• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 nowych przejść dla pieszych i nowe buspasy w Gdańsku

Maciej Korolczuk
9 lipca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa. Koncepcja budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Dworcu Głównym jest już gotowa.

17 nowych przejść dla pieszych oraz nowe buspasy mają wkrótce usprawnić poruszanie się po głównych arteriach w Gdańsku. Zyskać mają piesi i pasażerowie komunikacji. Urzędnicy i inżynierowie ruchu zapewniają, że płynność ruchu nie pogorszy się, a kierowcy nie odczują negatywnych skutków.



Jak oceniasz działania miasta w zakresie buspasów i nowych przejść?

O planach budowy kolejnych buspasów i naziemnych przejść dla pieszych władze Gdańska poinformowały we wtorek na konferencji prasowej. Z dziennikarzami spotkał się Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska i Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Nowe buspasy i przejścia dla pieszych to element Gdańskiego Pakietu Dostępności w zakresie dostosowania infrastruktury miejskiej do potrzeb osób niepełnosprawnych - mówi Piotr Grzelak. - Łącznie powstanie 17 nowych przejść dla pieszych w 14 lokalizacjach. 10 z nich ma już zapewnione finansowanie. W tym roku powstaną dwa nowe buspasy: na Schuberta (Suchanino) i na Trakcie św. Wojciecha (od posesji 451 do 389 w kierunku centrum). W planach mamy kolejne.
Powstający buspas na Schuberta. Powstający buspas na Schuberta.
O planach drogowców informowaliśmy na początku lutego.

Dziś trwają prace nad wytyczeniem buspasów na:



- Każdy, kto jeździ autobusem na tym odcinku, zdaje sobie sprawę, jak poprawi to jego komfort podróży i skróci czas podróży od kilku do nawet kilkunastu minut - przekonuje Tomasz Wawrzonek.

Kolejne buspasy w Oliwie, na Chełmie i Przymorzu



Kolejne miejsca, w których mogą powstać pasy przeznaczone dla komunikacji miejskiej to:

  1. al. Grunwaldzka zobacz na mapie Gdańska na odcinku od Bażyńskiego do Wojska Polskiego,
  2. wydłużenie pasa do skrętu w prawo w ciągu ul. Witosa zobacz na mapie Gdańska przed skrzyżowaniem z Wilanowską,
  3. buspas na al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska, między ul. Kołobrzeską a ul. Hynka.


Drogowcy chcą też przyspieszyć autobusy mniejszymi, "miękkimi" działaniami. Wśród nich jest m.in. otwieranie zatok autobusowych, by opuszczający ją autobus nie musiał czekać na włączenie się do ruchu, lecz płynnie ruszyć na wprost.

Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku. Planowane nowe naziemne przejścia dla pieszych w Gdańsku.

Przejścia dla pieszych w Gdańsku: 17 nowych



Wkrótce poprawę poruszania się po mieście odczują nie tylko pasażerowie komunikacji miejskiej, ale też piesi i osoby z ograniczeniami ruchowymi, w tym osoby niepełnosprawne. Miasto przygotowuje się do budowy lub już buduje 17 nowych przejść.

- Kończą się prace nad projektem naziemnego przejścia dla pieszych przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Na przełomie roku będziemy gotowi do realizacji tej inwestycji - zapowiada Piotr Grzelak. - Chcemy kontynuować budowę przejść na Podwalu Przedmiejskim, gotowa jest już koncepcja przejścia przy Dworcu Głównym i co ważne - mamy dla niej zapewnione finansowanie, bo to element budowy węzłów przesiadkowych w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Przejście dla pieszych przy dworcu Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska PKP i nie tylko



Przejście w tym miejscu ma mieć 8 m szerokości, a obok niego przebiegać będzie droga dla rowerów o szerokości 2 m. Powstanie nowa sygnalizacja świetlna, o 25 metrów wydłużone też zostaną perony tramwajowe. Przed budynkiem wyznaczone zostaną też miejsca postojowe kiss & ride (bardzo krótki postój) i zatoki taxi.

Jeszcze w tym roku ma być gotowe przejście przy Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska na Grunwaldzkiej. W kolejnych latach pojawią się też "zebry" przy ETC na Zaspie zobacz na mapie Gdańska, na ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska na Przymorzu, między Pomorską a Piastowską. Miasto chce też odtworzyć przejście na al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska przy Teatrze Miniatura.

- Warto pamiętać, że budowa przejścia to nie tylko wylanie farby i ustawienie czterech znaków drogowych. To wiąże się z postawieniem masztów z sygnalizacją świetlną, budową sieci podziemnych czy korekty geometrii skrzyżowań - zastrzega Tomasz Wawrzonek.

Kierowcy nie muszą obawiać się przejść dla pieszych



Zmiany mają dotyczyć głównie najważniejszych arterii w mieście. Od dawna budzi to obawy kierowców, którzy boją się spowolnienia ruchu.

- Już od 2010 r. prowadzimy w Gdańsku Program Uspokojenia Ruchu, który ma wymierne skutki w malejącej liczbie wypadków ze skutkiem śmiertelnym - zastrzega Piotr Grzelak. - Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości. Jedno nie przeczy drugiemu i nasze działania wcale nie ograniczają płynności ruchu - podkreśla wiceprezydent Gdańska.
Dodajmy, że wszystkie nowe przejścia dla pieszych zostaną włączone do systemu Tristar.

Opinie (569) ponad 20 zablokowanych

  • po co przejście koło dworca? przeciez jest tunel! (2)

    • 24 8

    • a czytać argumenty potrafisz? (1)

      • 2 7

      • Argumentem ostatecznym jest lenistwo i wygodnictwo tak ze strony pieszych jak i zmotoryzowanych.

        • 5 2

  • No nareszcie

    Przy miniaturę to już Adamowicz 4 lata temu obiecywał odtworzenie!!!!

    • 7 6

  • Wreszcie jakieś konkretne perspektywy działań zgodnie z nową piramidą mobilności

    W mieście trzeba przede wszystkim dbać o komfort i bezpieczeństwo pieszych przez uspokajanie i redukcję skali ruchu pojazdów, zwłaszcza w pobliżu stacji kolei regionalnych, lokalnych i intercity. Nie ma miasta na świecie, które dążąc wyłącznie lub głównie o przepustowość ruchu pojazdów (samochodów prywatnych) doprowadziło do zmniejszenia uciążliwości, które powoduje nadmiar samochodów: korków, hałasu i spalin. Gdańsk powinien stać się nie tylko liderem ruchu rowerowego ale także liderem zrównoważonej, bezpiecznej mobilności. Opór ludzi o wyobraźni ograniczonej wielkością przedniej szyby samochodu jest naturalny, ale mija. Życzę realizatorom tych zmian konsekwencji w działaniu.

    • 13 23

  • Strefa "tempo 30" (4)

    "Mimo wprowadzania skrzyżowań równorzędnych czy stref "tempo 30", nasze działania nie wpływają na większe korki czy zmniejszenie średnich prędkości."

    Pewnie dlatego nie wpływają, bo rzadko kto w strefie 30 jedzie poniżej 50. Wprowadzić strefę 30 jest bardzo łatwo - trochę farby i parę znaków, tylko co z tego jak tam nikt 30 nie jedzie. Jeszcze nie widziałem kontroli kierowców w strefie 30, ale widziałem kilka raz jak policja łapała pieszych przechodzących na czerwonym (w strefie 30, przy braku ruchu).

    • 36 9

    • Ja tam jeżdżę 30 w zonach. Bo pieszy potrącony z tą prędkością ma szansę przeżyć. (1)

      Pewnie też zdziwi cię niezmiernie fakt, że podnoszenie prędkości nie zwiększa przepustowości liniowo i np podniesienie z 70 na 90 kmh w mieście praktycznie nie zwiększa przepustowości. Ale to czarna magia dla wybranych, do tego trzeba skończyć przynajmniej ogólniaka.

      • 8 3

      • wystarczy samemu sprawdzić próbując jechać wzdłuż Wałów Jagiellońskich ze stałą prędkością 30

        i sprawdzić czas. Do tego nie potrzeba nawet ogólniaka. Wystarczy obserwacja i rejestracja faktów: w godzinach szczytu i w sobotę rano i porównać obie wartości.

        • 2 1

    • Mi średnia w Gdańsku wychodzi 25

      Więc 30 to autostrada budyniolandowa

      • 3 2

    • To i tak sukces w przypadku polskich kierowców. Jest 50 - jadą 70/80. Jest 30 - jadą 50.

      • 1 2

  • Miasto ukladow

    • 10 4

  • Może zamiast budować bus pasy i inne nie potrzebne rzeczy (1)

    To może lepiej zasilić komunikację prowadzącą do DCT. 3 autobusy w ciągu dnia, to śmiech na sali, a jak nie to zapraszam na spacerek 2,5km na przystanek po uszkodzonej drodze, zapraszam władze miasta.

    • 36 3

    • dlaczego piszesz niepotrzebne?

      nie z rzeczownikami pisze się razem: na przykład niedźwiedź.

      • 0 4

  • Polacy, nic nie zrobicie. Potraficie tylko płakać w internetach. (1)

    • 12 16

    • a kto przewiercił mur berliński? krasnoludki?

      • 0 2

  • A autobusy KEDY? (1)

    • 15 3

    • już są

      • 1 1

  • Niewolnik we własnym mieście (1)

    Witaj Lemingradzie. Głosujta dalej na nich. Niewolnik we własnym miecie

    • 49 24

    • piszesz o niewolnikach kierownicy i trzech pedałów?

      a może o niewolnikach przyspawanych mentalnie do foteli samochodów?

      • 2 8

  • Hmmm (2)

    Rozumiem że powiększą jezdnię by zrobić extra-buspas?;)

    • 44 10

    • kiedy twoja wyobraźnia się powiększy?

      samochód naprawdę nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście i jego okolicach

      • 4 10

    • ta, puszcza sciezka rowerowa ;D

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane