• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Aktywiści chcą radykalnych zmian w prawie. Chodzi o pieszych

Maciej Korolczuk
16 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Ruchy miejskie i organizacje społeczne, zrzeszone w ogólnokrajowej Federacji Piesza Polska, zawiązały koalicję #ChodziOżycie. Chcą ograniczyć do zera liczbę śmiertelnych wypadków drogowych z udziałem pieszych. W poniedziałek, 16 września, Tomasz Janiszewski z FRAG złożył na ręce wojewody Dariusza Drelicha pismo z proponowanymi zmianami w polskim prawie, które mają poprawić bezpieczeństwo pieszych. Podobna akcja odbyła się jednocześnie we wszystkich miastach wojewódzkich i przed Ministerstwem Infrastruktury w Warszawie.



Jak oceniasz propozycje zmian w prawie dotyczące pieszych?

- Przygotowaliśmy program działań zawierający cztery postulaty wzorowane na najlepszych europejskich praktykach. Te działania są niezbędne do ograniczenia liczby ofiar wypadków drogowych i zbliżenia się Polski do realizacji "wizji zero", gdzie zero jest jedyną możliwą do zaakceptowania liczbą śmiertelnych ofiar wypadków drogowych - mówi Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, będącego częścią ogólnopolskiej Federacji Piesza Polska.
Redukcja liczby śmiertelnych wypadków z udziałem pieszych zdaniem społeczników będzie możliwa tylko dzięki wprowadzeniu w życie czterech postulatów:

  1. Pierwszeństwo dla pieszych - aby, tak jak w państwach zachodniej Europy, pierwszeństwo miał pieszy mający zamiar wejść na przejście, a nie tak jak jest obecnie - tylko znajdujący się na przejściu
  2. Podwyższenie mandatów za wykroczenia drogowe, plus ich stała waloryzacja oraz powiązanie stawki OC z liczbą i rodzajem wykroczeń - od 1997 r. maksymalny mandat wynosi 500 zł (wówczas średnia pensja wynosiła 1,1 tys. zł, a teraz to ponad 5 tys. zł).
  3. Obniżenie limitów prędkości - 50 km/h w nocy w obszarze zabudowanym (powód: piesi w nocy nie są bardziej odporni na wypadki)
  4. Prawdziwa egzekucja przepisów - wzrost liczby działających fotoradarów do co najmniej 2 tys. (teraz jest ich zaledwie ponad 400), co najmniej 300 odcinkowych pomiarów prędkości oraz odholowywanie nielegalnie zaparkowanych pojazdów w miastach.


Przejścia dla pieszych na tych ulicach są niebezpieczne


- Do ich wdrożenia konieczne jest podjęcie działań na szczeblu centralnym - podkreśla Janiszewski. - Dlatego apelujemy do pana wojewody jako przedstawiciela Rady Ministrów w województwie o pilne wprowadzenie przedstawionych rozwiązań. Nie możemy pozostać obojętni, gdy #ChodziOżycie [to oficjalny hashtag stworzony na potrzeby akcji - red.].

Wideo archiwalne



Aktywiści powołują się na niechlubne statystyki, w których polskie drogi wciąż wypadają jako jedne z najniebezpieczniejszych w Europie. W wypadkach drogowych w Unii Europejskiej ginie średnio 49 osób na milion mieszkańców. W Polsce liczba takich ofiar wynosi 74.

Pod tym względem jesteśmy na czwartym miejscu od końca i na ostatnim, gdy weźmiemy pod uwagę liczbę ofiar na milion kilometrów przejechanych przez samochody.

- Szczególnie źle wypadamy, jeśli chodzi o pieszych zabitych na przejściach. To polska specyfika: liczba zabitych na pasach pieszych rośnie, zamiast maleć! Dlaczego tak się dzieje? Winna jest przede wszystkim prędkość. Około 85 proc. kierowców przekracza dopuszczalną prędkość́, dojeżdżając do przejścia. Sytuację pogarszają niejasne przepisy. W Polsce pieszy ma pierwszeństwo dopiero, gdy już znajdzie się na pasach - inaczej niż w większości krajów UE - podkreśla Janiszewski.
Jak mówi, początek akcji nieprzypadkowo zbiega się z trwającą kampanią wyborczą. Aktywiści chcą w ten sposób zwrócić uwagę na problem i wymusić na politykach wszystkich opcji dyskusję, a w konsekwencji zmianę obecnych przepisów.

Wideo archiwalne

Miejsca

Opinie (406) 10 zablokowanych

  • Nie tędy droga. (1)

    Jak powiesz pieszemu, że ma zawsze pierwszeństwo to skończy się to zdecydowanie gorzej dla nich. Zasada ograniczonego zaufania jest nadrzędna na drodze, a nie przepis zwalniający od zachowania rozsądku.

    • 50 22

    • Najpierw naucz się co to jest zasada ograniczonego zaufania

      • 8 3

  • teraz i tak jest lepiej..parę lat temu po stopach mi przejechał..a ja na pasach..tak mu się spieszyło..teraz zauważam ,ze zatrzymują się ...na zachodziw widziałam pare lat temu-jak dziecko jechało rowerkiem...auta jechały za nim powoli..nikt nie trąbił...aż dziecko skręciło...byłam zdumiona...można? można..! od kogo to zależy...od człowieka..

    • 13 2

  • zakaz łazenia pieszych po drogach po zmroku.

    obowiązek wybudowania wszędzie chodników. Chcieć to można wiele rzeczy

    • 6 2

  • na pewno ograniczą do 0 wypadki budując przejście przy LOCIE

    gratulacje! powodzenia w dalszym myśleniu Rado Miasta

    • 10 5

  • Ignorowanie pieszych

    Jako przykład jedno skrzyżowanie - Unruga z Kwiatkowskiego.

    W ciągu kilkunastu lat bardzo skrócono zielone dla pieszych. W niektórych miejscach wydłużono podwójnie czas oczekiwania na nie.

    Prawoskręt z Unruga w Kwiatkowskiego wygląda tak że pieszy mając zielone musi wymuszać zatrzymanie się samochodów, a często one jeżdżą pomiędzy pieszymi.

    Technologia jest tak zaawansowana, że to tylko wymaga dobrej woli aby w tym miejscu postawić kamery i komputer sam może wyłapywać samochody łamiące przepisy i nakładać mandaty.

    A to tylko jedno skrzyżowanie...

    • 11 1

  • w czasach smartfonów pierwszeństwo dla pieszego? już to widzę! chirurdzy szykujcie gips!

    • 11 5

  • dla aktywistów

    ważne jest tylko jedno: wzniecanie kolejnych potyczek i wojen - za to im płacą!

    • 14 9

  • Jestem za postulatem 2,3,4

    Tak naprawdę jest wiele wykroczeń w kodeksie a karze się się sporadycznie za prędkość a suma jest śmiesznie mała. Postulat pierwszy że piesi przestaną w ogóle uważać wchodząc na oznakowane przejście a też są uczestnikami ruchu więc chociaż minimum ostrożności powinni zachować.

    • 7 3

  • Po czym poznać rodowitego obywatala Niemiec w Polsce?

    Zatrzymuje auto przed przejściem dla pieszych widząc pieszego.

    A po czym poznać polskiego Niemca, czyli Polaka na stałych blachach niemieckich?
    Wyprzedza, omija przed/na przejściu dla pieszych.

    • 20 4

  • Popieram całym sercem.

    • 9 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane