• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Artystyczne stacje Kolei Metropolitalnej. Wygrał projekt gdańszczanki

Maciej Naskręt
23 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Przyszłe ściany osłonowe stacji PKM Strzyża według projektu Anny Waligórskiej. Przyszłe ściany osłonowe stacji PKM Strzyża według projektu Anny Waligórskiej.

Gdańszczanka Anna Waligórska wygrała międzynarodowy konkurs na zaprojektowanie grafik na stacjach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, zorganizowany przy współpracy z Centrum Sztuki Współczesnej "Łaźnia".



Zwycięski projekt przekonał jury swoimi unikalnymi przenikaniami estetycznych i nieformalnych podejść połączonych z mocną artystyczną wypowiedzią. W zgodnej ocenie jurorów "projekt Anny Waligórskiej współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury". Dodatkowo spełnia potrzebę orientacji podróżnych poprzez przyznanie numerów poszczególnym przystankom i zintegrowanie ich z bardzo rozpoznawalnymi obrazami.

Decyzja jury była jednogłośna, gdańszczanka zostawiła w pobitym polu sześciu konkurentów. Anna Waligórska, która na co dzień zajmuje się malarstwem, malarstwem ściennym, witrażem, grafiką warsztatową i scenografią, otrzymała nagrodę w wysokości 5 tys. euro.

Jurorzy przyznali także dwie równorzędne drugie nagrody projektom autorstwa Hansa Petera Kuhna z Niemiec i włoskiego artysty Andrei Mastrovito. Jurorzy orzekli, że projekt niemieckiego artysty "wyróżnia się kreowaniem trójwymiarowej pracy artystycznej wciągającej w obszar swojego oddziaływania przestrzeń wnętrza przystanku kolejowego i zmienia główną cechę ścian, perforację metalowych płyt przystanków PKM w zabawną grę z penetrującymi świetlnymi prętami".

Natomiast projekt Włocha "posiada mocną narracyjną i poetycką aurę i uwodzi poprzez używanie historycznych momentów Gdańska i otaczającego go regionu, odnosząc się do "Machina Coelestis" Jana Heweliusza".

Obaj artyści otrzymają po 2250 euro nagrody.

Przypomnijmy, że jurorzy nominowali do udziału w konkursie siedmiu artystów pochodzących z Polski (w tym dwóch z Pomorza), Niemiec, Włoch, Luksemburga i USA, którzy mieli ponad trzy miesiące na przygotowanie projektów. Termin składania prac konkursowych mijał 12 listopada 2012 r. Następnie jury przystąpiło do oceny nadesłanych prac i wybrało spośród nich najlepsze.

Prace oceniane były zarówno pod kątem wartości artystycznych i estetycznych, jak i poziomu szacunkowych kosztów wykonania dzieła (artyści wraz z projektem przedstawić mają również jego kosztorys, uwzględniający nadzór autorski).

To drugi międzynarodowy konkurs zorganizowany przez spółkę PKM. Latem 2011 r. wybierano przyszłą architekturę stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Konkurs wygrało gdańskie biuro projektowe BPBK, które zgarnęło grant finansowy na kwotę 40 tys. zł.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej połączy się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Dzięki PKM, zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku. Aktualnie trwa przetarg na roboty budowlane przyszłej linii.

Miejsca

Opinie (119) 3 zablokowane

  • Unikalnymi?!

    Niepowtarzalnymi, jedynymi w swoim rodzaju, unikatowymi.

    • 0 2

  • Mi się bardziej podoba słówko "przenikaniami" ;) (2)

    • 1 1

    • chyba geometria sferyczna ... -:) (1)

      • 0 0

      • albo dyfuzja (jądrowa) ewentualnie przenikanie Duchem Świętym...

        ...a propos tego, że religia ma być na maturze ;)

        • 0 0

  • Panie red. Naskręt: ta kolej to największy przekręt w Gdańsku (3)

    Nikt publicznie z władz i projektantów nie podał rozwiązań alternatywnych i dlaczego wybrano właśnie PKM. Nikt nie podał jakie zostaną dononane zniszczenia środowiska (a będą niemałe). Jednym słowem utajniono rzecz podstawową: czy ta kolej jest naprawdę konieczna. A moim zdaniem nie. Po prostu wmówiono społeczeństwu, że musi być (i już), bo Gdańsk się zakorkuje. Niech Pan przyjrzy się Obwodnicy Południowej Gdańska. Przecież tam jest prawie pusto. I też tę drogę wybudowano, bo ponoć korki, korki i korki. 700 milionów zł wyrzuconych w błoto na PKM, to spora sumka. I kto to będzie spłacał tę nierentowną inwestycję - nasze prawnuki?
    Sądzę, że prokurator już powinien założyć teczkę.

    • 3 8

    • pamiętam obwodnicę Gdanska 20 lat temu ....

      pies z kulawą nogą -:)

      • 6 0

    • a jakie będą zniszczenia środowiska (tak w skrócie)? (1)

      • 2 1

      • Nie wiem co autor miał na myśli, ale dla mnie

        powycinanie iluś tam dorodnych drzew to skandal. W mieście brakuje zieleni. Jak kto nie wierzy, to niech się przejdzie nasypem tej starej kolei.

        • 0 1

  • zamiast robić nowoczesne stacje, to walneli jakąś kupe...

    • 4 1

  • Dla mnie to ważne żeby

    a) na łeb się nie lało
    b) wiater nie zacinał
    c) śnieg nie zalegał na peronie
    Potem może być już artystycznie

    • 9 0

  • Jest OK

    Dobra niech to dziadostwo zbudują, przynajmniej będzie można coś zasypać lub zburzyć.

    • 3 1

  • do roboty!

    zacznijcie to budować od jasnej... etap planowania i marzeń trwa zdecydowanie za długo. No chyba, że chodzi o kolej wirtualną lub transcendentalną, bo metropolitalna to jest SKM (bo istnieje).

    • 2 0

  • jeszcze nic nie zaczęto budować, ale nagrody już pierwsze rozdane... ponoć w przyszłym tygodniu kierownik budowy ma dostać nagrodę od samego Donalda za super chęci i zapał do pracy ...

    • 3 0

  • czy ktoś pomoże przetłumaczyć na j.polski ten ARTYSTYCZNY BEŁKOT ???!!! po prostu MINIMAX ZERO treści i max słów

    "Zwycięski projekt przekonał jury swoimi unikalnymi przenikaniami estetycznych i nieformalnych podejść połączonych z mocną artystyczną wypowiedzią. W zgodnej ocenie jurorów "projekt Anny Waligórskiej współpracuje z lekkością nowomodernistycznej architektury kolejowych przystanków i równocześnie swoją organiczną wyobraźnią rozpuszcza rzeczowość budowlanej struktury"

    • 4 0

  • Najlepsze, że zamiast nowoczesne składy elektryczne (1)

    Będzie jeździła spalinówka. UE dała 85% pieniędzy, a gnoje nie potrafili nawet dopilnować przez 5 lat by głupi PKP zrobil projekt elektryfikacji. Typowo polskie nieudacznictwo!

    • 6 3

    • I typowe polskie narzekactwo!

      Ciekawe czym sam możesz się pochwalić poza narzekaniem na wszystko i wszystkich...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane