• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Autobus przyszłości" odwiedził Gdańsk i Gdynię

Maciej Korolczuk
9 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

W czwartek w Trójmieście na kilka godzin pojawił się elektryczny autobus Mercedes eCitaro. Z bezemisyjnym "pojazdem przyszłości" zapoznali się kierowcy i technicy z baz autobusowych w Gdańsku i Gdyni. Gdy w przyszłym roku wróci do Trójmiasta na testy, na normalnych liniach ocenią go już zwykli pasażerowie.



Czy autobusy elektryczne mogą zrewolucjonizować transport publiczny w Trójmieście?

Wyprodukowany przez Mercedesa, testowany autobus ma 12 m długości, ładowarki USB, systemy bezpieczeństwa, komfortowy system klimatyzacji. Waży około tony więcej niż autobus z silnikiem diesla.

Przy intensywnym użytkowaniu w ruchu miejskim jest w stanie przejechać około 140 km na jednym ładowaniu. Najbardziej sprawdza się więc na krótkich trasach lub w ścisłym centrum, gdzie obowiązują strefy niskiej emisji.

Dotychczas w ruchu liniowym można go spotkać tylko w Niemczech, Luksemburgu i Skandynawii. Zanim jednak to nastąpiło, autobus przeszedł szereg testów. Zdaniem Mercedesa jest to obecnie najnowocześniejszy seryjnie produkowany autobus elektryczny.

  • Autobus do testów dla pasażerów pojawi się prawdopodobnie w przyszłym roku.

- Autobus jest niezwykle dopracowany. W porównaniu do konkurencji potrzebowaliśmy trochę więcej czasu zanim go pokazaliśmy, ale dzięki temu mogliśmy wystartować od razu z produkcją seryjną. eCitaro przeszedł wielomiesięczne testy w najbardziej surowych warunkach klimatycznych. Temperatura komfortu w przestrzeni pasażerskiej dobierana jest przez algorytm w zależności od temperatury zewnętrznej, a siła nadmuchu powietrza dostosowana jest do liczby pasażerów i stanu załadowania autobusu - mówi Adam Kempiński, dyrektor działu sprzedaży autobusów miejskich Evo Bus Polska.
Dziś eCitaro odwiedził Trójmiasto. Najpierw pojawił się na bazie przy Hallera, po południu jedzie do Gdyni, by mogli go ocenić kierowcy i pracownicy zaplecza technicznego.

- Pojazd jest w Polsce tylko kilka tygodni i w tym czasie odwiedza wybrane miasta. Był już m.in. w Warszawie, Krakowie, Łodzi i w Białymstoku. Dziś prezentowany był w Gdańsku i Gdyni, a pojawi się jeszcze m.in. w Bydgoszczy i Zielonej Górze. Dłuższe testy, wraz z pasażerami planowane są w przyszłym roku - mówi Alicja Mongird, rzecznik prasowy Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Jeden autobus eCitaro kosztuje ok. dwukrotnie więcej niż pojazd z silnikiem diesla.

Przypomnijmy, że w drugiej połowie roku w Gdańsku na testach pojawi się pierwszy autonomiczny bus, którym pasażerowie bez opłat będą mogli podróżować między ul. Spacerową a miejskim ogrodem zoologicznym.

  • Na jednym ładowaniu autobus może przejechać ok. 140 km.

Opinie (213) ponad 10 zablokowanych

  • "Jeden autobus eCitaro kosztuje ok. dwukrotnie więcej niż pojazd z silnikiem diesla"

    i wszystko jasne...

    • 39 3

  • (4)

    Z bezemisyjnym "pojazdem przyszłości"

    a prąd też bezemisyjny?

    • 36 5

    • nie smrodzi spalinami na ulicy (1)

      a elektrownia na Śląsku

      • 9 7

      • Taaa na Slasku...

        • 6 1

    • bezmyślnym

      • 3 1

    • Komin elektrowni dymi!!!!!!

      • 0 0

  • Mevo Plus ? (1)

    Może zamiast zawracać sobie głowę nowostkami lepiej zająć się tym co mamy i bardziej sprawdzonymi technologiami. Jak kiedyś te nowostki się sprawdzą, przyjmą to można się nimi zainteresować ale nie w fazie eksperymentów. Przykład Mevo pokazuje jak staliśmy się testerami systemu "nowej generacji". Ja nie mam nic przeciw innowacjoma ale albo niech to ktoś sobie sprawdza na własny koszt a nie za pieniadze podatników albo jesli już trzeba wydawać publiczne pieniadze to na jakieś sprawdzone technologie. Niech inni zaryzykują a my to weźmioemy jak sie okaże że działa - to byłoby zupełnie racjonalne podejście do tematu.

    • 29 1

    • Zmienmy diesle na benzynowe w miescie. Tak we francji robia.

      • 0 0

  • cudze chwalicie swego nie znacie (4)

    u nas jest KILKU producentów którzy mają Polskie autobusy elektryczne w ofercie też wiec o co wielkie halo?

    • 35 10

    • Taa i wygrywaja przetargi i nie potrafia dostarczyc zamowionego sprzetu

      • 10 8

    • No sa. Katowice sie nie doczekaly zamowionych cudow z Ursusa, inne miasta z Autosana tak samo. Kary za opoznienia przerosly wartosc zamowienia

      • 7 5

    • Dokładnie. Przypadek Pendolino. Dwa razy droższy dwa razy gorszy od polskiego passa dart (1)

      • 0 2

      • jak ty ruski trollu się nie wstydzisz tak kłamać?

        znasz takie powiedzenie nie porównuje się jabłek do pomarańczy?

        wstyd!

        • 0 0

  • Jak dla mnie producenci aut i autobusów (2)

    idą w złym kierunku. Powinni się dogadać co do jednego systemu baterii. Myślę tu o module wysuwanym z podwozia. Jedziesz na stację z bateriami i wymieniasz jak kiedyś naboje do syfonu w warzywniaku. Teraz jest tak, że nawet jest kilka różnych wtyczek i każdy ładuje sobie sam.

    • 31 3

    • Ale to już było

      Bodajże Renault (lub Citroen) planował podobne rozwiązanie.
      Miało polegać ono na dojeździe do stacji, wymiany rozładowanych akumulatorów na naładowana i dalsza podróż.
      Jak widać pomysł nie znalazł zbyt wielu zwolenników.

      • 6 1

    • Uklad baterii ma chlodzenie i jest zabudowany szczelnie w pojezdzie. Nie tak hop go wyciagnac

      • 3 1

  • mamy już spalinowe i na gaz

    teraz wrócimy do testowania autobusów na węgiel. kwestia czasu jak za piendolino wahadłowe szybkich prędkości wrócą parowozy, bo zasilania mamy na jakieś 200 lat zgodnie z przekazem dosłownym prezydenta rp.

    • 11 5

  • Rzeczywisty zasieg ponizej 100km czyli do niczego sie to nie nadaje. Poza tym w Polsce jest to autobus na wegiel brunatny

    • 18 3

  • nie bierzmy tych autobusów

    potem będą stały rozładowane po krzakach albo w stawie albo na drutach trakcji. jeśli już to niech będą ładowane na baterie R6 dostępne na wszystkich stacjach tankowania lydl ultra hot i dżeronimo martęs extra git fuel.

    • 17 3

  • kiedy będzie konkurs ogłoszony na imię dla tego pojazdu przyszłości

    dostał już nagrodę Sztorma za bezemisyjność? równolegle do magistratu za bezmyślność?

    • 13 5

  • Eko? A prąd do ładowania akumulatorów to niby skąd? (4)

    Cała ta afera do złudzenia przypomina o tym, że jajka szkodzą, masło zabija a margaryna leczy raka. Ludzie. Eko-ściema to kolejny rozdział dojenia nieświadomych obywateli. Produkcja akumulatorów do takiego samochodu powoduje wielokrotnie wyższe zanieczyszczenie środowiska niż diesel przez cały swój żywot (ale nie widzimy jak kopci, więc wierzymy, że jest dobrze). Utylizacja baterii to kolejny etap zanieczyszczenia. A prąd? No tak, musimy ratować polski węgiel. Produkcja energii potrzebnej na przejazd 140 km takiego autobusu zanieczyszcza środowisko bardziej niż wysokoemisyjny diesel starego typu pokonując 3 tysiące kilometrów. Ale co tam miliony ton co2 z komina - tego nie widzimy więc wierzymy. Może jednak warto podchodzić do tematu z umiarkowanym optymizmem i przeliczać nie tylko kasę, ale i faktyczne szkody i korzyści, czego Państwu i sobie życzę.

    • 43 7

    • Boguś, to było ekstra.

      jestem za wszystkim co prawisz.

      • 6 2

    • zwłaszcza

      Że ziemia się niszczy coraz bardziej

      • 3 2

    • Ropa wcześniej czy później się skończy, a zanim się skończy, to ceny będą coraz wyższe i podatne na wpływy polityczne. Szukanie alternatyw jest zawsze spoko.

      • 5 1

    • Sprawność elektrowni to MAX 50%

      Tyle samo co sprawność diesla. Tyle że prąd trzeba przesłać dodatkowe straty. Naładować aku straty na sprawności akumulatora. Plus straty na sprawności sterowania i silnika. Globalnie więcej CO2.

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane