• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

850 mln zł na zakup pociągów na Pomorzu

Maciej Naskręt
24 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Do tej pory jednorazowo maksymalnie na zakup taboru kolejowego województwo wydało ok. 114 mln zł - na dostawę składów dla PKM. Teraz ta kwota ma wzrosnąć kilkukrotnie. Do tej pory jednorazowo maksymalnie na zakup taboru kolejowego województwo wydało ok. 114 mln zł - na dostawę składów dla PKM. Teraz ta kwota ma wzrosnąć kilkukrotnie.

Władze samorządu województwa pomorskiego planują kupić 34 elektryczne zespoły trakcyjne. Na ten cel potrzeba jednak aż 850 mln zł. Lwią część tej kwoty miałaby pokryć dotacja z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Unii Europejskiej. Niebawem ruszą prace nad studium wykonalności dla tego przedsięwzięcia. Pociągi będą jeździć m.in. po trasie PKM.



Czy Pomorze potrzebuje aż tak dużych inwestycji w tabor kolejowy?

Jeśli uda się zakupić 34 zespoły trakcyjne, będą to rekordowe kolejowe zakupy taboru przez samorząd województwa.

Urzędnicy oszacowali, że na tego typu przedsięwzięcie potrzeba aż 850 mln zł. Oznaczałoby, że średnio za jeden skład samorząd skłonny jest wydać 25 mln zł. Dla porównania trójmiejski przewoźnik - Szybka Kolej Miejska - zapłaci lada dzień za jeden pociąg serii Impuls jego producentowi z Nowego Sącza - firmie Newag - ok. 17,8 mln zł.

- Oczywiście zakup 34 składów to nasze oczekiwania. Pamiętajmy, że w konkursach na środki unijne będą startować też inne samorządy, będzie więc rywalizacja o każdą złotówkę. Może się okazać, że nasze przedsięwzięcie jest wymagające finansowo, więc trudno będzie nam pokryć jego koszty z programu RPO dla województwa pomorskiego, dlatego ubiegać się będziemy o dotacje z programu krajowego POIiŚ - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Władze samorządu województwa mają też nadzieję, że ich projekt uda się dofinansować w 85 proc. z budżetu unijnego. Oznaczałoby, że w budżecie samorządu należałoby znaleźć jeszcze nieco ponad 127,5 mln zł.

Co ważne, na ten rok samorządowcy zapisali ok. 233 tys. zł na przygotowanie studium wykonalności, które jest niezbędnym dokumentem do ubiegania się o jakiekolwiek środki unijne.

Gdzie trafiłyby nowe składy?

Z przygotowanego przez urzędników Regionalnego Programu Strategicznego wynika, że 14 z planowanych 34 elektrycznych zespołów trakcyjnych zastąpiłoby szynobusy obecnie kursujące z Trójmiasta na Kaszuby w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Powodzenie tych planów uwarunkowane jest elektryfikacją linii kolejowej PKM, a także szlaku z Gdyni do Kościerzyny. Tym zadaniem zajmuje się spółka PKP PLK. Niedawno opisaliśmy szczegółowo plany zarządcy linii kolejowych, z których wynika, że oprócz elektryfikacji, na trasie od Osowy do Kościerzyny powstanie też - dla lepszej przepustowości - drugi tor.

Pozostałe 20 składów zasiliłoby inne szlaki na Pomorzu. Część nowych pociągów zastąpiłoby wysłużone już kolejki serii EN-57, które mają za sobą miliony kilometrów.

Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych. Zmodernizowany skład serii EN57 z budżetu samorządu województwa i UE dla Przewozów Regionalnych.
Rekordowe zakupy

Ostatnie tak duże zakupy taboru przez samorząd województwa pomorskiego to kontrakt z 2014 rokuw sprawie dostawy 10 spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń kolejowych przez linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Umowa opiewała na kwotę 114 mln zł.

Warto podkreślić, że w zasobach województwa są 24 elektryczne zespoły trakcyjne. Niedawno marszałek zlecił modernizację jednego z nich (serii EN57) za kwotę aż 9 mln zł. Z tego powodu samorząd naraził się na krytykę ekspertów branży kolejowej, bowiem ich zdaniem lepiej byłoby zamówić nowy skład w cenie od 15 do 18 mln zł.

Tak wysokie koszty modernizacji składów władze województwa tłumaczą tym, że w całości odtwarzają elektryczny zespół trakcyjny.

Miejsca

Opinie (163) 7 zablokowanych

  • Jeśli to wiąże się z elektryfikacją PKMki to jest to bardzo dobra wiadomość. (1)

    Gdzie jest haczyk? Pewnie nie będzie elektryfikacji :D

    • 0 1

    • Dofinansowanie

      Elektryfikacja PKMki.. Wolne żarty. Województwo nie widzi takiej potrzeby. Zresztą jeszcze wiele lat muszą na tej trasie jeździć jednostki spalinowe - że względu na celowość dofinansowania unijnego. Woj. POMORSKIE nie widziało potrzeby inwestować w Elektryfikacja.

      • 0 1

  • Elbląg

    Wreszcie. Spóźnienie wiele lat ale wreszcie pomorska urzędnicy obudziła się w letargu. Jednak marszalka i tak trzeba rozliczyć w wyborach. To jedyne w kraju województwo gdzie zawaliła się kolej regionalna. U nas jeździ się jak w ugandzie. Jeszcze żeby potrafili dostosować ilość składów do obciążenia ale nawet tego nie potrafią. Pociąg do Elblaga po 17-tej zamiast dołożyć kolejna jednostkę z powodu jego przeciążenia to skrócili mu relacje - za to już powinien być prokurator. Czyste działanie na szkodę przewoźnika.

    • 3 1

  • (1)

    Nie jestem za PISem ale Marszałku odejdź.wstydu oszczędź. Albo Tobie źle doradzają albo...

    Ludzie nie wspominajcie o PKP winę ponosi tylko urząd Marszałkowski. To on obecnie jest organizatorem przewozów w województwie. To jego urzędnicy tak pięknie zaniedbania przewozy.

    Wybrano przewozy regionalne w Gdyni jako przewoźnika wojewódzkiego. A to jednostka rodem z PRLu. W składzie taborowym ma same trupy i kilka wyklepanych jednostek. Ale tylko ostatnia skromna modernizacja miała sens elektrycznych Ezt.

    W winnych województwach powstają koleje Marszałkowskie. Który rozsądny marszałek to już dawno pogonił Przewozy Regionalne. Wogóle jest inaczej. Województwa łączą siły - wspólnie występują o dofinansowanie

    • 4 0

    • Proszę parę konkretnych przykładów

      • 0 0

  • Kilkaset komentarzy i zero pozytywnych wpisów. Naczelnik PR Gdynia / Marszałku / urzędnicy z wydziału transportu urzędu Marszałkowskiego ocena jest miażdżąca.

    Przesłałem link na skrzynkę marszałka nich wie jaka jest ocena jego pracowników jak i jego samego.

    Kiedy dyrektor odziału PR Gdynia odejdzie?

    • 5 0

  • dwutorowa linia

    Witajcie,
    Na załączonym zdjeciu widać przykład naszej gospodarności,w przypadku budowy drugiej nitki torów trzeba bedzie wyburzyć nowy peron bo przecież tylko po tej stronie istnieją stare przyczółki mostu nad drogą przechodzącą pod torami.Jeszcze nie ogladałem całej tej inwestycji PKM ale podejrzwewam że znajdzie się więcej takich "kwiatków " naszej myśli technicznej.Pozdrawiam.
    Eugeniusz z Banina

    • 4 0

  • i tak nie dotrą na czas :-)

    • 1 0

  • Adamowicz kiedyś odpowie za to wszystko, tak słychać na ulicach (3)

    Polacy nie chcą takich kosztownych zakupów przez POwskich zdychających pokiszczakowych układowiczów. Gdańsk wróci w ręce Polaków Patriotów Prawa i Sprawiedliwości. Ludzie w Gdańsku obudzili się i poznali prawdę o szambie pełowskim

    • 1 5

    • masakra (2)

      Ale ktos ma zrytą banie

      • 4 1

      • Polaków już nic nie powstrzyma od zbudowania Niepodległej Polski (1)

        a syf lewacki zniknie raz na zawsze i nie będzie pluł na Polskę i Polaków

        • 0 3

        • A co Ty i Twoja jedynie słuszna opcja do tej pory zbudowaliście?

          Szanse już mieliście? Parę przykładów proszę.

          • 0 0

  • Lotnisko solidarności polaków

    a nie tw bolka

    • 1 2

  • Dalej chcą ładować kasę w PKM?!

    Trójmiasto wykorzystało już taką ilość funduszów unijnych, że w obecnym rozdaniu będzie (słusznie!) ostatnie w kolejce! KE ma już Zarząd woj. pomorskiego na celowniku...

    • 1 3

  • Prawda

    I cisza... Grobowa cisza.. Skoro obiecali to teraz mogą te 5 kolejnych lat popierdziec w stolki

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane