• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Analiza ruchu na al. Zwycięstwa. Czy można zabrać jeden pas, by chronić drzewa?

Michał Brancewicz
13 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu. Analiza ruchu odpowie na pytanie, czy al. Zwycięstwa w kierunku centrum Gdańska może zostać zwężona do dwóch pasów ruchu.

W najbliższym czasie powstanie analiza ruchu dla al. Zwycięstwa w perspektywie 2025, 2035 i 2045 roku. Odpowie ona na pytanie, czy możliwe jest zwężenie jej jezdni na całym odcinku od WrzeszczaMapka do ul. 3 MajaMapka. Takie założenie pojawiło się w opracowanej niedawno koncepcji rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej.



Zmniejszenie liczby pasów na jezdni:

Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wpłynęły trzy oferty od firm zainteresowanych opracowaniem analizy ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego.


  1. Via Vistula Franek i Sapoń - 72 570 zł
  2. International Management Services z Krakowa - 97 622 zł
  3. Fundacja Rozwoju Inżynierii Lądowej z Gdańska - 119 925 zł

Zamówienie obejmuje:

  • analizę ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w trzech horyzontach czasowych (2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, w oparciu o transportowy model symulacyjny Miasta Gdańska,
  • mikrosymulację ruchu dla al. Zwycięstwa i Traktu Konnego w czterech horyzontach czasowych (2019, 2025, 2035, 2045), w godzinach szczytu porannego i popołudniowego, przy założeniu zmian i braku zmian w układzie drogowym,
  • porównanie wyników analizy ruchu przy zwężonych jezdniach al. Zwycięstwa i Traktu Konnego i w sytuacji, gdy układ drogowy pozostanie bez zmian.

Wybrany wykonawca będzie miał cztery tygodnie na opracowanie analizy oraz symulacji i porównanie wyników.

Czytaj też:

50 km/h na Grunwaldzkiej i Zwycięstwa



- Analiza ruchu drogowego na al. Zwycięstwa ma dać odpowiedź na to, w jaki sposób zapewnić właściwe warunki środowiskowe dla rosnących w Wielkiej Alei Lipowej drzew, przy jednoczesnym zapewnieniu płynności ruchu pojazdów. Zostaną w niej wzięte pod uwagę różne warianty możliwe do wdrożenia wraz z symulacją skutków długo- i krótkoterminowych - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik GZDiZ. - Po zapoznaniu się z wnioskami płynącymi z danych zawartych w analizie, a także po wzięciu pod uwagę innych czynników: prawnych, społecznych czy ekonomicznych, będzie można podjąć decyzję o wdrożeniu któregoś z wariantów uwzględniających bądź nieuwzględniających zmianę układu drogowego al. Zwycięstwa.
  • Zwężenie jezdni al. Zwycięstwa do dwóch pasów ruchu zaczynałoby się w miejscu połączenia z al. Grunwaldzką.
  • Skrzyżowanie al. Zwycięstwa z al. Hallera po zmianach.
  • Koncepcja powstania nowych ścieżek spacerowych na pasie zieleni po lewej stronie. Ścieżki miałyby powstać także na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych.

Dwa pasy na al. Zwycięstwa i jeden pas na Trakcie Konnym



Analizy mają powstać w oparciu o projekt koncepcyjny rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej, który, oprócz uzupełnienia jej o nasadzenia nowych drzew, zakłada też duże zmiany w układzie drogowym.

Koncepcja przewiduje ograniczenie komunikacji kołowej na rzecz komunikacji pieszej i rowerowej. Ma się to stać m.in. poprzez:


  • zwężenie al. Zwycięstwa z trzech do dwóch pasów ruchu na jezdni z Wrzeszcza do centrum oraz zmniejszenie szerokości pasów z 3,5 do 3,25 m. W miejscu pasa jezdni miałyby powstać krzewy żywopłotowe,
  • wprowadzenie jednego pasa ruchu o długości 3,5 m na całej długości Traktu Konnego, biegnącego równolegle do al. Zwycięstwa, pozostałe miejsce zostanie wykorzystane do parkowania równoległego.

Koncepcja rewaloryzacji Wielkiej Alei Lipowej - szczegóły

Koncepcja zakłada również stworzenie nowych ścieżek spacerowych między rzędami drzew na pasie zieleni wzdłuż torów tramwajowych oraz na pasie zieleni między Traktem Konnym a al. Zwycięstwa.

Stan drzew w Wielkiej Alei Lipowej



Czytaj też: Ruszają prace w Wielkiej Alei Lipowej. Tekst z maja 2019 roku

W koncepcji czytamy, że Wielka Aleja Lipowa liczy obecnie 596 drzew. 472 drzewa mają bardzo dobrą albo dobra kondycję. W złym stanie zdrowia jest 49 drzew, a pięć lip jest martwych.

Autorzy przedstawili też ogólne zalecenia dla Wielkiej Alei Lipowej. Wynika z nich, że 171 drzew nie wymaga żadnych zabiegów pielęgnacyjnych, a 21 drzew jest przeznaczonych do usunięcia, jako martwe bądź zamierające w stopniu nierokującym szans na ich przeżycie.

Opinie (743) ponad 50 zablokowanych

  • Kogoś już totalnie poj bało?!

    • 73 7

  • Was już totalnie p. (1)

    Zróbcie wszędzie po 1 pasie i co 100m przejście dla pieszych z sygnalizacją i będzie z głowy.
    Was już się nie da leczyć

    • 94 9

    • Żeby jeszcze ze światłami...

      Zrobią wszędzie strefę zamieszkania i spp "bo tak im wyszło w osiedlowych konsultacjach społecznych".

      • 8 0

  • Proponuje w następnych wyborach samorządowych całe to towarzystwo rozliczyć z wykonanej pracy.

    • 74 7

  • Oj chyba jemioła rządzi w Gdańsku.

    Co jak co ale najbardziej w Gdańsku drzewa wykańcza Jemioła która szaleje w całym mieście!

    • 50 1

  • Rozumiem ze planowany jest tunel (2)

    Pod al. Zwycięstwa ?

    • 49 5

    • tak! wzdłuż (1)

      • 0 0

      • W szesz

        To było by przejście podziemne.

        • 0 0

  • Jaką głupotę jeszcze wymyślą

    żeby utrudnić ludziom życie?

    • 80 10

  • Mozna na 2 miesiace postawic na tych pasach doniczki z sadzonkami drzew

    i po 2 miesiacach zobaczyc jak to sie sprawdzilo.

    • 21 11

  • Gońcie się, my tu rządzimy!

    Myślałem, że już nic mnie nie zaskoczy w tym pięknym mieście, jednak proponowany tak wielki absurd, przekracza moją wyobraźnię, chociaż mam ją niezwykle bujną.
    Już w Oliwie jest jeden pas zamknięty. Podobno ze względu na pandemię. Myślę jednak, że ten stan utrzyma się jeszcze bardzo długo. Zawsze można powiedzieć, że będzie następna epidemia i tyle - gońcie się, my tu rządzimy!

    • 68 6

  • (5)

    Zwężenie do dwóch pasów w Oliwie pokazało, ze można i nic to nie utrudnia :)

    • 17 100

    • Może poczekaj z komentarzem, aż dzieci wrócą do szkoły, studenci na uczelnię, ludzie do normalnego trybu pracy.

      • 33 5

    • Testowali to rozwiązanie w czasie całkowitego zamknięcia wszystkiego

      Więc wyszło im że to wystarcza. Tylko że jak wszystko ruszy pełną parą (oby jak najszybciej), to będzie jedno wielkie zatwardzenie na mieście.
      Generalnie epidemia trwa w najlepsze, tyle ze jest to epidemia głupoty urzędników.

      • 19 2

    • sam widziałem tam kilka niebezpiecznych sytuacji... (1)

      nagle kończy się pas i trzeba zmieniać na lewy
      to nie jest bezpieczne rozwiązanie

      • 18 0

      • Dokładnie..
        Wlasnie chciałem To napisać ;)
        Szczególnie Przyjezdni Turysci itp..
        Taka raptem z d*py nieprzewidywalna zmiana.
        Do tego Prowizorka, nie wiem jak to sobie wyobrażali na dłuższą metę ;O
        Juz gdzies pisałem, ale powtórzę.:
        Kiedys ktoś dla jaj zrobił w nocy z tych słupków Slalom ;D
        Noo i przyjechy 2 Radiowozy Police i układali na nowo ;]P

        • 11 0

    • Ktoś wcześniej czy później zginie przez tą koncepcję, ale ważne że się udało zrobić komuś pod górkę

      • 9 0

  • Absurdy

    Na logikę może najpierw sprawdzić ile przybyło użytkowników ruchu drogowego. Ja nie zauważyłam,żeby ruch się zmniejszył. A skoro tak Urząd Miasta przejmuje się losem drzew to może warto przeanalizować ostatnie wycinki drzew na terenie miasta. Mimo sprzeciwu mieszkańców. Pewnie gdyby byłaby możliwość wybudowania tam apartamentów to zapewne nie byłoby tematu -rewaloryzacji Wielkiej Alej Lipowej

    • 60 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane