• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Jestem za (1)

    Miasto do życia, a nie miasto autostrada

    • 8 36

    • No, pewnie.

      Bateryjki w Matrixie nie powinny się przemieszczać.

      • 10 2

  • Doskonale

    Jeszcze w tym kierunku nie było korków. Teraz już będą.
    Korek jest już na światłach przed rondem bo 3 pasy zwężają się do 2 bo jeden jest do skrętu w lewo.
    Jak odejmiecie ten pas na całej długości to korek będzie pod Manhattan albo nawet Bałtycka

    • 20 4

  • A może drzewa nie lubią tramwajów? są najbliżej, może przeszkadza im hałas? a może nadmiar żelaza?

    zróbmy analizę, albo lepiej zlikwidujmy tramwaj, tak na próbę, po kilku latach zobaczymy, czy pomogło

    • 24 3

  • Proponuję zawęzić tuż przed następnymi wyborami na Prezydenta Miasta

    Zwycięstwo murowane. Konkurenta władzy obecnej, rzecz jasna. Byleby tylko nie był nim żaden z dotychczas aspirujących oszołomów, to sam zagłosuję za nim lub za nią.

    • 25 3

  • Oczywiście że można zwęzić, po prostu przyjedzie mniej ludzi samochodami (20)

    Tak to działa na całym świecie

    • 117 275

    • chyba w twoim świecie (1)

      • 66 18

      • Jest jeden świat

        Pamiętaj, zażywasz - przegrywasz.

        • 25 11

    • (1)

      W ogole nie przyjada. Z jednej strony o to chodzi ale z drugiej centrum wymrze na amen.

      • 37 17

      • Przecież centrum nie wymiera

        O co ci chodzi?

        • 5 2

    • No nie

      Po prostu będę wracać 20 minut dłużej jak dobrze pójdzie

      • 34 11

    • Pomysł rewelacyjny (2)

      tylko czy uda sie go przeforsowac,wszak Polacy to nie dosc ze miłośnicy solowego transportu samochodowego,zwłaszcza w duzych miastach to jeszcze super myslacy za kierownicą asy szczycacy sie tym,ze jeżdżą wszyscy bez wyjatku,szybko i bezpiecznie,no i dążacy by każdy... członek rodziny mial swoj samochod,ktory to musi byc xaparkowany najlepiej prxy wejsciu do budynku kosxtem zielencow i placow zabaw....

      • 33 59

      • Pandemia pokazała, że jednak trzeba mieć swój samochód (1)

        Możemy gadać o komunikacji miejskiej, car sharingu, uberze, i wmawiać ludziom że podejście "wóz pod każdym domem" jest staroświeckie, ale jednak jak przychodzą ciężkie czasy to możemy liczyć tylko na siebie i na własny samochód, bo te nowoczesne wspólne nagle rzeczy przestają działać

        • 12 11

        • Pandemia jest raz na 120 lat

          • 3 4

    • (5)

      A jakie proponujesz inne rozwiązanie dla tych ludzi? Nie każdy ma komunikację 5 minut od domu.

      • 33 12

      • (3)

        ale 10-15 min to juz kazdy.

        • 16 22

        • Nie kazdy pracuje w korpo (2)

          Niektórzy muszą wozić więcej niż laptop

          • 46 6

          • A tramwaje nie mają złego wpływu może trzeba je zlikwidować w tamtym miejscu i przenieść ruch koło stoczni

            • 14 7

          • No i ktoś im zabroni? W pierwszej kolejności odpadną ci, co nie muszą.

            • 1 2

      • Skm

        • 0 0

    • Można też zmniejszyć liczbę autobusów.

      Po co tam jezdzic? Lepiej sie przespacerowac. A uslugi i dobra wozic na rowerze. Kto slyszal zeby hydraulik przyjechal tego samego dnia na wezwanie? Lepiej poczekac ten tydzien zeby mu koń z wyczerpania nie zdechł.

      • 34 7

    • Oczywiscie, ze mozesz przestac oddychac. Po prostu nie bedziesz marnowac tlenu innym.

      • 1 2

    • za chwile bedzie zakaz wjazdu dizelków ponad 10 lat do centrum (3)

      wiec i tak polowa szrotow odpadnie :) W kazdym wiekszym miescie w Polsce, tak ustawa nakazuje

      • 7 4

      • A ja sobie właśnie kupiłem dizelka i mam w d...e jeżdżenie do centrum. (2)

        I tak tam nic nie ma. Wolę sobie pojechać na piękne Kaszuby i tam pooddychać świeżym powietrzem a nie miejskim syfem w centrum.

        • 4 4

        • No i prawidłowo (1)

          Zostań na wsi, ty i twój dizelek

          • 1 1

          • Miśk od urodzenia mieszkam w Gu, w przeciwieństwie do ciebie,dańsku :)

            I widzę jak to miasto degraduje. Robi się koszmarne dla normalnych mieszkańców. Wszystko dla swoich i przyjezdnych.

            • 0 0

  • Drzewa zostały odgłowione (to prawidłowe określenie) przez szkodnika-ogrodnika

    One umierają. W Polsce nie dba się o roślinność. Wycina się lasy, drenuje ziemię przez kopalnie odkrywkowe. Niszczy naturalne środowisko. Potem nastąpi przebudzenie na wyjałowionej ziemi, ale już będzie za późno, bo w przeciwieństwie do Sahary, nie ma u nas bogatych złóż wód gruntowych.

    • 9 1

  • Może w ogóle rozebrać asfalt... (3)

    ...zaorać i buraki posadzić

    • 29 1

    • I koniecznie plac zabaw dla dzieci urzędników UM Gdańsk

      • 3 0

    • te z UM

      • 1 0

    • Raczej cebulę. Dużo cebuli. A będą to uprawiać Ukraińcy w klapkach kubota.

      • 0 0

  • Ulice

    A właściwie po co 2 pasy obrazu zrobic 1 gdzie kolwiek jeżdżę po Europie to ulice są modernizowane dokładają zjazdy aby ułatwić ruch itp .czy ronda a u nas rąb odwrotnie po chusteczkę w gd ulice

    • 16 2

  • A może jeszcze badanie nt. uciążliwości ruchu tramwajowego i jego wpływu na drzewa z alei LipoweJ. Generalnie jak juz zrobiliście 50 km/h to może zróbcie jeden pas ruchu w każdym kierunku a z wygospodarowanych dwóch pasów zróbmy jedna nitkę dla biegaczo/rolkarzy a drugą dla rowerzystów/użytkowników hulajnog. W UM widać wielki wpływ jednego pana od ochrony środowiska który nawet na uroczystości urzędowe przyszedł w gaciach rowerzysty w stylu żołnierza rzymskiego. Czy prezydent miasta ogarnia swój urząd?

    • 25 2

  • Administracyjne pomysły wrogie ludziom (2)

    -to jedyna rzecz, która prezydent Dulkiewicz wychodzi.

    • 23 4

    • Więcej serdeczności! (1)

      Ty roszczeniowcu ty! Ona chce nieba przychylić wszystkim mieszkańcom, a tu taki hejt się na nią leje!

      PS. jakby ktoś nie wyłapał - to ironia :)

      • 2 0

      • Potem znowu powie niemieckim mediom że "to opłacone trolle pisu", i że "najbardziej przeszkadza im to, że jest samotną matką". A niemieckie media nie wspomną o prawdziwej przyczynie - aktywnym utrudnianiu życia mieszkańcom Gdańska.

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane