• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zwiedziliśmy pierwszą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Do tej pory maszyna TBM wydrążyła 462 metry tunelu.


Weszliśmy do budowanego tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna TBM jest prawie w połowie pierwszej nitki tunelu i przechodzi prace serwisowe.



Minęły trzy miesiące od rozpoczęcia drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Maszyna TBM dotarła w ubiegłym tygodniu na 462. metr budowanego obiektu i zatrzymała się ok. 30 metrów przed wschodnim brzegiem Martwej Wisły.

Wstrzymanie prac było niezbędne, by wykonać serwis maszyny przed najważniejszym etapem robót, czyli drążeniem tunelu pod korytem Martwej Wisły. W czasie tych prac wymieniane są m.in. zęby tarczy, zgarniacze, a także rolki. Wymiany wymagają głównie te elementy tarczy, które są zlokalizowane na jej obrzeżach. Nic dziwnego - podczas każdego obrotu wykonują najdłuższą drogę. W sumie wymieniono 250 elementów tarczy.

Jak przebiega wymiana elementów maszyny? Okazuje się, że zaangażowani w nią byli nurkowie.

- Wchodzili do przodka maszyny TBM, który w ok. 30 proc. wypełniony był powietrzem o ciśnieniu 2,5 atmosfery. Każdy z nich mógł przebywać tam przez dwie godziny. Przed wyjściem musiał przejść trwającą 1,5-godziny dekompresję. W pracach brało udział 40 osób. Z uwagi na wysokie ryzyko wszystkie prace były wykonywane w asyście zespołu medycznego - opowiada Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu z firmy OHL, która jest wykonawcą tunelu pod Martwą Wisłą.

Do tunelu podczas pracy maszyny TBM trudno jest wejść. Po pierwsze istniejący odcinek zastawiony jest tubingami, czyli betonowymi obręczami, które potem tworzą szkielet tunelu. Po specjalnie poprowadzonym torowisku podawane są one na czoło maszyny. Po drugie wybierany jest urobek. Obsługa maszyny ma do dyspozycji wyłącznie wąski podest, przy którym wiją się różnego rodzaju kable i instalacje teletechniczne.

Do górnej części tunelu podczepiony jest ogromny żółty rurociąg. Wykonawca wtłacza nim powietrze do wnętrza tunelu, bowiem w trakcie pracy maszyny TBM jest w nim bardzo duszno.

We wnętrzu tunelu nie działają telefony komórkowe. Podobnie będzie po oddaniu do użytku całego obiektu. Co jeśli dojdzie w nim do jakiegoś wypadku? Nad bezpieczeństwem osób podróżujących podwodną przeprawą będzie czuwać monitoring. Obraz z kamer trafi do obsługi tunelu, a ta będzie powiadamiać służby ratownicze.

Ponowny start maszyny zaplanowano za kilka dni. Jest szansa, że odtąd TBM będzie drążył tunel nieco szybciej.

- Dotychczasowe prace przy drążeniu odbywały się w trybie dwuzmianowym. Po zakończeniu robót serwisowych, obsługa zacznie prace na trzy zmiany - mówi Piotr Czech, inżynier kontraktu z miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. W najgłębszym miejscu znajdą się one ok. 35 metrów pod lustrem wody. Choć każdy tunel będzie mierzyć 1,4 km długości, maszyna wydrąży "jedynie" odcinek o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane będą na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły. zobacz na mapie Gdańska Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstanie największe w Polsce rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za który miasto zapłaci 885 mln zł. Inwestorem zastępczym jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Tunel pod Martwą Wisłą, jak wspominaliśmy, jest częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera). Budowa tunelowego odcinka wraz z już gotowymi trzema fragmentami Trasy Słowackiego pochłonie w sumie 1,420 mld zł, z czego 1,154 mld zł pochodzić ma z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

Miejsca

Opinie (97) 10 zablokowanych

  • A gdzie red. Sikora? :(

    Myślałem, że realizowała ten wywiad, a tu lipa :(

    • 5 2

  • wsadzić tam Budynia i zalać z dwóch stron (4)

    • 17 18

    • Może i budyń, może nieudacznik ale nasz, tutejszy. (1)

      A nie jakiś pisowski spadochroniarz.

      • 9 4

      • Gadajta co chceta

        ale ja dzięki niemu mam gdzie rowerem jeździć, a bardzo lubię. Komunikacja samochodowa się też poprawiła, za 2 lata poprawi się kolejowa i tramwajowa. Pod względem infrastruktury robi się bardzo dużo za naszych czasów, cieszę się że żyję w czasach, kiedy Gdańsk się zmienia najbardziej chyba od II wojny. Kto się nie cieszy, tego bliskim współczuję, o ile jakichś ma.

        • 3 0

    • Kaczyński by wybudował tunel do samego Torunia co ???

      • 7 0

    • A Szczurek by sam taki tunel wykopał:)

      • 2 2

  • Przecież są powszechnie stosowane systemy łączności w tunelach (3)

    Co to za informacja o braku łączności w tunelu? Przecież w metrze i innych tunelach powszechnie stosuje się rozwiązania antenowe typu 'cieknący przewód' , aby zapewnić nie tylko łączność komórkową, ale też np. odbiór stacji radiowych (nawet w niektórych, z możliwością 'wejścia' z własną zapowiedzią, aby nadać komunikaty o zagrożeniach).

    • 10 0

    • (2)

      tunel jest w budowie, ktoś nie umie czytać

      • 1 1

      • Przygadał kocioł garnkowi..... :-)
        'We wnętrzu tunelu nie działają telefony komórkowe. Podobnie będzie po oddaniu do użytku całego obiektu.'

        • 4 0

      • w łodzi podwodnej nie działają telefony komórkowe, a np. w samolotach i w teatrach należy telefon wyłączyć i co z tego.

        • 0 2

  • (1)

    martwa bo to przekop wykonany wieki temu przez najlepszych wlodarzy, zulawy tez dzieki nim nie sa dotad zalewane

    • 1 4

    • Trochę wcześniej...

      Przez wieki było to głowne koryto Wisły, wpadającej tu do Zatoki Gdańskiej/ stąd Wisłoujście /. Gdy w 1840 roku Wisła przerwała wydmy we wsi Górki i zrobiła sobie nowe ujście do morza tzw Wisła Śmiała, ten odcinek stał się martwy, główny nurt go omijał.Pięćdziesiąt lat później ułatwiono Wiśle spływ do morza wykonując sztuczny przekop,między Świbnem i Mikoszewem.Kanał Kaszubski wcześniej Cesarski powstał w latach 1901-1904. Powstał po poszerzeniu i pogłębieniu wąskiej, nieżeglownej odnogi już wtedy Martwej Wisły, tzw. Łachy Szkutniczej.

      • 5 0

  • Adamowicz ty bucu!!! (3)

    • 12 13

    • (1)

      Myślisz ze jesteś anonimowy ??? Mylisz sie idioto

      • 5 4

      • smutna prawda...

        Niestety, smutna prawda, ale jest anonimowy. Nikt nic mu nie jest wstanie zrobić. Do pewnego krytycznego momentu.

        • 3 0

    • kiedyś dzwonił o podłożonej bombie, teraz dorwał się do internetu i obraża człowieka.

      • 4 1

  • Brak łączności telefonii. (1)

    Hmm....to jest problem aby jakieś stacje bazowe tam założyć? Kolejna dziura bedzie w zasięgu?
    Na trójmiejskiej obwodnicy czuje się jak na wsi... co chwilę zasięg zanika.... czy to jest norma w naszych czasach?

    • 5 3

    • Możesz

      Możesz nie używać, albo ciągnąć kabel za sobom.

      • 2 0

  • Z innej beczki...

    .....znając życie oraz jakosc prowadzonych prac(gdzie decyduje cena,a nie głownie trwałosc i jakosc) kiedu planują pierwszy remont?

    • 2 6

  • W Gdyni Gryzoń mógł by sam taki tunel wykopać:)

    • 4 2

  • Będą bramki przy wjeździe jak na autostradach? By żyło się lepiej.

    • 4 3

  • "Tunel... (1)

    ...pod Martwą Wisłą będzie najniżej położonym publicznie dostępnym miejscem w Polsce, poza kopalniami."

    Nie wiedziałem, że kopalnie są publicznie dostępne :P

    • 3 3

    • Wieliczka jest publicznie dostępną kopalnią ;)

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane