• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trasa W-Z bliżej obwodnicy

Mikołaj Chrzan
22 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Pierwsze samochody wjechały na nowy odcinek trasy W-Z w piątek tuż po południu. Pierwsze samochody wjechały na nowy odcinek trasy W-Z w piątek tuż po południu.

Auta ruszyły: w piątek otwarto kolejny fragment al. Armii Krajowej w Gdańsku, nazywanej często Trasą W-Z. Ale to jeszcze nie koniec inwestycji, bo trasa nie dochodzi do obwodnicy Trójmiasta. Cała droga ma być gotowa do 2010 r.



"Wuzetka" to jedna z głównych arterii komunikacyjnych Gdańska. Zaprojektowano ją w latach 70., ale do dziś budzi emocje. Jedni uważają ją za lekarstwo na korki, inni krytykują za to, że - zbudowana jako droga szybkiego ruchu - sztucznie dzieli dzielnice, przez które przechodzi (tak, jak wybudowane po II wojnie światowej Podwale Przedmiejskie).

Jej budowa ciągnie się od lat 80. Najpierw wybudowano odcinek od ul. 3 Maja do ul. Sikorskiego (1,8 km). Kolejny odcinek - oddany do ruchu w 1998 r. - wydłużał trasę od ul. Sikorskiego do ul. Łostowickiej (1,3 km). W 2001 r. gotowy był już kolejny fragment: od ul. Łostowickiej do ul. Jabłoniowej. W piątek kierowcy ruszyli po kolejnym odcinku "wuzetki", rozpoczynającym się przy skrzyżowaniu z ul. Jabłoniową i kończącym przy skrzyżowaniu z Kartuską. To najdłuższy z otwieranych do tej pory odcinków - 2,4 km.

Oprócz dwóch jezdni (każda ma po dwa pasy ruchu) drogowcy wybudowali tam m.in. rondo, trzy mosty, ścieżki rowerowe i ponad kilometr ekranów akustycznych.

Pieniędzy na inwestycję nie byłoby, gdyby Polska nie stała się członkiem UE. Koszt budowy tego odcinka wyniósł 59 mln zł, a 37 mln miasto dostało z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Ale to nie koniec pracy, bo do połączenia "wuzetki" z obwodnicą brakuje jeszcze około kilometra drogi oraz potężnego węzła na skrzyżowaniu obu tras w Karczemkach. Drogę wybudować ma miasto, a za węzeł odpowiedzialna ma być Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Według wstępnych planów, obie inwestycje mają być gotowe w 2010 r.

Wtedy będzie można mówić o ostatecznych korzyściach z Trasy W-Z, czyli dogodnemu dojazdowi z centrum Gdańska do obwodnicy i autostrady A1, a także wyrzuceniu tranzytowego ruchu z ul. Kartuskiej.
Gazeta WyborczaMikołaj Chrzan

Opinie (132) 4 zablokowane

  • najpierw tramwaj...

    potem trasa WZ i autostrada... Ameryka niech sie chowa :) brawo władze wszelakie.

    • 0 0

  • do obiektywnego

    kochany obiektywny chodzi mi o połączenie tej super drogi z Kartuską- uwierz mi,że tam rondo pasuje i jest nawet miejsce- miłego wieczoru subietywnie ci życzę

    • 0 0

  • Janek

    Napisz coś mądrzejszego i konstruktywnego na temat dróg.
    Nich nie będzie taki mądry i pyszałkowaty!
    Pokaż WaszceZ, że jest matoł i szczurochwalca.

    • 0 0

  • Przeczytałem uważenie tekst Tołdiego Wielkiego Gryzonia i z stwierdzam, że Janek ma rację. Jest to wielki bełkot człowieka, który nie ma zielonego pojęcia o czym pisze, ale zrzyna mędrcę świata. Niech Tołdi zainteresuje się tym co robiono, jak robiono i co się planuje robić i kiedy. "na podbudowie z kruszywa położyli cienki asfalt". A skądy ty to wiesz??? Widziałeś te projekty. Porównujesz A-1 do W-Z. Mega bzdura. Porównaj se do Janka Wiśnieskiego, czy Morskiej z jej nowoczesnym systemem sterowania ruchem. Lotników z Wielkopolską też połączyli węzłem? Na Wielkopolskiej to masz WC-ty, przejścia dla zwierząt i co jeszcze??? Jakie ty chłopie szkoły skończyłeś, że umiesz ocenić czy pobocza odwodnienia itd są zgodne z przepisami???
    I jeszcze, żeby była jasność mieszkam na Oksywiu i mogę zadać też wiele pytań do twojego Księciunia dotyczących planowania przestrzenego, komunikacyjnego i inwestycji. Czemu nie ma połączenia bezkolizyjnego - wiadukt rejonu Obwodnicy z ul. Hutniczą (przemysłowe centrum miasta), co Gdynia robi w sprawie Obwodnicy Północnej - bo z tego co wiem nic, dlaczego w tak beznadziejny sposób rozwiązano połączenie Wlkp z trasami średnicowymi (Lotników, Zwycięstwa) z góry skazując zjeżdżających z Dąbrowy i okolic na stanie w korkach, co za idiota wpadł na pomysł takiej przebudowy jak zrobiono skrzyżowania Unruga - Cechowa i tak można by jeszcze długo. No i szlagier ostatnich lat. Jak to możliwe, że drugi wiadukt na Janka Wiśniewsiego zamknięto w trakcie budowy na pół roku tłocząc ludzi w korkach i nic na nim nie robiono bo niedogadały się trzy wydziały UM w Gdyni (wersja z gazet).
    Pozdrowienia i Wesołych Świąt

    • 0 0

  • Tommy

    Waszka zapomniał dodać o kontenerach i TIRach , ktore beda blokowały Gdansk

    • 0 0

  • kpina

    "Pieniędzy na inwestycję nie byłoby, gdyby Polska nie stała się członkiem UE."

    az sie noz w kieszeni otwiera !!

    Przecierz to wszystko z naszych pieniedzy - to nie my potrzebowaismy unii tyko unia nas ! ciagna od nas gruba kase a gawiedz sie jeszcze cieszy !

    kpina jakich malo !

    • 0 0

  • A My z UE za doarmo czy co?

    PRZECIERZ BURAKI MY ZA TO PLACIMY A RESZA TO REKLAMA!

    KTOS NAPISAL: "SOCJALIZM TO IDEOLOGIA A UE TO GRUPA"!!!!

    ZE CO?! UE MA SWOJA IDEOLOGIE: WSZYSTKIM TYLKO DAJE!

    TAK I RODZINA NA BOK, BO KASA JEST NAJ NAJ NAJ.

    REKLAMA PONAD WSZYTKO!!!

    • 0 0

  • temat powraca ale niestety

    to realizowane połączenie trasy W-Z z obwodnicą jest kompletnie bez sensu, o czym pisałem swego czasu.
    Docelowo W-Z ma dobić do obwodnicy w istniejącym już węźle przy Auchanie na końcu Kartuskiej a tymczasem należało zaplanować i zrealizować całkiem nowe, niezależne połączenie z obwodnicą i nowy węzeł komunikacyjny ok. 1 - 1,5 kilometra poniżej węzła przy Auchanie.
    Nie chce mi się już tłumaczyć dlaczego. Kto mądry w lot zrozumie.
    Generalnie czarna rozpacz czyli rządzą lobotomy.

    • 0 0

  • generalnie obywatelu ,racja jest po waszej stronie

    • 0 0

  • obywatel Zuut

    Masz całkowitą racje, tak jak Waszkaz opisuje najłatwiej korzystać z dróg i pomysłów innych nic mądrego nie wymyślając. A na dodatek jeszcze wprowadzajac do centrum kontenery na TiRach, ale to tylko w 1000-letnim Gdańsku

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane