• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Autobus przyszłości" odwiedził Gdańsk i Gdynię

Maciej Korolczuk
9 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

W czwartek w Trójmieście na kilka godzin pojawił się elektryczny autobus Mercedes eCitaro. Z bezemisyjnym "pojazdem przyszłości" zapoznali się kierowcy i technicy z baz autobusowych w Gdańsku i Gdyni. Gdy w przyszłym roku wróci do Trójmiasta na testy, na normalnych liniach ocenią go już zwykli pasażerowie.



Czy autobusy elektryczne mogą zrewolucjonizować transport publiczny w Trójmieście?

Wyprodukowany przez Mercedesa, testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa, komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla.

Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140 km na jednym ładowaniu. Najbardziej sprawdza się więc na krótkich trasach lub w ścisłym centrum, gdzie obowiązują strefy niskiej emisji.

Dotychczas w ruchu liniowym można go spotkać tylko w Niemczech, Luksemburgu i Skandynawii. Zanim jednak to nastąpiło, autobus przeszedł szereg testów. Zdaniem Mercedesa jest to obecnie najnowocześniejszy seryjnie produkowany autobus elektryczny.

  • Autobus do testów dla pasażerów pojawi się prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Autobus jest niezwykle dopracowany. W porównaniu do konkurencji potrzebowaliśmy trochę więcej czasu zanim go pokazaliśmy, ale dzięki temu mogliśmy wystartować od razu z produkcją seryjną. eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Temperatura komfortu w przestrzeni pasażerskiej dobierana jest przez algorytm w zależności od temperatury zewnętrznej, a siła nadmuchu powietrza dostosowana jest do liczby pasażerów i stanu załadowania autobusu - mówi Adam Kempiński, dyrektor działu sprzedaży autobusów miejskich Evo Bus Polska.
Dziś eCitaro odwiedził Trójmiasto. Najpierw pojawił się na bazie przy Hallera, po południu jedzie do Gdyni, by mogli go ocenić kierowcy i pracownicy zaplecza technicznego.

- Pojazd jest w Polsce tylko kilka tygodni i w tym czasie odwiedza wybrane miasta. Był już m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi i w Białymstoku. Dziś prezentowany był w Gdańsku i Gdyni, a pojawi się jeszcze m.in. w Bydgoszczy i Zielonej Górze. Dłuższe testy, wraz z pasażerami planowane są w przyszłym roku - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Jeden autobus eCitaro kosztuje ok. dwukrotnie więcej niż pojazd z silnikiem diesla.

Przypomnijmy, że w drugiej połowie roku w Gdańsku na testach pojawi się pierwszy autonomiczny bus, którym pasażerowie bez opłat będą mogli podróżować między ul. Spacerową a miejskim ogrodem zoologicznym.

  • Na jednym ładowaniu autobus może przejechać ok. 140 km.

Opinie (213) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo (1)

    Ile energii potrzeba na ładowanie, co ile akumulatory się wymienia i powoduje skażenie ziemii?

    • 18 3

    • No jak? 3 godzinki jazdy i 16 ladowania. Do tego jeszcze miliony na infrastrukture do ladowania i kupa zanieczyszczen z Belchatowa

      • 8 2

  • Zaniedbany tabor

    W Gdańsku nie dbają o Tabor, będą go pewnie na odwal się czyścić sprzątać i zarośnie brudem, klima też pewnie się popsuje i będą puszczać nadmuch ciepłego powietrza...
    Chociaż jak weszło CBA do gait to kilka miesięcy temu wyczyścili porządnie stare tramwaje kilka sztuk

    • 8 7

  • kto będzie operatorem i kto będzie odpowiadał w nocy za relokację autobusów?

    ładowarki w ergo wytrzymają?

    • 12 5

  • Autobusy i ciężarówki (1)

    najbardziej zatruwają środowisko - kopcą jak smoluchy! Należy je w pierwszym rzędzie wymieniać na nowy ekologiczny tabor!

    • 6 19

    • Zyjesz jeszcze w epoce Stara, Jelcza i Ikarusa?

      • 9 3

  • Czerwona farba

    Akurat w Gdyni robi furore I nie zagrozi jej jakis tam eBus. Oficer rowerowy nigdy nie pozwoli,na inne formy ekologii. Tak Naprawde,to on jest Prezydentem Gdyni.

    • 6 5

  • Tylko trajtki!

    Trolejbusy z wydłużonym zasięgiem (supertrolejbusy) są lepsze, ponieważ mają możliwość doładowania się pod siecią trakcyjną w czasie jazdy, a więc są bardziej elastyczne. Jeśli zaś chodzi o infrastrukturę to zgaduję, iż koszt budowy, jest podobny lub taki sam w przypadku ebus'ów jak i trolejbusów. Pozdrawiam!

    • 15 11

  • ehh znowu niemieckie (2)

    przeciez sami produkujemy juz fajne ekonomiczne autobusy... i po co dawac niemcom zarabiac jak mozna swoim? tak sie buduje bogactwo drodzy socjaliści...

    no ale wiadomo w gdansku cale towarzystwo tusioka i inncyh germancow robi swoje

    • 21 5

    • Bo nasze firmy nie potrafia ich wyprodukowac na czas

      • 3 4

    • Licz się ze słowami odnośnie gdańska pastuchu kozi!!!

      • 1 2

  • (1)

    Wystarczy nam już MEVO... a wytarczyło prosty rower dać bez wspomagania.
    Ten autobus w miescie w korkach ....klimatyzacja na 10% wydajności bo bateria padnie...
    I idz Pan w chotfre

    • 17 1

    • Artykuł o autobusie,

      a ten o Mevo...

      • 0 3

  • (4)

    przyszłość to baterie wodorowe

    • 6 3

    • (2)

      baterie wodorowe? ciekawe

      • 3 1

      • (1)

        A właśnie ciekawe. Jak ciebie to ciekawi to jest to pod hasłem ogniwa paliwowe. Temat znany od 20 lat. A przeciętny cebulak robi zdziwienie.

        • 2 1

        • a to nie jest tak że ogniwa wodorowe "spalają" wodór i dzieki temu powstaje energia do zasilania silnika elektrycznego ?

          Generalnie to jest przyszłość a nie ładowanie baterii, które są nie ekologiczne i co ciekawe produkowane w chinach. Tam mają gdzieś ekologie i prawa pracowników. No ale w Europie to jesteśmy tacy cacy kupując samochody elektryczne.

          • 4 0

    • Wodór może być wykorzystywany do napędzania samochodów na dwa sposoby. Można go stosować jako paliwo w tradycyjnym silniku, które ulega spalaniu w komorze, bądź też wykorzystywać w ogniwach paliwowych do wytworzenia energii napędzającej silnik elektryczny.

      • 4 0

  • nasze elektrownie już ledwo zipią, a zresztą Matołusz już zelektryfikował transport

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane