• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • no pewnie, ale wy tam się nudzicie za tymi biurkami (3)

    najpierw spowolnienie do 50 km/h, teraz zabranie jednego pasa, a w przyszłości apartamentowce po środku zamiast alei lipowej. Tak trzymać

    • 118 11

    • nie wiem czym sie przejmujesz..... (1)

      ....jeszcze pare lockdownow i nie bedzie przemyslu i rynek pracy zniknie, a fala upalow w europie podudniowo zachodniej spowoduje ze ceny mieszkan beda u nas 3x wyzsze bo i tak bedzie tanio dla tych, ktorzy beda chcieli sie osiedlic...... jedyna sluszna opcja to emigracja na wschod

      • 3 3

      • Na wschód to tylko śmieci wysyłać

        I odprowadzać ścieki.

        • 2 2

    • No przecież jest wyraźnie napisane, że masz NIE dojeżdżać autem, lecz pieszo, lub rowerem między drzewami alei.

      • 1 0

  • Na chlopski rozum.

    Po to wybieramy radnych by ci robili wszystko by żyło nam się lepiej ,wygodniej itd . Przecież istnieje jeszcze tzw. Trakt Konny może przesiądźmy się na dorożki . A tak na poważnie to ci nasi włodarze mają coraz to głupsze pomysły . I nie dotyczy to tylko Gdańska ale całego Trójmiasta.

    • 40 2

  • Przeczytałem artykuł

    I naprawdę nie wierzę! Chyba jakiś żart? Aut będzie przybywać, jak widać dróg nie przybywa proporcjonalnie. A tu taki pomysł żeby zabrać pas ruchu? Cyrk jakiś.

    • 51 5

  • Czy to ma być żart ?!

    Chyba kogoś ładnie poniosło

    • 36 3

  • hahahahahaha

    zastanawiam się gdzie jest granica tych pomysłów, wydać prawie 100 tys. zł na takie bzdety to tylko tak bzdetny urządpotrafi. Niech ktoś w końcu puknie się w ten pusty łeb!!!!!

    • 45 2

  • nasza wladza

    czy ktos tam mysli ???? masakra za co oni biora kase moze dajcie to miejsce pod bloki bo kasa potrzebana dla wladzy ktos zacznie tam myslec

    • 23 2

  • skąd biorą się ci niepożyteczni idioci

    tzw aktywiści , sprawa jest prosta: trzeba robić referenda w takich ważnych sprawach, ale nie zrobią - a może w ogóle te jezdnie i postawić ławeczki jak na targu węglowym - trzeba iść na całość są przecież rowery elektrohulajnoci dla niepełnosprawnych i zwykłe hulajnogi dla pospólstwa, zresztą można przywrócić ekologiczne i zwiększające zatrudnienie lektyki

    • 32 4

  • myślałem

    że następca Barei w chłostaniu bezczelnej głupoty nie będzie już potrzebny, ale grubo się pomyliłem

    • 30 1

  • Daliście deweloperom

    Parki , lasy a teraz chcecie chronić drzewostan między jezdniami ?

    • 40 2

  • W sumie to zostawcie tylko jeden pas (1)

    po co te analizy

    • 19 2

    • zamawiający i tak zna już wynik

      szkoda kasy

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane