• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Artystyczne stacje Kolei Metropolitalnej. Wygrał projekt gdańszczanki

Maciej Naskręt
23 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Przyszłe ściany osłonowe stacji PKM Strzyża według projektu Anny Waligórskiej. Przyszłe ściany osłonowe stacji PKM Strzyża według projektu Anny Waligórskiej.

Gdańszczanka Anna Waligórska wygrała międzynarodowy konkurs na zaprojektowanie grafik na stacjach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, zorganizowany przy współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia".



Zwycięski projekt przekonał jury swoimi unikalnymi przenikaniami estetycznych i nieformalnych podejść połączonych z mocną artystyczną wypowiedzią. W zgodnej ocenie jurorów "projekt Anny Waligórskiej współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym przystankom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.

Decyzja jury była jednogłośna, gdańszczanka zostawiła w pobitym polu sześciu konkurentów. Anna Waligórska, która na co dzień zajmuje się malarstwem, malarstwem ściennym, witrażem, grafiką warsztatową i scenografią, otrzymała nagrodę w wysokości 5 tys. euro.

Jurorzy przyznali także dwie równorzędne drugie nagrody projektom autorstwa Hansa Petera Kuhna z Niemiec i włoskiego artysty Andrei Mastrovito. Jurorzy orzekli, że projekt niemieckiego artysty "wyróżnia się kreowaniem trójwymiarowej pracy artystycznej wciągającej w obszar swojego oddziaływania przestrzeń wnętrza przystanku kolejowego i zmienia główną cechę ścian, perforację metalowych płyt przystanków PKM w zabawną grę z penetrującymi świetlnymi prętami".

Natomiast projekt Włocha "posiada mocną narracyjną i poetycką aurę i uwodzi poprzez używanie historycznych momentów Gdańska i otaczającego go regionu, odnosząc się do "Machina Coelestis" Jana Heweliusza".

Obaj artyści otrzymają po 2250 euro nagrody.

Przypomnijmy, że jurorzy nominowali do udziału w konkursie siedmiu artystów pochodzących z Polski (w tym dwóch z Pomorza), Niemiec, Włoch, Luksemburga i USA, którzy mieli ponad trzy miesiące na przygotowanie projektów. Termin składania prac konkursowych mijał 12 listopada 2012 r. Następnie jury przystąpiło do oceny nadesłanych prac i wybrało spośród nich najlepsze.

Prace oceniane były zarówno pod kątem wartości artystycznych i estetycznych, jak i poziomu szacunkowych kosztów wykonania dzieła (artyści wraz z projektem przedstawić mają również jego kosztorys, uwzględniający nadzór autorski).

To drugi międzynarodowy konkurs zorganizowany przez spółkę PKM. Latem 2011 r. wybierano przyszłą architekturę stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Konkurs wygrało gdańskie biuro projektowe BPBK, które zgarnęło grant finansowy na kwotę 40 tys. zł.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • Może najpierw niech powstanie chociaż km tej kolejki

    a potem pomówmy o wizualizacjach

    • 17 6

  • ekolog

    no to w Bysewie mamy walesy lotnisko - to moze walesa otworzy szkole dla naszych maluszkow - ktora zamknal niejaki ........ szkola powstala dzieki mieszkancom wsi,na prywatnym terenie. a moze dzieci juz nie musza uczyc sie ,bo coz miejsca pracy zaklepane maja babcie i dziadkowie dla swych wnuczatb

    • 2 5

  • strzyża (5)

    wiem, że mieszkamy w polsce i polskie nazwy są tu jak najbardziej na miejscu, ale...
    Jak ma anglika albo niemca ktoś zrozumiec jal powie, że chciałby dojechać do strzyża

    • 2 21

    • (1)

      prawda, ale co zrobic, jesli to jest nazwa historyczna? z gdanskiem tez im nie idzie super, zmienic spowrotem na danzig?

      • 7 0

      • A Szczecin?
        A Chrząszczyrzewoszyce koło Rzeszowa, powiat Łękołody?
        A Brzyskostrzyżewko?

        Największy dramatopisarz wszechczasów nazywa się
        (jeśli by tłumaczyć nazwisko) "Potrząsający Włócznią", a nikomu nie przychodzi do głowy ułatwić nam wymowę jego nazwiska...

        • 3 0

    • a kogo to obchodzi??? (2)

      jak jeździłem metrem w Niemczech i musiałem wysiadać na stacji Kropcke lub Herrenhausen Kirchweg, to czy ktoś się interesował, że te nazwy to dla mnie kłopot?

      • 11 0

      • (1)

        Dokładnie tak - mieszkamy w Polsce, w której obowiązującym urzędowym językiem jest polski, więc nie widzę problemu. Wszelkie dążenia do zmian, które miałyby "ułatwić" komunikowanie się z obcokrajowcami uważam za przejaw jednego wielkiego polskiego kompleksu.

        • 8 0

        • a najlepszym tego przykładem jest nazwa naszego lotniska

          • 4 1

  • Tu mieszka dzicz

    I ładnie być nie może. Każda odnowiona elewacja budynku już po kilku dniach jest oszpecona głupimi napisami lub bazgrołami sprayem. To samo czeka przystanki tej kolei.

    • 12 2

  • numery przystanków??!!

    motywy roślinne bardzo ładne, ale jak można tak numerować przystanki PKM? Przecież trasa prowadzi do Wrzeszcza i Gdańska Głównego, a kiedyś do Gdyni. To co, Wrzeszcz będzie stacją 0, a Gdańsk Główny -1 ???
    Poza tym, przez te dominujące numery efekt motywów roślinnych jest nieczytelny, zwłaszcza na Niedźwiedniku.

    • 12 0

  • Unikalne? Nie! Wtórne!

    Gratulacje dla jury! Idźcie do sklepu z tapetami albo firanami to zabaczycie jakie te prace są unikalne. A to co ma się pojawić na stacji port lotniczy świadczy wyłącznie o tym, że pani projektantka była na lotnisku w Krakowie, a może tylko widziała logo ...

    • 10 1

  • co za bełkot (1)

    w tych uzasadnieniach. "Nie wiemy jak uzasadnić ten wybór ale napiszemy kilka dziwnych wyrazów przypadkowo pozlepianych i będziemy wyglądali na mądrych":/

    • 9 3

    • taka praca krytyka sztuki

      • 3 0

  • będzie jak z rowerami publicznymi i lotniskiem w Gdyni (2)

    konkursy kolorystyczne, projekty studyjne, dużo gadania
    i KLAPA,
    bo nie ma kasy na realizację

    przystanki przystankami, a co tam będzie jeździło? czyje to coś będzie?
    i jaki będzie za to bilet? inny niż na tramwaj, inny niż na SKM, czy to będzie ten sam bilet co na tramwaj? kto będzie zarządzał, bo jest SKM to można z góry na ty m położyć lachę, szkoda robić nadzieje

    • 8 2

    • (1)

      No jasne, że tak będzie - nie mam wątpliwości. Po co ułatwiać ludziom życie, skoro można utrudnić?

      • 1 0

      • smoleńsk, smoleńsk i po świętach

        Pytanie o bilet i status własności PKM stawiam w każdym wątku ntt trójmiasto.pl i w każdym innym miejscu ntt znalezionym przez wyszukiwarkę. Pytałem też MZKZG i w PKM. Wszyscy milczą, tak jak by to było NIEWAŻNE.

        Czy ktoś weźmie kurs z Wrzeszcza na lotnisko koleją, jak w takiej samej cenie będzie miał wygodniejszą taksówkę? Czy czeka nas noszenie w portfelach, obok biletów gdańskich, gdyńskich, skmkowych. jeszcze i kolejnych, pkmowych?

        Pytanie "co planuje zrobić, by połączono komunikację miejską Gdyni, Gdańska i SKM" zadałem też posłom, opozycji. Ciekawe, że tylko Palikoty odpowiedzieli uznając to za ważne. Dla pisu i lsd to zupełnie bez znaczenia. Po i PSL nie pytałem, bo "koń jaki jest każdy widzi", piąty rok są u władzy.

        Panie Biedroń, oni (po, pis, lsd, psl) panu zdobyli mój głos, nie spieprz pan tego tańcem w Qpie!

        • 0 0

  • Kompletnie nie rozumiem idei tej kolei (5)

    po co nam PKM jak mamy już SKM i nie można się z tym uporać - ani finansowo ani w żaden inny sposób...
    potrzebna nam "kolejna kolej" ???
    nie można było rozbudować SKM o tę nową linię i przy okazji zmodernizować tabor za jednym wydatkiem?

    • 8 14

    • SKM (1)

      to spółka PKP, czemu Gdańsk ma dokładać do PKP ?

      • 3 1

      • Do niedawnych zmian wlasność SKM byla:
        w połowie Województwa, polowa reszty miasto Gdańsk, a reszta po trochu Gdynia, Sopot, bodaj Pruszcz.

        Od zaledwie paru lat całość powyższa została połową udziałów. A drugą polowe stało się właśnie PKP. "Bo terazki jaadą do Słupska." Jak nie wierzysz zobacz BIP, obecne i historyczne struktury udziałów.

        Teraz nic się cholera nie da im zrobić, zero kontroli obywatelskiej: przedtem można było grozić Adamowiczowi czy Szczurkowi że się go nie wybierze, a czego się boi PKP? Im wszystko lotto.

        • 1 3

    • Jeżeli nie rozumiesz, to zapytaj (2)

      mieszkańców Niedźwiednika, Migowa, Jasienia, Matarni, Osowy o codzienny dojazd do pracy.

      • 8 3

      • (1)

        gdyby chodzilo o kilka dzielnic Gdanska nigdy nie powstalaby PKM, podstawowym jej zadaniem bedzie polaczenie centrum Gdańska i Gdynii z lotniskiem

        • 2 6

        • Ta kolej nie ma racji bytu. Ona dubluje komunikacje kołową, która dzieki Nowej Słowackiego zaczyna funkcjonować. Czy stać nas

          • 3 6

  • A w łodzi jest stacja Radegast też bardzo ładna-niemiecki projekt skąd odchodziły pociągi

    do wszystkich najważniejszych koncentracionlagers

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane