• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy

Kajetan Lewandowski
6 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Wejście do tunelu pod ul. Wielkopolską. Niepełnosprawny się tu nie dostanie, a kierowcy niewiele dzięki temu zyskują, bo 300 metrów dalej i tak stoją na światłach.
  • Tak wygląda tunel już po estetyzacji.
  • Tunel ma 60 m szerokości.
  • Takie schody są nie do pokonania dla osoby na wózku.
  • Przejścia naziemne w takich miejscach wyznacza się już nie tylko w Europie Zachodniej. Robi się tak w Warszawie czy Gdańsku.

- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.



Czy w takich miejscach powinny być naziemne przejścia dla pieszych?

W Małym Kacku kończy się właśnie remont przejścia podziemnego przy ul. Spokojnej, pod ul. Wielkopolską zobacz na mapie Gdyni. Wydano ponad 700 tys. zł na konserwację rozwiązania rodem z lat 70. XX wieku, gdy były to opłotki miasta. Dzisiaj tereny te znajdują się 6 km od granic Gdyni, wewnątrz terenów zabudowanych. Tego typu rozwiązanie niczego nie ułatwia kierowcom samochodów (w obie strony za 300 metrów są kolejne światła), a niezwykle utrudnia życie przede wszystkim osobom starszym, z niepełnosprawnościami i matkom z dziećmi w wózkach.

Tunel zawsze będzie szary i niewygodny

Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".

Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.

Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy

W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.

Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są

Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.

Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni, a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką zobacz na mapie Gdyni. W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.

Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje

Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.

Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska

Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.

W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska, Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Kajetan Lewandowski

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (359) 1 zablokowana

  • Pan Kajetan... (3)

    A może pan redaktor kiedyś napisze coś z drugiej strony. Jak widać po sondzie znaczna liczba mieszkańców (a nawet większość) jest za podziemnymi przejściami dla pieszych. Rację ma więc pan Kajetan czy większość mieszkańców?

    • 33 10

    • Zwłaszcza ci co wielokrotnie protestowali przeciwko budowie kładki i zabieraniu im przejścia dla pieszych

      • 3 0

    • pana kajetana bzdury do kwadratu. (1)

      1. Remont zakończono ponad dwa tygodnie temu.
      2. Tunel jest bardzo potrzebny, kolejne światła tylko spowolnią ruch.
      3. Monitoring w nim był w nim już poprzednio.
      4. Jest to rozwiązanie lepsze, bezpieczniejsze i szybsze niż tzw pas
      5. Na remont była już .najwyższa pora po 30 latach użytkowania.
      Takie tendencyjne artykuły motywowane wymysłami jakiegoś pana kajetana to tylko zasłona dymna aby skrytykować wszystko co robi miasto dla swoich mieszkańców.

      • 20 3

      • a może Pan Kajetan należy do tych co przechodzą w tamtej okolicy przez wielkopolską gdzie im się żywnie podoba?

        • 0 0

  • (3)

    typowa maruda. zrobili remont - źle, nie zrobiliby remontu - też źle bo brudno i syf. na pewno lepszy tunel niż kolejne przejście naziemne ze światłami, bo szybciej można pokonać czteropoasmową jezdnię niż kwitnąć w oczekiwaniu na zielone.

    • 40 11

    • (1)

      brud syf? owszem ale kto do tego doprowadził jak nie właśnie samorządniaki co?

      • 0 4

      • tu juz pretensje do mieszkańców

        • 2 0

    • * 8-mio jezdniową

      • 2 1

  • Jak nie ma tunelu i jest ponad 100m, to można przechodzić w dowolnym miejscu. (11)

    A w szczycie przez Wielkopolską raczej trudno przejść, więc tunele być powinny.

    • 41 2

    • Niech sobie będą tunele ale dla samochodów (10)

      Jak osoby starsze czy niepełnosprawne mają się tam poruszać? Pogadamy o tunelu jak będziesz mieć ponad 80 lat i każdy krok będzie się wązać z bólem i dodatkowym wysiłkiem

      • 2 7

      • Rozumiem, że cały świat musi się dostosować do niepełnosprawnych (9)

        i zbudować podziemnie sieci dróg, żeby wózkiem można było jeździć na przystanek. Przystanek w tunelu oczywiście.

        • 11 2

        • (8)

          Oczywiście świat nie musi się z nikim liczyć, ale uwierz mi, z kierowcami również. Może przejrzyj na oczy i zrozum, że nie jesteś jedyną osobą która czegoś potrzebuje i akurat u Ciebie jest to konieczność jazdy po mieście samochodem. Inni mogą mieć inne potrzeby i nie stosuj tu idiotycznych argumentów o przystankach w tunelu.

          • 2 2

          • Ale policz sobie ile jest osób, które jeżdżą samochodami, a ilu inwalidów (7)

            Większość jest ważniejsza.Świat nigdy nie był i będzie sprawiedliwy

            • 3 4

            • Każdy w życiu przechodzi przez etap zależności.
              Każdy to spora większość...

              • 1 2

            • (4)

              Powiem wprost: 100 % osób które są kierowcami, chodzi pieszo. W drugą stronę jest znacznie mniejszy procent. Więc idąc twoją logiką domorosłego filozofa, jednak tunel należy zburzyć i podporządkować przejście pieszym, bo jest ich więcej.

              • 1 1

              • Jestem kierowcą (3)

                Jeździłem też autobusem gdy mieszkałem w tamtej okolicy.
                Tunel lubiłem, bo nie musiałem czekać do 2 minut na zielone światło (tyle trwa cykl na Wielkopolskiej na sąsiednich światłach).

                • 5 0

              • (2)

                Skoro lubisz to Ci nie zabraniam. Zbuduj sobie tunel, a innym daj chodzić po powierzchni.

                • 0 0

              • Kiedy nie muszę go budować, bo jest zbudowany od dziesiątek lat (1)

                Przedstawiam tylko inny punkt widzenia, niż autor artykułu (i Ty).

                • 2 0

              • Wiec proponuje zeby jednak byly pasy i tunel. Ale mysle ze jako jedyny uzytkownik mozesz ponosic 100% kosztow utrzymania.

                • 0 2

            • Much jest wiecej niz ludzi... cos z tego wynika?.

              • 0 0

  • Gdyni serdecznie gratulujemy! ;) (1)

    Bezmyślności w magistracie.

    • 17 25

    • pozdro dla fan clubu budynia

      no tak za 700 tysi można zakupić 12te mieszkanie dla pawła

      • 7 2

  • nikomu nie służy? Nie wiem kim jest autor tego tendencyjnego artykułu (3)

    ale publikowanie takich wypocin nie ma najmniejszego sensu.
    Tunel tu był od dziesiątków lat i jest bardzo potrzebny ze względu na bezpieczne dojście do cmentarza

    • 48 7

    • (2)

      Dużo bezpieczniej i wygodniej jest na przejściu naziemnym

      • 6 14

      • (1)

        ta bezpieczniej na naziemnym. wez nie pitol widziales kiedes zderzenie z piszym w przejsciu podziemnym

        • 12 1

        • Ja widziałem zderzenie z kastetem. Równie przyjemne. Albo cios piąchą - sama rozkosz. Złamana noga na oblodzonych schodach - to jak wygrać w totka. A codzienny wk...w przy wnoszeniu wózka dziecięcego to rodzaj terapii.

          • 5 1

  • Trójmiasto jest nasze!

    Jakie miasto, taki tunel:) Ten w Gdańsku bardziej przydatny.

    • 3 3

  • Poczekajcie...zobaczycie (1)

    Za kilka miesięcy okaże się że będzie przydatny jakiejś inwestycji handlowej lub deweloperskiej. W ten sposób unika się oskarżeń o wydawanie społecznej kasy na wsparcie prywatnych interesów.

    • 10 8

    • Dokladnie TAK!!!!

      • 0 0

  • Dziadu do busa gnaj!

    • 1 1

  • Znowu nie ma ścieżki rowerowej w tunelu (13)

    bezmyślność i ignorancja urzędników dyskryminujących rowerzystów jest porażająca

    • 18 17

    • Chyba (2)

      Chyba was potłukło z tym wyznaczaniem "ścieżek rowerowych" w tunelach. Gdzie jeszcze byście chcieli? Może w sklepach? Sieć ścieżek rowerowych systematycznie się rozwija a podziemne przejścia są za wąskie na to aby tam jeszcze wydzielać osbne pasy ruchu dla rowerzystów. I tak przeceż muszą zsiąść z roweru, żeby po schodach sprowadzić po schodach.

      • 11 1

      • Rampy zamiast schodów. (1)

        W sumie to można by było zrobić rampy zamiast schodów, wówczas może cześć czytelników mających podziemną fobię by się zamknęła?

        • 2 0

        • A może zrób sobie schody na ulicach i jedź samochodzikiem po schodkach.

          • 0 0

    • (4)

      Ciężko zejść z roweru i go przeprowadzić?

      • 7 1

      • (3)

        Ciężko. Myślę że znacznie ciężej niż zahamowanie przed przejściem dla pieszych dla kierowcy.

        • 3 4

        • Przepisy ruchu drogowego! (1)

          Każdy rowerzysta musi obowiązkowo zejść z roweru i przeprowadzić go na drugą stronę!!!!A potem płaczą,że kierowca nie zwolnił przed przejściem i go stuknął jadącego po pasach rowerem tam gdzie nie ma ścieżki rowerowej wyznaczonek dla jednośladów!!!!!

          • 5 0

          • Ohoho szeryf czy sołtys? Jak tam, zawsze zgodnie z prawem jeździmy, towarzyszu? Czy tylko na innych klniesz, a sam jeździsz jak się podoba i parkujesz na trawnikach jak pod swoją stodołą?

            • 1 1

        • niech taki sprobuje przeniesc po schodach
          samochod

          • 0 0

    • Żart !!! (4)

      Chyba w żadnym mieście nie ma takiego poparcia dla rowerzystów jak w Gdyni (niestety) Co za banda kretynów pozwoliła na kontra pasy w centrum miasta ??? PIS wszędzie wtyczka swoje karłowate rączki. ..

      • 2 1

      • (2)

        Pozdrawiam z Gdańska. Wy tam w Śledziowie transport rowerowy macie w stanie embrionalnym. A Gdańsk to taka trzecia liga rowerowa. Polecam pojechać gdzieś na Zachód a nie pisać pierdoły.

        • 1 0

        • Na zachodzie każdy rowerzysta jest kierowcą (1)

          A tutaj biedota jeździ na używanych góralach z olx i cieszy miche że są tacy zachodni

          • 0 1

          • Nie lecz swoich kompleksów na forum, idź do lekarza. Biedota to jeździ truchłami w TDI z wyciętym DPF (bo lubi ten moment obrotowy pod butem, ale nie stać na wymianę jak producent nakazał).

            • 0 0

      • bredzisz, wieśniaku

        • 0 0

  • Do tego remontowane to coś ponad kilka miesięcy... (3)

    ...generując potężne korki ....

    Gdynia i jej inwestycje!

    • 10 10

    • Ten remont nie generował żadnego korka!

      • 2 2

    • Otworz oczy (1)

      Gdynia to jedno z najbardziej rozwijających się miast w Polsce !!! Ale PIS i jego kompleksy wszystko zniszczą ....

      • 1 1

      • O to to wlasnie.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane