• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

3 mln zł rocznie za ubezpieczenie tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
23 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię. Prace przy wykonywaniu płyty pod jezdnię.

Rosną łączne koszty użytkowania nowego tunelu pod Martwą Wisłą, który ma być otwarty najpóźniej do września. Do wydatków związanych z technicznym utrzymaniem obiektu - ok. 1,8 mln zł rocznie - trzeba doliczyć ok. 3 mln zł corocznego ubezpieczenia.



5 mln zł na roczne utrzymanie tunelu - dużo czy mało?

Gdańsk zbliża się powoli do otwarcia 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą w porcie. zobacz na mapie Gdańska Pierwsze samochody mają tam pojechać najpóźniej do września tego roku. Kwestię otwarcia podwodnego obiektu opisaliśmy w osobnym artykule.

Również jakiś czas temu opisaliśmy wysokość kosztów utrzymania obiektu. Przypomnijmy, że ten wydatek szacuje się na poziomie 1,8 mln zł rocznie. Według prognoz 1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu. Z kolei 300 tys. zł pochłoną prace przy konserwacji instalacji przeciwpożarowej i odwadniającej.

Tunel będzie wymagał też tzw. bieżącego utrzymania, czyli sprzątania, w tym usuwania piasku z jezdni czy mycia znaków, a także, w razie potrzeby (szczególnie na wlotach), odśnieżania.

Okazuje się, że nie będzie to ostateczna kwota, jaka wypłynie z budżetu miasta na utrzymanie tunelu. Planowane koszty posiadania przez miasto podwodnej przeprawy podwyższy kolejny wydatek, czyli wykup ubezpieczenia. Zobowiązany jest do tego Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku, który po zakończeniu budowy będzie zarządzał podwodną przeprawą.

- Musimy nabyć dwie polisy. Pierwsza obejmuje ubezpieczenie majątkowe. Składkę oblicza się na podstawie wartości odtworzenia tunelu. Z naszych wstępnych wyliczeń zakładamy kwotę ok. 3 mln zł na rok. Druga polisa dotyczy odpowiedzialności cywilnej, musimy ją wykupić na wypadek zdarzeń w tunelu, które mogą być spowodowane przez pracowników lub wadliwie działające urządzenia w tunelu. Tu opłata za ubezpieczanie nie powinna przekroczyć 200 tys. zł - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Władze ZDiZ zaznaczają, że z ogłoszeniem przetargu na asekurację będą czekać do ostatniego momentu przed otwarciem tunelu. Zatem pojawienie się takiego przetargu będzie sygnałem, że otwarcie tunelu jest już blisko.

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku ZDiZ obsadził trzy stanowiska "inspektora do spraw utrzymania instalacji i obsługi systemu monitoringu tunelu pod Martwą Wisłą". - Zapoznają się oni z konstrukcją i urządzeniami nowego obiektu - mówi Mieczysław Kotłowski.

Według wstępnych założeń po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą ma być przy jego obsłudze zatrudnionych ok. 10 osób. Będą pracować w trybie zmianowym przez całą dobę.

Lokalizacja tunelu na terenie portu. Lokalizacja tunelu na terenie portu.

Tunel pod Martwą Wisłą

Każdy tunel mierzy 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia jest miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zarobi 885 mln zł.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska.

Tunel pod Martwą Wisłą w liczbach

1377,5 - tyle metrów ma całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą
1072,5 - to długość w metrach wydrążonego odcinka
2200 - tyle ton ważyła maszyna TBM
91 - długość maszyny TBM w metrach
12,56 - średnica tarczy maszyny TBM w metrach
11 - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu w metrach
35 - odległość w metrach od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły
1076 - tyle pierścieni użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów i waży 100 ton)
500 000 - tyle urobku w tonach wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli
40 - taką długość w kilometrach miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu

Miejsca

Opinie (192)

  • Dopłacimy za korki (1)

    które niewątpliwie ten tunel spowoduje szybko dostarczając masy samochodów prosto do mieszkaniowych dzielnic miasta. Tyle pieniędzy wyrzuconych w błoto i jeszcze trzeba będzie stale je wyrzucać na utrzymanie tej szkodliwej budowli.

    • 5 7

    • budowla na pewno jest kosztowna, warto myśleć, jak zminimalizować jej szkodliwość

      a wykorzystać szanse, które stwarza. Moja propozycja polega na stworzeniu prawa do przechodzenia w poziomie jezdni przed dworcem głównym PKP w Gdańsku - ruch tranzytowy pojazdów przez tę część miasta ma się tam według pomysłodawców tunelu zmniejszyć.

      • 1 1

  • (1)

    Prawdopodobnie będziemy musieli płacić za przejazd tunelem. Odśnieżanie, sprzątanie czy mycie znaków odbywa się wszędzie. Ubezpieczenia też się płaci.... Albo artykuł jest pisany na zamówienie, albo autor traktuje nas jak....

    • 8 6

    • nie pisz, że my będziemy musieli płacić za przejazd tunelem.

      Płacić za przejazd tunelem będą ci, którzy zdecydują się na wybór tej drogi przejazdu swoim samochodem. Jak nie będzie opłat, koszty będziemy wszyscy ponosić jako podatnicy i mieszkańcy. Twój post jedynie dowodzi, że masz trudności ze stwierdzeniem prostego faktu: samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście i jego okolicach.

      • 2 2

  • Teściowa Budynia robi super polisy. (8)

    Proponuję, by to ona wygrała przetarg, a potem zapisała Pawełkowi darowiznę.

    • 212 26

    • ale podobno to właśnie ona wygrała (2)

      • 23 4

      • podobno masz brata w Koluszkach ale tylko podobnie

        • 2 5

      • podasz zrodlo?

        • 11 7

    • ona ubezpiecza wszystko w zasięgu wzroku-bynajmiej próbuje (1)

      ona ubezpiecza wszystko w zasięgu wzroku-bynajmiej próbuje.
      Tunelu nie odpuści. Moze być przez słupa ale nie odpuści.

      • 24 3

      • "bynajmniej" nie znaczy "przynajmniej." do gimbazjum, test jeszcze raz pisać!

        • 13 2

    • STBU

      nieee, Bojanowski ma kolesiów w STBU

      • 7 1

    • Plotkujecie jak stare baby, gorzej, jak stare cioty. Radzę zapisać się na przyspieszony kurs robótek ręcznych. Stado zniewieściałych macho.

      • 8 5

    • Budyn doplaca z naszych 12 mln co roku do stadionu typu nocnik

      Jego ubezpieczenie to pewnie ładny grosz dla znajomych

      • 26 12

  • otwarcie w czerwcu ? (2)

    rozumiem ze otwarcie w czerwcu niezagrozone? zmieniono tylko rok z 2015 na 2016 =)

    • 5 3

    • ale to juz bedzie powyborach to niema sensu w czerwcu po prezydenckich i po wakacjach zapomna (1)

      to musi byc we wrzesniu przed wyborami do Parlamentu!!

      • 2 1

      • w takim razie najlepiej przelozyc na kolejne wybory samorzadowe=)

        w takim razie najlepiej przelozyc na kolejne wybory samorzadowe=) albo na te parlamentarlne w 2019

        • 1 1

  • 1,5 mln rocznie ?

    "1,5 mln zł rocznie pochłonie utrzymanie instalacji elektrycznych i automatyki, w tym m.in. wentylacji i oznakowania elektronicznego obiektu." Czy ktoś może wytłumaczyć, skąd taki astronomiczny koszt utrzymania ,nowych w końcu, instalacji? Prąd chyba nie jest aż taki drogi (wszak zastosowano nowoczesne, energooszczędne urządzenia), a wszelkie usterki usuwane będą w ramach gwarancji. Ciekawe ile będą zarabiali konserwatorzy?

    • 8 1

  • i bardzo dobrze, mieszkańców gdańska stać na to, żeby to utrzymywać.

    my mieszkancy okolicznych miejscowości chętnie będziemy korzystać z tej infrastruktury ZA DARMO ;-)

    • 4 6

  • Opłata (1)

    Obawiam się że podając jakie to koszty poniesie budżet miasta pomału przygotowują nas do wiadomości że przejazd będzie odpłatny. Podobna sytuacja była w mieście Lubeck..

    • 10 2

    • Rostock

      Myślę, że Cz. F ma rację, przygotowują nas powoli do myśli, że przejazd będzie płatny , tak np. jest w Rostocku, podobny tunel i niestety płatny. Ale tam np. są abonamenty dla mieszkańców, pracowników, ulgi w weekendy. U nas będzie jak na A1, nieważne, czy motocykl, czy duże kombi 29,99 zł za przejazd i wypad!

      • 1 0

  • kto ubezpiecza miejską infrastrukturę

    taki powinien być następny artykuł na tym portalu

    • 3 2

  • Cena

    To dużo! Ja za mojego" Hansa" tj. Golfa II muszę płacić OC 800 stów rocznie, to jest dopiero drożyzna :)

    • 1 1

  • średnio 55 000 000 000 co roku do 2024 (4)

    tyle wynosi koszt spłaty kredytów za stadion dla Lechii ( 2000-3000 kibiców na zwykle słabych meczach) + kilka milionów rocznie na biężące bieżące utrzymanie tego stadionu - dane ze strony urzędu miasta.
    ECS - kilkanaście milionów rocznie + ze 300 milinów na jego wybudowanie.
    Niech każdy sam rozsądzi czy 5 mln na ten tunel to mało czy dużo

    • 13 23

    • to ty chyba czlowieku na meczu nie byles . na meczu z legia bylo ponad 30 tys . na lechu okolo 25 tys . srednia ligowa to 13 tysiece wiec gdzie ty masz te 2-3 tys ?

      • 4 5

    • na razie to do przerwy wynik wynosi

      1:9 dla urzędników siedzących w internecie

      • 4 2

    • Tunel kosztował MILIARD!!! (1)

      • 7 2

      • czytanie ze zrozumieniem czyli

        5 baniek rocznie kontra 55 baniek rocznie za stadion przez najbliższe 10 lat
        a stadion i przyległości kosztował podobną kwotę - jakieś 700 mln

        • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane