• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Masakra (7)

    Na zachodzie rozwijają infrastrukture drogi i dodają pasu. U nas w Polsce tylko mniejszaja i dodają dodatkowe światła. Poronione pomysły. Skąd to się bierze?! Wszystko żeby uprzykrzyć kierowcy życie!

    • 118 30

    • Z głupoty chyba

      bo ciężko uwierzyć że to mądry człowiek na taki pomyśł wpadł, może to ta mgła Covidowa albo pomroczność jasna

      • 0 0

    • Ty chyba Damian ostatni raz na zachodzie byłeś w 1979 :D

      Bo nigdzie, ale to absolutnie nigdzie na zachodzie, północy i południu, nie robi się tak jak piszesz.

      • 7 6

    • Śmieszne, jak ktoś nie ma zielonego pojęcia o czym pisze, tylko przedstawia swoje wyobrażenie i myśli, że tak jest na prawdę :)

      • 7 1

    • no wlasnie robia to samo zeby kierowcy nie oplacalo sie jezdzic po miescie samochodem i likwiduja

      pasy , miejsca parkingowe , zamieniaja na trasy rowerowe

      • 11 10

    • (1)

      Na zachodzie? Tak było, owszem ale w latach sześćdziesiątych. Potem tez zauważyli, ze to błąd i tez zwezali i budowali bus pasy.

      • 15 15

      • ale wcześniej przenoszą ruch pod ziemię

        np. śródmieście Paryża

        • 14 6

    • Byłeś kiedyś na zachodzie? Bo jakbys był to byś takich głupot nie pisal

      • 18 14

  • TAK (19)

    zwęzić najlepiej do jednego pasa. A - i nie zapominajcie dać ograniczenia do 30km/h i paru progów zwalniających

    • 386 11

    • Na Trakcie Konnym już jest 30 km/h i co? (4)

      Jajco. Bo taka tylko odpowiedź ciśnie się na usta.

      • 9 2

      • zmniejszył się hałas, ruch odbywa się bardziej płynnie i wszyscy czują się bezpieczniej (1)

        pojawiło się wiele dodatkowych miejsc do parkowania i zwykle są wolne, bo płatne. Korzystam z nich raz na tydzień i jestem bardzo zadowolony.

        • 0 3

        • Wszyscy to kto?

          Bo napewno nie mieszkańcy Gdańsja

          • 0 0

      • I korek cały czas... (1)

        • 6 3

        • nieprawda

          • 0 2

    • Najlepiej co metr

      Te progi to chyba tylko dla wydania kasy stawiają żeby się wykazać

      • 0 0

    • Strefa 30 w godzinach 22-6 byłaby całkiem niegłupim pomysłem (3)

      • 8 35

      • Bo? (2)

        • 14 4

        • bo emisja hałasu uległa by radykalnemu zmniejszeniu

          W tych godzinach większość ludzi zwykle śpi.

          • 0 1

        • bo on tak chce...a on konczył wieczorowo liceum w wąchocku wiec jest mondry i wie jak powinno byc

          • 4 1

    • Proponuje pozwolenie na samochód i po kłopocie.

      • 9 1

    • I buspas

      • 8 1

    • (1)

      Zlikwidować całkowicie i zrobić z połowy pasa drogę rowerową, a miedzy drogami rowerowymi na pasie zieleni pole z kartoflami. Taką mam koncepcję.

      • 34 2

      • Trochę pola a trochę trawniczek z leżakami. I koniecznie żadnych parkingów

        • 17 1

    • Strefa ruchu (3)

      A nie lepiej zrobić od razu strefę zamieszkania? Ubaw gwarantowany.

      • 52 4

      • mhm (2)

        albo zaorać i posiać pszenżyto

        • 49 2

        • Plac zabaw dla dzieci! (1)

          • 23 1

          • No bez przesady, to miałoby jeszcze jakiś sens.

            • 8 2

    • I spokojnie będzie można rydwanem nadążać za autami.

      • 34 4

  • spoko pomysł (5)

    jeżdżę tamtędy czasem autem, snuję się dostojnie 50 na godzinę. I Z chęcią bym zobaczył tą autostradę zwężoną.

    • 60 157

    • No właśnie po co obwodnica Gdańska

      Może i ją zaorać i rowerem do pracy, tam więcej drzew można posadzić

      • 0 0

    • O, następny oszołom, który w życiu autostrady nie widział

      ale na każdy kawałek asfaltu krzyczy, że autostrada i że trzeba zlikwidować

      • 16 3

    • bo zrobili ograniczenie do 50 km/godz

      • 3 1

    • od razu wiem że nie masz nawet prawa jazdy, tylko jesteś jakimś nawiedzonym cyklistą z FRAG

      • 27 4

    • No to będziesz mieć czas podziwiać te drzewa czasami do kilkunastu minut stojąc tam w korku.

      • 23 4

  • Ja nie wiem (16)

    Jakie małpy tam w zarządzie pracują i na jakim świecie żyją. Ruch coraz większy, aut będzie coraz więcej, co za tym idzie korki coraz większe, ale pacany zamiast poszerzyć jezdnie to się zastanawiają czy ja zwężyc.

    • 105 15

    • wlasnie dlatego (9)

      w miescie nalezy promowac komunikacje miejska i ruch pieszo rowerowy. Samochodem, szrotem w dieslu mozesz jezdzic do woli w swoim Przodkowie i tam truc.

      • 12 19

      • Jeżeli ileś procent przesiedlony się na komunikacje (4)

        To będzie przeciążona

        • 10 6

        • Jesli będzie doinwestowana to nie (3)

          Ale to proces długofalowy. Tak długo jak komunikacja nie jest atrakcyjniejsza czasowo od samochodu to nikt nie wsiadzie do autobusu. A już na przykładzie pociągu widać, że pociąg czasami wygrywa - wyjazd do Krakowa to 6 godzin, w czasie których możesz sobie zasnąć czy poczytać i nie wyjdziesz zmarnowany jak kiedyś po 12h.

          • 4 1

          • (1)

            Komunikacja autobusowa nie będzie atrakcyjniejsza czasowo no bo jak? Może być tańsza po uwzględnieniu ceny parkowania.

            • 4 1

            • Autobus będzie wolniej jechał

              No super do pracy godzinę zamiast pół,

              • 3 1

          • Miasto nie poradziło sobie z komunikacją w dobie pandemi.

            Pomyśl teraz co by było gdyby połowa ludzi jeżdżących autami przesiadła się do komunikacji. Gdańsk na tle całego kraju nie ma złej komunikacji ale od wzorcowych rozwiązań dzieli go wręcz przepaść.

            • 4 0

      • Mniej pasów

        Wieksze korki i więcej spalin w powietrzu, gdzie tu logika, a transport miejski kuleje, to jak próba łatania balona igłą

        • 2 0

      • Nowoczesny diesel ma mniejszą emisję CO2 niż porównywalny silnik benzynowy.

        No ale trzeba się tematem zainteresować a nie powtarzać bzdury.

        • 3 2

      • (1)

        Jak ci tak dobrze to sobie jedź komunikacją i rowerem!!! Nie agituj!!!

        • 15 3

        • Wszystkich z wiosek wepchnąć do komunikacji

          i będzie luźniej.

          • 4 6

    • (1)

      Zeczywiscie!Jak się patrzy na te dziwne pomysły to albo ci ludzie nie mają pojęcia o ruchu drogowym,albo boją się ze nic nie robienie wyjdzie na jaw i próbują zaistnieć!! A wszyscy na tym tracą!!!!!!gdzie jest prezydent ze trzyma tych darmozjadow i szkodników ???!!!

      • 8 5

      • Sami ją wybraliście a ona zatrudniła swoich wybitnych specjalistów

        • 4 0

    • Małpy głosują to i małpy pracują. To takie proste.

      • 2 0

    • tam robią idioci (1)

      oni biorą kasę za utrudnianie życia mieszkańcom Gdańska

      • 12 3

      • Świadomy wyborca

        Lustereczko ci odpowie, kto jest...... na świecie.

        • 3 0

    • Świadomy wyborca

      Żale do lustra!

      • 2 0

  • Czasami naprawdę nie wiedzą na co wydawać

    ...pieniądze, a kiedy ktoś pomyśli o szerszych drogach, mniejszych korkach, jazada wolniejsza niż 50 na godzine przyczynia się do smogu więc na co te drzewa jak najpierw chcą wykończyć mieszkańców zanieczyszczeniem powietrza

    • 0 0

  • Oni sa rąb..ci

    To pewne

    • 1 0

  • a na (4)

    zlikwidowanym pasie posadzić drzewa

    • 56 4

    • Na h..a komu żywopłot drzewa dawać

      • 0 0

    • A potem zastanawiać się dlaczego nie rosną. (2)

      I zwęzić o jeszcze jeden pas.

      • 10 0

      • I w miejscu pasa zrobić plac zabaw dla dzieci urzędników UM Gdańsk (1)

        • 7 0

        • Plac zabaw miałby jeszcze jakiś sens.

          Lepiej jakąś stałą wystawę elgiebete albo parking dla rydwanów.

          • 9 0

  • Chyba zgłupieli!

    • 2 0

  • To potrzeba płacić za taks analizę?

    Nie wystarczy przejrzeć raport drogowy co się dzieje na obwodnicy po zamknięciu 2 pasów?
    Każdy pomysł drogowy włodarzy gdanska jest jak prezentacja absurdalnego snu

    • 1 0

  • Wszedzie gdzie są samorządy w rękach PO tam mieszkancy maja same utrudnienia (1)

    Czas zdelegalizowac PO w koncu

    • 2 0

    • "Wszędzie" i "same utrudnienia" to bardzo stanowcze stwierdzenia. Innymi słowy pleciesz pan bez sensu.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane