• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tristar oficjalnie wystartował. Czy się sprawdzi? Odpowiedź poznamy za 5 lat

Maciej Naskręt
20 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom. Tablica zmiennej treści - jeden z elementów systemu Tristar, który umożliwia przekazywanie komunikatów kierowcom.

System inteligentnego sterowania ruchem Tristar oficjalnie uruchomiony. Inwestycja za ok. 159 mln zł ma usprawnić ruch w mieście, a szczególnie podróżowanie komunikacją miejską. Choć kiedyś tłumaczono, że system ograniczy korki, dziś celem jest zapobieżenie ich wzrostowi.



Który z elementów Tristara ułatwia ci najbardziej podróżowanie?

W czwartek w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym w Gdyni oficjalnie wdrożono system inteligentnego sterowania ruchu - Tristar. Warto jednak zaznaczyć, że jego podzespoły włączane są na ulicach Trójmiasta nieustannie od dwóch lat. Ostatnim podzespołem, który został udostępniony, są strony internetowe, na których mieszkańcy mogą sprawdzić aktualną sytuację na drogach.

Inwestycja pochłonęła ok. 159 mln zł. Przedsięwzięcie w 85 proc. było dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. To wspólny projekt Gdyni, Sopotu i Gdańska, z tym że ogłoszenie przetargu i nadzór realizacji spoczęły na barkach gdyńskich urzędników.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Kontroluje też parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informuje na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość koordynuje zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym w Gdańsku i Gdyni.

Co ważne, póki co fotoradary zamontowane nad ulicami Trójmiasta nie będą rejestrować wykroczeń. Inżynierowie ruchu nie uzyskali zgody na ich użycie.

Film Urzędu Miasta w Gdyni.


6,5 proc. dla komunikacji miejskiej, 5,5 proc. zyskują kierowcy

Według założeń projektowych system inteligentnego sterowania ruchem - Tristar - ma rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się. Na ile?

Podczas budowy systemu Tristar udało się wprowadzić priorytety dla pojazdów komunikacji miejskiej - tramwajów, autobusów i trolejbusów. Oznacza to, że opóźnione pojazdy względem rozkładu jazdy mają dłuższe zielone światło. Mogą w ten sposób zredukować wspomniane opóźnienie. Dzięki takim rozwiązaniom udało się skrócić czas podróży o 6,5 proc. względem pracy sygnalizacji sprzed modernizacji.

W przypadku samochodów czas podróży skrócił się o 5,5 proc. To oznacza, że na jednym cyklu świateł mogą przejechać dwa auta więcej. W efekcie - w ciągu godziny - to już kilkadziesiąt pojazdów.

Szczegółowe pomiary przyspieszenia na drogach Trójmiasta będą znane pod koniec tego roku.

Dlaczego system Tristar jest tak krytykowany?

Skoro jednak system skrócił podróże na trójmiejskich ulicach, to dlaczego tak głośno jest krytykowany przy każdej nadarzającej się okazji - m.in. informacji o zatorach drogowych, korkach czy też innych zdarzeniach na drodze?

- Trudno tak naprawdę powiedzieć. Być może są to firmy, którym nie udało się wygrać przetargu. Mogą narzekać choćby kierowcy autobusów, którzy teraz są bardziej kontrolowani, jeśli chodzi o punktualność przejazdu - mówi Jacek Oskarbski z działu inżynierii transportu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni.
Ale uwagi pochodzą też od zwykłych użytkowników dróg - kierowców osobowych pojazdów i nawet pieszych, którzy muszą przechodzić przez jezdnię w dwóch etapach.

- Mieszkańcy Trójmiasta nie są odosobnieni w krytyce od innych miast Polski, gdzie pracują takie systemy sterowania ruchem. Rozmawiałem z przedstawicielami Bydgoszczy czy Wrocławia i mieszkańcy tych miast nie odczuwają zmian na lepsze. Szybko zapominamy, jak jeździło się wcześniej i w momencie, gdy natrafiamy na zator jest to od razu wina Tristara - mówi Jacek Oskarbski.
Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie. Nowe drogowskazy ustawione w ramach systemu Tristar ułatwiają parkowanie.
Wykonawca: nie patrzymy w przeszłość, tylko w przyszłość Tristara

Wykonawca systemu inteligentnego sterowania ruchem podkreśla, że nie ma potrzeby porównywać natężenia ruchu z okresu sprzed i po wdrożeniu urządzenia. Dlaczego?

- Nie ma szans na to, by kierowcy, którzy dotychczas jeździli pięć minut, teraz po wdrożeniu Tristara pojechali raptem trzy minuty - mówi Paweł Jaguś, prezes spółki Qumak, która jest wykonawcą przedsięwzięcia.
- Ważne jest najbliższe pięć lat i to, czy korki zwiększą się, czy też nie. Jeśli drogi nie staną w korkach, a komunikacja miejsca będzie kursować tak samo bądź szybciej, będzie można powiedzieć, że nasz projekt zdał egzamin - dodaje Jaguś.

Ważne jest też to, że istniejący system to otwarty projekt, można go dalej rozwijać, włączać do niego kolejne ulice i skrzyżowania.

Tristar gotowy 1,5 roku później niż zakładano

Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Qumak m.in. wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu. Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć. Mimo to zamawiający zgodził się aneksować inwestycję.

- To nie jest opóźnienie. Pracowaliśmy na żywym organizmie. Myśmy nie zatrzymali życia miasta. Trwały remonty dróg, które utrudniały prace. Budowano linie PKM. Systemu Tristar nie udało się zrobić, nie zwracając uwagi na to. Wszystko było za zgodą miasta. Nazwałbym to bardziej zdroworozsądkowym szukaniem możliwości zrealizowania przedsięwzięcia - mówi Jaguś.
Czy system Tristar sprawdza się?

Przy okazji oficjalnego otwarcia systemu w Gdyni postanowiliśmy przetestować nowe narzędzie inżynierów ruchu na trasie do Gdańska. Maciej Naskręt wyruszył o godz. 11:50 sprzed Centrum Handlowego Riviera zobacz na mapie Gdyni. Początkowo jechał Drogą Różową zobacz na mapie Gdyni, a potem Trasą Średnicową zobacz na mapie Sopotu do centrum Gdańska. 19-kilometrową trasę pokonaliśmy w 31 minut i poruszaliśmy się z przepisową prędkością.

Można uznać, że tzw. "zielona fala" funkcjonuje. Zatrzymaliśmy się zaledwie w czterech miejscach - przed ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni, na skrzyżowaniu al. Niepodległości i ul. Sępiej zobacz na mapie Sopotu, na skrzyżowaniu przy granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska, a także na wysokości ul. Abrahama w Oliwie zobacz na mapie Gdańska.

Zachęcamy do wysyłanie uwag na temat funkcjonowania systemu Tristar na nasz adres. Postaramy się wspólnie z inżynierami ruchu zaradzić tym problemom.

Miejsca

Opinie (424) 8 zablokowanych

  • Proste rozwiązanie (4)

    Zaraz !!!! TriStar miał podobno zmniejszyć korki , a tu czytam że ma je nie zwiększyć za 5 lat. Pogratulować inwestycji. POdziekujmy naszemu panu Adamowiczowi utopienia kolejnej kasy. Pierwsze proste rozwiązanie jeśli chodzi o korki na leśnym odcinku , umożliwić skręt w ul.Potokowa z dwóch pasów. , drugie ul 3 maja kierunek od armii krajowej do. PKS umożliwić jazde z środkowego pasa jazdę na wprost , w Kartuska skręca zdecydowanie mniej aut niż te które jadą prosto lub skręcają do centrum. ( oczywiście po zakończeniu remontu ) o braku wjazdu z Marynarki Polskiej na nowy wspaniały most z terenów po stoczniowych już nie ma co pisać , bo za późno , ale pamiętam jak jezdilo się żółtym i korków na Marynarki nie bylo , bo część ludzi ucieklo w kierunku 3 maja a potem na Suchanio , a teraz korki sięgają Klinicznej.Następnie dokończenie Nowej Kościuszki bo ten wspaniały wiadukt koło stadionu będzie tylko dekoracją gdyż w wszystko wpada w Hallera , Chrobrego i Czarny dwór. Około godziny 15 wszystko zakorkowanej. No i teraz rozwiązanie które nie kosztowało tyle co TriStar. Liczniki z czasem ile będzie się paliło zielone za ile się włączy. Oczywiście wiąże się to z mniejsza ilością mandatów, ludzie będą jeździć pewniej bez obawy że zaraz będzie czerwone i dostaną fotke. A i stojący na pierwszych miejscach będą wiedzieli że już muszą szukać jedynki. Odwiedzam kilka miast w Polsce w których to działa i zdaje egzamin.......

    • 25 2

    • Doucz się kierowco ignorancie (3)

      Korków nie da się ograniczyć inaczej niż przez bat na kierowców w postaci czerwonej fali, mandatów i likwidacji miejsc parkingowych.

      • 4 9

      • (2)

        Sam jesteś ignorand nie pisze tu o przeginaniu tylko o polepszeniu płynności .Jeśli uwazasz że liczniki będą przyczyną większej ilości wykroczeń , to widać jak dużo jezdzisz ......

        • 3 2

        • Liczniki

          Nie raz widziałem zbliżających się do skrzyżowania gdzie dłużej już pali się zielone ludzi którzy hamują bo widza kamery

          • 0 0

        • kup se słownik panie kierowco

          • 0 0

  • Od iluś lat już mówili "nawet do 30%". No no 5,5% to lepiej niż 0%

    • 11 1

  • SyStem z ubiegłego wieku.

    Nie rozumiem, że miasto które ma politechnikę, masę firm informatycznych , kupuje przestarzały system sterowania od zachodnich państw.
    W dzisiejszych czasach mając dostęp do tanich i szybkich komputerów nie korzystać z tego to zbrodnia.
    Ten system nie ma nawet opisu matematycznego ani jednego skrzyżowania.
    Ja wiem dla jednego skrzyżowania to będzie nawet 64 równania różniczkowe. a to przeliczy średni smartfon.
    MATEMATYKA

    • 18 2

  • Hucisko (1)

    W Gdańsku cały korek na głównej trasie trzyma hucisko, czasami korek jest do multikin, wystarczy aby świata na hucisku dla jadących na wprost w kierunku orunii paliły się dłużej

    • 6 4

    • oczywiście ignorancie i korek przesunie się dalej pod Zieleniak

      bo jaśnie pan z Pruszcza czy Nowego Dworu w Passeratii musi szybko dojechać do Wrzeszcza

      do SKM wsiądź a nie będziesz w mieście światła regulował

      • 4 3

  • Miasto robi z nas debili? (1)

    Idę do sklepu, kupuję lodówkę. Płacę np. 1500 zł.
    Sprzedawca mówi - uprzedzam Pana/Panią, że dopiero za 5 lat okaże się, czy ona jest sprawna. Na razie nie chodzi.

    Kupujący na to "Ok, biorę".

    czym się ta scenka różni od zakupu Tristara?

    • 39 3

    • czym?

      Niczym!

      • 3 0

  • dlaczego red. Naskręt nie spyta

    kiedy pojawią się liczniki do czerwonego światła na skrzyżowaniach.
    Proste pytanie - prosta odpowiedź.
    Tylko pytania nie było...

    Na odpowiedź (ewentualną) inżyniera, że Tristar tego nie obejmuje etc, redaktor powinien palnąć "w ciągu 5 lat powinniśmy się przekonać, czy to działa, czy nie", przecież taką macie argumentację, czyż nie?

    • 14 2

  • A gdzie w ankiecie opcja "żadne z powyższych"?

    • 8 0

  • kiedy fotoradary ??? (1)

    Uruchomić fotoradary na skrzyżowaniach! Wjeżdzanie na skrzyżowanie i zostawanie na nim, bo zaskoczyło czerwone to norma w naszym niedouczonym społeczeństwie! Banda debili, tylko strzelać. Zdjęcia!

    • 12 5

    • Dokładnie. Blokowanie skrzyżowań to bolączka która znacznie przyczynia się do korków. Bez surowego karania tego nic się nie zmieni.

      • 4 1

  • tristar

    Tramwaj od Opery Baltyckiej do ETC ma kilka światel przy operze, pod mostem na Wyspianskiego, ma Mickiewicza przy Komoroskiego i przy ETC na kazde swiatlo patrzac na czas na ekranie w tramwaju przypada ok. 2 min. Ta trasa jezdze od 25 lat i tak zle jak jest teraz to nigdy nie bylo. Tramwaje powinny mieć pierszenstwo a nie co kawalek stac na swiatlach

    • 14 0

  • (2)

    No i teraz jak wskoczy czerwone światło w ostatniej chwili, bo czas zmiany świateł z żółtego na czerwone trwa dosłownie kilka sekund. Bede musiał gwałtownie zachamowac zeby nie dostac mandatu od naszego super policyjnego tristaru, co w przypadku jak ktos zatrzyma sie na moim aucie? Mam pozywać tristar?

    • 13 3

    • "czas zmiany świateł z żółtego na czerwone trwa dosłownie kilka sekund" (1)

      bo masz reagować już na żółte a nie dopiero na czerwone ...

      • 5 2

      • A wpadlbys na to ze kogoś moge miec na zderzaku jak wcisnę w ostatniej chwili hamulec to bede miał niezły bigos...

        • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane