• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 lat temu skończyła się przebudowa węzła Wzgórze w Gdyni

Patryk Szczerba
21 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • 2010 rok. Prace przy przebudowie węzła Wzgórze.
  • Początek prac przy przebudowie węzła Wzgórze św. Maksymiliana.
  • Prace przy przebudowie węzła.
  • Prace przy przebudowie węzła.

Mija 10 lat od zakończenia remontu węzła drogowego Wzgórze św. MaksymilianaMapka. W 2011 roku, o tej porze była otwarta już większość przejść i tuneli dla pieszych i kierowców.



Jak po 10 latach oceniasz funkcjonalność węzła Wzgórze?

Przy okazji 95. rocznicy urodzin Gdyni przypomnieliśmy inną, bliższą współczesności rocznicę zmiany nazwy Wzgórza Nowotki na Wzgórze św. Maksymiliana. Radni zdecydowali o zmianach 30 lat temu. Z kolei 10 lat temu o tej porze kończyła się przebudowa węzła drogowego, będącego znakiem rozpoznawczym dzielnicy.

Już ponad 10 lat temu było to jedno z najważniejszych w Gdyni skrzyżowań, na którym przecinały się najważniejsze arterie w mieście. Problemem było to, że praktycznie nie było tam żadnego bezkolizyjnego zjazdu. Kierowcy musieli się za to zatrzymywać z powodu kilkunastu przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną.

Przesuń aby
porównać


Pod torami mogło przejechać maksymalnie 3,6 tys. pojazdów na godzinę. Zwiększający się ruch samochodowy, w niedalekiej perspektywie mająca nastąpić zabudowa zachodnich dzielnic Gdyni, rozbudowa okolicznego centrum handlowego kazały przypuszczać, że okolica niebawem zakorkuje się.

  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.
  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.
  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.
  • Wezeł Wzgórze po listopadowym, częściowym otwarciu.

Blisko połowa kwoty dofinansowana z UE



- Dotychczasowa infrastruktura była po prostu niefunkcjonalna. Teraz będzie wygodniej nie tylko pieszym i kierowcom przejeżdżającym przez centrum miasta, ale również mieszkańcom zachodnich dzielnic Gdyni, którzy dzięki dodatkowym pasom, tunelom i wiaduktowi szybciej dojadą do domów - zapowiadał tuż przed rozpoczęciem budowy Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni odpowiedzialny za inwestycję.
Przebudowa węzła rozpoczęła się w listopadzie 2009 roku. Ostatecznie kosztowała ponad 63 mln zł. 29 mln to środki europejskie pochodzące ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego dla Pomorza. Liderem konsorcjum, które prowadziło prace, była trójmiejska firma drogowa MTM.

Postępy prac przy remoncie węzła Wzgórze św. Maksymiliana. Film z maja 2010 roku


Najważniejsza faza przebudowy drogowego węzła Wzgórze św. Maksymiliana zakończyła się w listopadzie 2010 roku. Otwarto drogi i tunele dla kierowców. Pod koniec stycznia 2011 roku otwarto część tunelu dla pieszych, dzięki czemu zapewniono bezkolizyjny przejazd kierowcom. Oficjalnie prace zakończono w kwietniu, po wszystkich dokonanych odbiorach. Do końca roku trwały jeszcze prace przy przebudowie przystanku SKM Wzgórze, prowadzone w ramach osobnej inwestycji.

Podczas blisko półtora roku prac w ramach przebudowy węzła Wzgórze powstały dwa wiadukty (kolejowy i drogowy), kładka pieszo-rowerowa, tunel dla pieszych. Dla kierowców przygotowano dokładnie 1,74 km jezdni, dla pieszych 2,2 km chodników, a dla rowerzystów 800 m ścieżek rowerowych. Pojawiły się też nowe przystanki komunikacji miejskiej i nowa sygnalizacja świetlna. Po przebudowie przepustowość aut zwiększyła się niemal o połowę, do ponad 5 tys. aut.

  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.
  • Wizualizacje planowanych zmian prezentowane podczas rozpoczęcia przebudowy węzła Wzgórze w Gdyni.

Krytyka mieszkańców po zakończeniu inwestycji



Wybrano wariant premiujący kierowców. Co ciekawe, kilka miesięcy po zakończeniu prac zaczęła wytykać władzom Gdyni część mieszkańców, ubolewająca nad tym, że piesi zostali zmuszeni do chodzenia tunelami, natomiast dla rowerzystów nie przygotowano praktycznie żadnych rozwiązań. Nie brakowało opinii, że węzeł jest po prostu brzydki.

W lutym 2011 roku pisaliśmy o kiepskiej estetyce i wyglądzie jak z lata 70. w osobnym artykule.

- Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji - podkreślał Michał Szymański, ówczesny prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
- To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadali urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni, prezentujący wygląd węzła po przebudowie. Marek Stępa, ówczesny wiceprezydent Gdyni, prezentujący wygląd węzła po przebudowie.

Inwestycja z nagrodą, mieszkańcy chcieli zmian



Władze Gdyni przekonywały, że węzeł Wzgórze to sukces. W 2012 roku inwestycja otrzymała w plebiscycie tytuł "Modernizacja Roku 2011" w kategorii obiekty mostowe. Nagrodą był m.in. tytuł i statuetki. Za to, by znaleźć się wśród ocenianych inwestycji trzeba było zapłacić 9 tys. zł.

Kolejną okazją do dyskusji o węźle było planowane na koniec 2013 roku otwarcie Centrum Riviera po rozbudowie. Odbyły się nawet warsztaty pokazujące jak można zmienić przestrzeń węzła. Krytyka rozwiązań pojawiła się ze strony pieszych, dla których nie wyznaczono drogi rowerowej.

  • Tunel po częściowym otwarciu dla pieszych.
  • Węzeł kilkanaście dni po przebudowie.
Uczestnicy zgłaszali zmianę kolorystyki, która powinna zmienić się z mocnej żółci na bardziej stonowane barwy oraz konieczność lepszego oznakowania i schematów przystanków. Postulowano też poszerzenie strefy wejść o place miejsce z lokalami handlowo-usługowymi.

Niektórzy postulowali o zorganizowanie w tunelu wystaw, wzbogaconych np. o interaktywne, zmienne oświetlenie. Przewijały się też takie pomysły jak: parkingi rowerowe, dodatkowe przejście naziemne przez ul. Władysława IV oraz parking kiss&ride. Z postulatów zrealizowano właściwie tylko poprawę oznakowania. Urzędnicy zapowiadają też poprawę sytuacji rowerzystów.

W najbliższych latach kolejne modernizacje?



Niewykluczone jednak, że w najbliższych latach trzeba będzie dokonywać kolejnych zmian, polepszających przepustowość węzła.

W planach dla okolicy jest bowiem wysoki na 120 metrów wysokościowiec i mieszana zabudowa, które staną tuż obok węzła Franciszki Cegielskiej w GdyniMapka. Wizję ma realizować w najbliższych latach gdyńska Grupa Allcon.

  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
  • Węzeł Wzgórze 10 lat po przebudowie.
W miejscu dawnego Hotelu BałtykMapka trwa budowa biurowca, a sprawą otwartą pozostaje zagospodarowanie terenu, gdzie pojawiał się przez lata cyrkMapka, gdzie radni zgodzili się na możliwość budowy dwóch wieżowców o wysokości do 55 i 49 metrów (dominanty mogą sięgnąć 80 i 86 metrów n.p.m.), pomiędzy którymi będzie 12 m przestrzeni. Przed nimi będzie mógł powstać ogólnodostępny plac, a na parterach budynków lokale usługowe.

Z kolei Pomorska Kolej Metropolitalna szykuje się do budowy przystanku Wzgórze. W ostatnich dniach ta sprawa stanęła pod znakiem zapytania z powodu sporu z PKP PLK dotyczącym budowy wiaduktów na węźle Karwiny.

Opinie (183) 10 zablokowanych

  • Ten wezel to totalne dno projektowany chyba przez lesnych dziadkow co studia za głebokiej komuny konczyli (5)

    • 18 15

    • Skończyłeś architekturę? (3)

      Zaproponuj lepszy projekt. Może ktoś go kupi? Bo hejtować to każdy potrafi.

      • 3 3

      • Powiedz mi chłopie jakim i**ota trzeba być by zostawiać drzewo na środku ścieżki rowerowej np? To projektował i**ota i takie detale o tym mówią dlaczego ten i**ota wypuścił ścieżkę rowerowa na te kladke nad Piłsudskiego gdzie dalej nie było możliwości normalnego przejazdu? W zeszłym roku w grudniu dopiero zostało to poprawione. Dlaczego ta ścieżka prowadząca na kladke koło figurki ma tak i**otyczny przebieg dwa ciasne zakręty pod kątem prostym a jest to wspólny z pieszymi chodnik tam nie ma nawet wymaganej prawnie szerokości żeby rowery wspolistnialy z pieszymi. Bardzo długo sygnalizacja świetlna utrudniala i opozniala komunikację miejska zwłaszcza trolejbusy jadące z węzła cegielskiej w stronę swietojanskiej lub do Orłowa bo pan projektant autostradę sobie wymyślił

        • 0 0

      • Gdynia nie kupi, Gdynia kupuje od MTM

        • 0 3

      • Jedli to społ-lewak to powie ze miasto jest dla ludzi i wszedzie deptak

        • 4 0

    • Za komuny?

      Wtedy liczyli się z poeniędzmi i projektowali na 40 lat.
      Obwodnica - daje (ledwo, ale daje) radę prawie 50 lat od projektu....

      • 2 1

  • Coraz mniej słońca w centrum (2)

    Coraz mniej słońca i powietrza w centrum Gdyni,Szczurek z ekipà stawiają coraz wyższe budynki żeby jak najwiecej mieszkań zbudować i sprzedać milionerom a hołota niech żyje i mieszka w komunie w Chyloni i dalej.Miasto według architektów miało mieć zabudowę niską,kamienice tak jak w całej Polsce(oprócz tego syfu w Wawie).Dzięki temu miasto jest słoneczne i zielone.Czas zacząć się modlić żeby Szczurek i jego pachołki nigdy nie wróciły do władzy niszczycielskiej naszego miasta.

    • 2 3

    • Najpierw musza ja utracić...

      • 0 1

    • To wg Samokliki jest właśnie Klimatyczne Centrum.

      • 0 1

  • Ani funkcjonalna, ani ładna

    Gdyby ten beton przyczynił się do poprawy przepustowości. Ale nie, powstał las świateł i kolizyjnych skrzyżowań.

    • 6 1

  • Prezydent

    Zlikwodowano wszystkie miejsca do parkowania na ul 10 lutego również pod Urzędem nie lubie Pana Wojtku Marnie Pan rządzi Pan

    • 7 1

  • właśnie !!! - a co z Polanką Redłowską ? Panie Szczurek zdeklaruj się pan ! , i powiedz pan Mieszkańcom jakie decyzje ! !

    czy Mieszkańcy się dowiedzą dopiero wówczas jak deweloper ogrodzi teren i zacznie wieżdżacć cięzki sprzęt na teren budowy ?....

    • 4 2

  • przetrącona Świętojańska

    Odcięcie naturalnego wjazdu z Al. Zwycięstwa na Świętojańską i niedokończenie tunelu dla pieszych do ul. Kopernika to cud myślenia technicznego p. Stępy i całej tej ekipy

    • 10 1

  • Ile lat temu zakończyła się budowa lotniska? (1)

    jw

    • 18 1

    • no właśnie 10 lat

      • 2 0

  • W okolicach SKM powinno się szczególnie dbać o zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa pieszych

    i rowerzystów chcących dotrzeć do peronów stacji SKM. Wydano dziesiątki milionów złotych na usprawnienie ruchu pojazdów, ale małe wydatki na poprawę warunków ruchu ludzi nie zostały poniesione: nadal nie została wykorzystana szansa na budowę atrakcyjnej rowerostrady (cyklostrady, autostrady rowerowej) od przystanku SKM Wzgórze do stacji SKM/ PKP/PKM Gdynia Główna wzdłuż alei 17 grudnia. Zbudowano co prawda kładkę pieszo-rowerową nad ulicą Podjazd przy stacji Gdynia Główna, ale istniejąca kładka nad ulicą Śląską i dalej potencjalny ciąg pieszo rowerowy wzdłuż linii SKM nie został zrealizowany. Jako argument podaje się problemy z prywatną własnością działek w tym rejonie Gdyni, ale przecież przez 11 lat można było te działki wykupić od właściciela za dużo mniejsze pieniądze niż te, które wydano na budowę węzła. Gdynia nadal deklaruje chęć wejścia na ścieżkę zrównoważonego rozwoju, ale ten proces odbywa się metodą stop and go albo szag wpieriod, dwa szaga nazad. Brak wyrazistej wizji rozwoju systemu transportowego miasta i przekonujących sposobów komunikowania go mieszkańcom, nie mówiąc o spójności działań cząstkowych z ogólną wizją rozwoju miasta.

    • 0 3

  • Porażka od samego początku. Utrudnienia dla pieszych!

    • 0 3

  • (2)

    No cóż...takie jest pokłosie wojen. Bo Polska ciągle w budowie.
    Nie każdy zdaje sobie sprawę z takiej historycznej ciekawostki, że krócej tu jest RP niż wcześniej były Prusy.
    " Gdynia we władaniu państwa pruskiego znajdowała się około 150 lat, do końca
    I wojny światowej".

    • 4 3

    • A Gdynia od

      XIII wieku...

      • 1 0

    • A przed Prusami co tu było?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane