• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Akt oskarżenia w sprawie karambolu na ul. Morskiej

Patryk Szczerba
25 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W wypadku zginęły dwie osoby, podróżujące trolejbusem, poza tym rannych zostało dziewięć osób. W wypadku zginęły dwie osoby, podróżujące trolejbusem, poza tym rannych zostało dziewięć osób.

Pół roku po wypadku, w którym ciężarówka zjeżdżająca z Trasy Kwiatkowskiego uderzyła w trolejbus na skrzyżowaniu z ul. Morską zobacz na mapie Gdyni w Gdyni do sądu ma trafić akt oskarżenia przeciw kierowcy Scanii. Opinie biegłych oraz śledztwo potwierdzają, że przyczyną wypadku były niesprawne hamulce w ciężarówce.



Według biegłych Scania nie miała w pełni sprawnych hamulców. Według biegłych Scania nie miała w pełni sprawnych hamulców.

Czy po wypadku wzmożono kontrole samochodów ciężarowych?

Prokuratorzy właśnie zakończyli zbieranie materiału dowodowego w tej sprawie. Prawdopodobnie do końca miesiąca zapadnie decyzja o skierowaniu aktu oskarżenia do sądu.

- Dowody i opinie biegłych jasno wskazują na winę kierowcy ciężarówki. W ostatnich dniach zakończyły się czynności z udziałem podejrzanego. Teraz czas na ostateczną decyzję w sprawie skierowania sprawy do sądu - wyjaśnia Witold Niesiołowski, szef gdyńskiej prokuratury.

Przypomnijmy: do zdarzenia doszło 25 kwietnia, tuż po godz. 9 rano. Ciężarówka zjeżdżająca z nadmierną prędkością z Estakady Kwiatkowskiego staranowała trolejbus na ul. Morskiej, niszcząc także jadący za nim bus. Zginęły dwie osoby, a dziesięć zostało rannych.

Świadkowie zdarzenia od początku wskazywali niesprawne hamulce w samochodzie ciężarowym, jako przyczynę wypadku. Kierowca, wjeżdżając na skrzyżowanie, miał trąbić i błyskać reflektorami na znak, że nie może się zatrzymać. Potwierdzały to również fotografie ciężarówki, do których udało się nam dotrzeć kilka godzin po zdarzeniu. Na części osi brakowało zacisków i tarcz hamulcowych.

Także opinia techniczna ciężarówki przygotowana przez biegłych nie pozostawiła wątpliwości, co do przyczyn wypadku. Specjaliści zbadali dodatkowo technikę jazdy kierowcy, a także sytuację na drodze, mogącą mieć ewentualny wpływ na jego zachowanie. Przypomnijmy, że tuż przed zderzeniem kierowca wyskoczył z szoferki.

- To było tzw. badanie taktyczno - techniczne mające wykluczyć udział czynników zewnętrznych, które mogły przyczynić się do tego zdarzenia - zaznacza prokurator Niesiołowski.

Gdyńska prokuratura już kilka godzin po zdarzeniu postawiła 31-letniemu kierowcy zarzut nieumyślnego spowodowania katastrofy w ruchu lądowym przez umyślne naruszenie przepisów o zachowaniu bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W toku śledztwa te zarzuty się nie zmieniły. Kierujący ciężarówką cały czas pozostaje na wolności, zastosowano wobec niego zakaz opuszczania kraju oraz 20 tys. zł poręczenia majątkowego.

Teraz grozi mu kara nawet ośmiu lat więzienia.

Materiał archiwalny

Skutki wypadku z 25 kwietnia były tragiczne.

Miejsca

Opinie (132) 2 zablokowane

  • A co z właścicielem firmy transportowej? (9)

    On nic nie wiedział o niesprawnych hamulach?

    • 176 20

    • (3)

      Najprawdopodobniej to sam właściciel prowadził. Dodam jeszcze przykry zbieg okoliczności - wtedy był remontowany odcinek estakady nad Morską. Gdyby był otwarty, to gość z tymi spalonymi i niesprawnymi hamulcami przejechałby nad skrzyżowaniem.

      • 25 1

      • Jasne (2)

        Przeleciałby jak Feniks

        • 1 2

        • (1)

          pojechałby górą pajacu tylko musiałby zasuwać aż do ulicy Kwiatkowskiego która idzie stromo pod górę od Obłuża Centrum tam by wytracił szybkość

          • 1 1

          • "Przykry zbieg okoliczności"

            Jakie to ma znaczenie - dureń nie powinien jeździć samochodem w takim stanie technicznym.
            Teraz dostanie do 8 lat, a dwie osoby, które zginęły - wieczność.

            • 1 0

    • ciekawski (3)

      on byl sam sobie szefem

      • 55 1

      • Ale teraz chyba co drugi kierowca jest na działalności (1)

        czyli "sam sobie szefem"

        • 12 1

        • Jak jest sam sobie szefem i ciężarówkę ma własną to chyba jasne, że jest za nią odpowiedzialny.

          • 6 0

      • OK

        Rozumiem, to wiele tłumaczy

        • 25 0

    • Nie wiedział...

      to kierowca popsuł. Za czesto hamował! Oskarżyc kierowcę. I skazać na 25 lat!!!

      • 3 1

  • A kierowca trolejbusu? (5)

    Dlaczego nikt nie wspomina o braku kompetencji ze strony kierującego pojazdem, w którym zginęły dwie osoby? Trolejbus ma o wiele lepsze przyspieszenie niż autobus, mógł przecież uciekać! Powiecie Państwo zapewne, że był oszołomiony całą sytuacją bądź nie miał fizycznej możliwości opuszczenia toru jazdy ciężarówki. Otóż jestem ciekaw, czy kierowca ciężarówki miał możliwość zatrzymania się, a może celowo wjechał w pojazd ZKM? ;) Inną sprawą jest, czy kierowca wiedział o awarii wcześniej, czy hamulce uległy zniszczeniu bezpośrednio tuż przed tragedią. W drugim wypadku kierowca ciężarówki oczywiście jest niewinny - zrobił, co mógł w tej sytuacji i ostrzegł odpowiednio innych uczestników ruchu. Zainteresowałbym się natomiast sprawą kierowcy trolejbusu, który mimo iż posiadał sprawny wówczas pojazd, nie podjął próby ucieczki.

    • 6 17

    • pitolo pitoly wypisujesz

      Jak kierowca mogl nie wiedziec ze nie ma tarcz hamulcowych,one nie wypadna.....zapierdzielal i zgrzal resztki tych co mial.a kierowce trajtka zostaw w spokoju.

      • 5 0

    • kierowca trplejsbusa uciekal (3)

      ale nie mial ani czasu ani miejsca zeby pojechac dalej...

      • 2 1

      • (1)

        tak tak nie miał.Nie miał bo stało przed nim kilka samochodów które wjeżdżały z tymczasowego pasa w prawo na nitkę estakady w stronę Obłuża teraz w tym miejscu jest powierzchnia wyłączona z ruchu ale przecież w lewo można było uciec prawda?obic najwyżej trochę przód ale uniknąć staranowania przez tira prawda?

        • 0 2

        • tylko że kierowca nie widział tej ciężarówki, dopiero kilka minut po wypadku zrozumiał co się stało, nie miał szans by zrobić co cokolwiek

          • 2 0

      • Dżoni,ja mam czas i miejsce,może do mnie wpadniesz?????

        • 1 1

  • za morderstwo 3 osob do 8 lat

    To nic tylko zabijac...wkurza mnie to, co za wytlumaczenie nieumyslne, sam mam firme transportowa i wiem co robia firmy pokroju twgo pana,zanizaja stawki do poziomu zero a potem nie maja na remonty, czyja to wina otoz tego bussinesmena z ciezarowki..umyslnie dokonal zabojstwa 3 osob, umyslnie wiedzial co robil, bo jak sie noe zna na ekonomii to potem wychodza takie rzecY

    • 0 1

  • Czy kierowca Trolejbusu jest bez winy ? (13)

    Blokownie skrzyżowań to powszechny błąd kierowców, dodam że kierowców bez wyobraźni żeby nie napisać idiotów. Już na kursie uczą że wjazd na skrzyżowanie bez możliwości jego opuszczenia jest zakazany.

    • 96 32

    • kretyn (4)

      Słuchaj tępaku, kierowca trolejbusu nie stał na skrzyżowaniu tylko przez nie przejeżdżał wówczas wpadła na niego przejeżdżająca na czerwonym świetle ciężarówka. Nadal nie widzisz różnicy?

      • 6 5

      • (3)

        kierowca był d.. pą bo widząc co się dzieje powinien uciekać z tymczasowego bus pasa który pod estakadą służył również za prawoskręt dla jadących na Obłuże zabrakło refleksu nie wszyscy kierowcy zawodowi mają pojęcie o sprawnej jeździe.Na trolejbusach jeździ masa popierdółek które wiecznie się spóźniają jeżdżą niechlujnie nie sygnalizują manewrów wloką się zastawiają skrzyżowania itd

        • 2 7

        • Pewnie Ty jesteś "kierowcą zawodowym"... takim co (2)

          dyla "szybko,ale bezpiecznie" autek z kratką, albo ciągnikiem siodłowym,którego "ciule z osobówek nie rozumią,że nie zatrzyma się w miejscu". Czas twojej reakcji jest ponadswietlny i subkwantowy,a jakbyś był wtedy na tamtym pasie,to pewnie byś się teleportował,albo przetransformował w helikopter...

          • 6 2

          • (1)

            czasu miał wystarczająco duzo by coś zrobić a nie posuwać sie po centymetrze do przodu i tych centymetrów zabrakło.No pwnie debilko a co myślisz że tylko wolno jest bezpiecznie?Radzę się przejechać trolejbusami na 250 kierowców może z 50-60 umie jako tako jechać reszta to typowi zamulacze którzy zanim pomyślą jak można pojechać to.. właśnie coś się może szybciej stać niż oni pomyślą jakbym widział że stacza się z góry taka ciężarówka w dodatku trąbiąca na wszystkie strony to bym odbił w lewo i może nawet uszkodził kilka aut stojących z przodu ale uniknąłbym zabójczego dla 2 ludzi bocznego zderzenia z rozpędzoną ciężarówką ale jak to w Gdyni ryska na trolejbusie ważniejsza od pasażera to akurat nie jest zarzut dla tych co tam pracują tylko dla ich durnych zwierzchników którzy w inwigilacji i karaniu nie mają sobie równych

            • 2 0

            • tylko że kierowca nic nie widział, nie widział tej ciężarówki, dopiero kilka minut po wypadku zrozumiał co się stało

              • 0 1

    • (3)

      Tylko kolego malinowy w dniu w ktorym byl wypadek ruch na tym skrzyzowaniu był inaczej zorganizowany.

      • 9 5

      • (2)

        i co z tego?Był taki problem zmienić pas wcześniej?

        • 3 4

        • (1)

          był gamoniu, za tępy jesteś że każdy ci to musi napisać?

          • 1 2

          • był problem dla łajzy którego gapiostwo i brak umiejętności szybkiego działania kosztował życie dwojga ludzi.Szkoda wielka że wsiadając na przystanku można dojechać do trumny.Jakos ty j.. ny debilu inni nie stawali w tym miejscu zablokowani przez samochody

            • 3 2

    • kretyn! (2)

      kierowca trolejbusu nie stał na skrzyżowaniu! Przejeżdżał przez nie...

      • 13 6

      • tak przejeżdżał że dał się zablokować przez auta skręcające pod prąd na nitkę estakady w stronę Obłuża powinien zmienić pas wcześniej i pojechać tak jak się normalnie jeździ

        • 6 3

      • sr*ł na nie, stał na skrzyżowaniu a nie powinien wiec tez jest winny !

        • 10 4

    • Popieram

      To samo pisałem po wypadku i też zostałem zminusowany. To właśnie świadczy o świadomości kierowców w tym kraju! Niedawno na onecie czy innej interii był artykuł m.in. o blokowaniu skrzyżowań. Jednakże ludzie nie rozumieją, że się nie wjeżdża na skrzyżowanie, jak nie mam pewności, czy z niego zjedziemy. Oczywiście że kierowca trolejbusa jest współwinny, jeśli stał blokując skrzyżowanie, a nie był w ruchu. Z tego co pamiętam, to mówił, że nie miał gdzie pojechać do przodu, więc blokował. Nie chce mi się wierzyć, że tego aspektu nie poruszono...

      • 19 5

  • Skoro auto mialo wazne badania dopuszczającej do ruchu to nie rozumiem dlaczego winny jest kierowca. Kto z nas kierowców sprawdza przewody hamulcowe przed wyjazdem na ulice. Ten człowiek zostanie ukarany tylko dlatego bo wsiadł do auta aby wykonać swoją prace. I tak żyje z koszmarna trauma. Po raz pierwszy w życiu bronię kierowcy tira.

    • 1 3

  • Kierowca przecież nie chciał takiej tragedii czy wszystko można w życiu przewidzieć wsiadł i pojechał do pracy!!! Szkoda (5)

    • 60 28

    • jasne (2)

      nie chciał też założyć tarcz i klocków hamulcowych

      • 14 7

      • może nie wiedział, że hamulce są niesprawne (1)

        nie każdy kierowca musi znać się na mechanice

        • 4 11

        • Pieprzenie, za przeroszeniem.
          Mówimy o kierowcy zawodowym, prowadzącym wóz o wadze dziesiątek ton a nie o blondi w Yarisce.

          • 6 0

    • Kolejny wpis z cyklu "Nie chciał tego wypadku". LUDZIE! LITOŚCI!

      To nie kwestia "chęci". 99,99% kierowców nie chce się zabić,poranić,czy chociażby spóźnić przez wypadek. Tu chodzi o powszechny debilizm,brak myślenia,wyobraźni i ostrożności,i to za to trzeba ostro karać! A nie za "chęci"...

      • 7 0

    • Jak ktoś ŚWIADOMIE odbezpiecza granat i nim rzuca to trudno mówić że "nie chciał"

      Samochód powinien być sprawny, zwłaszcza że zarabia na siebie. Po to są przepisy po to ktoś wymyślił że auto POWINNO mieć tarcze hamulcowe żeby je przestrzegać. Może i nie chciał takiej tragedii ale świadomie JĄ RYZYKOWAŁ.

      • 14 0

  • pytanie do kogo należała cięzarówka (2)

    Nie od dziś wiadomo że właściciele firm oszczędzają i swoim pracownikom każą jeździć niesprawnymi autami.

    • 5 3

    • Ten @%&@$ sam był właścicielem. (1)

      • 0 0

      • był właścicielem dymanym przez j.. ną polskę zachłanną k..wę która potrafi stłamsić i zgnoić chorymi podatkami zusami viatollami każdy biznes.Jak taki przedsiębiorca ma do wyboru nie dać jeść dzieciom lub kupić tarcze hamulcowe to co wybierze?Oczywiście jak zdarzy się wypadek winny jest tylko ten człowiek a nie pieprzony system w którym duża część firm pracuje tylko na z****ne opłaty ciągnące je w dół.Na remonty maszyn naprawy samochodów kasy często brakuje a żyć trzeba

        • 1 2

  • W Italii Polakowi dali wadliwą ciężarówkę i zginęło 8 osób

    www.youtube.com/watch?v=OqpWAEov44k

    • 2 0

  • Zbyt tanie paliwa - tylko 25 zł za litr rozkorkuje miasta (9)

    Gdyby litr paliwa kosztował 25 z, do tego wypadku by nie doszło. Dlaczego paliwa są rozdawane za pół darmo a każdy jedzie do bidronki furą? Dlaczego prawie każdego stać na luksus, jakim jest posiadanie i używanie samochodu? Czy samochód jest naprawdę każdemu potrzebny?
    Kiedyś aut było o wiele mniej i tez się zyło. Ofiar wypadków było mniej. Czy tak jest lepiej?

    • 25 83

    • komputer

      Kiedyś nie było komputerów więc nie miałbyś gdzie klepać jadaczką

      • 6 0

    • abu dabi dubaj: (1)

      70litrow ropy kosztuje 60zl... masz pojecie o swiecie :D

      • 3 2

      • Dżoni,chcę omdlewać z roskoszy na szczycie Twojego Burdż Dubaju

        Jesteś taki męski i światowy,KOCHAM CIĘ!

        • 4 0

    • Daj przykład i od dziś płać nawet po 50 zł (2)

      • 16 3

      • Ja mam swój CPN - kompresor CNG a paliwo dopływa rurociągiem miejskim (1)

        Dzięki któremu z domowego gazociągu tankuję po 2zł/m3. Żadna akcyza mi niestraszna, nawet 25 zł/litr.
        Fiskus mi nie zajrzy do butli i ni stwierdzi, czy paliwo mam z CPN, czy z domowego kompresora.

        • 7 6

        • No to wg wszelkich definicji jesteś ZŁODZIEJEM
          cwaniaczku...

          • 6 5

    • znowu nie zdałeś na prawko?

      • 20 4

    • jesteś idealnym kandydatem do rządu...

      • 26 4

    • Misiek, w biedronce podobno wcale nie jest już tak tanio.

      • 7 3

  • właściciel firmy transportowej na pewno o hamulcach wiedział a kierowca pewnie musiał jechać, inaczej pewnie szukał by pracy (szantaż)a wiadomo jak jest dziś z pracą. po drugie kierowcy autobusów, trolejbusów i tramwajów nie robią sobie nic z przepisów, są więksi to blokują skrzyżowania ( i przejścia dla pieszych)a a inni muszą czekać, omijać, wymijać i się martwić. jestem też kierowcą i widzę co się dzieje.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane