• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej

Krzysztof Koprowski
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (186)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

Tramwaj wpisany w tkankę miasta, zieleń wokół przystanków, droga rowerowa wzdłuż drzew oraz atrakcyjna zabudowa - tak może wyglądać ul. Do StudzienkiMapka po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna. Propozycja zmian przygotowana przez Biuro Architekta Miasta we współpracy z lokalną radą dzielnicy pokazuje, jak wielki potencjał drzemie w rezerwie terenowej pod czteropasmową drogę równoległą do tramwaju, która nigdy nie powstanie.



Jaka funkcja powinna dominować w nowej zabudowie ul. Do Studzienki?

- Rezerwa terenowa pod rozbudowę ul. Do Studzienki pod czteropasmową arterię drogową równoległą do tramwaju powinna zostać wykreślona ze wszystkich dokumentów planistycznych Gdańska, ponieważ inwestycja ta nie ma żadnych szans na realizację ze względu na ogromne koszty, opór społeczny, szkody środowiskowe czy ochronę konserwatorską.
Taka opinia sformułowana przez Radę Dzielnicy Wrzeszcz Górny, poparta odpowiednią uchwałą, była przyczynkiem do rozpoczęcia konsultacji nad potencjalnymi zmianami wyglądu ul. Do Studzienki po realizacji trasy tramwajowej Nowa Politechniczna z dzielnic południowych do Wrzeszcza.

  • Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Grunwaldzkiego (rejon DT Jantar)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Grunwaldzkiego (rejon DT Jantar)

Trzy przestrzenie i trzy scenariusze możliwych zmian



Właśnie po raz pierwszy zaprezentowano możliwe scenariusze nowego zagospodarowania ul. Do Studzienki w oparciu o trzy kluczowe przestrzenie publiczne nazwane roboczo:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar, gdzie proponuje się różne warianty nowej zabudowy po zlikwidowaniu tymczasowego obiektu handlowego oraz nowego ukształtowania przestrzeni zieleni wraz z fontanną,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa), gdzie powstanie przystanek tramwajowy, a w docelowym zagospodarowaniu niezwykle ważne jest powiązanie tej przestrzeni ze skrzyżowaniem Do Studzienki - Fiszera - Matejki jako nowym wejściem na teren kampusu PG,
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta, gdzie również niezwykle ważne jest powiązanie z okolicznymi ulicami jako zupełnie nowym wejściem w obszar kampusu PG - zwłaszcza od strony akademików tej uczelni.

Koncepcja zagospodarowania każdego z placów została przygotowana w oparciu o trzy scenariusze zabudowy:
  • intensywnej zwartej pierzei budynków
  • z podziałem na kilka mniejszych budynków
  • z zespołem luźnej zabudowy

Ponadto w toku konsultacji będą omawiane różne warianty zagospodarowania przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki na odcinku Fiszera - Traugutta, gdzie uda się zachować znaczną część historycznej zabudowy.

  • Warianty zabudowy tzw. pl. Fiszera (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Fiszera (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Fiszera (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Fiszera)

To tylko wizja zabudowy, a nie gotowy projekt architektoniczny



Należy mieć na uwadze, że przedstawione wizualizacje są tylko wizją poglądową, a nie projektem architektonicznym. Wygląd budynków jest tu zatem jedynie luźną propozycją. Tak samo należy rozpatrywać kwestie urbanistyczne (w tym wysokość), które nie są jeszcze przesądzone i będą przedmiotem dalszych dyskusji.

Również funkcja nie została jeszcze zdefiniowana na tym etapie, choć z racji sąsiedztwa tramwaju wydaje się, że handel, biura i usługi będą dominować w nowym zagospodarowaniu. O pożądanej funkcji będą wypowiadać się mieszkańcy w toku kolejnych spotkań.

- Chcemy tutaj, we Wrzeszczu Górnym, powtórzyć metodę planowania przestrzennego z Południa, gdzie przystępujemy właśnie do sporządzania nowych planów zagospodarowania przestrzennego dot. parku Południowego na bazie konsultacji prowadzonych przez Biuro Architekta Miasta - mówił na spotkaniu inaugurującym cykl warsztatów dot. ul. Do Studzienki Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji. - Jesteśmy zdeterminowani, aby zrealizować tramwaj Gdańsk Południe - Wrzeszcz [trasę tramwajową Nowa Politechniczna], ale równolegle chcemy rozmawiać, jak to bezpośrednie otoczenie tramwaju będzie wyglądało w przyszłości.
- Przygotowany i prezentowany dzisiaj materiał jest dopiero punktem wyjścia do dyskusji. Nie należy go utożsamiać z finalną koncepcją, a jedynie jako początek rozmów z mieszkańcami. Materiał ten ma pokazać, jak ta rezerwa terenowa może potencjalnie wyglądać - informuje prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska.
Jaki ma być park Południowy? Wyniki konsultacji społecznych Jaki ma być park Południowy? Wyniki konsultacji społecznych

  • Warianty zabudowy tzw. pl. Traugutta (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Traugutta (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta)
  • Warianty zabudowy tzw. pl. Traugutta (rejon skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta)

Ogromna szansa na przemyślaną zabudowę Do Studzienki



Tereny wzdłuż ul. Do Studzienki ze względu na własność gruntów (w zdecydowanej większości działki miejskie) oraz obowiązujący plan zagospodarowania, określający przeznaczenie wyłącznie pod transport, pozostaną niezmienione co najmniej do czasu zakończenia budowy trasy tramwajowej i decyzji władz miasta o sprzedaży lub/i podjęciu nowego planu.

Nie ma tu zatem możliwości, aby zabudowa powstawała w sposób sprzeczny z wytycznymi, które będą wypracowane w toku konsultacji, a następnie na ich bazie będzie sporządzany nowy plan zagospodarowania przestrzennego. Niewykluczona jest uprzednia korekta zapisów studium, o którą zabiegać będzie również Rada Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Politechnika Gdańska zainteresowana dobrą przestrzenią



Niemniej ważnym partnerem do rozmów i zarazem właścicielem gruntów jest Politechnika Gdańska, przez teren której będzie częściowo przeprowadzona trasa tramwajowa, a znaczną część pasażerów będą stanowili studenci i pracownicy uczelni. I w tym przypadku uczelnia chce wykorzystać jego realizację do stworzenia atrakcyjnych stref wejściowych na kampus.

- Dążymy do tego, aby otworzyć się z naszym kampusem na dzielnicę. Nasz teren jest zamykany wyłącznie wieczorem ze względów bezpieczeństwa. Obecnie realizujemy kompleks informatyczny STOS, który poprzez swoją formę zagospodarowania terenu będzie stanowił jednocześnie wejście na tzw. Górę Szubieniczną [punkt widokowy wraz ze zbiornikiem retencyjnym Stary Sobieski - dop. red.]. Chcemy, aby również nowe zagospodarowanie wzdłuż Do Studzienki były przyjazne dla mieszkańców oraz naszych studentów - dodaje Mariusz Miler, kanclerz Politechniki Gdańskiej, będącej partnerem konsultacji społecznych.
  • Wizualizacja przystanku tramwajowego z otoczeniem na tzw. placu Fiszera
  • Fragment trasy za przystankiem pl. Fiszera w kierunku ul. Traugutta
  • Wizualizacja odcinka Fiszera - Traugutta

Przebieg torowiska ustalony i nie podlega dyskusji



Pierwsze spotkanie organizowane przez Biuro Architekta Miasta dot. zmian wzdłuż ul. Do Studzienki miało przede wszystkim charakter informacyjny. Zostało zdominowane przez temat przebiegu tramwaju ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

I choć sam przebieg torów nie jest elementem konsultacji ze względu na powstającą już pełną dokumentację techniczną oraz wcześniejsze decyzje władz miasta, wielokrotnie podnoszono kwestię sensowności budowy takiego układu torowego.

W tym zakresie pojawił się wniosek o wykonanie dodatkowej wizualizacji ul. Boh. Getta Warszawskiego wraz z torowiskiem, ruchem aut, parkingami oraz przejściami dla pieszych.

Pierwsze spotkanie miało charakter informacyjny na temat całego założenia konsultacji Pierwsze spotkanie miało charakter informacyjny na temat całego założenia konsultacji

Kolejne spotkanie konsultacyjne 24 października



Poruszono także zagadnienia dot. potencjalnej kolizji tramwaju z reliktem bramy do parku w Królewskiej Dolinie, kwestię zabezpieczenia przeciwpowodziowego, przebiegu drogi rowerowej oraz udziału zieleni w nowym zagospodarowaniu.

Kolejne spotkanie odbędzie się 24 października o godz. 17:30 w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • (3)

    1. operator kamery chyba sobie wypił, albo coś chce ukryć
    2. nie dajcie się oszukać! To nie będzie tak wyglądało! To nie pierwszy raz jak miasto kłamie, to tylko wizka.
    3. te szyny tramwajowe strasznie dzielą miasto i nie pozwalają na ruch pieszy - w grodzeniu najgorsze są tory niestety

    • 33 34

    • (2)

      To co jest najgorsze? Tory czy dwupasmowe jezdnie? Zdecydujcie się.

      • 6 3

      • Naucz się czytać

        • 3 7

      • Przez jezdnię możesz przejść , zmienić ich funkcje, tory ogrodzone są płotem i pojedzie tam tylko tramwaj, w tym wypadku jeszcze slalomem między budynkami....to jest chore

        • 5 8

  • To prawda, kompozycja tkanki miejskiej drzemie znienacka w obliczu studium zielonych powiązań stref przestrzennych. Zapewne poszło im w pięty. Tym co trzeba.

    • 6 1

  • "Przy okazji" (8)

    Przy okazji Politechnika musi zlikwidować ok. 120 miejsc parkingowych, a Instytut Maszyn Przepływowych ok. 50 miejsc. IMP straci praktycznie cały parking.

    • 37 30

    • To nadal mniej niż pojemność jednego tramwaju

      • 24 8

    • Życzę miłego dojazdu do tego parkingu

      W taki dzień jak dzisiaj miesteyto ironia, ale gdy już będzie dojeżdżał tam tramwaj to co innego:)

      • 8 2

    • Parking

      PG ma wiele miejsc aby nawet wybudować parking wielopoziomowy. O miejsca postojowe nie ma co się obawiać tylko może kawałek dalej trzeba się przejść

      • 18 5

    • (1)

      Hhahahahah serioooo ktoś tutaj porównuje mini parking do rewolucji komunikacyjnej gdansk południe - centrum xD

      • 17 4

      • Hhahahahah serioooo widac, ze ktos tutaj nie mieszka w okolicy i nie musi sie uzerac ze studentami ktorzy parkuja gdzie popadnie zeby jak najmniej zaplacic

        • 8 5

    • Tramwaj (1)

      Przyjadą jednym tramwajem

      • 9 4

      • Nie przyjadą

        Około połowa rejestracji samochodów na parkingu PG jest spoza trójmiasta. Tam tramwaj nie dojeżdża.

        • 10 5

    • I super. PG zaanektowalo sobie ulice Siedlicka, ktora mogl jechac tramwaj.

      • 1 0

  • (1)

    Tramwaj to ważna sprawa, ale ta cała kłótnia o wytyczenie nowej trasy zatrzymała okolicę jakieś 30 lat temu. Szczególnie cierpi na tym sama ul. Do Studzienki: wszystko zaniedbane, kamienice obdrapane, zapuszczone podwórka. Niepewność zabija ulicę. No i uważajcie, żeby po wytyczeniu nowej linii nie zaczeły się tam pożary pod developerado, wiadome jest, że remonty i inwestycje bardzo często służa w naszym mieście podwyższeniu prestiżu nadchodzącej inwestycji jakiegoś niedoszłego inwestora...;)

    PS- W pobliżu niszczeje zabytkowa willa, znajdująca się wis a vis akademików i siedziby WP.

    • 33 3

    • To nie willa, a dworek

      • 1 0

  • Super

    Super, wreszcie widać ze coś się dzieje a ludzie jednej ulicy nie zablokują tak dużej inwestycji i drogi komunikacyjnej.

    • 18 23

  • Opinia wyróżniona

    i tak się miasto robi, a nie tranzyt 10-pasmowy dla miłośników aut (6)

    • 143 160

    • Tak się robi wizki i sieje propagandę, a ty hejtujesz

      • 36 26

    • Tak to się robi w krajach zachodnich (2)

      które to kraje mają genialne siedzi dróg tranzytowych pochowanych w tunelach pod miastem. My stosujemy ich rozwiązani teraz zamiast stosować ich rozwiązania z czasów gdy oni byli w takiej sytuacji jak my teraz.

      • 17 32

      • bardzo niewiele miast europejskich ma sieć podziemnych dróg tranzytowych (1)

        jeżeli to ewentualnie linie kolei podziemnej, które służą do przewozu ludzi, a nie pojazdów. Warto poznać tzw. "nowy paradygmat planowania transportu" którego podstawowym założeniem jest dbanie o możliwości ruchu ludzi a nie pojazdów. Oczywiście za chwilę pojawią się mądrale, które napiszą: "przecież w samochodach też są ludzie". Warto zauważyć jednak, że w zaparkowanych samochodach raczej nie, warto także wiedzieć, że są one najbardziej energo- i terenochłonnym rodzajem transportu, który do zaspokajania potrzeb mobilności w mieście pasuje jak przysłowiowej świni siodło.

        • 20 13

        • paradygmaty, szczególnie nowe, wdraża się w miejscach, które mają pięć ringów autostradowych jak Kopenhaga

          To jest co optymalizować, szczególnie gdy zmiany w infrastrukturze pozwalają mieszkać przy pracy.
          Bo jedno i drugie łatwo jest zmienić...

          Gdy zrobiło się getto biurowe i getto sypialniane bez żadnej komunikacji, takiej możliwości nie ma.
          To co jest jedyną stałą motywacją w działaniach w Gdańsku, to doraźność...
          Robi się to, co doraźnie pasuje. Najczęściej do budżetu.
          I to w wersji mini-max
          Minimum funkcji za maksymalny koszt.

          • 26 7

    • jestes taki sam jak samochodziarze, masz klapki na oczach i siejesz nienawisc

      • 15 15

    • Czy transport miejski składa się tylko z tramwajów i rowerów?

      Poza tym interesują mnie koszty jakie musimy ponieść budując tą wyimaginowaną trasę. Skoro koszt 2 km Nowej Warszawskiej (linia tramwajowa + ścieżka rowerowa) to 56 mln - to ile nas będzie kosztowała ta trasa?

      • 4 2

  • Bosh, co to jest (2)

    Tu nie widzę żadnej spójnej koncepcji architektury. Chaotyczne domki w formie dwupiętrowych baraków z czerwonej cegły wzdłuż ul. Do Studzienki..
    W tym miejscu powinny znaleźć się nowoczesne budynki i wysokościowce tworzące nowoczesny fragment Politechniki Gdańskiej, jakiś dominujący, duży Plac Politechniki z zielenią i nowoczesnymi rzeźbami a wszystko wpisane w secesyjne otoczenie.
    Weźcie tam jakiegoś zdolnego studenta architektury to Wam to narysuje, tak jak w XXI wieku, zgodnie z trendami na świecie.
    To już koncepcje Biura Rozwoju Miasta są lepsze

    • 12 38

    • Albo twój tekst to satyra, albo totalna głupota. Mrówkowce to ostatnie co powinno tam powstawać. Z doświadcznia wiem, że pato-deweloperska lub "studencka wizja" na 100 procent oznacza walnięcie tam klocka rodem z Minecrafta. Z resztą co innego może potrafić zaprojektować bananowa młodzież z PG... A ty serio chcesz tam coś takiego pchać?? Betonuj sobie rodzinne strony. Z resztą już jedno szkaradztwo budują, bodajże na terenie dawnej stacji benzynowej przy Grunwaldzkiej. Ochyda!

      • 18 3

    • Ale ten film nie pokazuje architektury, tylko urbanistyke

      Rozrożniasz te dwie rzeczy czy trolujesz?

      • 8 0

  • SKM do Letnicy! (1)

    • 16 6

    • raczej PKM do południowych dzielnic Gdańska

      • 5 0

  • Miejmy nadzieję, że kiedyś ta władza odpowie za jeden z najgłupszych pomysłów w Gdańsku - ten tunel na Morenę.

    A zabudowa? Kto sfinansował te filmiki i po co? Przecież i tak niczego takiego tam nie zrobią...

    • 33 15

  • Ten wjazd na parking Politechniki od ul. Studzienki wygląda jak magnes na zdarzenia drogowe. Słaba widoczność, a połączenie drogi rowerowej, ciągu pieszo-rowerowego, wjazdu i tramwajów.
    Na jednych z łuków torów torowisko bez rozgraniczenia styka się z drogą rowerową.
    No ale to koncepcje.

    • 16 14

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane