• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • (2)

    Gdańszczanki i Gdańszczanie co by tu dla was jeszcze zrobić, wasza ukochana prezydentka Aleksandra.

    • 50 6

    • Serdeczności.

      • 9 0

    • Bu hahaha

      moja nie

      • 0 0

  • Czego te barany

    Jeszcze nie wymyślą. Trzeba było wszystkiego nie betonować to teraz nie trzeba byłoby martwić się o drzewa

    • 53 4

  • YanekKochanek

    Analiza ruchu przeprowadzana w momencie, jak korpoludzie pracują na home office, studenci siedzą w domach, uczniowie kończą rok szkolny a turyści nie przyjadą bez pełnych szczepień... i wyjdzie na to, że jak najbardziej można zabrać jeden pas. Tylko, że za pół roku zacznie się dramat jak ruszą szkoły, korpo i potem dojdą do tego studenci. Nie mam nic przeciwko drzewom, wkurza mnie betonoza na nowych osiedlach, ale bez przesady... jak dojechać do pracy, jak tramwaje są beznadziejnie poprowadzone i pod OBC/Alchemię nie podjeźdża żaden? Ludzie pracujacy cenią sobie wygodę, a klimat nie sprzyja temu, żeby cały dzień jeździć na rowerze.

    • 60 4

  • Po co jeden, niech od razu dwa

    • 35 2

  • W Gdańsku POlszewokomuna ma się dobrze.

    • 34 5

  • Absurdy gdańskie (1)

    Grunwaldzka o przyzwoitej nawierzchni al. Zwycięstwa prosto po Błędnik - 50 km/h al. Rzeczpospolitej rzuca na prawo i lewo autem dozwolone 70 km/h

    Grunwaldzka - 3 pasy na Zaspie po 2 pasy.

    W Gdańsku od dawna nie było żadnej logiki. Jeździ się po mieście coraz gorzej !

    • 55 5

    • w warunkach nadmiaru samochodów nic dziwnego

      samochód największym wrogiem kierowcy innego samochodu

      • 0 2

  • Oj to LIPA będzie :(

    • 20 4

  • wydają kasę na niepotrzebne analizy

    a na remonty nie ma

    • 47 5

  • korki korki

    korek tu korek tam, korki wszędzie

    • 26 2

  • 100 tysięcy tu, 100 tysięcy tam, a drogi w rozsypce

    Urzędnikom opłaca się likwidować drogi i chodniki, bo wtedy na remont mniej się wydaje. Łatwiej sypnąć humusem, albo posadzić krzaczki, ale wymienić potem pas ruchu na kilkuset metrach to wiele pensji bezużytecznych urzędników. Tymczasem z taką ceną za bilety jednorazowe w komunikacji miejskiej to aż zniechęcają do wsiadania. Zrobią ścieżki rowerowe (też tańsze od dróg), a w nagrodę zlikwidują linię autobusową, albo zetną kursy. Co za cebularskie dziadostwo.
    Taka sugestia - drogi ryje się na ok. 90 cm od poziomu nawierzchni, chodniki i ścieżki na 59 cm. Jezdnia KR5 ma przykładowo 28 cm grubości "czarnego złota" w 3 warstwach, ścieżka rowerowa to 3 cm farbowanego na czerwono "czarnego złota". Zwężając drogi się tylko oszczędza. Jednocześnie zwiększanie SPP to dodatkowy podatek, który jakby to powiedział bolszewicki pisowiec, nie jest podatkiem.

    • 27 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane