- 1 Gdzie lądują ścieki z działek? Będą kontrole (84 opinie)
- 2 Zwężą ul. Morską. 9 miesięcy prac (85 opinii)
- 3 Rozbiórka na terenie kupionym za 130 mln zł (241 opinii)
- 4 Co z krzyżami w trójmiejskich urzędach? (935 opinii)
- 5 Wraca ocenzurowany "autobus do piekła" (264 opinie)
- 6 237 mieszkań zadłużonych na ponad 10 mln (83 opinie)
125 lat elektrycznych tramwajów w Gdańsku. W sobotę festyn
Gdańskie tramwaje elektryczne obchodzą w tym roku swoje 125-lecie. W związku z tym w najbliższą sobotę 14 sierpnia miasto Gdańsk, Zarząd Transportu Miejskiego oraz Gdańskie Autobusy i Tramwaje zapraszają mieszkańców na festyn, który odbędzie się na pętli w Jelitkowie.
Historia tramwajów w mieście sięga bowiem roku 1873, kiedy to uruchomiona została pierwsza linia na trasie z Targu Siennego przez Wrzeszcz do Oliwy.
Z biegiem lat uruchamiane były kolejne połączenia m.in. z centrum na Orunię i Siedlce, z Targu Węglowego na Dolne Miasto czy Dworca Głównego na Targ Rybny.
W 1894 przedsiębiorstwo AEG z Berlina wykupiło przedsiębiorstwo Danziger Straßeneisenbahn. Wtedy równocześnie podjęto decyzję o elektryfikacji sieci tramwajowej, którą rozpoczęto rok później.
Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk
Pierwszy środek miejskiego transportu zbiorowego w Gdańsku został uruchomiony w 1864 r. Był to omnibus konny, który obsługiwał trasę z Gdańska aż do Sopotu.
Więcej na ten temat:
Tramwaje w przedwojennym Gdańsku
Elektryczne tramwaje jeżdżą w Gdańsku od 125 lat
Pierwsze regularne połączenie uruchomiono w Gdańsku w sierpniu 1896 r. w kierunku Oruni oraz Siedlec.
Następnie tramwaje zaczęły jeździć do Wrzeszcza, a do końca 1896 roku udało się zelektryfikować wszystkie linie tramwaju konnego.
Elektryczne tramwaje wprowadziły w Gdańsku nie lada rewolucję, bo poruszały się znacznie szybciej niż pojazdy konne.
Szczegóły tej historii opisaliśmy w artykule
Historyczne tramwaje w Gdańsku
Po Gdańsku jeździł kiedyś bar na szynach
Można było w nim zjeść szybki posiłek oraz napić się zimnych lub gorących napojów. Klienci mogli rozgościć się na fotelach lub wysokich stołkach. W latach 1956-1960, po gdańskich ulicach jeździł tramwaj przerobiony na bar. Najprawdopodobniej był to pierwszy i jedyny taki punkt gastronomiczny w całym kraju.
Poznaj historię:
Baru na szynach w Gdańsku
Z biegiem lat zarówno linie tramwajowe, jak i cały tabor zaczęły się powiększać i unowocześniać. Przybyło torów, pętli, przystanków i przede wszystkim - wagonów. Dziś w Gdańsku porusza się już 100 proc. niskopodłogowych tramwajów, a cały tabor jest jednym z najnowocześniejszych w Polsce.
- Dziś gdańska komunikacja tramwajowa to 63 kilometry tras, około 15 milionów kilometrów pokonywanych każdego roku przez tramwaje, 10 linii zwykłych i 2 sezonowe, nowoczesny niskopodłogowy tabor. Miasto od lat stawia na rozwój transportu szynowego. Budowana właśnie trasa "Nowa Warszawska" to potwierdza. Trwają też prace nad dokumentacją projektową dla Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz - przypomina dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku Sebastian Zomkowski i dodaje: - Za dwa lata Gdańsk będzie świętował 150-lecie obecności tramwajów w mieście.
Rodzinny festyn i atrakcje w Jelitkowie
W związku z obchodami 125-lecia elektrycznych tramwajów w Gdańsku, miasto przy współudziale ZTM i GAiT zaprasza na rodzinny festyn, który odbędzie się w sobotę 14 sierpnia w godz. 12-16 na pętli w Jelitkowie.
Program festynu z okazji 125-lecia tramwajów elektrycznych w Gdańsku
- bezpłatne przejażdżki zabytkowymi tramwajami na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo (pojazdy: Bergmann 266, Ring 273, Konstal N 11, Konstal 105N 06205, Konstal 102 Na 1105);
- quiz komunikacyjny na żywo;
- konkursy przygotowane przez Wydział Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku;
- kącik sportowo-rekreacyjny;
- kącik plastyczny dla dzieci;
- warsztaty balonowe;
- malowanie buzi i tatuaży;
- malowanie magnesów;
- bańki mydlane;
- zabawy z kinem Helios;
- poczęstunek dla gości: wata cukrowa, popcorn i fantastyczne krówki.
Specjalna, bezpłatna linia tramwajowa funkcjonować będzie na trasie Oliwa - Pomorska - Jelitkowo w godzinach 11:30-16:30. Tramwaje będą jeździć co 10 minut, a rozkłady jazdy będą dostępne na stronie ztm.gda.pl oraz na przystankach na trasie.
Wstęp na festyn oraz wszystkie atrakcje są bezpłatne.
Ostatni kurs tramwaju na Orunię
9 marca 1972 r. odbył się ostatni kurs tramwaju na Orunię. Wkrótce potem torowisko wzdłuż ul. Jedności Robotniczej - która dziś nosi nazwę Traktu św. Wojciecha - zostało rozebrane.
Więcej w artykule:
Ostatni tramwaj na Orunię
Wydarzenia
Miejsca
Opinie (81) 6 zablokowanych
-
2021-08-13 14:44
Dawna zajezdnia tramwajowa róg ulicy grunwaldzkiej i pomorskiej, (2)
jak świętujemy, to czy przewidziane jest zwiedzanie tej dawnej zajezdni i opowiedzenie jej historii aż do dzisiaj?
- 13 0
-
2021-08-13 16:20
Pisz do ś.p. machera od pierza i puchu,
względnie do jego małżonki, obecnie posłanki.
- 1 0
-
2021-08-13 14:49
tak,. Zwiedzisz tam plac salonu BMW
- 6 0
-
2021-08-13 14:50
Wolne i awaryjne są te tramwaje w Gdansku (2)
Jeżdżą z prędkością 17km/h - o przepraszam: jest obietnica włodarzy Gdańska, że przyspieszą do 20 km/h :-)
I jak się jakiś popsuje to inne stoją w korku...
Lepiej postawić na autobusy - są szybsze, a jak się jakiś popsuje to inne mogą go wyminąć - i buspasy!- 9 29
-
2021-08-13 16:18
To nie wina tramwajów, tylko durnej organizacji ruchu.
- 9 1
-
2021-08-13 15:06
Dokładnie tak Sprzedaż autobusów bez emisyjnych rośnie a tramwajów spada większość producentów bankrutami
Bardzo prosta sprawa bo odpada większość kosztów dla autobusu bez emisyuyjnego nietrzeba nic budowac mozna wyznaczyc pas z juz istniejących .A na wet wybudowanie pasa drogo ulicy kosztuje 3 razy mniej niz torowiska!!A na stogach było 5 km/H i to przez cale 3 miesiace!!nie wspominajac juz ze wszystkie inwestycje torowisk maja opóznienia srednio 2 lata .prosty przykład ze stogów czy na Adamowicza gdzie tramwaj zahaczał lusterkami.Takich problemow nigdy nie było by z autobusami bez emisyjnymi które poza wygodą sa wręcz 10 razy cichsze
- 2 2
-
2021-08-13 15:13
Ten bar na szynah (1)
Ma wrócić jak najszybciej!
- 11 5
-
2021-08-13 16:18
ale nie mobilnie,
tylko jako grupa foodrucków np. na Targu Węglowym.
https://historia.trojmiasto.pl/Po-Gdansku-jezdzil-niegdys-bar-na-szynach-n157855.html- 2 1
-
2021-08-13 16:16
Moj tata był motorniczym zacząl jakos w latach 60 tych skonczyl odchodzac na emeryture w latach 2000. Tramwaje zajezdnie i warsztaty na Witta Stwosza znam od dziecka.
- 8 1
-
2021-08-13 15:57
Pamiętam stare tramwaje,,
które jeździły z przed katowni do Nowego Portu, linia 3, coś wspaniałego, polowałem, aby takim się przejechać..
dawniej tramwaje trzy wagony w każdym z nich konduktor, który sprzedawał bilety, wśród nich jeden starszy Pan, który znał wierszyk na temat najmniejszego przystanku, to były czasy, dobrze że grupa pasjonatów utrzymuje zdolne do eksploatacji zabytkowe pojazdy i to dla tych Panów pełen Szacun, dla ZTM tylko dzięki zq wsparcie finansowe.- 14 3
-
2021-08-13 15:10
(1)
Czy przypadkiem nie wychodzi po latach na to, że zlikwidowanie tramwaju na Orunię to był błąd?
- 24 7
-
2021-08-13 15:42
Nie. Popatrz na ruch na tej ulicy.
Na trakcie nie ma miejsca dla tramwaju.
- 4 9
-
2021-08-13 14:36
Pamiętam czasy gdy po Gdńsku jeździły Konstale i kilka przedwojennych tramwajów. (5)
W wagonie siedział konduktor. Sprzedawał bilety. Jak wszyscy chętni wsiedli pociągał sznurek i dzwonił. Motorniczy wiedział, że może ruszać. Na początku lat siedemdziesiątych konduktorzy zniknęli. Pojawiły się kasowniki i uwaga: automaty sprzedające bilety. Wtedy bilet normalny kosztował 1 zł, ulgowy 50 groszy. Automaty szybko zniknęły. Bilet jednorazowy można było kupić w każdym kiosku Ruchu. Kiosków było dużo. Po południu stały przed nimi kolejki. Ludzie czekali na dostawę popularnej gazety "Wieczór Wybrzeża". Ja będąc dzieckiem też stałem. Rodzice czytali gazetę, a ja zbierałem kolejne odcinki komiksów Janusza Christy.
- 33 2
-
2021-08-13 14:41
Fajnie tak powspominać (2)
Teraz każdy na siłę próbuje każdego uszczęśliwić, pomijając to co naprawdę potrzebne. Automaty biletowe w pojazdach są spoko ale u nas się niestety nie da, ba nawet automaty na przystankach to już wyzwanie. Jako dzieciak lubiłem jeździć konstalem, hałas, bujało i jeździły 50km/h przez przejazdy, a teraz zwalniają do 10km/h. Teraz mi ich brakuje, mogłyby jeździć chociaż w weekendy.
- 4 2
-
2021-08-13 14:43
No tak, trzeba wydawać miliony żeby uszczęśliwić tych pięciu staruszków, którzy nie mają telefonów... (1)
Nie lepiej przeznaczyć te pieniądze tam gdzie przydadzą się jeżdżącym?
- 2 10
-
2021-08-13 15:37
Napisz o czym piszesz. Trudno zrozumieć.
Staruszek Jano pisał o automatach biletowych. Dawno temu były. Teraz nie ma możliwości kupienia biletu w tramwaju.
- 4 1
-
2021-08-13 15:32
Fajnie poczytać teksty komunistów opisujących jak im sie podobał ten rozklekotany hałaśliwy złom
I jak tęsknią za PRLem i jego zacofaniem
- 1 6
-
2021-08-13 14:44
He na wieczorze zarabiało się sam sprzedawałem gazetki jako dziecko oj to były czasy nie było tylu słoików ehhh
- 5 0
-
2021-08-13 14:06
(4)
Pierwsza fota super z Brzeźna, teraz to już one Brzeźno, pamiętam te piekne czasy, pozdrawiam starych mieszkańców Brzeźna.
- 26 2
-
2021-08-13 15:09
tramwaj powinien zostac tylko jako atrakcja turystyczna na krótkiej trasie i to ztymi zabytkowymi składami (1)
Choc te obecnie tez są juz w stanie zabytkowym mimo ze na kolekcjonowanie ich niema chetnych
- 0 2
-
2021-08-13 15:22
o pierwszych fordachT - tez mówili bezwartościowe bezwartosciowe
a teraz kolekcjonerzy płacą już i 1MiLiON$ za sztukę... i cena rośnie.
- 3 0
-
2021-08-13 14:11
(1)
Stare Brzeźno było the best;) Balladyna, Cyganeria... hah, Nawciągany Kjut biegający z siekierą. Blok cudów;) Z drugiej strony lepsze to niż, robienie z tej dzielnicy na siłę "kurortu" dla warszawskich wieśniaków.
- 13 9
-
2021-08-13 15:08
Balladyna..
No to była mordownia :)
- 5 3
-
2021-08-13 14:24
Zagłosuję nawet na ludożercę, pod warunkiem, że zrobi on zieloną falę tramwajom !! (1)
- 10 8
-
2021-08-13 15:01
a ja przeciwko zielona fala to na bus pasie i tylko dla nich
- 0 4
-
2021-08-13 14:48
Poproszę Sea Blue (1)
Chciałbym, aby wszystkie tramwaje i autobusy Trojmiasta jeździły w kolorach biało-niebieskich. Wyglądałyby lepiej i podkreślałyby fakt, że jesteśmy nadmorską dzielnicą.
- 6 11
-
2021-08-13 14:50
Słaby pomysł.
- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.