj wodny - hit czy kit?

Dodatkowo tramwaje, mimo że mogą być atrakcyjne dla turystów i wprowadzają pewne ożywienie na gdańskich wodach, ciągle borykają się z niską frekwencją. Przez ostatnie trzy lata z obu linii skorzystało jedynie 69 tys. pasażerów. Najgorzej było w pierwszym roku funkcjonowania, w okresie od 5 czerwca do 30 września przewieziono 11 375 pasażerów i 270 rowerów. Rok później, od 1 maja do 30 września, liczba pasażerów zwiększyła się do 25 794, a rowerów 488. W zeszłym roku w sumie padł rekord, bo przewieziono 31 801 pasażerów i 587 rowerów.

Założenia były takie, że tramwaje będą przewozić ponad 12 tys. pasażerów miesięcznie. Dlaczego tak się nie dzieje?

Pasażerowie narzekają, że przepłynięcie niespełna 15-kilometrowego odcinka od Targu Rybnego do Narodowego Centrum Żeglarstwa trwa aż 2 godziny. Ponadto w początkowym okresie realizowano jedynie dwa kursy dziennie. Obecnie mają być trzy.

Od samego początku mieszkańcy apelowali też, by na trasie linii F6 do NCŻ, dodano przystanek przy Wyspie Sobieszewskiej, tym bardziej, że część przystanków tej linii jest zlokalizowana w miejscach mało atrakcyjnych, bez zaplecza, i często nie ma tam żadnych pasażerów. Teraz pojawiło się światełko w tunelu.

- Sprawdzamy możliwości cumowania jednostek przy remontowanym obecnie nabrzeżu Wyspy Sobieszewskiej przy ul. Nadwiślańskiej zobacz na mapie Gdańska. Niewykluczone, że w efekcie trasa tramwaju ulegnie korekcie o przystanek tramwaju wodnego w Sobieszewie, w okresie wakacyjnym - zapowiada Zygmunt Gołąb.

ZTM planuje też większą promocję obu linii. W ramach własnego budżetu przygotowuje ulotki dotyczące rejsów oraz ilustrowane książeczki opisujące przebieg obu tras w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim oraz rosyjskim. Książeczki mają być dystrybuowane na pokładach jednostek, podobnie jak ulotki, które trafiają do mieszkańców i turystów również za pośrednictwem m.in. Gdańskiej Organizacji Turystycznej.

Kursy tramwajów linii F5 i F6 rozpoczną się w piątek 1 maja i będą trwały do 30 września.

W ramach własnej działalności Żegluga Gdańska wystartuje 1 maja z rejsami z Gdańska na Hel, z Gdańska do Sopotu, z Sopotu na Hel i z Gdyni na Hel. Od 1 maja 2015 roku rejsy będą w weekendy oraz w tak zwane "długie weekendy". Od 1 lipca będą kursować codziennie do dnia 31 sierpnia 2015 roku. Ceny od 20 do 35 zł, opłata za rower 5 zł.

Rejs linią F6 z Górek Zachodnich do Gdańska.

Miejsca

Opinie (184) 1 zablokowana

  • Tramwaj na Wyspie Sobieszewskiej

    To jedna z ważniejszych atrakcji dla turystow bo nic innego oprócz plazy ta czesc miasta nie może zaproponować turystom, a to wielka szkoda! Nikt nie myśli o tym zakątku który moglby być tak piękny i atrakcyjny dla turystow ale miasto ma to gdzies tylko strasza te chydne plyty na Teczowej, rozsypujące się wszędzie domki postkomunistyczne i nic więcej. Do mostu dojrzewali ponad 50 lat to o czym tu mowa!!!!!!!!!!!!! Chyba ze pobuduje się jakiś urzędas w Sobieszewie bliski Prezydentowi jednemu czy drugiemu lub wojewodzie to pieniądze wówczas szybko na dużo rzeczy się znajda!!!!!!!!!! Ale czy my tego doczekamy, oni tylko pojawiają się tylko przed wyborami i kilelbase wyborcza serwują a potem wraca wszystko do starego. A mogliby tak wiele na tym miejscu skorzystać i osiagnac tym bardziej ze tyle pieniędzy wpłynie teraz od UE to czemu nie uswitnic tego miejsca w którym turyści zostawili by pieniądze które do Miasta poprzez podatki by trafily!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sobieszewo zatrzymalo się na latach 60-tych !!!!! i to jest przykre!!!!!!!!!!!

    • 6 0

  • Z tego wychodzi, że miesięcznie jedną linią pływa 11500 osób.

    To daje 2300 osób miesięcznie (maj-wrzesień), co z kolei daje 76 osób dziennie na jedną linię tramwaju. 76 osób! Tyle kasy w piach, żeby dziennie mogło się przepłynąć 76 osób. Tyle bierze na jeden kurs ten statek Pirat. Ale publiczne pieniądze mogą się marnować w najlepsze, kto ma zarobić ten zarobi. By żyło się lepiej - znajomym.

    • 4 0

  • fajnie

    A czemu nie ma przystaku przy molo w Brzeznie moze tak by bylo wiecej chetnych

    • 2 2

  • Sam pomysł ożywienia dróg wodnych jest godny poparcia. Martwa Wisła, Motława, opływy to świetne zaplecze rekreacyjne. Znacznej poprawie uległy nabrzeża.Oba brzegi Motławy, Przeróbka, nabrzeże Płoni, nawet Stogi wyglądają lepiej od strony wody. Tramwaje wodne to też dobry pomysł. Sprawdza się doskonale w połączeniach z półwyspem helskim i dobrze w rejsach do twierdzy Wisłoujście i na Westerplatte. Niestety połączenie do Centrum Żeglarstwa się nie sprawdziło. Mimo wszystko jest forsowane kolejny rok. Dlaczego? Czy Unia postawiła taki warunek? Czy nie można nic zmienić? Przecież gdyby to było prywatne, zlikwidowano by tę linię po tygodniu. Czy brakuje pomysłów? Prezydent nie pozwala? W tygodniu, zwłaszcza przy gorszej pogodzie, pływa tam tylko załoga. Widzę to z okna. W tym roku będę fotografował każdy rejs i upubliczniał marnotrawstwo naszych wspólnych
    pieniędzy. Zapowiadany przystanek po sobieszewskiej stronie to już coś.
    Powinna zmienić się nazwa rejsu - np. Ptasi Raj czy Wyspa Sobieszewska.
    To turystów zainteresuje bardziej niż jakieś narodowe centrum. Narodowych, Europejskich, Centralnych rzeczy mamy aż nadto

    • 4 0

  • (2)

    Bardzo ważne jest by końcowy przystanek rejsu umożliwiał powrót innym środkiem komunikacji. Tak jest na Westerplatte, można wrócić za 3 złote autobusem. Tak by było gdyby był przystanek w Górkach Wschodnich nie mówiąc już o Sobieszewie.
    Można wrócić autobusem 186 lub 112. Z Centrum żeglarstwa trzeba wracać tym samym kursem albo siąść i płakać. Ktoś powie - można zasuwać piechotą do Górek Zachodnich i czekać na 111. I to ma być wycieczka?

    • 6 0

    • (1)

      Nie no, piechotą to jakieś niewolnictwo! Jak na wycieczkę, to tylko nowym (sprowadzonym w tym miesiącu) bmw lub audi.

      • 1 1

      • Dla tych co tak wolą piechotą tramwaje wodne ani lądowe w ogóle nie są potrzebne. Niepotrzebnie włączają się do dyskusji, która ich nie dotyczy.

        • 0 0

  • Tramwaje wodne od 1-maja....

    Niech mi nadzor redakcyjny prosze wytlumaczy dlaczego przy,kazdym artykule umieszczacie ankiety procentowe....tak,nie,moze,a,moze bede itp.....po co te smiecie Wam niszcza artykuly.......Pozdrowienia....dla madrych dziennikarzy.......Marek......

    • 0 0

  • To Budyn dogadał się z tymi od żeglugi

    chyba jasne komu sie opłaca

    • 2 0

  • gdańsk ze swoim Budyniem jest tak skorumpowany

    jak mozna tyle pieniedzy wyrzucic w błoto? zapytajcie zegluge i prezydenta gdzie jest ta forsa

    • 2 0

  • za małe , za mało i za wolne te tramwaje

    • 0 0

  • ZTM za tym stoi ? a to juz nie oznacza nic dobrego (1)

    pierwszy przetarg "nie do spelnienia dla innych oferentow", mija kilka lat, kolejne "zaporowe" warunki, pytanie brzmi dlaczego ta "zabawa" ma byc na koszt podatnika, gabinetu nieudacznikow rzadzacych tym miastem ??? ale skoro prezydent niemal 500 tysiecznego miasta musi "dorabiac" zasiadajac w radach nadzorczych okolomiejskich spolek, to tlumaczy wszystko !!! a do tego prawnik ma problem z wypelnieniem oswiadczenia majatkowego ?! sorry ale to kompletna zenada - i podatnik ma to kupic ?!

    • 5 0

    • Człowieku masz rację co do zasad działania ale weź nie popisuj się niewiedzą w temacie artykułu, bo wystarczy kilka kliknięć w googlach i wychodzi cały wałek z liniami F5 i F6 jak na dłoni.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane