• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Zart (7)

    Chyba zart. Ruch aut wzrasta z roku na rok. Co to ma byc???

    • 152 22

    • właśnie dlatego należy zwężać (1)

      nie można otyłości leczyć popuszczając pas

      • 12 10

      • Miasta które się rozwijają

        Byduja drogi ,poszerzają je .
        Gdańsk cofa się w rozwoju.

        • 4 1

    • (3)

      Ludzka głupota.
      Zamiast dbać o zdrowie i kondycję wolą wozić d*py samochodami.

      • 7 8

      • Ludzką głupotą to jest zabudowywanie każdego skrawka terenu zielonego blokami i sprowadzanie tysięcy ludzi spoza miasta, (2)

        a potem zabieranie im możliwości swobodnego poruszania się po tym mieście, w imię "walki" o zieleń.

        • 9 7

        • Możesz się swobodnie poruszać, tylko nie samochodem. (1)

          Bo wtedy ograniczasz możliwość swobodnego poruszania innym.

          • 4 9

          • "Możesz się swobodnie poruszać, tylko nie samochodem"

            Chyba mamy inne definicje swobodnego poruszania się.

            • 8 3

    • wlasnie dlatego tzreba go zaczac ograniczac

      sorry, myslales, ze kupisz sobie domekw polu a miastowe beda ci sponsorowac do niego drogi? takiego, cierp teraz. A to bedzie nauczka dla innych

      • 3 3

  • (6)

    Oj ten ból tyłków będzie słyszany z kosmosu...

    • 43 34

    • będzie dobry cyrk w komentarzach (5)

      jak zawsze, gdy autkowej rasie panów zabiera się, co im się "należy" :D

      • 10 24

      • (3)

        rasa autkowych panów płaci takie same podatki jak rasa obcisłych gaci.

        • 17 11

        • różnica taka (2)

          że nie pokrywa połowy kosztów, jakie generuje jazdą samochodem....

          ale ja puacem podatek w paliwie łeeee :((((

          • 6 14

          • no bo rowerzyści na bank pokrywają koszty budowy dróg rowerowych.

            • 15 4

          • Miasto jest dla ludzi i takich co jedzą samochodem i rowerem. Blokowanie i utrudnianie im możliwości wyboru ni jak ma się z tak szumną teraz walką o demokrację. To że władza miasta nie ma ochoty rozbudowy dróg to ich wybór, myśle że mieszkańcy im za to podziękują w wyborach, ale to ze są likwidowanie dotychczasowe rozwiązania to już bezczelność władzy w tym mieście.

            • 16 4

      • Zbierzmy wam ścieżkę rowerową

        czy ona się wam "należy"?

        • 17 3

  • Tak! Jak najszybciej! (16)

    Przecież na Błędnik i tak wjeżdżają dwa pasy, wiec zawężenie nie powinno dużo zmienić. Bardzo dobry pomysł!

    • 52 252

    • Zgodzę się. (4)

      Grunwaldzką/Al. Zwycięstwa jak najbardziej moze być zredukowana do dwóch pasów. Paradoksalnie poprawi to płynność ruchu.

      • 13 44

      • (3)

        No właśnie, bo nie będzie efektu przysłanego węża z woda. A Śródmieście dzięki plynniejszemu wylotowi ruchu się odkorkuje.

        • 8 30

        • Ale płynność byłaby jeszcze lepsza gdyby.. (2)

          .. gdyby zwęzić do 1 pasa. Także postuluję jeden pas na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. Podobnie na Niepodległości w Sopocie i Zwycięstwa w Gdyni. Wtedy będzie bardzo płynnie i nie będzie tylu stłuczek. Na Władysława IV też w sumie 1 pas wystarczy.

          • 15 1

          • Proponuję pół pasa i ruch wahadłowy.

            A przed każdym pojazdem idący urzędnik z czerwoną chorągiewką.

            • 22 1

          • i niezapominać o progach zwalniających co 50 m

            • 9 0

    • Urzędnicy dostali polecenie pisania pod artykułem. MalaSycylia choć naprawdę ogromna

      • 24 8

    • Aleje Zwycięstwa zamknąć dla ruchu samochodowego !!! (6)

      Zrobić deptak - taki mam pomysł .

      • 23 2

      • Pomysła rodem Ferdka Kiepskiego .

        Dobrze radzisz , najlepiej zerwać asfalt na całej długości Alei Zwycięstwa i Grunwaldzkiej , wszystko przeorać nasadzić drzew i będzie Cenral Park jak w Nowym Yorku . A jak .

        • 15 2

      • Po co wam samochody? (4)

        Przecież są tramwaje!

        • 3 16

        • Po co wam rowery? (3)

          Przecież są tramwaje!

          • 15 0

          • Po co rowery, przecież są trampki. (2)

            • 15 0

            • Po co trampki? (1)

              Można boso!

              • 14 0

              • Wogóle to jest pandemia

                więc siedźcie w domu

                • 11 0

    • Na Błędnik wjeżdżają dwa, bo lewy pas służy do skrętu w lewo (1)

      dzięki niemu nie ma korków i wypadków

      • 5 6

      • plus trzeci z traktu i czwarty - prawoskręt w maja... ale dzbany, szok. Bo stojące auta zbobia mniej spalin niż śmiganące i juz?

        • 1 0

    • Twoje pomysła dorównują cieciej osobie w państwie .

      • 4 2

  • (1)

    A może w końcu wysłać urzędników na badania do psychiatry

    • 176 11

    • A może mieszkańców? Przecież ich wybierają :)

      • 9 0

  • a na (4)

    zlikwidowanym pasie posadzić drzewa

    • 56 4

    • A potem zastanawiać się dlaczego nie rosną. (2)

      I zwęzić o jeszcze jeden pas.

      • 10 0

      • I w miejscu pasa zrobić plac zabaw dla dzieci urzędników UM Gdańsk (1)

        • 7 0

        • Plac zabaw miałby jeszcze jakiś sens.

          Lepiej jakąś stałą wystawę elgiebete albo parking dla rydwanów.

          • 9 0

    • Na h..a komu żywopłot drzewa dawać

      • 0 0

  • (2)

    jak zwykle plasko widza te urzedniki, problem rozwiaze sie sam za 5 10 15 lat zaleznie od zasobnosci i przekonan polakow, eletryczne auta!! i przestancie myslec ze myslicie, , nic nie zwezac tylko kupowac eleltryki i wodory, i po problemie, a to ze aleja lipowa wyglada jak wyglada to efekt spalinowej cywilizacji,jestem acz niemoge na 100% byc pewnien ale jakby zapytac tego chlopa czy wyobnrazal on sobie takia syfice w gdansku za ponad 100lat to wydaje mi sie ze nawet mu w glowie nie bylo ze teraz bedzie cos innego niz konie sterowce i balony

    • 6 30

    • Jak przesiadka na elektryki rzeczywiscie się uda

      To kupuj lampę naftową bo prąd będziesz miał w domu max 2 godziny dziennie

      • 6 0

    • Kupujcie elektryki !

      Będziecie stać w korkach w elektrykach.

      • 5 0

  • "zapacholkujcie" 1 pas na rok i sprawdzicie (10)

    Nie gdybac tylko przetestowac. NA papierze wszystko wyglada slicznie, tak jak zwezona Kartuska.
    W praktyce rozowo juz nie jest.

    A tak naprawde mam serdecznie dosyc tych "postepowcow" w magistracie.
    Przepustowosc komunikacji przyciaga inwestorow, jak nie bedzie miasto przejezdne to i duzi inwestorzy pojda gdzie indziej.
    Tego chcesz Gdansku ? Biedy i bezrobocia ?

    • 108 13

    • (7)

      Widzę mamy eksperta od inwestycji. Otóż przepustowość nie jest jedynym wyznacznikiem jakości przestrzeni, która przyciąga inwestycje. Sprawna komunikacja publiczna zapewnia wysoki standard życia w mieście. Dojazdy wszędzie samochodem są domeną przedmieść, gdzie - powiedzmy to otwarcie - po prostu nie ma wyjścia.

      • 4 22

      • (4)

        to proponuje żebyś towary dowoził komunikacja publiczną.

        • 19 2

        • (1)

          A kto mówi o ruchu towarowym? Przerzucenie się mieszkańców z codziennymi dojazdami do pracy na transport zbiorowy zwolni ruch i ułatwi dowozy.

          Ale niektórzy tego chyba nigdy nie pojmą. Oby zmiana pokoleniowa swoje zrobiła, bo innej szansy na mentalność Polaków nie ma.

          • 4 21

          • nic nie zmienią to są twoje teorie, ludzie się wkur* i to towarzystwo pogonią z magistratu i tak to się skończy. Zabieracie możliwość ludziom swobodnego poruszania się a w zamian nie dajecie nic co by im rozwiązywało problem komunikacyjny. Chcecie zmienić metaloność ludzi? to zacznijcie inwestować w infrastrukturę komunikacyjną a nie każecie ludziom jechać w spóźnionym tramwaju ponad godz w ścisku po 16.00

            • 22 2

        • (1)

          W sumie możnaby ograniczyć ruch też samochodów dostawczych, a w zamian część towaru mogliby rozwozić zwyli ludzie w drodze do pracy. Gdyby trochę zapłacić, nawet niedużą sumkę, to każdy chętnie te parę kilo mógłby wziąć do tramwaju i parę przystanków przewieźć. Byłoby taniej i znacznie ekologiczniej, a ludzie by się przyzwyczaili i byliby zadowoleni, że ich podróż do pracy to nie tylko puste przebiegi.

          • 6 2

          • gorzej jak byś musił wanne przewieść do Casto:)

            • 7 0

      • W Gdańsku nie masz sprawnej komunikacji miejskiej. Sprawna komunikacja miejska to metro, a nie tramwaj jadący wolniej niż biegnący człowiek.

        • 17 4

      • Jakosc km

        Problem ze w dopie pandemii to km jezdzi pusta a i znow badania beda robione pod teze.. W czasie covid w okresie wakacji...

        • 4 0

    • A co ty masz do zwężonej kartuskiego? Bardzo dobrze to wyszło (1)

      • 3 6

      • Kim był ten cały Kartuski? Bo nie słyszałem...

        • 4 0

  • I tak zaraz te drzewa powycinają.

    • 55 3

  • Masakra (7)

    Na zachodzie rozwijają infrastrukture drogi i dodają pasu. U nas w Polsce tylko mniejszaja i dodają dodatkowe światła. Poronione pomysły. Skąd to się bierze?! Wszystko żeby uprzykrzyć kierowcy życie!

    • 118 30

    • Byłeś kiedyś na zachodzie? Bo jakbys był to byś takich głupot nie pisal

      • 18 14

    • (1)

      Na zachodzie? Tak było, owszem ale w latach sześćdziesiątych. Potem tez zauważyli, ze to błąd i tez zwezali i budowali bus pasy.

      • 15 15

      • ale wcześniej przenoszą ruch pod ziemię

        np. śródmieście Paryża

        • 14 6

    • no wlasnie robia to samo zeby kierowcy nie oplacalo sie jezdzic po miescie samochodem i likwiduja

      pasy , miejsca parkingowe , zamieniaja na trasy rowerowe

      • 11 10

    • Śmieszne, jak ktoś nie ma zielonego pojęcia o czym pisze, tylko przedstawia swoje wyobrażenie i myśli, że tak jest na prawdę :)

      • 7 1

    • Ty chyba Damian ostatni raz na zachodzie byłeś w 1979 :D

      Bo nigdzie, ale to absolutnie nigdzie na zachodzie, północy i południu, nie robi się tak jak piszesz.

      • 7 6

    • Z głupoty chyba

      bo ciężko uwierzyć że to mądry człowiek na taki pomyśł wpadł, może to ta mgła Covidowa albo pomroczność jasna

      • 0 0

  • Ewidentnie widać ze obecna władza cofa miasto w rozwoju swoimi chorymi pomysłami (3)

    Jak tak dbają o drzewa i ekologię to czemu wszędzie powstają betonowe osiedla???

    • 156 15

    • betonowe osiedla to nic , jak dbaja o ekologie to niech sie zajma spalarnia odpadow niebezpiecznych w srodku miasta

      Portsevice niemiecka firma ktora w srodku gdanska utylizuje niebezpieczne odpady nawet byly afery ze z ukrainy przywoza syf. Nastepne jest siarkopol przeladowuje na wolnym powietrzu siarke ktora dostaje sie do wisly i zatoki , nastepnym sa zaklady azotowe ktore tez zatrowaja srudmiescie. kolejnym jest elektrocieplownia ktora spalinami z kominow zatrowa caly gdansk.
      Niech sie zajma prawdziwymi zagrozeniami a nie kilkoma drzewami obluda i beszczelnosc.

      • 14 0

    • Bez drzew powietrze nie byłoby filtrowane powietrze plus brak tlenu. Pomyśl trochę to nie boli. (1)

      • 1 5

      • Oj a ile drzewek już nie ma bo dewelopera przeszkadzały ? Pomysł trochę

        • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane