• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

45 tys. zł kary za przeciążone ciężarówki

Maciej Naskręt
26 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Kontrola ITD w Gdańsku na al. Armii Krajowej. Kontrola ITD w Gdańsku na al. Armii Krajowej.

Inspektorzy w ostatnich dniach kontrolowali ciężarówki na trójmiejskich drogach. Okazało się, że przeciążonych pojazdów nie brakuje. Trzem kierowcom wystawiono kary na łączną kwotę 45 tys. zł.



Czy kary za przeciążone ciężarówki są wysokie?

W dniach 23-26 października Inspektorzy Transportu Drogowego z Gdańska kontrolowali pojazdy przewożące podwójne kontenery na naczepach typu "combitrailer".

Najczęściej pojazdy tego typu przewożą po dwa 20-stopowe kontenery, których łączna masa znacznie przekracza dopuszczalne normy. Działania kontrolne inspektorów prowadzone były w godzinach wieczorno-nocnych. Wtedy wyjeżdża w trasę najwięcej tego rodzaju pojazdów.

Po wytypowaniu ciężarówek do kontroli, z uwagi na podejrzenie przekroczenia parametrów technicznych, pojazdy były kierowane na punkt wagowy na alei Armii Krajowej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska w celu ustalenia rzeczywistej masy całkowitej. Okazało się, że każdego dnia zatrzymywano przeciążone pojazdy.

- Jednym z zatrzymanych pojazdów przewożono w dwóch kontenerach 20-stopowych granulat z Gdyni do Aleksandrowa Kujawskiego. Kierowca początkowo nie okazał dokumentów dotyczących przewożonego towaru, jednak od razu przyznał, że prawdopodobnie ma więcej ładunku niż pozwalają na to przepisy - mówi Janusz Staniszewski, pomorski wojewódzki inspektor transportu drogowego.
Według kierującego mogło być to maksymalnie 10 ton więcej.

Wynik ważenia przeciążonej ciężarówki. Wynik ważenia przeciążonej ciężarówki.
15 tys. zł kary dla każdego z trzech kierowców

- Ważenie wykazało, że przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej jest znacznie większe niż początkowo utrzymywał kierowca - całkowita masa wyniosła aż 66 ton - wyjaśnia Staniszewski.
Nadmieńmy, że maksymalna masa całkowita pojazdu nie może przekraczać od 42 do 44, ton w zależności od zestawu.

Nienormatywne ponadto okazały się także naciski poszczególnych osi oraz zespół osi - nacisk potrójnej osi naczepy wyniósł 30,6 tony. W tym przypadku nacisk maksymalny wynieść powinien 27 ton. Również w dwóch innych przypadkach stwierdzono przekroczoną dopuszczalną masę całkowitą, która wynosiła 60 ton.

W każdym z trzech przypadków pojazdy zostały usunięte na parking administracyjny w Gdańsku w celu przeładunku towaru na inne. Wobec przedsiębiorców zostało wszczęte postępowanie administracyjne za naruszenie przepisów ruchu drogowego, określających normatywność pojazdów i wykonywanie przewozów bez zezwolenia. Kara za tego typu naruszenia wynosi 15 tys. zł.

Opinie (151) ponad 10 zablokowanych

  • Wagi drogowe

    Jest za mało takich wag na naszych drogach, to po pierwsze. A po drugie powinien być obowiązek kilkukrotnego ważenia danego pojazdu w tzw. punktach wagowych na całej trasie przejazdu. I to by załatwiło sprawę.

    • 4 2

  • 8 osi

    Skoro jest wyważony na każdą oś, to z czego robicie problem??? To jest ekologia 2 kontenery na jednym aucie. W Szwecji auta ważą po 75ton w Holandii dmc 60ton i to jest ekologia? A naczepy w garażu spawane? Fabryki produkują je pod takie właśnie ładunki. A jak turbiny wiatraków wioze 100ton jedna? To gdzie wasze komentarze że niszczą wasze drogi? Te auta niszczą drogi jak każda inna plandeka czy chłodnia liczy się nacisk na oś nie DMC. Trochę dojrzałości w tym co piszecie ludzie!! Transport zamiast się rozwijać jest tlumiony przez zacofany rząd i społeczność. Dawno DMC powinno być min 60ton.

    • 9 1

  • dziecinada

    waga w porcie,waga przed załadunkiem i po załadunku obowiązkowa,wagi wyrywkowe na drogach krajowych i skończy się rumakowanie. na co rząd czeka,przeładowana ciężarówka to jak torpeda na kółkach.

    • 3 1

  • (2)

    przewoźnicy sami winni. zaniżali, zaniżali ...... i dojechali do stawek takich, że jak nie jest przeładowany to nie opłaca się jechać. A uczciwy przewoźnik nie ma najmniejszych szans zarobić, bo jak, kiedy każdy czai się, by zabrać 2 pełnowagowe, kontenery 20 stopowe i zrobić dwa frachty w jednym. No i jeszcze trzeba za to odpalić w spedycji pani Krysi, w podzięce, że taką robotę dostanie........ kierowca dożywotnio zabrane prawo jazdy, za współudział i kara 100.000 pln dla przewoźnika i problem rozwiązany. Wystarczy chcieć.
    Taki zestaw, ma drogę hamowania 3 razy dłuższą, niż maksymalnie załadowany skład. Każdy kto bierze udział w takim procederze, to przestępca.

    • 34 10

    • Głupku (1)

      Wymyśliłeś karę większą niż za zabójstwo 60 dzieci zastanów się co piszesz, to jak jedziesz 80km/h na 50 to powinieneś dostać podobną karę, bo także droga hamowania jest prawie 3 krotnie dłuższa. A jadacy ponad 100 w mieście to do rozstrzelania. a jego cała rodzina do więzienia. ludzie to chore co piszecie.

      • 1 6

      • To chore co robicie

        • 0 0

  • Kary ? (2)

    Dlaczego w Europie Zachodniej nie opłaca się przeciążać ciężarówek? Powód jest prosty : " za przeciążenie samochodu kary są b. często większe niż wartość samochodu z ładunkiem ".
    To skutkuje. U nas karz stanowi kilkanaście procent ładunku.
    Stad prosta kalkulacja raz złapie dziesięć razy nie, wychodzę na swoje.

    • 10 0

    • (1)

      Tak, zgadzam się, powinno tak być.
      Z tym, że przed takim rozwiązaniem powinny iść przepisy takie, żeby nie wylać dziecka z kąpielą. Dam Ci przykład: samochody dostawcze w hurtowniach spożywczych, piekarniach itp. Te do 3,5 tony mają ładowność jakieś 800- 1000 kg. I weź sobie teraz wyobraź taką np. hurtownię piwa, która musi dowozić skrzyneczki do sklepów. Jeden samochód zabiera jedną (!) paletę towaru... Musiałby zrobić kilka- kilkanaście kursów dziennie. No nie ma takiej opcji.
      Jeśli ktoś nawiedzony by się uparł i składał donosiki o przeładowanych samochodach wyjeżdżających z którejś hurtowni, składu budowlanego itp, to przedsiębiorca może się zwijać. Każda firma tego typu przeładowuje samochody, wożenie mniej w dopuszczalnych przepisami granicach oznacza, że nie zarobisz. I tu jest pies pogrzebany.
      Ale fakt faktem, przeładowanie dużego wozu o 20 ton to przeginka... Tego nie powinno się usprawiedliwiać.

      • 1 3

      • Masz racje i nie masz, przeladowanie pojzadu w piekarni, czy hurtowni piwa takiego do 3,5 tony to przeladujesz mu tylko Dopuszczalna Mase Calkowita pojazdu, czyli mandat od 20 do 500 zlotych, bo nacisku na os powyzej 8 ton nie przekroczysz, a duze mandaty sa wlasnie za przeladowanie osi, 8ton na os droga gminna (estakada kwiatkowskiego) , 9 ton na os droga krajowa, 11,5 tony na os autostrada, nie wiem jak obwodnica, bo nie pamietam jaka ma obwodke na znaku, bo obwodka dookola 6 (droga krajowa 6) mowi kierowcy jaki moze miec nacisk na os.

        • 1 0

  • kary są za niskie

    Powinny być tak wysokie, żeby sie nie opłacało kombinować. Niech sfinansują tymi karami remont dróg, w których narobili koleiny.

    • 3 1

  • (1)

    a co z tymi którzy wożą piasek?

    • 3 2

    • Piasek wozi sie przed 8.00 rano.

      • 2 0

  • Kierowca zawodowy (1)

    Nigdy nie Pozwalam na przeładowanie auta jak i na przekraczanie czasu pracy, robia tylko tak jakies prostaki co od szefa pod stolem dostana pare groszy, panowie malo wam kasy to won za odre i tam za euro pracowac. Przepisy jakie sa takie sa ale to dla naszego bezpieczeństwa.

    • 34 2

    • A kamienie.filozoficzne pewnie ze trzy przyklejone.....uwielbiam takie swiete krowy bez grzechu poczete.....

      • 1 3

  • I co z tego

    Ogolnie wiadomo ze przewoznicy wiedza kiedy beda kontrole .....:) tych co lapia to tylko 0,1 promil tego co powinno byc ukarane. Szczegolnie przewoznicy z Mlawy znani sa z tego ze jak nie oni to kto wezmie 2x 20 po 25 ton kazdy. I niestety wiem co pisze bo od lat pracuje w spedycji i od srodka to znam. Policja powinna zajac sie ITD i ich ukladami z przewoznikami polecam...

    • 8 0

  • (3)

    kierowcy winni tak samo jak i przewoźnicy. Zarabiają prawie dwa razy więcej, wiedzą że jadą z jedną 20-ką ( która już waży max ) na bazę, bo szef kupił dzwig i za chwilę drugi kolega z firmy przywiezie drugi kontenerek max i przeładują to na jedno auto. Gdyby wyjechał z portu z dwoma takimi i miał prawo jazdy od miesiąca, to jestem w stanie uwierzyć, że niewinny bo nieświadomy. Ale tu nie ma przypadków i braku wiedzy.
    To jest zaplanowana "akcja, aby dać piątaka" i w razie W, na śmieszny mandat za 15tys, raz do roku spokojnie można uśmiechem zareagować

    • 22 3

    • (2)

      Co ty wiesz o pracy w porcie? Jaki dzwig co ty pierdzielisz?. Podjeźdzasz w porcie pod suwnice dostajesz takie pudlo ktore jest przypisane do auta. Nikt w porcie na wagi nie zwraca uwagi! Co to obchodzi operatora na suwnicy on ma wydac towar i wydaje. To kierowca odpowiada za przewozony towar nie port. Ma zaladowac 40 ton to zaladuje. Skoncz gosciu szkole popracuj troche i wtedy bierz udzial w dyskusjach. Pojecia nie masz a się wymądrzasz.

      • 3 6

      • (1)

        w porcie załadują go tak jak piszesz, ale cwaniak pojedzie na swoją bazę i tam dostawią drugą puszeczkę i wio..... i nikt, nic, nie wie..... a kto pisał o odpowiedzialności portu ???? czytaj ze zrozumieniem

        • 1 0

        • Codzi mi o to że już w porcię zaladują go tak że bedzie przeładowany. Nie musi tego robìc gdzieś na bazie. Czytaj ze zrozumieniem. Wiem co piszę bo byłem suwnicowym w porcie.

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane