• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

A1. Ruch jak przed pandemią, ale korki krótsze

MKo
15 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
W wakacje z autostrady A1 skorzystało zaledwie 6 proc. mniej kierowców niż przed pandemią. W wakacje z autostrady A1 skorzystało zaledwie 6 proc. mniej kierowców niż przed pandemią.

W lipcu i sierpniu przez bramki autostrady A1 przejechało łącznie 4,3 mln pojazdów, co oznacza spadek o zaledwie 6 proc. wobec ubiegłorocznych wakacji. Znacząco poprawiła się za to przepustowość bramek. Korki skróciły się dzięki samym kierowcom, którzy chętniej korzystają z automatycznego systemu poboru opłat AmberGo. Od początku lipca liczba zarejestrowanych w nim pojazdów wzrosła z 244 tys. do 345 tys.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jadąc na południe kraju, najczęściej korzystasz z:

Wszystko wróciło do normy - tak najkrócej można opisać minione wakacje na autostradzie A1. Dawało się to odczuć zwłaszcza w lipcowe i sierpniowe weekendy, gdy natężenie ruchu w niczym nie różniło się od sytuacji na drogach, jaką pamiętamy sprzed pandemii. W lipcu i sierpniu ruch był bowiem tylko o 6 proc. niższy niż w ubiegłym roku. A pierwsze symptomy tego, że sytuacja wraca do normy były już pod koniec lipca.

- W lipcu z AmberOne Autostrady A1 skorzystało 2 mln 117 tys. pojazdów, z czego najwięcej w sobotę, 25 lipca, kiedy to przez wszystkie bramki przejechało ponad 80 tys. pojazdów. W sierpniu ruch wyniósł 2 mln 252 tys. pojazdów, a największe natężenie przypadło na sobotę, 1 sierpnia, i wyniosło 86 tys. pojazdów - wylicza Anna Kordecka, rzecznik prasowy autostrady A1.

Aplikacja AmberGo coraz popularniejsza



Optymizmem napawa też szybki rozwój automatycznego systemu poboru opłat AmberGo. Na początku wakacji było w nim zarejestrowanych 244 tys. pojazdów, a pod ich koniec już ponad 345 tys.

- W wakacje ok. 18 proc. wszystkich transakcji na AmberOne dokonywanych było z wykorzystaniem systemu AmberGO - dodaje Kordecka.
Dzięki temu znacząco poprawiła się płynność ruchu na bramkach i ich przepustowość. Przełożyło się to na krótsze i mniej uciążliwe korki, co w konsekwencji oznaczało też rzadsze znoszenie opłat za przejazd A1 poprzez otwieranie szlabanów na bramkach zjazdowych w Rusocinie i Nowej Wsi. W wakacje szlabany podnoszono łącznie 39 razy, o 23 mniej niż w roku 2019.

Poprawiła się też przepustowość bramek. W Rusocinie dotychczas obsługiwano maksymalnie 1,7 tys. pojazdów na godzinę, a przy obecnym zainteresowaniu AmberGO liczba aut przejeżdżających przez bramki wzrosła do ponad 2 tys. na godzinę.

- Efektywność systemu AmberGO na obecnym etapie zależy wyłącznie od liczby aktywnych użytkowników systemu. Zależność jest prosta, im więcej użytkowników, tym sprawniejszy ruch na bramkach. Większa liczba aktywnych użytkowników umożliwi nam także stałe otwarcie i oznakowanie (także poziome) bramek dedykowanych tylko dla AmberGO. Powyższe będzie możliwe, gdy co trzeci pojazd oczekujący na głównym placu poboru opłat na dokonanie opłaty za przejazd autostradą dokona jej z wykorzystaniem systemu AmberGO. Przy dużym natężeniu ruchu bramki dedykowane muszą być przełączane na tryb mieszany, by zwiększyć przepustowość całego placu poboru opłat. Przy obecnych 20 proc. użytkowników AmberGO zachowanie bramek dedykowanych wydłuża zator dla wszystkich, także dla kierowców korzystających z AmberGO - tłumaczy Kordecka.
Na lepszą przepustowość bramek i krótsze korki pozytywny wpływ ma rozwój automatycznego systemu poboru opłat AmberGo. Na lepszą przepustowość bramek i krótsze korki pozytywny wpływ ma rozwój automatycznego systemu poboru opłat AmberGo.

Trzy kolizje dziennie



Duży ruch na autostradzie niestety przełożył się też na statystyki wypadków i kolizji. W lipcu i sierpniu na A1 doszło do 167 kolizji18 wypadków, w których ranne zostały 64 osoby, a 1 osoba poniosła śmierć. Podobnie jak w latach ubiegłych najczęstszymi przyczynami zdarzeń drogowych były: niedostosowanie prędkości do umiejętności i warunków na drodze, niewłaściwe przeplatanie pojazdów zwłaszcza podczas manewrów wyprzedzania i nieuwaga kierowców.

Zapędy kierowców do szybkiej jazdy próbowała hamować policja. Łącznie przeprowadzono blisko 900 kontroli i wystawiono 148 mandatów, które najczęściej wystawiano za przekraczanie dozwolonej prędkości, brak zapiętych pasów, brak uprawnień do kierowania pojazdem oraz korzystanie z telefonu podczas jazdy.
MKo

Opinie (100) ponad 10 zablokowanych

  • Brak bramki No Ticket

    11 września, godz 18:30, 20 minut w korku na bramkach w Nowej Wsi w kierunku GD. 100m przed bramkami stała tablica iż wszystkie bramki z poborem biletu. Na jakiego wała wyłączacie bramki no ticket?!! I to nie pierwsza taka przygoda. Jakie jest tego uzasadnienie? Po co to nagłaśnianie tematu AmberGo / AutoPay? Przestało Wam się to opłacać?

    • 7 0

  • Obecnie jazda autostradą ma jeszcze sens. Jeszcze. (1)

    Patrząc na ograniczanie prędkości maksymalnej w innych krajach do 100 a nawet mniej to jazda autostradą płatną traci sens jeżeli chodzi o samochody osobowe

    • 6 1

    • Ma sens, ale tylko do Piotrkowa.

      Potem do Częstochowy jest Kongo!

      • 1 0

  • Jaką pandemią?

    Normalny wirus,taki jak wirus grypy,różyczki,półpaśca czy żółtaczki.Nie nakręcajcie paranoi to po pierwsze,a po drugie to w każdym przypadku i zawsze izolowało się ludzi chorych a nie zdrowych.

    • 6 5

  • Ja myślę, że powinno być odwrotnie... (2)

    To nie duża liczba zarejestrowanych użytkowników powinna spowodować uruchomieniowe dedykowanych, stałych bramek dla Amber GO, tylko właśnie obecność takich bramek spowoduje dużo szybszy przyrost użytkowników Amber GO. Kilkusetmetrowy wygrodzony pas dojazdowy do takich bramek spowoduje, że użytkownicy Amber GO nie będą stać w korkach jak pozostali (albo nie tak długich). W tej chwili często jest tak, że jedyną korzyścią z Amber GO jest to, że nie opuszczasz szyby. A stoisz i tak z całą resztą, plus często dłużej bo Janusz przed tobą musi wycofać, bo nie ogarnął znaków...

    • 14 3

    • W Polsce? (1)

      Zaraz stado baranów by jechało pasem.ambergo, byle się wj**** na końcu pod bramki... Lub znalazł by się szeryf blokujący, bo on musi stać, to inni niech stoją...

      Mam propozycję bardziej radykalną: 1 dedykowany pas prowadzący do 2 bramek dla ludzi bez ambergo, reszta wyłącznie do bezobsługowych.
      Inaczej ludzi nie zmusi/zachęci do korzystania z tej formy płatności.

      • 0 0

      • proponuję jak na A4 - opłata mobilna jest niższa niż ta na bramce (10 i 7 zł) to wielu przekona ;)

        • 1 0

  • tylko czekac jak gdańscy rowerowi zaczną nawoływać do kolejnych przejść naziemnych

    redukcji pasów ruchów itd. zgodnie z lewacką dyrektywą cofnięcia procesu dziejowego

    • 6 3

  • I nie trzeba było ani razu ponosić bramek jak za poprzedniej władzy - można? Można! (5)

    • 29 101

    • Zacznijmy od tego, że najwieksza bzdura w tym całym AmberGo jest brak możliwości podpięcia karty Flota badz DKV czyli kierowców, którzy de facto najczęściej korzystają z autostrady.

      • 9 0

    • czytanie ze zrozumieniem trudna sprawa, idź do szkoły zamiast tu śmierdzieć

      "W wakacje szlabany podnoszono łącznie 39 razy, o 23 mniej niż w roku 2019."

      • 16 2

    • Czytaj ze zrozumiemiem

      Jest wyraźnie napisane, że zaszła taka potrzba

      • 10 1

    • A le wiesz, że przed wyborami ci sami rządzili, nie?

      I też bramki były podnoszone.

      • 19 2

    • Bramki

      WTedy jeszcze nie było AmberGo mistrzu oraz kilkua innych rozwiązań które wprowadzono póxniej :-)

      • 27 2

  • Bramki

    To frustrujące ile ludzi blokuje bramki AmberGo :

    • 3 2

  • Korzystam z Amber go, bo nam szef w pracy zafundował takie udogodninie. (2)

    Ale moim zdaniem, ten system jest lekko niedopracowany. Kamery, które czytają numery rejestracyjne, powinny być umieszczone przed szlabanem a nie za nim., Tak aby szlaban podnosił się już w momencie, w którym rozpoczynamy przejazd przez rajkę. Aktualnie to wygląda tak że trzeba niemal się zatrzymać bo kamera czyta blaszki dopiero na wysokości guzika od poboru biletu...

    To oczywiście moje subiektywne odczucie, może macie inne, ale ja jednak tak jak w innych krajach zainstalowalbym kamer przed a nie za. A najlepiej gdyby szlaban otwierało coś na podobieństwo viaTOLL,a viaTOLL nie ma problemu z poborem opłaty na bramownicach nawet przy prędkości 90km/h.

    Fajne to Amber Go, ale można to jeszcze usprawnić

    • 15 0

    • (1)

      Taa najlepiej jakby przejezdzac przez bramki 120

      • 1 5

      • I to by nie bo głupie

        • 2 0

  • Blokujący bramkę

    Wciąż jednak kierowcy nie posiadający autopay próbują z uporem maniaka przejechać ta bramka i bardzo często ja blokują.

    • 4 2

  • Szkoda, że w Polsce nie ma systemu winiet

    Byłoby taniej ale wtedy Kulczyk&Co, Stalexport i GTC nie miałoby już takich kokosów a przeciez ktoś kiedyś podpisał takie umowy na wylacznosc (z niejawnymi aneksami)...

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane