• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Artystyczne stacje Kolei Metropolitalnej. Wygrał projekt gdańszczanki

Maciej Naskręt
23 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Przyszłe ściany osłonowe stacji PKM Strzyża według projektu Anny Waligórskiej. Przyszłe ściany osłonowe stacji PKM Strzyża według projektu Anny Waligórskiej.

Gdańszczanka Anna Waligórska wygrała międzynarodowy konkurs na zaprojektowanie grafik na stacjach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, zorganizowany przy współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia".



Zwycięski projekt przekonał jury swoimi unikalnymi przenikaniami estetycznych i nieformalnych podejść połączonych z mocną artystyczną wypowiedzią. W zgodnej ocenie jurorów "projekt Anny Waligórskiej współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym przystankom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.

Decyzja jury była jednogłośna, gdańszczanka zostawiła w pobitym polu sześciu konkurentów. Anna Waligórska, która na co dzień zajmuje się malarstwem, malarstwem ściennym, witrażem, grafiką warsztatową i scenografią, otrzymała nagrodę w wysokości 5 tys. euro.

Jurorzy przyznali także dwie równorzędne drugie nagrody projektom autorstwa Hansa Petera Kuhna z Niemiec i włoskiego artysty Andrei Mastrovito. Jurorzy orzekli, że projekt niemieckiego artysty "wyróżnia się kreowaniem trójwymiarowej pracy artystycznej wciągającej w obszar swojego oddziaływania przestrzeń wnętrza przystanku kolejowego i zmienia główną cechę ścian, perforację metalowych płyt przystanków PKM w zabawną grę z penetrującymi świetlnymi prętami".

Natomiast projekt Włocha "posiada mocną narracyjną i poetycką aurę i uwodzi poprzez używanie historycznych momentów Gdańska i otaczającego go regionu, odnosząc się do "Machina Coelestis" Jana Heweliusza".

Obaj artyści otrzymają po 2250 euro nagrody.

Przypomnijmy, że jurorzy nominowali do udziału w konkursie siedmiu artystów pochodzących z Polski (w tym dwóch z Pomorza), Niemiec, Włoch, Luksemburga i USA, którzy mieli ponad trzy miesiące na przygotowanie projektów. Termin składania prac konkursowych mijał 12 listopada 2012 r. Następnie jury przystąpiło do oceny nadesłanych prac i wybrało spośród nich najlepsze.

Prace oceniane były zarówno pod kątem wartości artystycznych i estetycznych, jak i poziomu szacunkowych kosztów wykonania dzieła (artyści wraz z projektem przedstawić mają również jego kosztorys, uwzględniający nadzór autorski).

To drugi międzynarodowy konkurs zorganizowany przez spółkę PKM. Latem 2011 r. wybierano przyszłą architekturę stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Konkurs wygrało gdańskie biuro projektowe BPBK, które zgarnęło grant finansowy na kwotę 40 tys. zł.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • ciekawe co tam bedzie jeździć, stare trupy z skm, przemalowane...od d...strony jak zawsze zaczynają (2)

    • 6 7

    • raczej nie, bo pkm będzie spalinowa !
      Wiec beda musieli kupic "nowe" stare trupy.

      • 4 2

    • spalinowozy

      jak w kolei kaszubskiej

      • 4 0

  • trójkąt z trawy i dach (2)

    Między przystankami kolejki i tramwaju jest taki trójkatny trawnik z drzewkiem. Idę o zakład, że trawa nie ma tam racji bytu :))) Nad tym trawnikiem powinien być dach, a przystanek tramwaju pod tym dachem. Dach mógłby się w zasadzie ciagnąć od wiaduktu kolei do torów tramwaju. Dzięki temu nie tylko by nie padało na podróżnych, ale i zaoszczędzono by na odśnieżaniu, zamiataniu liści i wypłacie odszkodowań dla tych co się pośliznęli.

    • 1 0

    • (1)

      e, znasz kogoś kto dostał odszkodowanie po poślizgnięciu się na terenie kolei?

      • 1 0

      • znam, zarabiają też kancelarie

        a płaci frajer - podatnik

        • 0 0

  • zgroza

    jakie brzydactwo

    • 6 0

  • tuman

    a jak KOKOPSZKI i LEZNO , ZUKOWO ,bedzie wygladalo .bo tam tez urzeduje PO . a jeszcze PEPOWO , powinno wygladac rolniczo

    • 3 0

  • tuman

    proponuje gromadw dzikow bo blisko las

    • 0 1

  • (1)

    Wspaniała jest ta linia kolejowa, już nawet nagrodę dostała, a nikt nią jeszcze nie jechał.

    • 6 0

    • coś pięknego na papierze ..-:)

      • 2 0

  • komentarz do:Artystyczne stacje Kolei Metropolitalnej.

    wyjątkowo paskudne

    • 6 0

  • może zamiast kolejnych konkursów zaczęliby wreszcie budować !!!

    może zamiast kolejnych konkursów zaczęliby wreszcie budować !!! To męczące i frustrujące - taka tania propaganda i udawanie że coś robią :-(

    • 5 2

  • To już 61 artykuł na temat Kolei Metropolitarnej (1)

    A nie wbito jeszcze nawet łopaty. Mam taki pomysł, żeby jubileuszowy setny artykuł uczcić uroczystą galą i rozdać jakieś nagrody.

    • 8 1

    • ale najpierw konkurs na temat nagrody
      i na temat artykułu
      "żyri" można miedzynarodowe,
      koniecznie ze Słoweńcami,
      oni są tani
      tak jak z Kładką

      • 0 1

  • Pogodzę Was

    przypominając o temacie kładki nad Motławą, tej inspirowanej tęczą z obrazu van den Blocka. Kładka suwowa wg projektu BPBK (tak, tak, tego od przystanków kolei metropolitalnej - gdyż nie bez powodu mówi się o PRZEBŁYSKACH geniuszu) podobała się prawie wszystkim.
    Nowa koncepcja kładki była opisana przedwczoraj w artykule M. Naskręta p.t. "Fantazje projektantów...".
    Fanów, ale i niezorientowanych w temacie zapraszam na stronę (fb) /pages/Kładka-nad-Motławą/169253666550285

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane