• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

25 mln na utrzymanie systemu Tristar

Krzysztof Koprowski
6 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Przetarg został podzielony na dwa zadania, obejmujące infrastrukturę dla wszystkich użytkowników dróg oraz dotyczącą wyłącznie komunikacji miejskiej. Przetarg został podzielony na dwa zadania, obejmujące infrastrukturę dla wszystkich użytkowników dróg oraz dotyczącą wyłącznie komunikacji miejskiej.

Prawie 25 mln zł będzie kosztowało Gdańsk utrzymanie i serwis urządzeń Tristar w najbliższych latach. Dotychczas prace te wykonywano w ramach umowy gwarancyjnej, która wygasa w grudniu bieżącego roku.



Czy Tristar wpłynął na poprawę płynności ruchu?

Przetarg na utrzymanie sprawności systemu Tristar został podzielony na dwa zadania:
  1. Dotyczące infrastruktury dla wszystkich użytkowników dróg do 10 grudnia 2020 r.
  2. Dotyczące infrastruktury dla komunikacji miejskiej do 31 grudnia 2021 r.

W ramach pierwszego zadania wykonawca będzie zobligowany do m.in.:
  • bieżącego utrzymania w dobrym stanie technicznym i estetycznym całej infrastruktury systemu Tristar,
  • dokonywania napraw sygnalizacji i pozostałych urządzeń systemu,
  • zapewnienia całodobowego serwisu oraz dozoru technicznego,
  • codziennych objazdów i kontroli urządzeń sygnalizacji i elementów infrastruktury,
  • obsługi informatycznej, w tym bieżącej aktualizacji oprogramowania i usuwania ewentualnych błędów.

W tej części przetargu wpłynęła tylko jedna oferta od gdańskiej firmy Eldro Serwis na kwotę ok. 19 mln zł 915 tys. zł.

W ramach drugiego zadania wykonawca będzie odpowiadał za m.in.:
  • serwis i utrzymanie Systemu Informacji Pasażerskiej, w tym tablic oraz urządzeń pokładowych w tramwajach i autobusach,
  • utrzymanie sprawnej bezprzewodowej transmisji danych w ramach systemu,
  • usuwanie wszystkich awarii i usterek,
  • dbałość o poprawne funkcjonowanie oprogramowania systemu w ramach SIP.

W zakresie drugiego zadania także została złożona tylko jedna oferta - firmy GMV Innovating Solutions z Warszawy, która swoją pracę wyceniła na ok. 5 mln 71 tys. zł.

Nieznacznie przekroczony zakładany budżet



Złożone oferty odbiegały nieco od wydatków planowanych na ten cel przez Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. W zadaniu pierwszym budżet przekroczony został o niespełna 3 mln zł, zaś w drugim oferta była tańsza o prawie 0,5 mln zł.

W ramach drugiego zadania przewidziano m.in. utrzymanie tablic Systemu Informacji Pasażerskiej. W ramach drugiego zadania przewidziano m.in. utrzymanie tablic Systemu Informacji Pasażerskiej.

Przejęcie odpowiedzialności za Tristar już w grudniu



Ostatecznie umowy z wykonawcami podpisano m.in. ze względu na brak czasu na powtórne rozpisanie przetargu i ryzyko mniej korzystnych ofert. Obsługę systemu obie firmy przejmą już 11 grudnia, czyli w momencie, gdy wygasają dotychczasowe umowy na utrzymanie systemu.

- Po tym terminie za sprawność systemu będą odpowiadały firmy wyłonione w przetargu. Dotychczasowa umowa na utrzymanie sygnalizacji świetlnej została więc rozszerzona o utrzymanie sprawności całego systemu Tristar. Jest to pierwsza taka umowa dotycząca infrastruktury systemu Tristar - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Przekazanie tak znacznego zakresu prac firmom zewnętrznym nie wpłynie w żaden sposób na liczbę etatów w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

- W ramach przetargu nie zmieni się operator i zarządca systemu. Jest nim GZDiZ, a dokładniej pracownicy Działu Inżynierii Ruchu. Stan ten zostanie utrzymany niezależnie od tego, kto będzie odpowiadał za poprawność działania systemu - wyjaśnia Kiljan.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Miejsca

Opinie (239) 4 zablokowane

  • (1)

    czasem jak jedie sie z gdyni do gdanska...szczgolnie w nocy.. to tristar sprytnie włacza co chwila czerwone...tak wiec czasem w nocy jedzie sie tak samo dlugo jak za dnia kiedy jest duzo wiekszy ruch... czasem tez jest zielona fala i wtedy jedzie sie 25 minut :) od czego to zalezzy?:) od wilgotnosci powietrza czy jak?:)

    • 15 0

    • prawdopodobnie nie spodobałeś się

      operatorowi,
      za to w Wejherowie mają taki system, który zatrzyma absolutnie każdy przepisowo jadący samochód na absolutnie każdym skrzyżowaniu o absolutnie każdej porze dnia nocny miesiąca czy roku, chyba że wszędzie lecisz stówą to połowę jest szansa przelecieć

      • 3 0

  • Proponuję żeby złożyli się wyborcy budynia

    • 5 1

  • Świń się nie odpędzi od koryta, świnią trzeba zabrać koryto ale świnie z PO czy z pis nie oddadzą koryta ,dalej będą skłócać naród bo im to pasuje od 30 lat, a ci co im dają paszę ,chodzą na wybory głosując na nich opluwając się nawzajem - czas się obudzić .

    • 6 0

  • Tristar zrobił z Gdyni nmiasto czerwonych świateł.

    • 7 2

  • I tak! (3)

    I tak, moi mili czytelnicy doi się nas podatników z kasy. 25 milionów za serwis i utrzymanie niedziałające systemu.

    • 313 14

    • Świadomy wyborca

      Tak chciała d*pokracja !!

      • 2 0

    • Tylko tak głupi naród można walić na taka grubą kasę

      • 3 1

    • ten cały tristar to taki miś naszych czasów. Kto miał przytulić ten przytulił, system od samego początku budził wiele wątpliwości. Przede wszystkim prawo w Polsce nie jest przystosowane do obsługi Tristara, kamery jak i odcinkowe pomiary prędkości nie funkcjonują (jedynie zbierają dane do statystyk), policja, SM jak i ITD odcinają się od wystawiania mandatów (dodatkowa robota papierkowa). Nijak nie poprawiło się bezpieczeństwo, czas jazdy się wydłużył itp.

      • 34 2

  • Tristar blokuje komunikację miejską wszystkie tramwaje opóżnione to normalne.

    • 7 1

  • Ciekawe ile .z tych 25 milionów znajdzie się na kontach budynia tak sie was doi kochani wyborcy i dalej jazda w korkach a komunikacja miejska coraz starsza coraz gorsza wciąż awarie a Tristal ma się podobnie jak stare tramwaje i autobusy gruchoty

    • 6 1

  • tristar służący do niczego pokazuje że PO i PiS to koalicja
    wszak w innych okolicznościach już dawno toczyłoby się śledztwo które miałoby wyjaśnić "co robi ten miś"...

    • 4 1

  • Rozumiem

    że jadąc z przepisową prędkością powinienem trafiać na zielone, a tu co g...o staję na wszystkich światłach. CBA do roboty

    • 9 1

  • lepiej wydać na bezkolizyjne skrzyzowania lub automatykę dla tramwajóq

    Tristar to kosztowny gadżet

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane