• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

850 mln zł na zakup pociągów na Pomorzu

Maciej Naskręt
24 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Do tej pory jednorazowo maksymalnie na zakup taboru kolejowego województwo wydało ok. 114 mln zł - na dostawę składów dla PKM. Teraz ta kwota ma wzrosnąć kilkukrotnie. Do tej pory jednorazowo maksymalnie na zakup taboru kolejowego województwo wydało ok. 114 mln zł - na dostawę składów dla PKM. Teraz ta kwota ma wzrosnąć kilkukrotnie.

Władze samorządu województwa pomorskiego planują kupić 34 elektryczne zespoły trakcyjne. Na ten cel potrzeba jednak aż 850 mln zł. Lwią część tej kwoty miałaby pokryć dotacja z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej. Niebawem ruszą prace nad studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia. Pociągi będą jeździć m.in. po trasie PKM.



Czy Pomorze potrzebuje aż tak dużych inwestycji w tabor kolejowy?

Jeśli uda się zakupić 34 zespoły trakcyjne, będą to rekordowe kolejowe zakupy taboru przez samorząd województwa.

Urzędnicy oszacowali, że na tego typu przedsięwzięcie potrzeba aż 850 mln zł. Oznaczałoby, że średnio za jeden skład samorząd skłonny jest wydać 25 mln zł. Dla porównania trójmiejski przewoźnik - Szybka Kolej Miejska - zapłaci lada dzień za jeden pociąg serii Impuls jego producentowi z Nowego Sącza - firmie Newag - ok. 17,8 mln zł.

- Oczywiście zakup 34 składów to nasze oczekiwania. Pamiętajmy, że w konkursach na środki unijne będą startować też inne samorządy, będzie więc rywalizacja o każdą złotówkę. Może się okazać, że nasze przedsięwzięcie jest wymagające finansowo, więc trudno będzie nam pokryć jego koszty z programu RPO dla województwa pomorskiego, dlatego ubiegać się będziemy o dotacje z programu krajowego POIiŚ - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Władze samorządu województwa mają też nadzieję, że ich projekt uda się dofinansować w 85 proc. z budżetu unijnego. Oznaczałoby, że w budżecie samorządu należałoby znaleźć jeszcze nieco ponad 127,5 mln zł.

Co ważne, na ten rok samorządowcy zapisali ok. 233 tys. zł na przygotowanie studium wykonalności, które jest niezbędnym dokumentem do ubiegania się o jakiekolwiek środki unijne.

Gdzie trafiłyby nowe składy?

Z przygotowanego przez urzędników Regionalnego Programu Strategicznego wynika, że 14 z planowanych 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych zastąpiłoby szynobusy obecnie kursujące z Trójmiasta na Kaszuby w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Powodzenie tych planów uwarunkowane jest elektryfikacją linii kolejowej PKM, a także szlaku z Gdyni do Kościerzyny. Tym zadaniem zajmuje się spółka PKP PLK. Niedawno opisaliśmy szczegółowo plany zarządcy linii kolejowych, z których wynika, że oprócz elektryfikacji, na trasie od Osowy do Kościerzyny powstanie też - dla lepszej przepustowości - drugi tor.

Pozostałe 20 składów zasiliłoby inne szlaki na Pomorzu. Część nowych pociągów zastąpiłoby wysłużone już kolejki serii EN-57, które mają za sobą miliony kilometrów.

Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych. Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych.
Rekordowe zakupy

Ostatnie tak duże zakupy taboru przez samorząd województwa pomorskiego to kontrakt z 2014 rokuw sprawie dostawy 10 spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń kolejowych przez linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Umowa opiewała na kwotę 114 mln zł.

Warto podkreślić, że w zasobach województwa są 24 elektryczne zespoły trakcyjne. Niedawno marszałek zlecił modernizację jednego z nich (serii EN57) za kwotę aż 9 mln zł. Z tego powodu samorząd naraził się na krytykę ekspertów branży kolejowej, bowiem ich zdaniem lepiej byłoby zamówić nowy skład w cenie od 15 do 18 mln zł.

Tak wysokie koszty modernizacji składów władze województwa tłumaczą tym, że w całości odtwarzają elektryczny zespół trakcyjny.

Miejsca

Opinie (163) 7 zablokowanych

  • Napisz coś na temat urzędników a zaraz cię zaatakuje 1000 urzędasów oburzonych wypowiedzią. Oczwiście wszystkie wypowiedzi w godzinach 8-16. No, a jak przyjdziesz do jakiegokolwiek urzędu zawsze pani Krysia ma przerwę na kawę, nieważne czy to godzina 9, 12 czy 14.

    • 9 1

  • I znowu kasa unijna do wydania

    i znów koperty w obiegu. oby jak najgrubsze

    • 10 0

  • A kiedy urząd wojewódzki odbuduje linię kolejową z Pruszcza do Kartuz,bo tylko ładuje pieniądze w trójmiasto.

    • 11 2

  • Zamiast tych kopciuchów (1)

    darta byście kupili lub skm!

    • 4 2

    • Specjalista

      Wolą remontować złom w cenie nowych jednostek - chyba wiesz dlaczego:)

      • 2 0

  • xyz123a (2)

    Powiedzmy sobie prawdę - tak zapuszczonego regionu jak woj. Pomorskie nie ma w skali kraju. Większość samorządowych przewoźników jeździ już od dawna nowymi składami (fliratami etc). W województwie Pomorskim nastąpił upadek kolei regionalnych. Skala zaniedbań jest olbrzymia. Wystarczy wejść na profesjonalne portale kolejowe jak np. rynek kolejowy i poczytać artykuły oceny opinie tam zawarte. Są niszczące dla Przewozów Regionalnych w Gdyni jak i dla Urzędu Marszałkowskiego woj. Pomorskiego.

    Panowie redaktorzy. Piszecie o kupnie EZT czyli elektrycznych zespołów trakcyjnych później piszecie o trasie PKM. Czy ktoś z Was widział słupy trakcyjne (elektryczne) na linii pkm - podpowiem nie ma ich. Tam jeżdżą jednostki spalinowe (bo tak niby taniej).

    20 składów na Pomorzu? Tylko 20? Za 5 lat gdy dostarczą te marne 20 jednostek większość składów PR Gdynia będzie miał 30-40 lat.
    To trupy.

    Na E65 (Kierunek Malbork/Tczew/Iława) gdzie jest prędkość 160km/h składy PR Gdynia obecnie jeżdżą z Vszlakową 40-50km.

    Inne województwa często biedniejsze jak warm-mazurskie już dawno mają nowe jednostki. Woj Pomorskie czas budzić się z letargu... żyjecie? Co wy robicie tam całymi dniami ?

    Zakupy tej wielkości nie są żadnym wyczynem. Co rok inne województwa kupują po kilkanaście nowych jednostek.

    Województwo Pomorskie od 50 lat nie kupiło żadnej - podkreślam żadnej - nowej jednostki (EZT). Za co im płacą....

    • 14 0

    • Sama prawda, podpisuje sie pod tymi slowami.

      Pomorska kolej aktualnie cechuje..... Zapasc i nedza taborowa

      • 4 0

    • przynajmniej nie mamy

      z tego tytułu długów. czekasz tak długo, to sobie kup najnowsza drezynę i zap...aj indywidualnie po torach bezspalinowo

      • 1 0

  • linię Pomorskiej Kolei Metropolitalny (1)

    Pomorskiej Kolei Metropolitalny z KARTUZY przez gdansk tczew GRUDZIĄDZ
    lina było super

    • 3 2

    • a po co nam Grudziadz?

      • 3 0

  • Zenada o na HEL jak w konserwie Starymi pociagami bez klimy (2)

    natomiast porsze sie przyjzec jak ludzie jezdza w starych szynobusach bez dzialacej klimy stloczeniu latem, kazda osoba wie co to znaczy i sie skarzy, ale gdzie okna pozamykana nawiet dmucha na goraco, klima od lat nie dziala
    a PKP wciaz pobiera takie same oplaty za gorszy komfort, ludzie bez wody slabna w tych pociagach !!!!! Ale kogo to obchodzi ??!!!! Obecnie wprowadzili czerwone pociagi nazywane "czerwone g...o" . Pociag juz odjezdzajac z gdyni jest stloczony, sa tylko 2 wagony, w Chyloni az do Mrzezina ludzie stoja stloczeni na korytarzach !!!!! To wlasnie funduje kolej, poczekamy az latem ludzie dokonaja samosadu na konduktorze, na bank go zabija przy tej klimie !!!! Oczywiscie pracwonicy tego nie zglaszaja nikt biletow nie sprawdza az do Mrzezina bo sie nie przecisnie !!! Reasumujac, stare pociagi bez klimy, z slabym ogrzewaniem, krotkie sklady czerwonego pociagu.. Brawo Kolej, czas na konkurencje na tej lini bo placenie za jazde pociagami nie malymi u sprawnymi to kompromitacja !!!

    • 4 1

    • (1)

      Nie ma już PKP w takiej formie jaka została tu przytoczona.

      Organizatorem przewozów jest marszałek woj. Pomorskiego.

      W tym roku to na hel będzie cyrk. Bo nie ma szynobusów, Zostały przeznaczone na linie pkm.

      • 2 0

      • na Hel Panie

        To tylko rowerem...;)

        • 0 0

  • Tczew

    Podróżuje zwykle do Tczewa pociągami relacji Gdynia Głowna - Elbląg. I jest masarka. Brak oświetlenia, brak ogrzewania, przeludnienie. Co te województwo zrobiło z koleją regionalną - to wszystko na głowie stoi. A prędkości....jak żółwie na szlaku.

    To wszystko wina Marszałka Woj Pomorskiego - bo to on jest organizatorem przewozów.

    • 8 0

  • Pewnie znowu składy bez otwieranych okin.Duszne z niby klimatyzacją

    • 1 1

  • No patrzcie a tak wszyscy pluja na ta unie (1)

    A zadna wieksza inwestycja w ostatnich latach nie mialaby miejsca gdyby nie ta unia!!!!

    • 2 3

    • Prawda

      Co się dziwisz - to poplecznicy wiadomo jakiego ugrupowania. Ludzie co nic w życiu nie osiagneli

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane