• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

51 mln zł dla SKM za przewóz pasażerów

Maciej Naskręt
8 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Od 10 grudnia poza szczytem, czyli w godz. 9-15 oraz 18-21, na trasie Gdynia - Gdańsk kolejki będą kursowały co 10 minut. Obecnie jeżdżą co 15 minut. Od 10 grudnia poza szczytem, czyli w godz. 9-15 oraz 18-21, na trasie Gdynia - Gdańsk kolejki będą kursowały co 10 minut. Obecnie jeżdżą co 15 minut.

Samorząd województwa porozumiał się ze spółką SKM w sprawie przewozów kolejowych w Trójmieście. Roczna umowa kosztować będzie 51,25 mln zł, czyli o ok. 2,75 mln zł mniej, niż chciała Szybka Kolej Miejska. 10 grudnia wchodzi nowy rozkład SKM.



Czym zazwyczaj podróżujesz do pracy lub szkoły?

Zacznijmy od tego, że od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej władze województwa pomorskiego co roku ogłaszają przetarg na wykonanie przewozów pasażerskich na kolejne 12 miesięcy (od grudnia do grudnia).

Zamówienie podzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną. Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została jakiś czas temu unieważniona. Chodzi tutaj o połączenia Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa/Gdynia, Kościerzyna/Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM), a także Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (czyli obsługa trasy SKM).

Problemem była różnica w kwocie proponowanej przez samorząd a ofertą SKM, która wyniosła 4 mln zł. Marszałek chciał przeznaczyć na ten cel 50 mln zł, a przewoźnik życzył sobie 54 mln zł argumentując, że będzie musiał wykonać pół miliona tzw. pociągokilometrów więcej, niż zakładała obecnie obowiązująca umowa warta ponad 48 mln zł. Władze województwa przekonują, że dodatkowe kilometry nie zwiększają kosztów aż o tyle.

Z powodu tych rozbieżności obie strony usiadły do negocjacji.

Sprawdź aktualny rozkład jazdy PKM i SKM

Kursowanie SKM będzie kosztować 51,25 mln zł



W środę Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego, zapewnił Trojmiasto.pl, że porozumienie w sprawie umowy przewozowej zostało zawarte.

- Negocjacje mają to do siebie, że każda ze stron musi mieć poczucie pewnej straty. Umowa będzie opiewała więc na kwotę 51,25 mln zł, a więc więcej, niż zakładaliśmy. Argumentem, który przekonał SKM do obniżki swojej oferty jest zmniejszenie opłaty dostępowej pobieranej przez spółkę PKP PLK na trasie do Lęborka - mówi Świlski.
Władze SKM nie chciały komentować oficjalnie negocjacji nad ostatecznym kształtem umowy i odesłały nas do władz województwa. Jej podpisanie to już tylko formalność.


Nowy rozkład SKM od 10 grudnia



W niedzielę na kolei wejdzie w życie nowy rozkład jazdy. Poza szczytem, czyli w godz. 9-15 oraz 18-21, na trasie Gdynia - Gdańsk kolejki SKM będą kursowały co 10 minut. Dzisiaj ta częstotliwość wynosi 15 min. To oznacza, że w ciągu godziny na trasę wyjedzie sześć składów (dotychczas były cztery).

Bez zmian pozostanie częstotliwości kursów w trakcie szczytu komunikacyjnego. Pociągi nadal będą odjeżdżać co 7-8 minut.

Z kolei na trasie z Trójmiasta do Rumi, Redy i Wejherowa oraz w drugą stronę, składy będą kursowały co 20 minut od rana do wieczora. Obecnie jeżdżą raz na 30 minut poza szczytem, ale w szczycie nawet co 8 minut.

Bardziej korzystny dla pasażerów będzie też nocny rozkład pociągów. Kolejka jadąca dzisiaj z Gdańska Głównego do Gdyni Głównej o godz. 3:00 zostanie przesunięta na godz. 2:03. Dzięki temu nie będzie trzygodzinnej luki między kursami. Pozostałe nocne odjazdy pozostaną praktycznie bez zmian: 23:35, 0:08 (jest 0:05) i 4:00.

Rozkład zagęści się także na trasie do Gdańska. Teraz pociągi odjeżdżają z Gdyni Głównej o godz. 23:45 i 3:10. Po grudniowych zmianach pojadą o 23:59, 1:59 i 3:37.

Jeśli chodzi o kursy pociągów na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, to tutaj dużych zmian nie ma. Korekcie będą podlegały czasy odjazdów pojedynczych pociągów.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

  • Najczęściej odwiedzane przystanki można dodać do "ulubionych".
  • Przystanki łatwo wyszukać dzięki wyszukiwarce.
Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Miejsca

Opinie (148) 6 zablokowanych

  • aktualizacja dla pracodawcw -- odnośnie piszczyków występujących w drodze do pracy

    Wszyscy pracodawcy, których pracownicy posiadają bilet miesięczny przewoźnika stosującego agresywne piszczyki zamontowane nad drzwiami taboru, otrzymają z prowadzenia sprawy dokumenty w okresie pomiędzy zimą-wiosną 2018, przewiduje się do wyboru trzy pakiety dokumentów formatu A4 w cenie do 100 zł, do 500 zł, do 1000 zł ( takie ceny/koszty podano do KNF ).

    • 1 0

  • (1)

    Ktoś kiedyś podał przykład niby wzorowego funkcjonowania SKM w Warszawie i okolicach.
    Tam są inne realia i inaczej jest to finansowane i zarządzane. Potocznie "Warszawka" ma bardziej rozbudowaną siatkę połączeń, a po torach i z peronów SKM kursują również pociągi Kolei Mazowieckich-wręcz się nie raz dublują. Mieszkałem 3 latka w stolycy to wiem...KM mają inną taryfę i również inne bilety ale bez problemu z W-wy Wschodniej, przez W.Stadion,W.Powiśle i W.śródmieście dojedziemy do WA.Zachodniej. tak samo w Warszawy do Legionowa...Można coś z ich rozwiązań spróbować z kopiować, że się jednak opłaca...A w godzinach szczytu to pociągi są "równo" nabite jak u nas. Nie ma to tamto-stoimy na nóżkach i sapiemy...

    • 3 0

    • stoimy, to fakt

      ale za stówkę (100pln) miesięcznie a nie 230 jak za analogiczną ofertę i dystans w Trójmieście.

      • 0 0

  • (13)

    Miasta powinny przejąć skm, to powinno działać jak metro!

    • 121 16

    • (3)

      Metro jeździ pod ziemią, a tu przy zwiększonej częstotliwości kursów przejazd na puckiej będzie cały czas zamknięty

      • 5 4

      • (2)

        No to co? Masz lęk wysokości, że estakadą boisz się jechać?

        • 4 2

        • jechać z chylońskiej na pucką przez estakadę? to może również z gdyni do sopotu obwodnicą przez gdańsk

          • 3 2

        • lęk korka

          • 4 1

    • Miasta dokładają (w tym Pruszcz Gdański, do którego SKM... Nie kursuje.) (2)

      Ta cała kolejka i struktura właścicielska są pokręcone jak świński ogon

      • 20 2

      • I to jest kuriozum, miasta nie dają swoich pieniędzy, tylko nasze, z podatków. Oczywiście dodatkowo za bilet trzeba zapłacić, a cała kasa trafia do spolki, która obsługuje połączenia 50-letnimi trupami, a nie pociągami. I jeszcze marudzą, że mało.

        • 15 1

      • Gdynia ma żenujący wkład w SKM -nawet znacznie mniejszy niż Pruszcz Gdański...

        • 5 0

    • prywatni ludzie powinni to kupic (2)

      urzedas to urzedas nie jego to ma zlane. Bez roznicy z jakiego urzedu

      • 15 6

      • (1)

        Ktoś prywatnemu broni oferowania takich usług?

        • 7 1

        • Państwowy monopol?

          • 3 3

    • ile jeszcze będziesz pisał te bzdury kodowski POmiocie?

      • 1 7

    • Nie idzie zadna jakość za tym wszystkim

      Brak remontów szyn,brak remontów trakcji.Czas przejazdu tez się nie skraca

      • 5 1

    • Powinny, ale PKP S.A. jest jak pies ogrodnika.

      • 4 1

  • Do Rumi, Redy co 20 min cały dzien, w szczycie też?

    • 1 0

  • Moi drodzy parafianie...

    Moi drodzy ! To nie w pieniążkach jest główny problem ! Główny problem jest w tym, że nie ma czym jeżdzić ! Druga sprawa to to co jeżdzi/tabor średnia wieku 40 lat/ trzeba często naprawiać bo już stare i wyeksploatowane do maxa . Za "dobrych" czasów PRL-u to jeżdziło się co 6 minut i zawsze składy były w potrójnej trakcji czyli EN57+EN57+EN57 razem 9 wagonów. A jak zaczeliście nam podpalać ostatnie wagony EN57 ra lub rb, to po zdewastowaniu dwóch pociągów EN57zaczeliśmy robić pojedyncze i tylko cztero wagonowe o symbolu EN 71 i naprzód. Brakuje nam taboru i trochę fachowców...PIENIĄDZE TO NIE WSZYSTKO !

    • 5 0

  • !!!

    K.... motłochowi nie dogodzisz ż buta za....

    • 5 3

  • Panie Marszalku!!! (6)

    Kiedy wreszcie umowy na przewozy beda dluzsze niz na rok??!! Przez wasze umowy przewoznik nie dostanie kredytu na nowy tabor, gdyz bank im takiego nie udzieli !! W innych wojewodztwach umowy sa na minimum 5 lat ale np wojewodztwo slaskie podpisalo umowe do 2030!! Dzieki temu jest tam stabilnosc, a przewoznik zakupil nowoczesny tabor!! Dlaczego w naszym urzedzie jest dalej beton !?

    • 65 10

    • (1)

      Ale umowy na rok są dopiero od czasu wybudowania PKM. Co robiło SKM przez wcześniejsze 20 lat gdy miało monopol?! Teraz, owszem, można zawrzeć umowę z SKM na dłuższy czas, ale umowa powinna zawierać klauzulę, że gdy w ciągu 1-2 lat liczba nowych składów nie wyniesie X, to umowa jest wypowiadana i kary umowne. Bo inaczej, zawieranie tak długich umów bez żadnych gwarancji, to samobójstwo.

      • 14 3

      • Polać mu! :)

        Dokładnie tak... SKM do rozwiązania za te 20 straconych lat i ssania naszej kasy !

        • 4 0

    • Bo wbrew pozorom zbiorkom nie jest priorytetem dla władz naszych miast.

      Każde z nich wydaje po circa 200 mln.zł rocznie, a dogadać się i wspomóc nie chcą. No to o czym to świadczy ???

      • 10 2

    • Bo wbrew gadaniu, pozorom komunikacja zbiorowa nie stanowi priorytetu dla naszych miast

      • 15 1

    • Jak to dlaczego?

      Co rok przeterg, co rok koperta. Biznes!

      • 13 4

    • To jest ekonomia wg PO

      Nie wymagaj od nich zbyt wiele. Jakby mogli to by Niemcom za grosz sprzedali i pociągi i tory.

      • 13 14

  • Nieprawda, że cały dzień z Gdańska do Wejherowa co 20 minut. Od 20 bedą jeżdzić co pół godziny !!! (1)

    Z

    • 9 0

    • Będzie...

      Więcej czyli mniej. Wystarczy popatrzeć w obecny i nowy rozkład skm. Jedno, co może cieszyć, to równomierne w miarę w ciągu godziny rozlokowanie kursów. Szkoda tylko, że sama SKM lubi robić z pasażerów niedouczonych matołów łykajacych każdą ściemę!

      • 2 0

  • Konieczne dodatkowe kursy PKM (1)

    Wyraźnie brakuje połączeń pomiędzy Gd Wrzeszczem i GA Główną.
    Szczególnie rano, tak aby dojechać do GA na godz. 7mą.
    W innych porach też konieczne są zmiany.

    • 15 1

    • Yeb ie mnie pkm

      Dla większości użytkowników SKM, pkm to marnotrawstwo i wrzód na doupie.

      • 0 2

  • Idiotyzm! (1)

    1.Dlaczego tuż po 18.00 jest zaplanowana OSIEMNASTOMINUTOWA przerwa w kursowaniu SKMek z Gdańska w kierunku Gdyni?!? Dlaczego jeśli faktycznie już musi być to nie zaplanowano jej w międzyszczycie (9.00 - 13.00) tylko akurat wtedy gdy wraca się po pracy do domu?!?
    2. Dlaczego w dalsztym ciągu wieczorem przez PONAD 100 MINUT nie ma PKM z lotniska do Gdańska?!?

    • 9 0

    • BO w urzędzie pracuje się do 15

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane