• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Auta będą omijać Bramę Nizinną dopiero w 2018 roku

Katarzyna Moritz
16 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Remont Bramy Nizinnej trwa od zeszłego roku i jeszcze w tym ma się zakończyć. Problem w tym że ruch drogowy, który szkodzi zabytkowi nie od razu zostanie przeniesiony.
  • Brama Nizinna przed remontem.
  • Brama Nizinna przed remontem.
  • Brama Nizinna przed remontem.
  • Brama Nizinna przed remontem.

Dobra wiadomość jest taka, że prace konserwatorskie dotyczące Bramy Nizinnej zobacz na mapie Gdańska mają się zakończyć jeszcze w tym roku. Zła, że na wyczekiwane przeniesienie ruchu drogowego spod zabytkowej bramy trzeba będzie poczekać. Miasto dopiero teraz ogłasza przetarg na dokumentacje projektową.



Czy najpierw należało wykonać remont bramy czy nową drogę?

Brama Nizinna jest obecnie jedyną historyczną bramą Gdańska, której konstrukcja musi stawiać czoła ruchowi pojazdów, które są zresztą głównym czynnikiem powodującym degradację zabytku.

Wiosną wyłoniono firmę, która obecnie prowadzi niezbędne prace remontowe zabytku. W tym samym czasie Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska zapowiadała, że ogłosi postępowanie na wykonanie projektu dla alternowanego przejazdu drogowego z pominięciem bramy. Zakładano, że będzie on gotowy w grudniu tego roku.

Tak się jednak nie stało, DRMG przetarg ogłosiła dopiero w czwartek 13 października. Zakłada się w nim, że projekt ma być gotowy do końca września 2017 roku.

Kiedy więc powstanie objazd?

- Realizacja inwestycji zakończy się najpóźniej w 2018 roku - zapowiada Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.
Dokumentacja projektowa ma dotyczyć budowy objazdu zabytkowej bramy oraz przebudowy ul. Mostowej.

- Objazd odbywać się ma z wykorzystaniem starej trasy kolejowej wraz z mostem na Opływie Motławy i włączać się w ulica Mostową - wyjaśnia wiceprezydent.
Nowa droga z pominięciem Bramy Nizinnej, ma biec po starej trasie kolejowej i włączać się w ulica Mostową. Nowa droga z pominięciem Bramy Nizinnej, ma biec po starej trasie kolejowej i włączać się w ulica Mostową.
W ramach przedsięwzięcia przewidziano także budowę układu drogowego objazdu Bramy Nizinnej, a także rozbiórkę istniejącego mostu, budowę nowego mostu i oświetlenia układu drogowego, budowę kanalizacji deszczowej oraz przebudowę ul. Mostowej, w tym przebudowę kanalizacji deszczowej. Wyłoniona firma poza projektem ma też pełnić w trakcie prac budowlanych nadzór autorski.

Maty chroniące przed wstrząsami

Prace remontowo konserwatorskie Bramy Nizinnej, na które przeznaczono w tym roku blisko 3 mln zł, zakończyć mają się jeszcze w tym roku. Dzięki nim wzmacniane są oryginalne XVII-wieczne detale kamienne, odtwarzane są też brakujące elementy. Prowadzone są prace na elewacjach, wymieniane są też tynki wewnętrzne i stolarka.

Wykonana została izolacja pozioma i pionowa ścian oraz sklepienia przejazdu, przez lata podtrzymywane przez słupy. Wzdłuż drogi założono maty wibroizolacyjne, które chronić mają mury przed nadmiernymi wstrząsami powodowanymi przez przejeżdżające pojazdy.

Dobudowany podziemny łącznik pomiędzy pomieszczeniem magazynowym, a lewym odwachem zostanie zasypany gruntem, co, po części, wraz z szerokim zakresem prac związanych z niwelacją, przywróci pierwotne założenie architektoniczne - umocnionej fortyfikacji ziemnej.

W zeszłym roku w ramach prac remontowych, na które miasto dało 1 mln zł, wykonano m.in. remont dachu oraz zabezpieczenie kamiennego detalu architektonicznego i instalację odgromową. Wykonane zostały także przyłącza wodno-kanalizacyjne. Przeprowadzone zostały również prace konserwatorskie zachowanych oryginalnych wrót i furtek bramy.

Opinie (53) 10 zablokowanych

  • #gdańskkochaamochody

    • 3 0

  • a co jakis invest czy hossinka (1)

    Nie maja kasy i mocy przerobowej na przejecie okolicy?

    • 18 3

    • Nie bój nie boj

      Teraz Roobryg rządzi bo pewnie daje największe rabaty na mieszkania

      Dowiemy się za jakiś czas od prokuratora

      • 8 2

  • dolna brama

    TA bramą wjechał Napoleon a Adamowicz ją zniszczy. Od 30 lat działania są pozorowane by ją ratować ta władza jak nie odda za grosze deweloperowi to na pewno nic nie naprawi.

    • 11 2

  • księciunio

    Chodziłem do pobliskiej szkoły i pamiętam, jak wszyscy palacze chodzili do tej bramy na szluga.

    • 11 0

  • Do "redakcji"

    "...i włączać się w ulica Mostową..."

    • 5 0

  • (1)

    Straszna okolica. Drogi dziurawe, o malowaniu pasów na jezdni nie ma nawet co marzyć, chodniki jeszcze gorsze. Poniemieckie "kamienne drogi" - masakra, ani samochodem, ani rowerem, a piechotą też nie wiem po co się tam zapuszczać. Zaorać tę dziurę i zrobić na nowo całą okolice, to mieszkańcy się ucieszą, a nie tylko historycy, którzy będą kontemplować podłość historii.

    • 6 46

    • Bzdury piszesz, dla mojego Jeepa te wertepy to wspaniały teren na przejażdżkę

      • 6 4

  • (1)

    To po co byl remont? Zeby auta znowy wszystko zachlapaly blotem?

    • 32 5

    • Bo to jest robione po gdańsku, po budyniowemu.

      Przez całe lata kasy na bramę nie było. Jak ma iść w prywatne ręce to się raptem kasa znalazła. Najpierw zaniedbali a teraz odtrąbią wielki sukces Budyni.

      • 6 3

  • Brama Nizinna. Nie dla samochodów ! ! !

    A może tak bez planów zamknąć? Zanim plany powstaną brama ucierpi.

    • 41 8

  • Oby ten objazd powstał jak najszybciej!

    • 28 5

  • a nie można wyciepać dziury w tym wale, obok bramy?

    A jak juz bedzie sensowny objazd to sie zasypie te dziure

    • 5 30

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane