• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa W-Z bliżej obwodnicy

Mikołaj Chrzan
22 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Pierwsze samochody wjechały na nowy odcinek trasy W-Z w piątek tuż po południu. Pierwsze samochody wjechały na nowy odcinek trasy W-Z w piątek tuż po południu.

Auta ruszyły: w piątek otwarto kolejny fragment al. Armii Krajowej w Gdańsku, nazywanej często Trasą W-Z. Ale to jeszcze nie koniec inwestycji, bo trasa nie dochodzi do obwodnicy Trójmiasta. Cała droga ma być gotowa do 2010 r.



"Wuzetka" to jedna z głównych arterii komunikacyjnych Gdańska. Zaprojektowano ją w latach 70., ale do dziś budzi emocje. Jedni uważają ją za lekarstwo na korki, inni krytykują za to, że - zbudowana jako droga szybkiego ruchu - sztucznie dzieli dzielnice, przez które przechodzi (tak, jak wybudowane po II wojnie światowej Podwale Przedmiejskie).

Jej budowa ciągnie się od lat 80. Najpierw wybudowano odcinek od ul. 3 Maja do ul. Sikorskiego (1,8 km). Kolejny odcinek - oddany do ruchu w 1998 r. - wydłużał trasę od ul. Sikorskiego do ul. Łostowickiej (1,3 km). W 2001 r. gotowy był już kolejny fragment: od ul. Łostowickiej do ul. Jabłoniowej. W piątek kierowcy ruszyli po kolejnym odcinku "wuzetki", rozpoczynającym się przy skrzyżowaniu z ul. Jabłoniową i kończącym przy skrzyżowaniu z Kartuską. To najdłuższy z otwieranych do tej pory odcinków - 2,4 km.

Oprócz dwóch jezdni (każda ma po dwa pasy ruchu) drogowcy wybudowali tam m.in. rondo, trzy mosty, ścieżki rowerowe i ponad kilometr ekranów akustycznych.

Pieniędzy na inwestycję nie byłoby, gdyby Polska nie stała się członkiem UE. Koszt budowy tego odcinka wyniósł 59 mln zł, a 37 mln miasto dostało z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Ale to nie koniec pracy, bo do połączenia "wuzetki" z obwodnicą brakuje jeszcze około kilometra drogi oraz potężnego węzła na skrzyżowaniu obu tras w Karczemkach. Drogę wybudować ma miasto, a za węzeł odpowiedzialna ma być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Według wstępnych planów, obie inwestycje mają być gotowe w 2010 r.

Wtedy będzie można mówić o ostatecznych korzyściach z Trasy W-Z, czyli dogodnemu dojazdowi z centrum Gdańska do obwodnicy i autostrady A1, a także wyrzuceniu tranzytowego ruchu z ul. Kartuskiej.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (132) 4 zablokowane

  • ja bym zburzył Auchan i uprościł skrzyżowanie przy Auchan tak żeby z Kartuz nie można było skręcić w lewo i od razu przejazd byłby płynniejszy. Bo to ciężarówki które muszą stanąć a potem się rozpędzić tamują tam ruch!

    • 0 0

  • SUPER

    Wczoraj po raz 1wszy jechałam nowym odcinkiem trasy WZ i w mega błyskawicznym czasie pokonałam trasę, która wcześniej wiązała sie z staniem w korku. Proponuję cieszyć się z rozwoju naszego miasta, a nie szukać wad.

    • 0 0

  • to zdjecie wyglada jakby ktos umarl

    • 0 0

  • W odpowiedzi na polemike w stosunku do mnie i podnoszonego problemu

    Mój miły przedmówco cieszyć może sie tylko dziecko z jutrzejszego prezentu pod choinką na gwiazdkę. My tu obecni na tym forum winniśmy patrząc na to racjonalne bez jakiegoś zadencja politycznego czy wyznaniowego.

    Tommy, kogo chcesz straszyć czarownicami, wiem że czas świąt to też czas na bajki m.in. Dawno, dawno temu żyła sobie w Słupsku, która wg ciebie przeprowadziła sie do Gdyni, pewna czarownica Tołdi Papisten, która miała 1249 lat. Miała orła, który miał 249 lat. Mieszkała w starej baszcie na Oksywiu z nijakim Tommy'm.

    "Porównujesz A-1 do W-Z. Mega bzdura" >radziłbym ci czytać ze zrozumieniem, do czego odniosłem to porównanie, ponieważ twój "ideowo grodzko bliski" podpisujący się jako

    "waszka to ciemniak" w poscie pt."chyba 2,5 km przez rok" napisał
    "Gdyby miasto dysponowało takim kapitałem jak s-ka GTC (z gwarancjami panstwa) dawno mielibysmy wszystkie problemy komunikacyjne rozwiazane", co dało mi podstawę twierdzić, że mając te pieniądze zmarnowalibyście.
    I jestem o tym całkowicie przekonany bo widzie co zrobiliście w wyniku remontu przed Dworcem PKP czy obiecanym przejściem podziemnym przy Manhattanie nie wspominając o galerii bałtyckiej i innych. Macie klapki na oczach i jesteście całkowicie bez wyobraźni.
    Nie zapominaj, jeśli coś robimy nie robimy tylko tu i teraz, a robimy dla następnych pokoleń, co by sie nas nie wstydzili. Takie rozwiązanie jakie przedstawiono na trasie WZ jest rozwiązaniem na miarę lat 1988. Fakt, że pojecie drogi miejskiej nawet tu piszących ma różne wyobrażenia ja przedstawiłem tylko jak one ewaluowały, ale dla ciebie widać to nie przemawia ponieważ jesteś typowym dzieckiem marketingu i złego pojętego PiR-u.
    "Księciunia dotyczących planowania przestrzenego, komunikacyjnego i inwestycji. Czemu nie ma połączenia bezkolizyjnego - wiadukt rejonu Obwodnicy z ul. Hutniczą (przemysłowe centrum miasta), co Gdynia robi w sprawie Obwodnicy Północnej"
    an o dlatego, że wiadukt projektowano i wybudowano za Gierka gdzie były trochę inne priorytety, dziś do niego dobudują nawet ścieżek rowerową przy okazji remontu. Obwodnica Północna była rozpatrywana nawet na forum sejmowym, dziś mocno w to jest też zaangażowany także wójt Kosakowa - wybacz, ale nie będę tu zdradzał kuchni. Mogę tyko cię zapewnić, bo jeśli faktycznie mieszkasz na Oksywiu (a jest to dla mnie też miłe, ponieważ składaliśmy kiedyś proj.zagospodarowania terenów za AMW a Bosmańską i niewiele brakowało a byłbym twoim sąsiadem, ale też i inne gdyńskie osiedla poznałem i znam tych osiedli mankamenty dróg inne może bardziej niż sobie wyobrażasz i nie raz zlecałem badania, a myślisz dlaczego odpuściłem mieszkanie na Oksywiu?? Być może przebywanie tam spowodowały nieodwracalne skutki, że twój umysł działa inaczej i to nie jest naprawdę wcale żart.
    Wracając jeszcze do obwodnicy Północnej to na pewno jest dużo lepiej przygotowana niż gdańska, a szkoda, bo tej drugiej brak, codziennie powoduje ogromną ilość Tirów w Centrum z nowo wybudowanej bazy kontenerowej, niszcząc zabytki, zdrowie ludzi powodując korki i wypadki o niszczeniach jezdni nie wspomne.
    Może pośpiewaj Świąteczne Peano-Kolendy, razem z Waaadzą i jej jedynemu na Długim Targu pod największą choinką i dalej chwal pannna.

    Wszystkim racjonalnie myślącym, zwłaszcza wolnego i obiektywnego myślenia, który poza tym tropi absurdy, przesądy, szarlatanerię, uprzedzenia, kłamstwa, fobie i głupotę.
    Wszystkim dążącym do prawidłowej przestrzeni publiczno-społecznej, gdzie można myśleć, mówić i kształtować się na zasadzie autonomii i odwagi intelektualnej, bez ograniczenia jakąkolwiek ideologiczną poprawności.
    Wesołych Zdrowych Świat - życzę.

    • 0 0

  • Zapomnieliście Mośki dopisać w życzeniach

    powyżej o jakie święta Wam chodzi. Może Pesach, może Szabas, czy inne namioty?

    • 0 0

  • zuut & Waszka- WZka MUSI kończyć się przy Auchan

    ..i jestem mocno przekonany ze jakiś lokalny Dochnal mocno przy tym pracował.
    Gdyby WZka wchodziła w S6 przy Szadółkach to byłby to gwóźdź do trumny dla Auchan.. wiekszość ruchu omijała by ten przybytek.
    Mieszkam na WO i rozpoczęcie prac nad ostatnim odcinkiem WZki napawa mnie przerażeniem- komunikacyjnie będziemy mieć przerąbane jak w ruskim czołgu zarówno w czasie remontu jak i potem.
    Na Kartuskiej przybyły światła x2 i juz robi sie kongo.
    Wesołych Świat,

    • 0 0

  • Waszka twoja odpowiedź to klasyczna odpowiedź urzędnika UM w Gdyni. Pseudointelektualny bełkot bez żadnego konkretu. Takie same odpowiedzi dostawaliśmy od urzędników pytając o światła na skrzyż. Unruga - Szlifierzy, o las przy Bosmańskiej o remont Bosmańskiej itd. A swojądrogą czyt dzięki tobie genialny planisto zawdzięczamy wycinkę kilkuset drzew (obumarłych ha, ha, ha). Oj zrobiłeś dobrze panu deweloperowi, Oj dobrze. Wcale się nie dziwię, że nie zdecydowałeś się na zamieszkanie na Oksywiu, bo jakbyś usłyszał co Pani sklepowa o tobie sądzi to by ci karp w te święta nie zasmakował.
    W sprawie wiaduktu z Obwodnicy na Hutniczą pytałem o nowe połączenie nad Chylońską, a w sprawie Obowodnicy Północnej dobrze, że włączył się w to wójt Kosakowa, bo daje to jakąś nadzieję, że będzie temat załatwi. Nasz Prezydencik nie ma na takie drobizagi chyba czasu.

    • 0 0

  • ad: Michał

    może i racja z tym lobbistycznym naciskiem, co podsunęło mi pomysł całkiem racjonalny jak na nasze krajowe stosuneczki, w materii opłat wszelakich za przejad autostradą i innymi nowo wybudowanymi drogami szybkiego ruchu.
    Zamiast stawiać bramki z kasjerami do pobierania opłat, taka autostrada czy jedna z drugą droga powinna obowiązkowo przejeżdżać przez centrum handlowe, gdzie każdy byłby zobowiązany wysiąść i zrobić zakupy, nawet najmniejsze.
    W tym układzie baramki i ich obsługa, odpadają a biznes się kręci. I o to przecież chodzi, aby żyło się lepiej.
    Tylko nikt jeszcze nie zapytał -komu?

    • 0 0

  • liberalowie

    Tak w nawiazaniu do Gierka, liberalów i UE,
    1. Gierek budował za kredyty ktore teraz musimy splacac
    2. UE niczego nam niedaje tylko oddaje pieniadze ktore tam wplacamy minu koszty obsługi (fakt ze teraz moze troche wiecej dostajemy niz wplacamy, ale niemartwcie sie to sie niedlugo zmieni, pamietajcie nikt wam niczego nie da za darmo)
    3. Liberalowie - kpiny, nie oszukujcie sie PO to nie liberalowie jesli chodzi o poglady gospodarcze to maja podobne do pis-u a to ze chca podatku liniowego nie czyni z nich liberalow

    • 0 0

  • kawał dobrej roboty

    ktos tu pisał..
    raczej KAWAŁ..
    śmieszni ludzi chwala sie smiesznym kawałkiem drogi.. do nikad zresztą.. jak na 20 lat odzyskania wolności..
    wolę nie kończyc...

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane